Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Meenos
14 juni · 8 Inlägg
#2041

Ivel skrev:

Meenos skrev:
Allt med (Eco) på sig är långsamma i acceleration, ja förutom dyra Tesla. De är visserligen snygga och toksnabba men för 58 tusen får man inte en snabb miljöbil i gott skick vad jag vet.

Sedan bryr jag mig inte så mycket om miljö utan viktigaste är:

1: snabb acceleration
2: Comfort
3: Utseende på bilen

Vad är snabbt i din mening?
Summan 58.000 var fick du den i från?

Nej de var det jag la på min bil lol.

viccoA
14 juni · 2 486 Inlägg
#2042

Meenos skrev:

Ivel skrev:

Meenos skrev:
Allt med (Eco) på sig är långsamma i acceleration, ja förutom dyra Tesla. De är visserligen snygga och toksnabba men för 58 tusen får man inte en snabb miljöbil i gott skick vad jag vet.

Sedan bryr jag mig inte så mycket om miljö utan viktigaste är:

1: snabb acceleration
2: Comfort
3: Utseende på bilen

Vad är snabbt i din mening?
Summan 58.000 var fick du den i från?

Nej de var det jag la på min bil lol.

De nästan slöaste elbilarna på marknaden är något snabbare än... de flesta gamla jänkare, oavsett V8, särskilt när det svänger.

Nissan Leaf 62kwh       0-100 7.3s
BMW i3s                         0-100 6.9s
Audi etron (SUV)           0-100 5.7s
Jaguar Ipace (SUV)      0-100 4.8s
Tesla Model S 100D     0-100 2.7s
Tesla Roadster              0-100 1.9s (utan truster, levereras 2020, ej i produktion, går att boka)

Om man nu har motorintresse, och har råd, hur kan man inte köpa en elbil...ni andra med lägre budget, räkna på vad ni tankar för om året, billig totalkostnad för driften på elbil men mer pengar som ska fram för att köpa tyvärr.

Senast redigerat av viccoA (14 juni )

M123
14 juni · 655 Inlägg
#2043

viccoA skrev:

Meenos skrev:

Ivel skrev:

Vad är snabbt i din mening?
Summan 58.000 var fick du den i från?

Nej de var det jag la på min bil lol.

De nästan slöaste elbilarna på marknaden är något snabbare än... de flesta gamla jänkare, oavsett V8, särskilt när det svänger.

Nissan Leaf 62kwh       0-100 7.3s
BMW i3s                         0-100 6.9s
Audi etron (SUV)           0-100 5.7s
Jaguar Ipace (SUV)      0-100 4.8s
Tesla Model S 100D     0-100 2.7s
Tesla Roadster              0-100 1.9s (utan truster, levereras 2020, ej i produktion, går att boka)

Om man nu har motorintresse, och har råd, hur kan man inte köpa en elbil...ni andra med lägre budget, räkna på vad ni tankar för om året, billig totalkostnad för driften på elbil men mer pengar som ska fram för att köpa tyvärr.

Man kan väl inte egentligen jämföra en potatis med en sten när det gäller prestanda. De flesta jänkejärn börjar närma sig 50 år, är väl inte många heller som används dom bruksbilar, ja mer än mig då.

Man om man går på din linje ändå och jämför då blir det ohyggligt patetiskt vad lite en ny bil överhuvudtaget har att komma med i utvecklingen på prestanda.

Du har stötstänger, förgasare, brytare, tröga automatlådor och sen plåt på flera ton att dra runt på och ändå slår inte elbilar dom på fingrarna.

Dom borde ju flyga fram, titta bara på utvecklingen av allt annat. Nej jag blir då inte imponerad och sen att kalla sig motorintresserad i en elbil borde rättare vara batteri-intresserad.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Greenhorn
14 juni · 187 Inlägg
#2044

En fråga här... hur miljövänliga är elbilar egentligen, som det fortfarande inte finns ett sätt
att återvinna batterier än och som det bara sedan grävs ner i stora tunnor i marken...
eller gäller det bara ficklamps batterier?
Och sedan vad är det för mening som det inte finns med tillräcklig med kobolt och där det flesta är barnarbetare??? nä tack säger jag. Då tror jag mera på Gasbilar istället.

