Evildan skrev:
panda666 skrev:
opel_vectra_gts skrev:
Det är inget fel att rekommendera erkänt bra kvalitet och hållbarhet i köprådstrådar
Istället för gamla Volvos med stenåldern teknik.
En exempelvis gammal bil kommer aldrig bli det "smarta" valet om man bryr sig om säkerhet och ekonomin i längden.. tro mig jag har provat allt. Billigast hittills är Prius punkt.
tänkte nästan ge prius en chans och det kom en på jobbet som jag fick testköra, det gjorde så att jag ändrade mig. trött och ful^^samt fronten kan jag leva med men inte baken, man har inte heller så jättebra koll på vad som händer en från bakhållet, ganska litet synfält, dom har väl en ganska liten ruta där bak. Men vad kostar det att äga en sån? och vilken årsmodell ska man satsa på?
@evil; tänk om heter den i5? eller i3 minns inte, hade den iaf gjort barn med prius vad fan skulle resultatet bli?^^
Äh, bakåtsikten är inget problem för en kunnig bilförare. En och annan lattedrickande iPhonefi**a kanske stryker med, men vad gör det ur ett globalt perspektiv?
Jag har backkamera på min 2013 instegsmodell av Plugin.
Kostnaderna är löjligt låga så länge man kan lägga ihop 2 och 2.
Bränsleförbrukningen är låg.
Skatten 360kr.
Försäkringen är billig sett till årsmodell och nypris.
Service är billig, 3.7l olja går det åt.
Delar i övrigt är billigt när det är dags att byta bakre bromsbelägg och skivor samt snörja okena vilket är standard på försiktigt körda Priusar.
Oavsett generation så köper du en mycket strulfri funktion med bra innerutrymmen och ett bagage som är minst 75 liter större än i BMW 330e.
Generation II är ngt trängre i bagaget, men en liggvagn får plats och du köper en vettigt 2007 för 55000kr nu på sommaren när bilhandeln står lite still.
Generation III är en utveckling med större motor och lägre förbrukning samt tystare och mer ombonad interiört samt ngt bättre skjutmån i stolarna vilket mina 183cm uppskattar. Runt 100000kr för en 2010 är normala pengar och det stiger sedan i förhållande till mil och ålder. Från hösten 2012 kom en facelift likt min Prius med annan LED-front, LED-baklyktor, uppdaterade stolar och mittkonsoll med mera.
Att korsa Toyota och BMW har redan visat sig fungera illa för japsen med dom kassa dieselmotorerna Toyota fick i byte mot hybridteknologin.
Dieslarna visade sig desvärre vara både klenare och törstigare samt betydligt mindre driftsäkra eller servicevänliga än Toyotas egna tidigare motorer. BMW drog klart det längsta strået i den affären anser jag, förutom det positiva att fler hybridbilar ger oss en bättre global miljö även om fossilerna hävdar annat. BMW jobbar även med att bygga gröna bilfabriker och i3 monteras med energi enbart från egen vindkraft. (Y)