Blacken skrev:
caromania skrev:
Blacken skrev:
Och dom solcellerna ger 240/400 v? årent runt? dygnet runt?
Förmodligen handlar det om uppladdning av ackumulatorer som sedan kan driva enkel campingutrustning. Med ett sparsamt enklare vildmarksliv så kan man säkert klara sig bra. Bäst vore ju dock om det finns en liten bäck intill där man alltid kan utnyttja energin, oavsett väder och vind.
Det klykar till och med min katt, men 100% el året runt så att man klara sig i det dagliga livet du vet matlagning, dammsugning, tvättmaskin, kaffekokare, vattenförsörjning, adekvat belysning, osv,osv på en gård eller i ett hus, kräver "lite" mer än 12/24 V. Solceller kan knappast bidra med mer än en liten skvaddemutt i ens vardag, typ ladda nallen, lite diskreta lysdioder i trädgården, driva en minidamm mm,mm, än på en överkomlig tidsrymd...
Min poäng var att det finns de som har en annan syn på hur det vardagliga livet kan se ut. Om någon kan klara sig på det sättet i skogen 6månader om året så är det ju bara att gratulera. Sedan tror jag Muttley insåg att det inte är funktionellt för den stora delen av befolkningen i Sverige.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.