När folk står och uttrycker sig och skäller på mig att skaffa El-bil... skriker jag tillbaka och säger du stödjer barnarbete.

https://www.expressen.se/dinapengar/bar … batterier/

Senast redigerat av Greenhorn (14 juni )

caromania Forummoderator
14 juni · 7 903 Inlägg
#2045

M123 skrev:

viccoA skrev:

Meenos skrev:

Nej de var det jag la på min bil lol.

De nästan slöaste elbilarna på marknaden är något snabbare än... de flesta gamla jänkare, oavsett V8, särskilt när det svänger.

Nissan Leaf 62kwh       0-100 7.3s
BMW i3s                         0-100 6.9s
Audi etron (SUV)           0-100 5.7s
Jaguar Ipace (SUV)      0-100 4.8s
Tesla Model S 100D     0-100 2.7s
Tesla Roadster              0-100 1.9s (utan truster, levereras 2020, ej i produktion, går att boka)

Om man nu har motorintresse, och har råd, hur kan man inte köpa en elbil...ni andra med lägre budget, räkna på vad ni tankar för om året, billig totalkostnad för driften på elbil men mer pengar som ska fram för att köpa tyvärr.

Man kan väl inte egentligen jämföra en potatis med en sten när det gäller prestanda. De flesta jänkejärn börjar närma sig 50 år, är väl inte många heller som används dom bruksbilar, ja mer än mig då.

Man om man går på din linje ändå och jämför då blir det ohyggligt patetiskt vad lite en ny bil överhuvudtaget har att komma med i utvecklingen på prestanda.

Du har stötstänger, förgasare, brytare, tröga automatlådor och sen plåt på flera ton att dra runt på och ändå slår inte elbilar dom på fingrarna.

Dom borde ju flyga fram, titta bara på utvecklingen av allt annat. Nej jag blir då inte imponerad och sen att kalla sig motorintresserad i en elbil borde rättare vara batteri-intresserad.

Fast det var väl ingen jämförelse? Och utvecklingen är ju enorm. Och batteriintresserad är ju fel, då skulle ju du vara ”bensinintresserad” och inte motorintresserad. Vilket iofs är den engelska motsvarigheten, petrol head.
Nej utvecklingen på bilar generellt som fordon har ju varit grym. Bromsar, vägegenskaper, säkerhet... Däremot har ju utvecklingen på förbränningsmotorer mer eller mindre stått still sedan 1890. Förbränningsmotorn har ju till viss del effektiviserats med mindre motorer på mer effekt som drar mindre sås. Elmotorn har ju inte heller utvecklats så mycket på 100år utan nu är det ju mer kraftkällan/bränslet, dvs batteriet som utvecklats.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
rcy
14 juni · 1 547 Inlägg
#2046

M123 skrev:

rcy skrev:

M123 skrev:
Lite komiskt är att man inte redogör faktisk verkningsgrad på dessa elbilar.
I bästa fall vid bästa förhållande så ligger den på 80-90% men så är ju inte inte sanningen i vårt klimat.
På vintern kan 50% av det du har i batterierna gå till värme. Dvs är det här bara jävla ljug och man är nere på lika verkningsgrad som en effektiv bensinbil med sina 40% verkningsgrad.

Vart i debatten finns denna information att tillgå?

Källa ja den har ni här.
"Den effektiva elbilen måste ta komfortenergi från batteriet.
Värmebehovet kan därför halvera elbilens effektivitet och räckvidd under vintern."

Obs en pdf!

https://www.google.com/url?sa=t&sou … TU17uU3RI4

Fast det där är ett väldigt felaktigt användande av begreppet verkningsgrad.
Bilen får givetvis en kortare räckvidd om energi används till stödsystem, men det ändrar inte verkningsgraden på den energi som faktiskt används. Inte heller i pdf'en du länkade använder dom begreppet verkningsgrad, dom pratar bara om räckvidd.

"Verkningsgrad är en dimensionslös storhet som betecknar förhållandet mellan nyttiggjord och tillförd energi i ett system. Den betecknas vanligtvis med η (eta).[1]

I allmänhet betecknar verkningsgrad kvoten mellan utvunnen nyttoenergi, oavsett i vilken form, och tillförd energi, oavsett i vilken form. Verkningsgraden är i praktiken alltid mindre än 1 eftersom alla verkliga system har energiförluster i någon form. Ibland anges verkningsgraden som kvoten mellan nyttiggjord och tillförd effekt, vilket är likvärdigt."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Verkningsgrad

Precis. Och även den el som används för exempelvis värme eller AC är utvunnen nyttoenergi, alltså påverkar den inte verkningsgraden. Jämför med en förbränningsmotor där mycket av energin blir till värme som istället måste kylas bort.
Du pratar enbart om bilens räckvidd, vilket inte alls är detsamma som verkningsgrad.

Läs pdf'en du länkade, det förklaras i den. wink

M123
14 juni · 655 Inlägg
#2047

caromania skrev:

M123 skrev:

viccoA skrev:

De nästan slöaste elbilarna på marknaden är något snabbare än... de flesta gamla jänkare, oavsett V8, särskilt när det svänger.

Nissan Leaf 62kwh       0-100 7.3s
BMW i3s                         0-100 6.9s
Audi etron (SUV)           0-100 5.7s
Jaguar Ipace (SUV)      0-100 4.8s
Tesla Model S 100D     0-100 2.7s
Tesla Roadster              0-100 1.9s (utan truster, levereras 2020, ej i produktion, går att boka)

Om man nu har motorintresse, och har råd, hur kan man inte köpa en elbil...ni andra med lägre budget, räkna på vad ni tankar för om året, billig totalkostnad för driften på elbil men mer pengar som ska fram för att köpa tyvärr.

Man kan väl inte egentligen jämföra en potatis med en sten när det gäller prestanda. De flesta jänkejärn börjar närma sig 50 år, är väl inte många heller som används dom bruksbilar, ja mer än mig då.

Man om man går på din linje ändå och jämför då blir det ohyggligt patetiskt vad lite en ny bil överhuvudtaget har att komma med i utvecklingen på prestanda.

Du har stötstänger, förgasare, brytare, tröga automatlådor och sen plåt på flera ton att dra runt på och ändå slår inte elbilar dom på fingrarna.

Dom borde ju flyga fram, titta bara på utvecklingen av allt annat. Nej jag blir då inte imponerad och sen att kalla sig motorintresserad i en elbil borde rättare vara batteri-intresserad.

Fast det var väl ingen jämförelse? Och utvecklingen är ju enorm. Och batteriintresserad är ju fel, då skulle ju du vara ”bensinintresserad” och inte motorintresserad. Vilket iofs är den engelska motsvarigheten, petrol head.
Nej utvecklingen på bilar generellt som fordon har ju varit grym. Bromsar, vägegenskaper, säkerhet... Däremot har ju utvecklingen på förbränningsmotorer mer eller mindre stått still sedan 1890. Förbränningsmotorn har ju till viss del effektiviserats med mindre motorer på mer effekt som drar mindre sås. Elmotorn har ju inte heller utvecklats så mycket på 100år utan nu är det ju mer kraftkällan/bränslet, dvs batteriet som utvecklats.

Han ställer ju dessa bilar emot gamla jänkare, hur kan det annars vara relevant att omnämna dessa om det inte är en jämförelse då han bokstavligen skriver...

"De nästan slöaste elbilarna på marknaden är något snabbare än... de flesta gamla jänkare, oavsett V8, särskilt när det svänger."

Sen angående  vad har hänt.
Ja sen 1964 på min bil.
Jag har bälte.
Jag har AC.
Jag har elhissar.
Jag har 6 vägs soffa.
Jag har otroliga bromsar.
Jag har tonat glas som stöter bort värme,  så kallade soft ray.
En fyrstegslåda.
En form av panikläge till elhissarna.
C-lås.
Jag har stängd vevhusventilation.
Ställbar ratt.
Har även en lampa som talar om om skuffen är öppen.
Osv...

Alltså seriöst vad skulle vara så revolutionerande med nya bilar annat än säkerheten vi en ev krock?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
M123
14 juni · 655 Inlägg
#2048

rcy skrev:

M123 skrev:

rcy skrev:
Fast det där är ett väldigt felaktigt användande av begreppet verkningsgrad.
Bilen får givetvis en kortare räckvidd om energi används till stödsystem, men det ändrar inte verkningsgraden på den energi som faktiskt används. Inte heller i pdf'en du länkade använder dom begreppet verkningsgrad, dom pratar bara om räckvidd.

"Verkningsgrad är en dimensionslös storhet som betecknar förhållandet mellan nyttiggjord och tillförd energi i ett system. Den betecknas vanligtvis med η (eta).[1]

I allmänhet betecknar verkningsgrad kvoten mellan utvunnen nyttoenergi, oavsett i vilken form, och tillförd energi, oavsett i vilken form. Verkningsgraden är i praktiken alltid mindre än 1 eftersom alla verkliga system har energiförluster i någon form. Ibland anges verkningsgraden som kvoten mellan nyttiggjord och tillförd effekt, vilket är likvärdigt."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Verkningsgrad

Precis. Och även den el som används för exempelvis värme eller AC är utvunnen nyttoenergi, alltså påverkar den inte verkningsgraden. Jämför med en förbränningsmotor där mycket av energin blir till värme som istället måste kylas bort.
Du pratar enbart om bilens räckvidd, vilket inte alls är detsamma som verkningsgrad.

Läs pdf'en du länkade, det förklaras i den. wink

Kan du framföra en bil i kyla utan att använda värme?
Vad tror du menas med nyttoenergi och ska denna inte räknas med menar du?

Senast redigerat av M123 (14 juni )

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Greenhorn
14 juni · 187 Inlägg
#2049

Å vad kul, kuddkrig. Får jag vara med... eller är det bara för tjejernas ikväll. big_smile

Senast redigerat av Greenhorn (14 juni )

Reine62
14 juni · 3 Inlägg
#2050

Men tror på klimathotet? Inte jag i alla fall... Precis som han där "Trömp" säger, "fakenews"..

Jorden har haft skifte i klimatet i hundratusentals år.

ironhead volvoraggare
14 juni · 4 755 Inlägg
#2051

elbil är ingen bil det är en överbyggd symaskin som  har blitt trimmad

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Low
14 juni · 2 305 Inlägg
#2052

Sitt utanför ikea titta vilka mängder med saker som kommer ur butikerna.

Sitt nästa dag i en sopptipp se hur mycket möbler som är 2-5år gamla som folk slänger bara för dom vill ha nytt..

Hur många byter sina telefoner bara för dom är 0.5mm tunnare? Eller annat dumt lulul.

Där kan vi prata om miljö..

Hur ofta ser man idag någon lämna in sina skor på lagning? Eller någon möbel för renovering?
Typ aldrig, billigare köpa nytt...  Något är fel.

Greenhorn
14 juni · 187 Inlägg
#2053

Reine62 skrev:
Men tror på klimathotet? Inte jag i alla fall... Precis som han där "Trömp" säger, "fakenews"..

Jorden har haft skifte i klimatet i hundratusentals år.

Det stämmer, men vi har hjälpt till det på traven så det heter duga... men det hade hänt för eller senare.
Dock är detta fakta, den tid vi lever i nu... med årstider och så, är det faktiskt mest onaturligt som har hänt, om man tittar på jordens historia. Istider har kommit och gått, och kommer att återkomma i framtiden igen.
Detta är fakta och det är ingenting vi kan göra något åt om, för det är en Helt naturlig Händels som kommer att inträffa och vi så vill det eller inte, så kan vi inte göra ett skit åt det.

Vi kommer nog att försvinna från jorden och endag i framtiden när nästa istid har lagt sig
kommer en ny evolution att spira fram där mänsligheten inte finns med i bilden och där naturen kommer att återhämta sig och nya arter kommer utväxlas utan, där det finns en dominerande art
som skövlar på jordens resurser för egen vinnings skull.

