Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Evildan
28 juli 2017 ·

caromania skrev:

Blacken skrev:

Unleash skrev:

enda anledningen att folk sätter upp solceller är för det är så förbannat subventionerat...utan subvention så sätter ingen upp dom för det är inte lönsamt.

Och dom solcellerna ger 240/400 v? årent runt? dygnet runt?

Förmodligen handlar det om uppladdning av ackumulatorer som sedan kan driva enkel campingutrustning. Med ett sparsamt enklare vildmarksliv så kan man säkert klara sig bra. Bäst vore ju dock om det finns en liten bäck intill där man alltid kan utnyttja energin, oavsett väder och vind.

Tänk om bäcken fryser vintertid...
http://akns-images.eonline.com/eol_images/Entire_Site/2015725/rs_634x920-150825112125-634-mccauley-culkin-home-alone-2-08255.jpg

caromania Forummoderator
28 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:

Blacken skrev:

Och dom solcellerna ger 240/400 v? årent runt? dygnet runt?

Förmodligen handlar det om uppladdning av ackumulatorer som sedan kan driva enkel campingutrustning. Med ett sparsamt enklare vildmarksliv så kan man säkert klara sig bra. Bäst vore ju dock om det finns en liten bäck intill där man alltid kan utnyttja energin, oavsett väder och vind.

Tänk om bäcken fryser vintertid...
http://akns-images.eonline.com/eol_imag … -08255.jpg

Fan... Tänkte inte på det. Ska åka hem till Sunnbybärj och fundera på en lösning.

Hej då!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
28 juli 2017 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:

Förmodligen handlar det om uppladdning av ackumulatorer som sedan kan driva enkel campingutrustning. Med ett sparsamt enklare vildmarksliv så kan man säkert klara sig bra. Bäst vore ju dock om det finns en liten bäck intill där man alltid kan utnyttja energin, oavsett väder och vind.

Tänk om bäcken fryser vintertid...
http://akns-images.eonline.com/eol_imag … -08255.jpg

Fan... Tänkte inte på det. Ska åka hem till Sunnbybärj och fundera på en lösning.

Hej då!

Hej då!

Äh...vissas glas förefaller ständigt halvtomma och försedda med piplock, aldrig se möjligheterna, endast svårigheter och gärna i kombination med en gravt bristande kunskap kring ämnet.

Jag är skeptisk!

Muttley
28 juli 2017 ·

Blacken skrev:

Muttley skrev:

Unleash skrev:

enda anledningen att folk sätter upp solceller är för det är så förbannat subventionerat...utan subvention så sätter ingen upp dom för det är inte lönsamt.

Ja de är ju bara rätt.   Om de nu ger helgrön el så är de bara win win.   Norge har fattat de helt och hållet men inte Sverige wink

Kan dra en annan lite trevlig historia om en vi känner som har sommarstuga mitt i ingenstans i de djupa skogarna av dalarna.  Inget rinnande vatten eller el till huset.   En ynka solcell som driver hela driften vilket räcker till att laga mat, ladda datorn och ha tv igång någon enstaka timme på kvällen. Och där bor hon 6 månader om året smile  De är billigt.

Solceller kan de bli den dagen jag byter tak. Vilket förhoppningsvis ändå inte sker på ett antal år smile

Hur då laga mat? Ger "den ynka solcellen" 400V eller 240 som en normal spis kräver?

Vet ju inte hur stor den var smile Men de dög till basbehovet.   Självklart ett gäng batterier i energibanken hon hade.
Och de var ju inte en stor rejäl spis utan en mindre rackare.   
Fascinerande att solen gjorde att de dög.

Till dush var de hävertpump och kallt vatten.    Toabesöken kan du ju gissa dig till tongue

_______
29 juli 2017 · 107 Inlägg

caromania skrev:

Blacken skrev:

Unleash skrev:
enda anledningen att folk sätter upp solceller är för det är så förbannat subventionerat...utan subvention så sätter ingen upp dom för det är inte lönsamt.

Och dom solcellerna ger 240/400 v? årent runt? dygnet runt?

Förmodligen handlar det om uppladdning av ackumulatorer som sedan kan driva enkel campingutrustning. Med ett sparsamt enklare vildmarksliv så kan man säkert klara sig bra. Bäst vore ju dock om det finns en liten bäck intill där man alltid kan utnyttja energin, oavsett väder och vind.

Det klykar till och med min katt, men 100% el året runt så att man klara sig i det dagliga livet du vet matlagning, dammsugning, tvättmaskin, kaffekokare, vattenförsörjning, adekvat belysning, osv,osv på en gård eller i ett hus, kräver "lite" mer än 12/24 V. Solceller kan knappast bidra med mer än en liten skvaddemutt i ens vardag, typ ladda nallen, lite diskreta lysdioder i trädgården, driva en minidamm mm,mm, än på en överkomlig tidsrymd...

Senast redigerat av Blacken (29 juli 2017)

_______
29 juli 2017 · 107 Inlägg

Toabesöken kan du ju gissa dig till

"Jag tror det har gått fan i gräset. Sade pigan som pinkade i brännässlorna"

caromania Forummoderator
29 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Blacken skrev:

caromania skrev:

Blacken skrev:

Och dom solcellerna ger 240/400 v? årent runt? dygnet runt?

Förmodligen handlar det om uppladdning av ackumulatorer som sedan kan driva enkel campingutrustning. Med ett sparsamt enklare vildmarksliv så kan man säkert klara sig bra. Bäst vore ju dock om det finns en liten bäck intill där man alltid kan utnyttja energin, oavsett väder och vind.

Det klykar till och med min katt, men 100% el året runt så att man klara sig i det dagliga livet du vet matlagning, dammsugning, tvättmaskin, kaffekokare, vattenförsörjning, adekvat belysning, osv,osv på en gård eller i ett hus, kräver "lite" mer än 12/24 V. Solceller kan knappast bidra med mer än en liten skvaddemutt i ens vardag, typ ladda nallen, lite diskreta lysdioder i trädgården, driva en minidamm mm,mm, än på en överkomlig tidsrymd...

Min poäng var att det finns de som har en annan syn på hur det vardagliga livet kan se ut. Om någon kan klara sig på det sättet i skogen 6månader om året så är det ju bara att gratulera. Sedan tror jag Muttley insåg att det inte är funktionellt för den stora delen av befolkningen i Sverige.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
29 juli 2017 ·

caromania skrev:

Blacken skrev:

caromania skrev:

Förmodligen handlar det om uppladdning av ackumulatorer som sedan kan driva enkel campingutrustning. Med ett sparsamt enklare vildmarksliv så kan man säkert klara sig bra. Bäst vore ju dock om det finns en liten bäck intill där man alltid kan utnyttja energin, oavsett väder och vind.

Det klykar till och med min katt, men 100% el året runt så att man klara sig i det dagliga livet du vet matlagning, dammsugning, tvättmaskin, kaffekokare, vattenförsörjning, adekvat belysning, osv,osv på en gård eller i ett hus, kräver "lite" mer än 12/24 V. Solceller kan knappast bidra med mer än en liten skvaddemutt i ens vardag, typ ladda nallen, lite diskreta lysdioder i trädgården, driva en minidamm mm,mm, än på en överkomlig tidsrymd...

Min poäng var att det finns de som har en annan syn på hur det vardagliga livet kan se ut. Om någon kan klara sig på det sättet i skogen 6månader om året så är det ju bara att gratulera. Sedan tror jag Muttley insåg att det inte är funktionellt för den stora delen av befolkningen i Sverige.

Nej de hade ju inte dugit åt en barnfamilj självklart.  Men faktum är att du kan klara dina dagsbehov med ett par  få paneler. Förutsatt att man nu inte spelar tv spel 12 timmar om dagen.

För att driva ett hushåll krävs de ju lite andra anordningar självklart.
Men de går att leva på vilket är bra.

OpelP1
29 juli 2017 · 1 412 Inlägg

Behövs ingen jätteanläggning för att klara sig vår till höst med solceller och batteri + växelriktare om man har låg elförbrukning normalt sett.

Men man får ju skala upp rejält för att klara sig speciellt i december-januari om det skulle bli mulet några veckor.

_______
9 augusti 2017 · 107 Inlägg

Apropå Litiumjonbatterier.
http://www.brandsakert.se/2015/0126/lit … liga-gaser
Kommer utsökt på den berömda frasen "Det tänkte jag inte på". Bara att vänta på det första fallet i Svedala och sedan lyssna på "experterna" smile

_______
9 augusti 2017 · 107 Inlägg

caromania skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:

Förmodligen handlar det om uppladdning av ackumulatorer som sedan kan driva enkel campingutrustning. Med ett sparsamt enklare vildmarksliv så kan man säkert klara sig bra. Bäst vore ju dock om det finns en liten bäck intill där man alltid kan utnyttja energin, oavsett väder och vind.

Tänk om bäcken fryser vintertid...
http://akns-images.eonline.com/eol_imag … -08255.jpg

Fan... Tänkte inte på det. Ska åka hem till Sunnbybärj och fundera på en lösning.

Hej då!

Inga problem. Bara att koppla in denna på solfångaren, så tinar bäcken snällt upp...
https://campingnetshop.se/produkter/482 … gKM-fD_BwE

Muttley
9 augusti 2017 ·

Blacken skrev:
Apropå Litiumjonbatterier.
http://www.brandsakert.se/2015/0126/lit … liga-gaser
Kommer utsökt på den berömda frasen "Det tänkte jag inte på". Bara att vänta på det första fallet i Svedala och sedan lyssna på "experterna" smile

De tänkte inte heller på att gasbilar exploderar eller brinner snabbt åt bara fan när de tar fyr.   Men folk köper gasbilar ändå smile 
Hellre sitta i en elbil än en gasbil när de väl gäller.  Du har ändå en stor chans att klara dig väldigt bra till trots gifterna. Medans om en gastub smäller av så har du lite mindre chans.

Nu hittar jag inte något vettigt på nätet (la inte så mycket tid på det) om vad exponering av gifterna från batteriet kan ge dig i framtiden men att andas in vilken rök som helst lär väl inte ge någon extratid på jorden smile

Evildan
9 augusti 2017 ·

Muttley skrev:

Blacken skrev:
Apropå Litiumjonbatterier.
http://www.brandsakert.se/2015/0126/lit … liga-gaser
Kommer utsökt på den berömda frasen "Det tänkte jag inte på". Bara att vänta på det första fallet i Svedala och sedan lyssna på "experterna" smile

De tänkte inte heller på att gasbilar exploderar eller brinner snabbt åt bara fan när de tar fyr.   Men folk köper gasbilar ändå smile 
Hellre sitta i en elbil än en gasbil när de väl gäller.  Du har ändå en stor chans att klara dig väldigt bra till trots gifterna. Medans om en gastub smäller av så har du lite mindre chans.

Nu hittar jag inte något vettigt på nätet (la inte så mycket tid på det) om vad exponering av gifterna från batteriet kan ge dig i framtiden men att andas in vilken rök som helst lär väl inte ge någon extratid på jorden smile

Jag har hört om personbilar som börjar brinna av att drivmedel kallat bensin och diesel läcker ut under motorhuven efter en olycka och antänds av heta komponenter eller av gnistbildning skapad av elektriska kortslutningar, makalöst att det får säljas sådana bilar där folk åker runt med 60 liter eller ännu större mängd brandfarlig vätska i ett kärl under bilen. smile

Muttley
9 augusti 2017 ·

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Blacken skrev:
Apropå Litiumjonbatterier.
http://www.brandsakert.se/2015/0126/lit … liga-gaser
Kommer utsökt på den berömda frasen "Det tänkte jag inte på". Bara att vänta på det första fallet i Svedala och sedan lyssna på "experterna" smile

De tänkte inte heller på att gasbilar exploderar eller brinner snabbt åt bara fan när de tar fyr.   Men folk köper gasbilar ändå smile 
Hellre sitta i en elbil än en gasbil när de väl gäller.  Du har ändå en stor chans att klara dig väldigt bra till trots gifterna. Medans om en gastub smäller av så har du lite mindre chans.

Nu hittar jag inte något vettigt på nätet (la inte så mycket tid på det) om vad exponering av gifterna från batteriet kan ge dig i framtiden men att andas in vilken rök som helst lär väl inte ge någon extratid på jorden smile

Jag har hört om personbilar som börjar brinna av att drivmedel kallat bensin och diesel läcker ut under motorhuven efter en olycka och antänds av heta komponenter eller av gnistbildning skapad av elektriska kortslutningar, makalöst att det får säljas sådana bilar där folk åker runt med 60 liter eller ännu större mängd brandfarlig vätska i ett kärl under bilen. smile

För en del år sen så skedde en singelolycka utanför byn, där de var snorhalt och en bil snurrade runt och landade till sist i sidoräcket.  Bilen började brinna och den var så pass tilltygad att han hade inte en chans att kunna ta sig ur bilen.
Den började brinna.  Han klarade inte sig alls,  de var en bensinare så visst fan är den där bensinen ganska läskig.

crankarnRs
9 augusti 2017 · 116 Inlägg

att gas ska explodera är ganska liten. måste bli väldigt bra blandning.  går det ut i luften så blir det för lite gas. i  ett garage kanske .

_______
9 augusti 2017 · 107 Inlägg

Muttley skrev:

Blacken skrev:
Apropå Litiumjonbatterier.
http://www.brandsakert.se/2015/0126/lit … liga-gaser
Kommer utsökt på den berömda frasen "Det tänkte jag inte på". Bara att vänta på det första fallet i Svedala och sedan lyssna på "experterna" smile

De tänkte inte heller på att gasbilar exploderar eller brinner snabbt åt bara fan när de tar fyr.   Men folk köper gasbilar ändå smile 
Hellre sitta i en elbil än en gasbil när de väl gäller.  Du har ändå en stor chans att klara dig väldigt bra till trots gifterna. Medans om en gastub smäller av så har du lite mindre chans.

Nu hittar jag inte något vettigt på nätet (la inte så mycket tid på det) om vad exponering av gifterna från batteriet kan ge dig i framtiden men att andas in vilken rök som helst lär väl inte ge någon extratid på jorden smile

Mja inte riktigt korrekt så att säga, faran är att giftet som batteriet kan avge är fasen så mycket farligare att exponeras för. Som artikeln nämner vad händer när skiten fjuttar ordentligt?  i en tunnel? eller bilkö? då är en gassmäll att föredra. kände till en taxichaffis som satt i sin bil när tanken small, han överlevde. Faran här är att OM det blir så varmt att det bildas fluor­föreningar som kan spridas  längre och sannolikt gör det, (speciellt i trånga utrymmen, typ tunnel, garage,mm,mm) än detonationsvågen från en gastank kan nå, som finns i en bil vars stålchassie/fönster/inredning absorberar en bra del av sprängkraften/chockvågen i  gastanken. Lägg därtill, att är omöjligt att släcka elden i batteriet om elden "skenar"...

om vad exponering av gifterna från batteriet kan ge dig i framtiden men att andas in vilken rök som helst lär väl inte ge någon extratid på jorden

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fluor
Säger väl en del om vad som är, angående skadliga fluorväteföreningar.  Det är absolut ett av dom farligaste ämnena att andas in.

Senast redigerat av Blacken (10 augusti 2017)

Muttley
10 augusti 2017 ·

crankarnRs skrev:
att gas ska explodera är ganska liten. måste bli väldigt bra blandning.  går det ut i luften så blir det för lite gas. i  ett garage kanske .

Inte helt omöjligt, och de har skett.  Vw har dragit tillbaka massvis med bilar men de har inte dragit tillbaka alla.  De satte skittankar under plasthöljen så att man inte kan kontrollera om de är i bra skick.

http://teknikensvarld.se/gasbil-explode … ng-182638/

Muttley
10 augusti 2017 ·

Blacken skrev:

Muttley skrev:

Blacken skrev:
Apropå Litiumjonbatterier.
http://www.brandsakert.se/2015/0126/lit … liga-gaser
Kommer utsökt på den berömda frasen "Det tänkte jag inte på". Bara att vänta på det första fallet i Svedala och sedan lyssna på "experterna" smile

De tänkte inte heller på att gasbilar exploderar eller brinner snabbt åt bara fan när de tar fyr.   Men folk köper gasbilar ändå smile 
Hellre sitta i en elbil än en gasbil när de väl gäller.  Du har ändå en stor chans att klara dig väldigt bra till trots gifterna. Medans om en gastub smäller av så har du lite mindre chans.

Nu hittar jag inte något vettigt på nätet (la inte så mycket tid på det) om vad exponering av gifterna från batteriet kan ge dig i framtiden men att andas in vilken rök som helst lär väl inte ge någon extratid på jorden smile

Mja inte riktigt korrekt så att säga, faran är att giftet som batteriet kan avge är fasen så mycket farligare att exponeras för. Som artikeln nämner vad händer när skiten fjuttar ordentligt?  i en tunnel? eller bilkö? då är en gassmäll att föredra. kände till en taxichaffis som satt i sin bil när tanken small, han överlevde. Faran här är att OM det blir så varmt att det bildas fluor­föreningar som kan spridas  längre och sannolikt gör det, (speciellt i trånga utrymmen, typ tunnel, garage,mm,mm) än detonationsvågen från en gastank kan nå, som finns i en bil vars stålchassie/fönster/inredning absorberar en bra del av sprängkraften/chockvågen i  gastanken. Lägg därtill, att är omöjligt att släcka elden i batteriet om elden "skenar"...

om vad exponering av gifterna från batteriet kan ge dig i framtiden men att andas in vilken rök som helst lär väl inte ge någon extratid på jorden

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fluor
Säger väl en del om vad som är, angående skadliga fluorväteföreningar.  Det är absolut ett av dom farligaste ämnena att andas in.

Ja och de är därför de är tur att de forskar i ämnet så att de blir säkrare.  Tyvärr blir ju inte allt perfekt direkt. Men de lär bli mycket bättre.
Precis som med gas, bensin diesel.

volvo-racer
10 augusti 2017 · 724 Inlägg

För Volvo 5:an är grymt nice!

Presidento Of World
10 augusti 2017 · 3 306 Inlägg

volvo-racer skrev:
För Volvo 5:an är grymt nice!

Om man gillar att tanka iaf

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang