Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:
panda666 skrev:
Vad är det mest pålitligast/billigast att äga just nu då? om man verkligen skiter i allt och går bara på 4 dörrar sedan super billigt och pålitligt, låda skiter man i bara allt håller. Är det prius som gäller då? eller finns det nått som är ännu bättre än prius? vad tycker herrskapet. och tänkte ifall man hade runt max 50-60k att handla för.
Tröttnat på att skruva?
Prius genIII är bra mycket trevligare än tidigare modell. Fast den ligger väl på strax under en hundring fortfarande. Valfri Toyota annars.
EDIT: Vår 10 år gamla genII har snart rullat 18000 mil. Bara går.
Jag blev tilltalad av en 60+ herre, med typiskt raggarutseende, igår på en stormarknadsparkering, han undrade om jag var nöjd med bilen. Jag svarade givetvis som det är att jag var skitnöjd med både funktionen och dom låga ägandekostnaderna. Han såg lite fundersam ut och jag tänkte att nu kommer den sedvanliga tröttande harangen. Han vände sig om med handen i en visande gest och sade: "Den där köpte jag spritt ny 2005 och vi har kört 29000mil med den sedan dess och vi har aldrig ägt en bättre bil! Vi funderar på att köpa en spritt ny igen, du som kör plugin, hur tror du den nya är? Bakom hans stora handflata skymtade jag en välputsad Prius. Mannen fortsatte:
"Hade en 960 3.0 aut innan i 10år, köpte den ny 1995 och den var alldeles för ofta på verkstaden. Vi hade hört om den här nya hybridbilen så vi testade, vi kommer nog alltid ha en sådan som huvudfordon vid sidan av jänkarna. Du förstår jag har ett intresse för usabilar helst 50-tals men vi måste ha en fungerande bruksbil också ute på bystan."
Jag såg nog paff ut och bekräftade att hans tankar om nya pluginen stämde överens med mina.
Vi småpratade lite till och bytte telefonnummer för framtida kontakt.
Fan vad jag blev förvånad då arketypen inte alls stämde överens med fordonet.
Var det inte de som var gjorda av svenskt stål etc etc jada jabba dabba?
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.