Så det det är lika bra ni sätter på era folie hattar och kysser er själva därbak gonatt big_smile

Senast redigerat av Greenhorn (14 juni )

ironhead volvoraggare
14 juni · 4 755 Inlägg
#2054

Greenhorn skrev:

Reine62 skrev:
Men tror på klimathotet? Inte jag i alla fall... Precis som han där "Trömp" säger, "fakenews"..

Jorden har haft skifte i klimatet i hundratusentals år.

Det stämmer, men vi har hjälpt till det på traven så det heter duga... men det hade hänt för eller senare.
Dock är detta fakta, den tid vi lever i nu... med årstider och så, är det faktiskt mest onaturligt som har hänt, om man tittar på jordens historia. Istider har kommit och gått, och kommer att återkomma i framtiden igen.
Detta är fakta och det är ingenting vi kan göra något åt om, för det är en Helt naturlig Händels som kommer att inträffa och vi så vill det eller inte, så kan vi inte göra ett skit åt det.

Vi kommer nog att försvinna från jorden och endag i framtiden när nästa istid har lagt sig
kommer en ny evolution att spira fram där mänsligheten inte finns med i bilden och där naturen kommer att återhämta sig och nya arter kommer utväxlas utan, där det finns en dominerande art
som skövlar på jordens resurser för egen vinnings skull.

Så det det är lika bra ni sätter på era folie hattar och kysser er själva därbak gonatt big_smile

den ända som kommer  överleva nästa istid är  hon klimatprofeten som hela tiden mal om sånt man redan hört

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Greenhorn
14 juni · 187 Inlägg
#2055

ironhead skrev:

Greenhorn skrev:

Reine62 skrev:
Men tror på klimathotet? Inte jag i alla fall... Precis som han där "Trömp" säger, "fakenews"..

Jorden har haft skifte i klimatet i hundratusentals år.

Det stämmer, men vi har hjälpt till det på traven så det heter duga... men det hade hänt för eller senare.
Dock är detta fakta, den tid vi lever i nu... med årstider och så, är det faktiskt mest onaturligt som har hänt, om man tittar på jordens historia. Istider har kommit och gått, och kommer att återkomma i framtiden igen.
Detta är fakta och det är ingenting vi kan göra något åt om, för det är en Helt naturlig Händels som kommer att inträffa och vi så vill det eller inte, så kan vi inte göra ett skit åt det.

Vi kommer nog att försvinna från jorden och endag i framtiden när nästa istid har lagt sig
kommer en ny evolution att spira fram där mänsligheten inte finns med i bilden och där naturen kommer att återhämta sig och nya arter kommer utväxlas utan, där det finns en dominerande art
som skövlar på jordens resurser för egen vinnings skull.

Så det det är lika bra ni sätter på era folie hattar och kysser er själva därbak gonatt big_smile

den ända som kommer  överleva nästa istid är  hon klimatprofeten som hela tiden mal om sånt man redan hört

I helskotta heller, jag ser till hon åker först, det ska allt bli en hen, så det så.
he, dags å dra ner på ölandet och sätta på själv foliehatten. skål och välkommen till glada hörnan.

Senast redigerat av Greenhorn (14 juni )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 juni · 11 909 Inlägg
#2056

Utvecklingen går fort som sagt. Just nu kommer nya modeller där batterierna är vattenkylda. Optima PHEV som exempel kom under 2018. Den har luftkylda batterier. Det fungerar men dessa går inte att värma på vintern. Och kan inte tokladdas för de blir för varma.

Därför kommer nu vattenkylda paket. KIA E-niro är vattenkylt och kan även förvärmas.

Värme i kupé tillverkas med hjälp av AC-kompressorn. Ett energieffektivt sätt att tillverka värme på. Här i Norden är ofta batterierna lite bättre tilltagna på grund av värmebehovet.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Ivel
14 juni · 298 Inlägg
#2057

Roberi88 skrev:

Evildan skrev:
Det finns en uppsjö med personbilar i alla tänkbara konfigurationen för alla tänkbara behov till jämbördiga pengar men ändå köps det smutsigare dito.
Varför?
Är folk okunniga om miljön eller skiter dom i den?

Kanske för att inte alla vill köra med en ful skithög som låter som min gamla dammsugare å fullkomligt själlös😄 nä tacka vet jag en gammal cheva v8 diesel där man gärna får tanka i lite 2 takts olja för pumpen skull😊 behövs varken stereo eller doftgran de bjuds på både lukt å örongodis så de räcker sen alla kan hippies som tror dom kan påverka miljön glida runt i vilket fantasilöst skit dom vill rent ekonomiskt kommer de då knappast löna sej

[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232118/232118-558a4fd2b08bdd12d59817ca0e423a26.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232118/232118-0a9060944af1febe0a07f44b7c00c9e3.jpg[/img]

En av dessa bilar är enligt din definition fantasilöst själlöst skit och låter som en dammsugare.
Förklara gärna varför du tycker så.

Greenhorn
14 juni · 187 Inlägg
#2058

Det där är ingen bil? det är ett Amerikanskt hangarfartyg.
jag trodde detta var en tråd om bilar och inte om båtar.

typisk sneseglare som ramla in på ett bilforum big_smile

ps, jag är en gammal man så... slå inte mig.

Senast redigerat av Greenhorn (14 juni )

Knugcab
15 juni · 5 111 Inlägg
#2059

Ivel skrev:

Roberi88 skrev:

Evildan skrev:
Det finns en uppsjö med personbilar i alla tänkbara konfigurationen för alla tänkbara behov till jämbördiga pengar men ändå köps det smutsigare dito.
Varför?
Är folk okunniga om miljön eller skiter dom i den?

Kanske för att inte alla vill köra med en ful skithög som låter som min gamla dammsugare å fullkomligt själlös😄 nä tacka vet jag en gammal cheva v8 diesel där man gärna får tanka i lite 2 takts olja för pumpen skull😊 behövs varken stereo eller doftgran de bjuds på både lukt å örongodis så de räcker sen alla kan hippies som tror dom kan påverka miljön glida runt i vilket fantasilöst skit dom vill rent ekonomiskt kommer de då knappast löna sej

https://www1.garaget.org/gallery/images … 423a26.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images … 00c9e3.jpg

En av dessa bilar är enligt din definition fantasilöst själlöst skit och låter som en dammsugare.
Förklara gärna varför du tycker så.

Skall bli intressant att höra när skakaverket under huven på Datto-san börjar låta som en dammsugare den dagen det eventuellt dyker upp en HVO-tapp i Kalix med andra ord..... tongue Jag trodde det var en teknisk omöjlighet. big_smile

rcy
15 juni · 1 547 Inlägg
#2060

M123 skrev:

rcy skrev:

M123 skrev:

"Verkningsgrad är en dimensionslös storhet som betecknar förhållandet mellan nyttiggjord och tillförd energi i ett system. Den betecknas vanligtvis med η (eta).[1]

I allmänhet betecknar verkningsgrad kvoten mellan utvunnen nyttoenergi, oavsett i vilken form, och tillförd energi, oavsett i vilken form. Verkningsgraden är i praktiken alltid mindre än 1 eftersom alla verkliga system har energiförluster i någon form. Ibland anges verkningsgraden som kvoten mellan nyttiggjord och tillförd effekt, vilket är likvärdigt."

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Verkningsgrad

Precis. Och även den el som används för exempelvis värme eller AC är utvunnen nyttoenergi, alltså påverkar den inte verkningsgraden. Jämför med en förbränningsmotor där mycket av energin blir till värme som istället måste kylas bort.
Du pratar enbart om bilens räckvidd, vilket inte alls är detsamma som verkningsgrad.

Läs pdf'en du länkade, det förklaras i den. wink

Kan du framföra en bil i kyla utan att använda värme?
Vad tror du menas med nyttoenergi och ska denna inte räknas med menar du?

Det är klart den räknas, men den påverkar inte bilens *verkningsgrad*, den påverkar bilens *räckvidd*.
Du har inte fel i sak, du använder bara fel begrepp.
En elbil skulle kunna ha 100% verkningsgrad men bara 2 meters räckvidd, det är helt olika saker.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang