Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Evildan
29 juni 2017 ·

Arosa 1.4 60hk.
Förbrukningen enl körcykeln 0.62 blandad.
Skatt: 1343kr

Bränsle: 13.57kr/liter, Ingo idag.
13.57×0.62=8.41kr/mil.

Service: 400kr för olja och filter.

8.41×1500mil= 12615kr.

12615+1343+400+1527=15885kr.
15885/1500=10.59kr/mil.
Utan vinterdäck eller annat.
Så räknade jag.

spillolja
29 juni 2017 · 4 028 Inlägg

Oljefilter och Olja Golfen  byte
olja Ullared 5W-40  3,8 liter   121:-  (en 5 litare kostar 159:-)
oljefilter Purflux  LS391  ca  65:'-
GDS-hall 1/2 timme   65:-
tot ca. 251:- 

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Muttley
29 juni 2017 ·

spillolja skrev:
Det är dyrt med en ny/nästan ny bil, servas och repareras den på märkesverkstad där dom häller i motorolja för över >170:- /litern så blir det dyrt nöje

Jo för om man anser de är superdyrt så bör man åka till loppisen och köpa en cykel :p

De fanns erbjudande nyligen, jag kan blanda ihop märket. Antingen en Renault megane eller en kia ceed så fick du 3 års service.   Kian har ju 7 års garanti och renault 5?

Så summan blir ju om du tar ett lån på ca 5-8 år så blir den inte dyrare i månaden än om du köper en bil för 80-100 tusen på ett lån.
Och då bör du få en säkerhet under garantin på ett bekvämt bilägande.
Helt klart förlorar du pengar på det.  Men de gör man så fort man vaknar på morgonen.

Muttley
29 juni 2017 ·

spillolja skrev:
Oljefilter och Olja Golfen  byte
olja Ullared 5W-40  3,8 liter   121:-  (en 5 litare kostar 159:-)
oljefilter Purflux  LS391  ca  65:'-
GDS-hall 1/2 timme   65:-
tot ca. 251:- 

wink

HERREJÖSSES. GDS hall. Gud barme dig som slösar med så mycket onödiga pengar när du kan lägga dig på asfalten och göra de för 0 kr    wink

Jag kan lova dig att jag inte hade lagt en krona på att hyra något för att skruva smile

spillolja
29 juni 2017 · 4 028 Inlägg

har en som bor på andra sidan gatan som har en VW Golf (2013) när det är dags för 1500mila-service  så lämnar han in den på VAG för oljebyteservice för 1700:- , aldrig någonsin jag skulle betala en sådan summa för en sådan service, ingen kommer att klappa en på ryggen den dagen kärra går i graven

bildelar köper jag från tyskland, frankrike, england och Lettland,  märkesdelar till lägre priser än biltema

till lite äldre bilar som R5:an jag har är det det billigaste som går att uppbringa,   några exempel: krängningshämmarbussningar inre 2st 9:- , framhjulslager 93:-, värmeväxlare 112:-, lambdasond 1-tråds 97:-, 2st handbromskablar 150:-

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
xXSammy
29 juni 2017 · 6 578 Inlägg

Muttley skrev:
Kian har ju 7 års garanti

Eller 15.000 mil..

Antingen har de ändrat sin garanti eller dolt de fullständiga villkoren, för när de började med 7års garantin såg de ut

Maskin (Motor och växellåda) 7år
Elektronik 5 år
Underhållning 3 år
Batteri 2 år

De/Dem
spillolja
29 juni 2017 · 4 028 Inlägg

Muttley skrev:
HERREJÖSSES. GDS hall. Gud barme dig som slösar med så mycket onödiga pengar när du kan lägga dig på asfalten och göra de för 0 kr    wink

Jag kan lova dig att jag inte hade lagt en krona på att hyra något för att skruva smile

ibland behöver man tvätta kärran och dess underede, man blir samtidigt av med den gamla oljan

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
29 juni 2017 · 1 128 Inlägg

Evildan skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

caromania skrev:
Hur långt kör du per år?

Håller mig runt 1000 mil. Räknade dock på några hundra mil till bara för att..

Inte så svårt att förstå att alla inte väljer Prius som bruksbil när man räknar ut det så här. I slutändan så är det inte några miljonbelopp man tjänar. Därför köper JAG inte en Prius för att tjäna några tusenlappar om 5-10 år. Förstått?

Gillar man Prius och anser sig göra något bättre för miljön genom att köra den så får man absolut göra det.

Smaken är som baken.

Du kan alltså inte presentera en kalkyl?

Tror du mig inte?

http://bilkalkyl.be

Där kan du räkna snabbt och smidigt på dig själv. Från ca 5 år så tjänar jag på Prius. OBSERVERA, räknade inte in någon värdeminskning på Priusen.

För små pengar och för många år bort för att det ska vara lönt att byta bort min mycket mera praktiska brukis mot en Prius. Dessutom så har jag säkert roligare i den jag har.

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (29 juni 2017)

Nöjeskör närproducerat
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
29 juni 2017 · 1 128 Inlägg

xXSammy skrev:

Muttley skrev:
Kian har ju 7 års garanti

Eller 15.000 mil..

Antingen har de ändrat sin garanti eller dolt de fullständiga villkoren, för när de började med 7års garantin såg de ut

Maskin (Motor och växellåda) 7år
Elektronik 5 år
Underhållning 3 år
Batteri 2 år

När garantin gått ut börjar felen dyka upp.

Nöjeskör närproducerat
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
29 juni 2017 · 1 128 Inlägg

Muttley skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Muttley skrev:

Volvo s70 (mögbil som dricker som en alkis nere i byn) VS renault megane  miljöbil när den släpptes.
DIFF 10816,13 kr
Räknat på 13 kr litern för både bensin och diesel och 1732,5 mil om året, inräknat försäkring och skatt förstås.

Hade s70 tidsperiod Dec-Okt, fick byta bromsskivor runt om inkl klossar.Handbromsklossar och ett bromsok.

Megane sedan oktober. Utgifter på rep är en positionslampa bak

:p

Så på de förhoppningsvis 5 år (ska hålla mig så länge nu) så har jag sparat in  54080,65 kr

Någon sade en gång här att s70 inte var dyra.   De är dyra och miljöfarliga utav bara den.

Gubben som försöker vara rolig men inte är det. Var det så illa att du fick byta bromsskivor och belägg på en 20 år gammal bil? Vilken skitbil asså. Trodde du råkat ut för större haverier än så, det lät då som det tidigare. Men det var tydligen inte farligare än några skivor och belägg. Jobbar du som mytoman?

Ja absolut. Du är min ledare.

Vilken gubbe?  V70 var den med apdyra reperationer.

Kontentan var att den var mycket dyr att äga.   Och faktiskt inte var i sådant skick att jag litade på den att pendla med.

Jag sparar pengar på att köpa en 10 år nyare bil, genom bättre driftsäkerhet. På 5 år så SPARAR jag in hela utgiften på Meganen. Och går med vinst istället för en stor förlust på ca 11000 kr som kan ligga på aktier istället som man TJÄNAR på om marknaden gillar en.


Fick förresten en ny utgift på min bil.  Skruv i hjulet 100 kr.

Tveksamt att Megané är driftsäkrare än en servad S70. Milen och åldern hinner nog ikapp Renån ännu fortare ska du se.. 5 år är länge och du kan komma att behöva reparera den innan dess.

Nöjeskör närproducerat
Muttley
29 juni 2017 ·

xXSammy skrev:

Muttley skrev:
Kian har ju 7 års garanti

Eller 15.000 mil..

Antingen har de ändrat sin garanti eller dolt de fullständiga villkoren, för när de började med 7års garantin såg de ut

Maskin (Motor och växellåda) 7år
Elektronik 5 år
Underhållning 3 år
Batteri 2 år

Jag hade tjänat på den garantin smile  Jag har lite dålig koll på hur de ser ut i dagens läge.Var ett tag sen jag var ute och provade lite bilar.

spillolja skrev:

Muttley skrev:
HERREJÖSSES. GDS hall. Gud barme dig som slösar med så mycket onödiga pengar när du kan lägga dig på asfalten och göra de för 0 kr    wink

Jag kan lova dig att jag inte hade lagt en krona på att hyra något för att skruva smile

ibland behöver man tvätta kärran och dess underede, man blir samtidigt av med den gamla oljan

smile

Såklart.  Men för att byta olja de hade jag gjort hemma smile   Oljan lämnas på återvinningen 3 km iväg.

Muttley
29 juni 2017 ·

_Blue_Speed_ skrev:

Muttley skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Gubben som försöker vara rolig men inte är det. Var det så illa att du fick byta bromsskivor och belägg på en 20 år gammal bil? Vilken skitbil asså. Trodde du råkat ut för större haverier än så, det lät då som det tidigare. Men det var tydligen inte farligare än några skivor och belägg. Jobbar du som mytoman?

Ja absolut. Du är min ledare.

Vilken gubbe?  V70 var den med apdyra reperationer.

Kontentan var att den var mycket dyr att äga.   Och faktiskt inte var i sådant skick att jag litade på den att pendla med.

Jag sparar pengar på att köpa en 10 år nyare bil, genom bättre driftsäkerhet. På 5 år så SPARAR jag in hela utgiften på Meganen. Och går med vinst istället för en stor förlust på ca 11000 kr som kan ligga på aktier istället som man TJÄNAR på om marknaden gillar en.


Fick förresten en ny utgift på min bil.  Skruv i hjulet 100 kr.

Tveksamt att Megané är driftsäkrare än en servad S70. Milen och åldern hinner nog ikapp Renån ännu fortare ska du se.. 5 år är länge och du kan komma att behöva reparera den innan dess.

Du får anse vad du känner.  Jag har bättre magkänsla och känner mig inte oroad alls när jag kör Meganen jämfört med S70. Den lever kvar hos mina föräldrar som extrabil då deras ena gick sönder. Den rullar men de har fått lägga lite på den tyvärr.  Handbromsen gick igen, och de har bytt ett batteri. Men jag skall minsann ge den en rekond på semestern så mor min blir glader.

Jag räknar med lite reperationer, typ bromsskivor och klossar.  Men på dessa 5 åren så har jag under förutsättningen att inget av katastrof händer SPARAT 60 tusen jämfört med S70.   Räknade på din kalkyl och Meganen 9 kr milen och S70 16 kr milen.

Och då blir de ännu bättre bil och helst nybil. Man vet inte var man är då smile

Evildan
30 juni 2017 ·

_Blue_Speed_ skrev:

Evildan skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Håller mig runt 1000 mil. Räknade dock på några hundra mil till bara för att..

Inte så svårt att förstå att alla inte väljer Prius som bruksbil när man räknar ut det så här. I slutändan så är det inte några miljonbelopp man tjänar. Därför köper JAG inte en Prius för att tjäna några tusenlappar om 5-10 år. Förstått?

Gillar man Prius och anser sig göra något bättre för miljön genom att köra den så får man absolut göra det.

Smaken är som baken.

Du kan alltså inte presentera en kalkyl?

Tror du mig inte?

http://bilkalkyl.be

Där kan du räkna snabbt och smidigt på dig själv. Från ca 5 år så tjänar jag på Prius. OBSERVERA, räknade inte in någon värdeminskning på Priusen.

För små pengar och för många år bort för att det ska vara lönt att byta bort min mycket mera praktiska brukis mot en Prius. Dessutom så har jag säkert roligare i den jag har.

Du kan alltså inte presentera en kalkyl!

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
30 juni 2017 · 1 128 Inlägg

Evildan skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Evildan skrev:

Du kan alltså inte presentera en kalkyl?

Tror du mig inte?

http://bilkalkyl.be

Där kan du räkna snabbt och smidigt på dig själv. Från ca 5 år så tjänar jag på Prius. OBSERVERA, räknade inte in någon värdeminskning på Priusen.

För små pengar och för många år bort för att det ska vara lönt att byta bort min mycket mera praktiska brukis mot en Prius. Dessutom så har jag säkert roligare i den jag har.

Du kan alltså inte presentera en kalkyl!

Kommer inte presentera en gigantisk kalkyl, jag skriver DET VIKTIGASTE från de enkla kalkylerna jag gjorde på BILKALKYL.BE.

1000 mil per år.

Nuvarande bil årskostnad, räknade ENDAST vad soppa, försäkring och skatt kostar= 20358 kr
FÖRBRUKNING= Skrev in ett HÖGT tal, 0,95 l/mil. 14.73 kr/l 95 OKTAN.

PRIUS årskostnad, räknade ENDAST vad soppa, försäkring och skatt kostar= 12855 kr
FÖRBRUKNING= Skrev in, 0,45 l/mil. 14,73 kr/l 95 OKTAN

Nuvarande bil inköp: 15 000 kr
PRIUS inköp: Varierar men ska man ha en OK med lägre mil så från 50k eller mer.

KÖPER JAG EN PRIUS FÖR ÖVER 50.000 KRONOR SÅ SKULLE DET TA DRYGT 5 ÅR ELLER MER INNAN JAG BÖRJAT TJÄNA NÅNTING. FÖRSTÅR DU?

Nöjeskör närproducerat
panda666
30 juni 2017 · 4 250 Inlägg

varför är pris så fula bara:( och skittråkiga att köra...vore dom lika snygga som bmw och roliga att köra så skulle ja köpa direkt........varför toyota varför??? varför kan inte toyota göra snygga bilar??!?!?

Presidento Of World
30 juni 2017 · 3 329 Inlägg

panda666 skrev:
varför är pris så fula bara:( och skittråkiga att köra...vore dom lika snygga som bmw och roliga att köra så skulle ja köpa direkt........varför toyota varför??? varför kan inte toyota göra snygga bilar??!?!?

För att den inte är tänkt för barnrumpor med bakåtvänd keps det är en A till B bil som är billig i drift helt enkelt ful eller snygg eller vad man nu vill men som A till B  begär man inte mer då köper man fetare helg bil, så har jag gjort för länge sen smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
panda666
30 juni 2017 · 4 250 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

panda666 skrev:
varför är pris så fula bara:( och skittråkiga att köra...vore dom lika snygga som bmw och roliga att köra så skulle ja köpa direkt........varför toyota varför??? varför kan inte toyota göra snygga bilar??!?!?

För att den inte är tänkt för barnrumpor med bakåtvänd keps det är en A till B bil som är billig i drift helt enkelt ful eller snygg eller vad man nu vill men som A till B  begär man inte mer då köper man fetare helg bil, så har jag gjort för länge sen smile

lol super dumt ju, vill inte alla ha en snygg bil från a-b samt billig och pålitlig? grabbarna på toyota=kom vi bygger en skitful bil som är snål och pålitlig.)smile)

skulle fan köpa direkt utan att ifrågasätta.

Knugcab
30 juni 2017 · 5 111 Inlägg

Skulle tro att aerodynamiken spelar roll där... Priusens form är väl snudd på så optimalt strömlinjeformad som den kan bli för att samtidigt vara användbar som bil. Sedan är väl snygg eller inte upp till betraktaren (jag ser den på gott och ont lite som en modern Citroen GS)....

Men varför haka upp sig på att man inte tycker om det och det med Prius? Står man i begrepp att handla bil och vill ha något miljöbilsklassat så finns det ju andra bilar att köpa om man inte gillar just den modellen?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
xXSammy
30 juni 2017 · 6 578 Inlägg

panda666 skrev:

opel_vectra_gts skrev:

panda666 skrev:
varför är pris så fula bara:( och skittråkiga att köra...vore dom lika snygga som bmw och roliga att köra så skulle ja köpa direkt........varför toyota varför??? varför kan inte toyota göra snygga bilar??!?!?

För att den inte är tänkt för barnrumpor med bakåtvänd keps det är en A till B bil som är billig i drift helt enkelt ful eller snygg eller vad man nu vill men som A till B  begär man inte mer då köper man fetare helg bil, så har jag gjort för länge sen smile

lol super dumt ju, vill inte alla ha en snygg bil från a-b samt billig och pålitlig? grabbarna på toyota=kom vi bygger en skitful bil som är snål och pålitlig.)smile)

skulle fan köpa direkt utan att ifrågasätta.

Aerodynamikens lagar finns ju annars
Skulle drivlinan och vikten vara identisk med en Prius på en E34a skulle ändå Toyotan gå billigare bara för E34an är så kantig

De/Dem
panda666
30 juni 2017 · 4 250 Inlägg

xXSammy skrev:

panda666 skrev:

opel_vectra_gts skrev:

För att den inte är tänkt för barnrumpor med bakåtvänd keps det är en A till B bil som är billig i drift helt enkelt ful eller snygg eller vad man nu vill men som A till B  begär man inte mer då köper man fetare helg bil, så har jag gjort för länge sen smile

lol super dumt ju, vill inte alla ha en snygg bil från a-b samt billig och pålitlig? grabbarna på toyota=kom vi bygger en skitful bil som är snål och pålitlig.)smile)

skulle fan köpa direkt utan att ifrågasätta.

Aerodynamikens lagar finns ju annars
Skulle drivlinan och vikten vara identisk med en Prius på en E34a skulle ändå Toyotan gå billigare bara för E34an är så kantig

e34 säger du,,,(homer drägel) e34...tänk dig e34 kaross med prius tekniken,vilken dröm.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang