Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Evildan
21 juni 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:
Debatten är viktig.

Och detta tror jag är det viktigaste: (Avslutningen ur samma artikel.)

Debatt skapar i regel frågeställningar som i sin tur generar utveckling, om debattörerna inte "tittar i backspegeln" som det skrivs i artikeln.

Alla kan göra en Marjasin:
"Forskarna på IVL tycker därför inte deras studie är skäl att ifrågasätta elbilsrevolutionen." Står det i artikeln.

Fler tillverkare av både batterier och bilarna som helhet utnyttjar vindkraft, solceller eller vattenkraft. BMW i3 byggs i en fabrik med egna vindkraftverk samt nyttjar energin från vattenkraftverk. Efter samarbetet med världens största biltillverkare har dom även fått tillgång till välbeprövade hybridsystem och alternativa råvaror och tillverkningsprocessen av bioplast. En liten del av världens nickelproduktion används till personbilshybridbatterier, en betydligt större andel brukas till kromade grillar till Amerikanska pickuper och SUVs.

Tror du verkligen att detta gänget vet vad "en Marjasin" är? Tveksamt...

Sant, jag gör en Sahlin och återkommer i frågan när Tobleronen är uppäten.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 juni 2017 · 17 485 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:

Debatt skapar i regel frågeställningar som i sin tur generar utveckling, om debattörerna inte "tittar i backspegeln" som det skrivs i artikeln.

Alla kan göra en Marjasin:
"Forskarna på IVL tycker därför inte deras studie är skäl att ifrågasätta elbilsrevolutionen." Står det i artikeln.

Fler tillverkare av både batterier och bilarna som helhet utnyttjar vindkraft, solceller eller vattenkraft. BMW i3 byggs i en fabrik med egna vindkraftverk samt nyttjar energin från vattenkraftverk. Efter samarbetet med världens största biltillverkare har dom även fått tillgång till välbeprövade hybridsystem och alternativa råvaror och tillverkningsprocessen av bioplast. En liten del av världens nickelproduktion används till personbilshybridbatterier, en betydligt större andel brukas till kromade grillar till Amerikanska pickuper och SUVs.

Tror du verkligen att detta gänget vet vad "en Marjasin" är? Tveksamt...

Sant, jag gör en Sahlin och återkommer i frågan när Tobleronen är uppäten.

Hälsa Mona att det är dags att betala av till kronkalle.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Knugcab
21 juni 2017 · 5 111 Inlägg

Menar ni att det finns folk som inte vet hur man gör en Marjasin? tongue
Är inte det ganska allmänt känt vad det är, liksom....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
trubbelturbo
21 juni 2017 · 1 460 Inlägg

Marjasin? Hmm, ska googla på det, återkommer strax....

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 juni 2017 · 14 058 Inlägg

Marjasin = klippa och klistra. smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
trubbelturbo
21 juni 2017 · 1 460 Inlägg

Sedärja, jag som tyckte namnet lät som något man skulle döpa ett bakverk till.

Senast redigerat av trubbelturbo (21 juni 2017)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Muttley
21 juni 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:
Nu är världen på väg att gå under gott folk! Scandlines byter ut sina dieslar till elmotorer på sträckan Helsingborg-Helsingör. Under detta året. Jag antar dock att de inte är lika dumma i huvudet som den vanliga iPhone-användaren utan kan säkerligen kan ladda till havs med viss hjälp av fossila bränslen om det kniper.

http://seglamedstrommen.se/

Hur mycket ett stort fartyg som drivs med gasolja eller tjockolja släpper ut jämfört med en bil kan ni fundera på. Ledtråd: Mer än 10 bilar...

EDIT: De har inte kommit igång ännu då tekniken med robotarna strular. Har de fått snurr på skiten inom 2 veckor så överväger jag skarpt att ta färjevägen en gång istället för bron som vanligt på resan.

De kunde lika gärna dragit en kabel i vattnet, om de  kommit på en lösning som gör att ju längre ut mot mitten de kommer ju djupare går den så fartygen kommer över=) De är ganska djupt där ute.

Men annars så bör de ju kunna planera batteridrifter på ynka 4-5 km.


Bara för att de är kul att överdriva
Emma Maersk.
Motorn opererar bäst kring 102 varv per minut och drar då 6 283 liter i timmen. I full fart ändras den siffran till 13 626 liter.
Det är bara sinnessjukt egentligen.  Maersk har inte direkt några små farkoster,  när vi var ute i min 4,5 meters finnspeed 425k med 50 pållar och hade en förbipasserande Maersk av sluten variant så blev de meterhöga svallvågor smile
Vi såg en gång i sundet ett polskt segellastfartyg som såg betydligt trevligare och miljövänligare ut trots de gick på motordrift då.
https://www.hamnen.se/images/stories/batar/motorbatar/2013/Emma_Maersk/Fartyg/Emma-M%C3%A6rsk5.jpg

Senast redigerat av Muttley (21 juni 2017)

Fullmoon
22 juni 2017 · 41 Inlägg

Sen får man ju tänka på miljön med, att göra en elbil är inte direkt miljövänligt och att köpa en ny el/hybrid bara för att ha en kan skada miljön mer än att köra slut på de bilar som redan finns i omloop

xXSammy
22 juni 2017 · 6 576 Inlägg

Så... Om vi summerar det här.

Elbilarna är miljöfarliga vid tillverkning, så då lägger vi ner dem direkt och struntar i utvecklingen.
Sen skulle vi lagt av med fossil fordon redan när katalysatorn kom för de första var ju heller inte så bra?

Sen kör vi slut på allt bränsle som finns och tar tag i problemet då, nog för det finns en del olja men den kan nog några stormakter roffa åt sig eller spränga bort så är det också löst

Senast redigerat av xXSammy (22 juni 2017)

De/Dem
caromania Forummoderator
22 juni 2017 · 9 296 Inlägg

Fullmoon skrev:
Sen får man ju tänka på miljön med, att göra en elbil är inte direkt miljövänligt och att köpa en ny el/hybrid bara för att ha en kan skada miljön mer än att köra slut på de bilar som redan finns i omloop

Det var ett nytt argument som inte kommit upp tidigare!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
22 juni 2017 ·

caromania skrev:

Fullmoon skrev:
Sen får man ju tänka på miljön med, att göra en elbil är inte direkt miljövänligt och att köpa en ny el/hybrid bara för att ha en kan skada miljön mer än att köra slut på de bilar som redan finns i omloop

Det var ett nytt argument som inte kommit upp tidigare!

Det är kul med alla nya infallsvinklar från de skeptiskas sida, speciellt så här långt in i tråden.

Mitt kvarnhjul går varmt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 juni 2017 · 13 744 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Nu är världen på väg att gå under gott folk! Scandlines byter ut sina dieslar till elmotorer på sträckan Helsingborg-Helsingör. Under detta året. Jag antar dock att de inte är lika dumma i huvudet som den vanliga iPhone-användaren utan kan säkerligen kan ladda till havs med viss hjälp av fossila bränslen om det kniper.

http://seglamedstrommen.se/

Hur mycket ett stort fartyg som drivs med gasolja eller tjockolja släpper ut jämfört med en bil kan ni fundera på. Ledtråd: Mer än 10 bilar...

EDIT: De har inte kommit igång ännu då tekniken med robotarna strular. Har de fått snurr på skiten inom 2 veckor så överväger jag skarpt att ta färjevägen en gång istället för bron som vanligt på resan.

jag tror det där bara är en del av sanningen.   aldrig att dom skulle hinna ladda upp den mängden batterier på under 10min.

skulle tro att man kommer köra viss batteridrift men även med dieselgeneratorer som stöd..

ja dom mesta båtarna idag är eldrivna..  så att dom är eldrivna är ju inget konstigt som sådant.. och med ett batteripack till det även om den skulle varit 10ah så är det ju batteridrift under en nanno sec..   

Känns lite dåligt med effekt dock  6.5kWh batterier och 640st.
Gissar på att man inte plockar ur mer än 5.9kWh ur ett batteri om man kollar på hur vissa tillverkare skriver. 
3744kW som batterina klarar att ge ut på 1timme kan man då plocka ur som mest det är inte så där super mycket på en båt som väger nästan 8400ton       
Det är 0.44kw per ton. 
Nu ska båten iof bara gå 20minuter..  så vi kan öka effektutaget något men tror inte det håller ...    försök att köra en 1ton båt med en 10hk motor får ni se hur bra det går...den rör sig knappt framåt ;-)      nu är jag superkass på att räkna så jag har säkert skitfel.. finns garanterat någon som är duktigare som seriöst kan börja räkna på det där..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Knugcab
22 juni 2017 · 5 111 Inlägg

Fast grejen är ju att nya bilar alltid kommer tillverkas, gamla kommer skrotas bort i takt med att de blir utslitna, krockas eller rostar upp osv, så har det alltid varit oavsett miljödebatt eller ej.... Det är också vilka bilar som säljs idag som avgör vilka som kommer finnas på begmarknaden om 10-20 år.... Därav är ju de val som dagens nybilsköpare gör totalt avgörande för hur utsläppen ser ut för en ganska lång tid framöver, skulle påstå att det i det långa loppet har större betydelse än om någon skrotar sin Volvo 850 i år eller låter den gå en besiktningsperiod till, och då är det väl bra om man skall se det ur ett rent miljöperspektiv om de bilar som säljs nu är så rena som möjligt. Och visst förorenar det att tillverka en ny el/hybridbil, men det förorenar att tillverka en ny Dodge Ram också....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Muttley
22 juni 2017 ·

Growe skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Nu är världen på väg att gå under gott folk! Scandlines byter ut sina dieslar till elmotorer på sträckan Helsingborg-Helsingör. Under detta året. Jag antar dock att de inte är lika dumma i huvudet som den vanliga iPhone-användaren utan kan säkerligen kan ladda till havs med viss hjälp av fossila bränslen om det kniper.

http://seglamedstrommen.se/

Hur mycket ett stort fartyg som drivs med gasolja eller tjockolja släpper ut jämfört med en bil kan ni fundera på. Ledtråd: Mer än 10 bilar...

EDIT: De har inte kommit igång ännu då tekniken med robotarna strular. Har de fått snurr på skiten inom 2 veckor så överväger jag skarpt att ta färjevägen en gång istället för bron som vanligt på resan.

jag tror det där bara är en del av sanningen.   aldrig att dom skulle hinna ladda upp den mängden batterier på under 10min.

skulle tro att man kommer köra viss batteridrift men även med dieselgeneratorer som stöd..

ja dom mesta båtarna idag är eldrivna..  så att dom är eldrivna är ju inget konstigt som sådant.. och med ett batteripack till det även om den skulle varit 10ah så är det ju batteridrift under en nanno sec..   

Känns lite dåligt med effekt dock  6.5kWh batterier och 640st.
Gissar på att man inte plockar ur mer än 5.9kWh ur ett batteri om man kollar på hur vissa tillverkare skriver. 
3744kW som batterina klarar att ge ut på 1timme kan man då plocka ur som mest det är inte så där super mycket på en båt som väger nästan 8400ton       
Det är 0.44kw per ton. 
Nu ska båten iof bara gå 20minuter..  så vi kan öka effektutaget något men tror inte det håller ...    försök att köra en 1ton båt med en 10hk motor får ni se hur bra det går...den rör sig knappt framåt ;-)      nu är jag superkass på att räkna så jag har säkert skitfel.. finns garanterat någon som är duktigare som seriöst kan börja räkna på det där..

Fast båtarna kommer ju få ladda längre mellan varven, om du tar nattetid så ligger båtarna och sover i hamn mellan typ 2-4 något.
Om jag inte är helt fel på de heller så har de någon längre paus på dagtid.   Och de brukar ligga i hamn längre än 10 min per gång, de gånger jag åkt. Vilket förvisso var förra året sist men har ändå åkt väldigt mycket där i mitt liv smile

Men folk behöver inte vara oroliga, de snackas om att ta upp projekt tunnel återigen Hbg-Helsingör,  kanske de hinner gräva lite denne omgång smile  Vi är ju vana i Sverige att en tunnel ska ta en 20-30 år och kosta miljarder och döda lite kossor innan de kommer till skott.

Muttley
22 juni 2017 ·

Fullmoon skrev:
Sen får man ju tänka på miljön med, att göra en elbil är inte direkt miljövänligt och att köpa en ny el/hybrid bara för att ha en kan skada miljön mer än att köra slut på de bilar som redan finns i omloop

Men någon måste ju börja köpa miljöbilarna så att de kommer i omlopp, och till sist kommer fossilbilar naturligt att dö ut. De går ju inte över en natt.

Man bör iallafall inte premiera gamla bilar utan låta skatten ligga kvar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juni 2017 · 17 485 Inlägg

Många länder jobbar aktivt på att få väck fossildrivna bilar snarast möjligt. Visst kan några tagit i från tårna men det skramlas med vapnen i kulisserna. Sverige har ju redan klubbat igenom sin lilla straffskatt som börjar gälla nästa år som en början.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl … ja/?page=2

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl … edan-2025/

Källan är overifierad men allt går att kolla för den som önskar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
22 juni 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:
Många länder jobbar aktivt på att få väck fossildrivna bilar snarast möjligt. Visst kan några tagit i från tårna men det skramlas med vapnen i kulisserna. Sverige har ju redan klubbat igenom sin lilla straffskatt som börjar gälla nästa år som en början.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl … ja/?page=2

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl … edan-2025/

Källan är overifierad men allt går att kolla för den som önskar.

Indiens förslag för att kunna köpa en bil var ju smart smile

Jag får snart slänga upp celler på mitt nya hus smile  Och köpa en elbil till arbetet.

Evildan
22 juni 2017 ·

Muttley skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Många länder jobbar aktivt på att få väck fossildrivna bilar snarast möjligt. Visst kan några tagit i från tårna men det skramlas med vapnen i kulisserna. Sverige har ju redan klubbat igenom sin lilla straffskatt som börjar gälla nästa år som en början.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl … ja/?page=2

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl … edan-2025/

Källan är overifierad men allt går att kolla för den som önskar.

Indiens förslag för att kunna köpa en bil var ju smart smile

Jag får snart slänga upp celler på mitt nya hus smile  Och köpa en elbil till arbetet.

Solceller för den med hjärnceller. big_smile
Indien ligger långt fram, längre fram än vad många begriper, i sitt miljöarbete vilket är strålande med tanke på BPN och storleken på nationen.
Jag envisas med att rulla på grön el miljömärkt med "Bra miljöval" .
Dyrare? Nej.

Muttley
22 juni 2017 ·

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Många länder jobbar aktivt på att få väck fossildrivna bilar snarast möjligt. Visst kan några tagit i från tårna men det skramlas med vapnen i kulisserna. Sverige har ju redan klubbat igenom sin lilla straffskatt som börjar gälla nästa år som en början.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl … ja/?page=2

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl … edan-2025/

Källan är overifierad men allt går att kolla för den som önskar.

Indiens förslag för att kunna köpa en bil var ju smart smile

Jag får snart slänga upp celler på mitt nya hus smile  Och köpa en elbil till arbetet.

Solceller för den med hjärnceller. big_smile
Indien ligger långt fram, längre fram än vad många begriper, i sitt miljöarbete vilket är strålande med tanke på BPN och storleken på nationen.
Jag envisas med att rulla på grön el miljömärkt med "Bra miljöval" .
Dyrare? Nej.

Brorsan sätter troligtvis solceller vid nästa takbyte,  då blir hans driftkostnader ännu närmre noll.  Hans tanke var att de skulle kunna ladda en bil med. Vilket jag anser är smart smile   Att vara så oberoende av maffian som möjligt gör livet roligare.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juni 2017 · 17 485 Inlägg

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Många länder jobbar aktivt på att få väck fossildrivna bilar snarast möjligt. Visst kan några tagit i från tårna men det skramlas med vapnen i kulisserna. Sverige har ju redan klubbat igenom sin lilla straffskatt som börjar gälla nästa år som en början.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl … ja/?page=2

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl … edan-2025/

Källan är overifierad men allt går att kolla för den som önskar.

Indiens förslag för att kunna köpa en bil var ju smart smile

Jag får snart slänga upp celler på mitt nya hus smile  Och köpa en elbil till arbetet.

Solceller för den med hjärnceller. big_smile
Indien ligger långt fram, längre fram än vad många begriper, i sitt miljöarbete vilket är strålande med tanke på BPN och storleken på nationen.
Jag envisas med att rulla på grön el miljömärkt med "Bra miljöval" .
Dyrare? Nej.

Vi har " 100% Vattenkraft" i avtalet. Det är dessutom bra och löper på 5 år. Betalar väl 66 öre/kW. Tillkommer alla fasta avgifter givetvis men jag är nöjd. Elräkningen är högst moderat varje månad. Bytte panna dessutom. Går att styra via en app om man vill. Nu har vi förvisso bara 107 kvm att värma upp.

Måste fixa en plug-in-släde. Men det är inte ekonomiskt försvarbart i nuläget. Vi får se. Vill gärna ha en med en värmepump för uppvärmningen i kupé.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang