2616
Sök

Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

1 523 Inlägg
3 juli 2017
Djo skrev:
Muttley skrev:
Growe skrev:
nog snarare vilken typ av männskor som kör bilarna som avgör hur dyr eller billig en försäkring är...

en prius är ju knappast en bil som lockar 18-20åriga män.. 
jag känner iallfal ingen som ens i 30år åldern som skulle äga en.
det har inget med att det är en elbil bara att den är allt utom tilltalande.
det är ju sällan man träffar på någon fartgalning i en prius..  därimot har jag träffat på någon enstaka jävel som inte kan hålla avståndet men det är nog åldersrelaterat för dom där förbannade 50+ är helt dumma i huvudet när det gäller att haålla avstånd..  fega är dom oxå eftersom dom inte vågar prata med någon som försöker prata förstånd med dom ;-) 

låt säga en gti eller en turbo bil är ju betydligt mer lockande för folk som är yngre och mest troligen kommer hamna i en olycka..    tror våran röda Seat arosa kostar 130kr i helförsäkring i månaden.  står på kärringen så har lite dålig koll  tror jag betalar 123kr för våran gråa seat arosa.  men halv då.

våran Peugeot 407 2.0hdi 2005 kostar 500kr månaden i helförsäkring men så vet man ju hur det är med idioter som äger franska skitbilar.. dom dricker mest rödtjut och märker inget i trafiken smile

Man vet ju hur stroppiga volvoägare är med.  Backar in i franska kvalitetsmiljöbilarsomär mer ekonomiska än deras penisförlängartråkigasuv.

:p
Tror jag betalar något på 2800 kr hel pluss med allt bling bling hos LF.   Billigt tycker jag.    V40 jag hade kostade 7500 kr om året.  De visste att den skulle haverera för de var ju en skitbil big_smile

Ändå är volvo förarna fram röstade till sveriges trevligaste bilförare, det du wink

Om det är denna undersökning du tänker på så är Volvo-förarna även framröstade som de 3:e sämsta också, lite motstridiga uppgifter wink

http://teknikensvarld.se/bmw-forarna-me … en-492541/

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

10 164 Inlägg
3 juli 2017
trubbelturbo skrev:
Djo skrev:
Muttley skrev:

Man vet ju hur stroppiga volvoägare är med.  Backar in i franska kvalitetsmiljöbilarsomär mer ekonomiska än deras penisförlängartråkigasuv.

Tror jag betalar något på 2800 kr hel pluss med allt bling bling hos LF.   Billigt tycker jag.    V40 jag hade kostade 7500 kr om året.  De visste att den skulle haverera för de var ju en skitbil big_smile

Ändå är volvo förarna fram röstade till sveriges trevligaste bilförare, det du wink

Om det är denna undersökning du tänker på så är Volvo-förarna även framröstade som de 3:e sämsta också, lite motstridiga uppgifter wink

http://teknikensvarld.se/bmw-forarna-me … en-492541/

Nej var någon undersökning på radion jag hörde på jobbet smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 371 Inlägg
3 juli 2017
Growe skrev:

det är ju sällan man träffar på någon fartgalning i en prius..  därimot har jag träffat på någon enstaka jävel som inte kan hålla avståndet men det är nog åldersrelaterat för dom där förbannade 50+ är helt dumma i huvudet när det gäller att haålla avstånd..  fega är dom oxå eftersom dom inte vågar prata med någon som försöker prata förstånd med dom ;-)

Jag vill absolut inte ha en Prius. Personligen tycker jag att den är skitful, jämförbar med Nissan Yoke ung.
Men du ska inte generalisera för jag tillhör inte de som ligger så jävla nära och jag har passerat 60-strecket.
Men däremot blir jag skitförbannad för det gäller alla hastigheter att håller man vad som står på skyltarna så får man random bilar bakom som ska försöka skjuta på mig för det går ju för sakta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Muttley
3 juli 2017
Djo skrev:
Muttley skrev:
Growe skrev:

nog snarare vilken typ av männskor som kör bilarna som avgör hur dyr eller billig en försäkring är...

låt säga en gti eller en turbo bil är ju betydligt mer lockande för folk som är yngre och mest troligen kommer hamna i en olycka..    tror våran röda Seat arosa kostar 130kr i helförsäkring i månaden.  står på kärringen så har lite dålig koll  tror jag betalar 123kr för våran gråa seat arosa.  men halv då.

våran Peugeot 407 2.0hdi 2005 kostar 500kr månaden i helförsäkring men så vet man ju hur det är med idioter som äger franska skitbilar.. dom dricker mest rödtjut och märker inget i trafiken smile

Nåja, en ko är också trevlig, de är klumpiga för det smile 100% av de bilar som knuffat till mina bilar är volvo. Varav en smitning.   Värsta bilarna när du kör med släp är skåpbilarna, de har tappat vettet hemma.

Men vad de gör med denne diskussion vettifan smile

10 164 Inlägg
3 juli 2017
Muttley skrev:
Djo skrev:
Muttley skrev:

Nåja, en ko är också trevlig, de är klumpiga för det smile 100% av de bilar som knuffat till mina bilar är volvo. Varav en smitning.   Värsta bilarna när du kör med släp är skåpbilarna, de har tappat vettet hemma.

Jadu var någon som anklagade volvo ägare för å vara stroppiga.

Var tvungen tillrätta vissa det wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Muttley
3 juli 2017
Djo skrev:
Muttley skrev:
Djo skrev:

Jadu var någon som anklagade volvo ägare för å vara stroppiga.

Var tvungen tillrätta vissa det wink

Åldern går vid 40-45.  Under där är de tveksamt. De äldre är livrädda för att vara stroppiga smile 
Men jag kan bara tala för de i mitt område, sådana som hänger på coop och är supercoola.
Miljövänliga är de ej heller.

Forummoderator
18 318 Inlägg
3 juli 2017
Nåväl. OT. Men när jag körde till jobbet tidigt imorse så blev det rätt snart 2-3 bilar bakom. Hade ställt farthållaren på 85 km/h i verklig GPS-fart på en bred och fin 80-väg. Jag kunde gissa vad de tänkte: "Idioten kör en skitstor ny amerikanare men kör som en kratta". Och? Jag är ute i god tid som vanligt och sitter med termosmuggen i högsta hugg samt sippar lugnt på mitt kaffe.

Åk tidigare då era muppar...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
4 juli 2017
Muttley skrev:
Knugcab skrev:
Med risk för att göra debatten än mer enkelriktad mot Prius.... wink .....så märker jag andra roliga fenomen.

Jag kan väl knappast säga att det är någon bil jag någonsin drömt om att äga.... Men jag minns att jag såg testet av gen 1 i Trafikmagasinet när jag bodde på ett ställe som jag bara bodde på under några månader, så det måste ha varit senhösten 00 eller vintern 00/01, eventuellt riktigt tidigt på våren 01, så den har alltså funnits i Sverige i över 15 år.

Alltid intressant höra dessa jämförelser, att en 15 år gammal Prius då så klart är en miljöbov jämfört med en dubbelt så gammal Volvo 740 eftersom Volvon redan är tillverkad (vilket jag i min stilla enfald trodde att Toyan också var men...) och det tar så fruktansvärt med energi och resurser att tillverka en ny bil, men var är alla trådar om hur stor miljöbov en 15 år gammal Volvo S40 (för att nu ta en någorlunda motsvarande fossilvolvo av samma årsmodell) är jämfört med 740n? Eller hur det blir svinigt dyrt att äga denna 15 år gamla Prius eftersom man måste låna pengar till den och det inte går att laga något själv, blah blah, men en märklig brist på trådar hur det blir svindyrt att äga en 15 år gammal S40 för att man måste låna pengar till den och det inte går att laga någonting själv....

Kan någon förklara detta fenomenomen för mig?

Enkelt kort svar.  En volvo är bäst enligt volvofolket och de går absolut inte att jämföra.

För en riktig jämförelse,  15 år gammal prius kostar 30 000 kr, dvs de tar du inget lån till och ligger på samma utgångspunkt som för en 740.   Du kan skruva själv.

Jag ägde en gång en V40, den kostade mig  runt 70 000 kr på 4 år.   Den gick såklart att skruva med, men allt föll ihop på den och då var den ändå rätt vettig när jag tog över den från en volvobutik smile

Nu svävar du ut med tankarna igen...  Ingen  har sagt att Volvo är bäst.

Är man entusiast och är insatt i märket vet man vad som håller bra och mindre bra. Uppenbarligen tog du miste på V40 och 940. Hade du pratat med någon Volvokunnig innan hade du också vetat att det skiljer enormt i kvalité bland Volvos modeller.

Nöjeskör närproducerat

Avstängd
10 388 Inlägg
4 juli 2017
En intressant del i kostnadsargumenten blir ju vad staten hittar på när "den stora massan" gått över till ex.vis el som drivmedel, och givetvis hur det påverkar kostnaden per mil.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 111 Inlägg
4 juli 2017
_Blue_Speed_ skrev:
Muttley skrev:
Knugcab skrev:
Med risk för att göra debatten än mer enkelriktad mot Prius.... wink .....så märker jag andra roliga fenomen.

Jag kan väl knappast säga att det är någon bil jag någonsin drömt om att äga.... Men jag minns att jag såg testet av gen 1 i Trafikmagasinet när jag bodde på ett ställe som jag bara bodde på under några månader, så det måste ha varit senhösten 00 eller vintern 00/01, eventuellt riktigt tidigt på våren 01, så den har alltså funnits i Sverige i över 15 år.

Alltid intressant höra dessa jämförelser, att en 15 år gammal Prius då så klart är en miljöbov jämfört med en dubbelt så gammal Volvo 740 eftersom Volvon redan är tillverkad (vilket jag i min stilla enfald trodde att Toyan också var men...) och det tar så fruktansvärt med energi och resurser att tillverka en ny bil, men var är alla trådar om hur stor miljöbov en 15 år gammal Volvo S40 (för att nu ta en någorlunda motsvarande fossilvolvo av samma årsmodell) är jämfört med 740n? Eller hur det blir svinigt dyrt att äga denna 15 år gamla Prius eftersom man måste låna pengar till den och det inte går att laga något själv, blah blah, men en märklig brist på trådar hur det blir svindyrt att äga en 15 år gammal S40 för att man måste låna pengar till den och det inte går att laga någonting själv....

Kan någon förklara detta fenomenomen för mig?

Enkelt kort svar.  En volvo är bäst enligt volvofolket och de går absolut inte att jämföra.

För en riktig jämförelse,  15 år gammal prius kostar 30 000 kr, dvs de tar du inget lån till och ligger på samma utgångspunkt som för en 740.   Du kan skruva själv.

Jag ägde en gång en V40, den kostade mig  runt 70 000 kr på 4 år.   Den gick såklart att skruva med, men allt föll ihop på den och då var den ändå rätt vettig när jag tog över den från en volvobutik smile

Är man entusiast och är insatt i märket vet man vad som håller bra och mindre bra. Uppenbarligen tog du miste på V40 och 940. Hade du pratat med någon Volvokunnig innan hade du också vetat att det skiljer enormt i kvalité bland Volvos modeller.

Tog miste på V40 och 940? Menar du att han trodde han ägde en V40 men egentligen var det en 940 eller vad?

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
4 juli 2017
Knugcab skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Muttley skrev:

Tog miste på V40 och 940? Menar du att han trodde han ägde en V40 men egentligen var det en 940 eller vad?

Nej, han köpte en V40 i tron om att det var en kvalitetsbil. Jag tror han blandade ihop V40 och 940. Skulle han köpt en 940 hade han aldrig behövt kosta på 70k på 4 år.

Nöjeskör närproducerat

5 111 Inlägg
4 juli 2017
Han sade väl aldrig att han hade några förhoppningar att hans V40 skulle vara en kvalitetsbil?

Muttley
4 juli 2017
_Blue_Speed_ skrev:
Knugcab skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Nej, han köpte en V40 i tron om att det var en kvalitetsbil. Jag tror han blandade ihop V40 och 940. Skulle han köpt en 940 hade han aldrig behövt kosta på 70k på 4 år.

Knugcab skrev:
Han sade väl aldrig att han hade några förhoppningar att hans V40 skulle vara en kvalitetsbil?

Exakt, de har jag aldrig skrivit.   Jag kan medge att mina förhoppningar var att den skulle hålla längre iallafall och inte kosta mig så mycket pengar det är sanningen.
Folk visste inte riktigt att v40 på den tiden föll ihop som en gammal gubbe på sista livlinan.

Jag anser att 940 är dyra att äga med, i förhållande till vad jag äger om man nu skulle prata om det.

Bluespeed kör någon häxjakt på mig för han inte tåler att vi körde v70 från -06 som var skräp smile

För vem skulle se fel på 940 och v40

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
4 juli 2017
Knugcab skrev:

Ärligt talat tror jag han har dålig koll. Antingen så trodde han att V40 var en bil med bättre kvalité än så eller så blandade han ihop modellbeteckningarna. Han kanske var ute efter en 940 men det blev fel helt enkelt.

Nöjeskör närproducerat

Muttley
4 juli 2017
_Blue_Speed_ skrev:
Knugcab skrev:

Ärligt talat tror jag han har dålig koll. Antingen så trodde han att V40 var en bil med bättre kvalité än så eller så blandade han ihop modellbeteckningarna. Han kanske var ute efter en 940 men det blev fel helt enkelt.

Du snurrar ihop det.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
4 juli 2017
Muttley skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Knugcab skrev:

Knugcab skrev:

Exakt, de har jag aldrig skrivit.   Jag kan medge att mina förhoppningar var att den skulle hålla längre iallafall och inte kosta mig så mycket pengar det är sanningen.
Folk visste inte riktigt att v40 på den tiden föll ihop som en gammal gubbe på sista livlinan.

Jag anser att 940 är dyra att äga med, i förhållande till vad jag äger om man nu skulle prata om det.

Bluespeed kör någon häxjakt på mig för han inte tåler att vi körde v70 från -06 som var skräp smile

Men då hade jag ju rätt. Du trodde V40 höll bättre än den gjorde.

Nöjeskör närproducerat

Muttley
4 juli 2017
_Blue_Speed_ skrev:
Muttley skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Knugcab skrev:

................................................................

De du skriver stämmer inte med vad du skrev från början.  Börja om.  Härifrån

_Blue_Speed_ skrev:

För att förklara ännu en gång för dig.
Jag skrev ALDRIG att jag TRODDE att de var en KVALITETSBIL.
Jag TRODDE den skulle hålla längre än 4 år.
De är inte detsamma som att jag skrivit KVALITETSBIL

Föll den ner nu?
Senast redigerat av Muttley (4 juli 2017)

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
4 juli 2017
Muttley skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Muttley skrev:

................................................................

De du skriver stämmer inte med vad du skrev från början.  Börja om.  Härifrån

_Blue_Speed_ skrev:

För att förklara ännu en gång för dig.
Jag skrev ALDRIG att jag TRODDE att de var en KVALITETSBIL.
Jag TRODDE den skulle hålla längre än 4 år.
De är inte detsamma som att jag skrivit KVALITETSBIL

Föll den ner nu?

Du skrev aldrig att det var en kvalitetsbil. OKEJ. Du trodde bara den skulle hålla längre än 4 år. Jag förstår.
Senast redigerat av _Blue_Speed_ (4 juli 2017)

Nöjeskör närproducerat

Evildan
4 juli 2017
En -90 talare med för den tiden en medelmåttig kvalité, då bilarna var generellt mindre driftsäkra, eller en modern bil med bättre kvalité än snittet?
Valet är inte svårt för den påläste bilentusiasten.

Muttley
4 juli 2017
Evildan skrev:
En -90 talare med för den tiden en medelmåttig kvalité, då bilarna var generellt mindre driftsäkra, eller en modern bil med bättre kvalité än snittet?
Valet är inte svårt för den påläste bilentusiasten.

Därför faller de på att köpa en ny bil som är billig i inköp, bränslesnål, "miljövänlig" och inte några "premiumbilar" (volvo,VAG,bmw) För att få någon som helst återhållning för sitt pendlande.

Sök