Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Trekmeister
23 maj 2017 · 272 Inlägg

Nyaste bilen är en Saab ng9-5 från 2011, går på E85 så den är typ miljöbil! smile

Nej men faktum är att jag innan den köptes för snart två år sedan föreslog för frugan att vi kanske skulle ha en Prius. Jag fick tvärt nej, hon sa att jag skulle dö av tristess om jag tvingades köra en sånn varje dag. Hon ville även ha något med lite mer krut i så hon kände sig säker vid omkörningar. Jag tror väl inte att den där dödliga tristessen är helt sann, men ibland är det bäst att bara hålla med. smile

Så istället blev det en "ny" Saab 9-5. Nej den är inte lika snål som exempelvis en Prius och säkerligen inte lika problemfri heller. Men för mig som många andra är det en del känslor inblandat med bilar, jag blir faktiskt lite gladare varje gång jag kör  eller bara tittar på vår 9-5:a och det tror jag inte jag blivit med någon (ladd)hybrid eller elbil som finns idag. (Kanske blivit glad av att titta på saldot på kontot istället, vem vet.)

Förresten är det hon som kör 9-5:an dagligen då hon har längst till jobbet numera, jag får nöja mig med vår gamla 9-3:a istället. Allt ordnade sig alltså som hon ville ha det i slutändan. tongue

xXSammy
23 maj 2017 · 6 570 Inlägg

Dwuurf skrev:

Evildan skrev:
Det finns en uppsjö med personbilar i alla tänkbara konfigurationen för alla tänkbara behov till jämbördiga pengar men ändå köps det smutsigare dito.
Varför?
Är folk okunniga om miljön eller skiter dom i den?

Vet inte om de ja läst stämmer men någon "smart" forskare har tydligen räknat ut att en bensinare från 90-talet som gått 35 000 mil har mindre utsläpp än en helt ny miljöbil som inte äns rullat en mil. med andra ord är de inte så miljö vänligt att tillvärka miljö bilar om de ja läst stämmer.

Om ~ 30 år kommer det sägas samma sak om bilarna.. fordonen som tillverkas 2050, de miljöfarligare än de som redan finns.

De/Dem
69Camino
23 maj 2017 · 259 Inlägg

Svårt att motivera elbil då hög kostnad samt dålig räckvidd på dom flesta elbilar. Kall vinter gör ju inte saken bättre, ännu sämre räckvidd samt dåligt värme i kupen, iaf dom bilarna vi har i jobbet. Sen när man gillar jänk blir d nog ännu svårare att köra ljudlöst:-).  Hur många kör husvagnssemester med elbil????

trubbelturbo
23 maj 2017 · 1 460 Inlägg

69Camino skrev:
Hur många kör husvagnssemester med elbil????

Endast de som har råd med en Tesla Model X, mig veterligen den enda elbilen idag som går att få med dragkrok smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
MaskinarN
23 maj 2017 · 500 Inlägg

trubbelturbo skrev:

69Camino skrev:
Hur många kör husvagnssemester med elbil????

Endast de som har råd med en Tesla Model X, mig veterligen den enda elbilen idag som går att få med dragkrok smile

Och då är nog inte räckvidden något att hänga i julgranen tongue

Volvo PV544 "Stridsvagnshotrod" (2019)
rcy
23 maj 2017 · 1 705 Inlägg

Personligen så är det helt enkelt så att jag aldrig hittat en elbil som passar mig.
Mina 30.000 kronors bilar fungerar alldeles utmärkt, har alla funktioner jag vill ha och är inte speciellt dyra i drift. Jag betalar mindre i månaden för mina 5 bilar än vad många vänner och kollegor gör för 1 bil.
Dessutom är mina Saab'ar etanolkonverterade, så även om dom inte officiellt är klassade som miljöbilar så är dom ändå relativt miljövänliga.

Men visa mig gärna en miljöbil med ett inköpspris runt 30k och en ägandekostnad på under 500:- i månaden och jag ska definitivt överväga det.

Evildan
23 maj 2017 ·

rcy skrev:
Personligen så är det helt enkelt så att jag aldrig hittat en elbil som passar mig.
Mina 30.000 kronors bilar fungerar alldeles utmärkt, har alla funktioner jag vill ha och är inte speciellt dyra i drift. Jag betalar mindre i månaden för mina 5 bilar än vad många vänner och kollegor gör för 1 bil.
Dessutom är mina Saab'ar etanolkonverterade, så även om dom inte officiellt är klassade som miljöbilar så är dom ändå relativt miljövänliga.


Men visa mig gärna en miljöbil med ett inköpspris runt 30k och en ägandekostnad på under 500:- i månaden och jag ska definitivt överväga det.

Etanol framställd på rätt vis är klimatsmart.

Jag är hjälpsam och visar dig två utannonserade miljöbilar som uppfyller kriterierna du ställde upp.
https://m.blocket.se/stockholm/Toyota_P … 12&w=3

https://m.blocket.se/kristianstad/Toyot … 12&w=3

rcy
23 maj 2017 · 1 705 Inlägg

Evildan skrev:

rcy skrev:
Personligen så är det helt enkelt så att jag aldrig hittat en elbil som passar mig.
Mina 30.000 kronors bilar fungerar alldeles utmärkt, har alla funktioner jag vill ha och är inte speciellt dyra i drift. Jag betalar mindre i månaden för mina 5 bilar än vad många vänner och kollegor gör för 1 bil.
Dessutom är mina Saab'ar etanolkonverterade, så även om dom inte officiellt är klassade som miljöbilar så är dom ändå relativt miljövänliga.


Men visa mig gärna en miljöbil med ett inköpspris runt 30k och en ägandekostnad på under 500:- i månaden och jag ska definitivt överväga det.

Etanol framställd på rätt vis är klimatsmart.

Jag är hjälpsam och visar dig två utannonserade miljöbilar som uppfyller kriterierna du ställde upp.
https://m.blocket.se/stockholm/Toyota_P … 12&w=3

https://m.blocket.se/kristianstad/Toyot … 12&w=3

Jag köper ogärna bilar med 30.000 mil på mätaren, och jag glömde kanske nämna att dragkrok är ett krav. Prestanda är väl kanske inte ett benhårt krav men att gå från mina 300+ hästars bilar till 77 häst känns som ett rejält nerköp. wink
Men, hade jag bott i en större stad och enbart fraktat arslet från punkt a till punkt b så hade jag med stor sannolikhet ägt en Prius, under rätt förutsättningar så ser jag ingen anledning att inte göra det.

Evildan
23 maj 2017 ·

rcy skrev:

Evildan skrev:

rcy skrev:
Personligen så är det helt enkelt så att jag aldrig hittat en elbil som passar mig.
Mina 30.000 kronors bilar fungerar alldeles utmärkt, har alla funktioner jag vill ha och är inte speciellt dyra i drift. Jag betalar mindre i månaden för mina 5 bilar än vad många vänner och kollegor gör för 1 bil.
Dessutom är mina Saab'ar etanolkonverterade, så även om dom inte officiellt är klassade som miljöbilar så är dom ändå relativt miljövänliga.


Men visa mig gärna en miljöbil med ett inköpspris runt 30k och en ägandekostnad på under 500:- i månaden och jag ska definitivt överväga det.

Etanol framställd på rätt vis är klimatsmart.

Jag är hjälpsam och visar dig två utannonserade miljöbilar som uppfyller kriterierna du ställde upp.
https://m.blocket.se/stockholm/Toyota_P … 12&w=3

https://m.blocket.se/kristianstad/Toyot … 12&w=3

Jag köper ogärna bilar med 30.000 mil på mätaren, och jag glömde kanske nämna att dragkrok är ett krav. Prestanda är väl kanske inte ett benhårt krav men att gå från mina 300+ hästars bilar till 77 häst känns som ett rejält nerköp. wink
Men, hade jag bott i en större stad och enbart fraktat arslet från punkt a till punkt b så hade jag med stor sannolikhet ägt en Prius, under rätt förutsättningar så ser jag ingen anledning att inte göra det.

Då blir det en annan sak när det tillkommer dubbelt så många kriterier som innan.
77hk är enbart i bränslemotorn och något om effekt läste jag inte heller att det skulle spela någon roll.
Jag har ägt bilar med liknande effekter och uppåt men har svårt att se hur effekten avgör om det är ett nedköp eller inte. Mina senaste 19år av bilköp är alltså nedköp då jag inte ägt något med 500hk sedan 1998...tråkigt att få reda på det så här bryskt.

Prius fungerar utmärkt också utanför stadskärnan med även då låg förbrukning, om 0.5 liter milen anses lågt i motorvägsfart och 0.4 snålt på landsvägen.

crankarnRs
23 maj 2017 · 116 Inlägg

Hybrid bil känns avlägset att handla. För dyra nya. Har en 2015 Skoda. Är miljö bil. Drar 0.5 i 120 med 18 tummare.  Elbil är för tråkigt. En bil ska låta. Ska tilläggas att det är en bensin 1.8t

Senast redigerat av crankarnRs (23 maj 2017)

it_mutt Avstängd
23 maj 2017 · 10 388 Inlägg

Evildan skrev:

rcy skrev:

Evildan skrev:

Etanol framställd på rätt vis är klimatsmart.

Jag är hjälpsam och visar dig två utannonserade miljöbilar som uppfyller kriterierna du ställde upp.
https://m.blocket.se/stockholm/Toyota_P … 12&w=3

https://m.blocket.se/kristianstad/Toyot … 12&w=3

Jag köper ogärna bilar med 30.000 mil på mätaren, och jag glömde kanske nämna att dragkrok är ett krav. Prestanda är väl kanske inte ett benhårt krav men att gå från mina 300+ hästars bilar till 77 häst känns som ett rejält nerköp. wink
Men, hade jag bott i en större stad och enbart fraktat arslet från punkt a till punkt b så hade jag med stor sannolikhet ägt en Prius, under rätt förutsättningar så ser jag ingen anledning att inte göra det.

Då blir det en annan sak när det tillkommer dubbelt så många kriterier som innan.
77hk är enbart i bränslemotorn och något om effekt läste jag inte heller att det skulle spela någon roll.
Jag har ägt bilar med liknande effekter och uppåt men har svårt att se hur effekten avgör om det är ett nedköp eller inte. Mina senaste 19år av bilköp är alltså nedköp då jag inte ägt något med 500hk sedan 1998...tråkigt att få reda på det så här bryskt.

Prius fungerar utmärkt också utanför stadskärnan med även då låg förbrukning, om 0.5 liter milen anses lågt i motorvägsfart och 0.4 snålt på landsvägen.

Fast, det är ju inte riktigt upp till dig att avgöra huruvida det är ett nedköp enligt rcy eller inte. Att du inte anser det vara det, är ju inte överdrivet intressant (för rcy).

0,5l/mil i motorvägsfart är inte överdrivet lågt. Senaste långfärden med A4:an (onödigt stor skitutspyende diesel) blev snittet 0.56l/mil (sthlm t.o.r.). Senaste landsvägsrundan (12mil) blev snittet 0.5l/mil.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 maj 2017 · 17 478 Inlägg

crankarnRs skrev:
Hybrid bil känns avlägset att handla. För dyra nya. Har en 2015 Skoda. Är miljö bil. Drar 0.5 i 120 med 18 tummare.  Elbil är för tråkigt. En bil ska låta

Vad hände där? Bullrar den så in i vassen alltså?
Skoda med 18"...
Tja, vi har alla våra idéer.

Försöker få mina bilar att låta så lite som möjligt. I vissa fall är detta en ouppnåelig kombo med rejäl maskin. Men jag tillhör den delen av mänskligheten som tar bort emblem som det står "AMG" "Brabus" eller "V8" på med. Alla har vi våra idéer...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
trubbelturbo
23 maj 2017 · 1 460 Inlägg

Värst vilka sura miner det var här inne idag då smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
rcy
23 maj 2017 · 1 705 Inlägg

Evildan skrev:
Då blir det en annan sak när det tillkommer dubbelt så många kriterier som innan.
77hk är enbart i bränslemotorn och något om effekt läste jag inte heller att det skulle spela någon roll.
Jag har ägt bilar med liknande effekter och uppåt men har svårt att se hur effekten avgör om det är ett nedköp eller inte. Mina senaste 19år av bilköp är alltså nedköp då jag inte ägt något med 500hk sedan 1998...tråkigt att få reda på det så här bryskt.

Prius fungerar utmärkt också utanför stadskärnan med även då låg förbrukning, om 0.5 liter milen anses lågt i motorvägsfart och 0.4 snålt på landsvägen.

Huruvida det är ett nerköp för dig eller inte kan bara du avgöra, alla har vi olika krav och kriterier när vi väljer bil. För mig vore det definitivt ett nerköp då jag verkligen inte trivs i motorsvaga bilar.

0.5 liter milen anser jag faktiskt inte särskilt imponerande.
Min 9-3 med över 300 häst drar 0.7 liter milen på etanol om jag klickar i farthållaren i 110, och då är det med 18" fälgar och rätt breda däck.
Och "fungerar utmärkt" är nog en definitionsfråga. Jag anser inte att en bil med 77 hästar fungerar utmärkt på motorväg, och det ska inte vara förknippat med livsfara att försöka sig på en omkörning på landsväg.

Rostens-garage
23 maj 2017 · 545 Inlägg

Min sambo skall köpa helt ny tjänstebil. Den kommer i framtiden att finnas i begagnatmarknaden.
Hon kommer inte att köpa miljöbil. Varför då. Dom är dyrare, svagare om man vill dra släpkärra och har löjligt kort räckvidd utan att stanna och ladda efter vägen. Men dom har ett billigt förmånsvärde.

Om man istället köper en hybrid som laddar sig själv när man bromsar och motorbromsar. Då får man samma förmånsvärde som en kraftig bensinmotor eller dieselmotor. Så men dagens korkade förmånsvärden finns det ingen anledning att köpa en miljöbil.

69Camino
23 maj 2017 · 259 Inlägg

Kul läsning detta.... 0.5l/mil hade ju vart najs men har svårt att få våran v50 disel under 0.6 som det står i papperna.. men iofs får ja ju anse mig själv som miljömupp, då förra jänket (el camino)drog 4l/mil å min nuvarande "bara" 2l/mil:-) :-).

Evildan
23 maj 2017 ·

rcy skrev:

Evildan skrev:
Då blir det en annan sak när det tillkommer dubbelt så många kriterier som innan.
77hk är enbart i bränslemotorn och något om effekt läste jag inte heller att det skulle spela någon roll.
Jag har ägt bilar med liknande effekter och uppåt men har svårt att se hur effekten avgör om det är ett nedköp eller inte. Mina senaste 19år av bilköp är alltså nedköp då jag inte ägt något med 500hk sedan 1998...tråkigt att få reda på det så här bryskt.

Prius fungerar utmärkt också utanför stadskärnan med även då låg förbrukning, om 0.5 liter milen anses lågt i motorvägsfart och 0.4 snålt på landsvägen.

Huruvida det är ett nerköp för dig eller inte kan bara du avgöra, alla har vi olika krav och kriterier när vi väljer bil. För mig vore det definitivt ett nerköp då jag verkligen inte trivs i motorsvaga bilar.

0.5 liter milen anser jag faktiskt inte särskilt imponerande.
Min 9-3 med över 300 häst drar 0.7 liter milen på etanol om jag klickar i farthållaren i 110, och då är det med 18" fälgar och rätt breda däck.
Och "fungerar utmärkt" är nog en definitionsfråga. Jag anser inte att en bil med 77 hästar fungerar utmärkt på motorväg, och det ska inte vara förknippat med livsfara att försöka sig på en omkörning på landsväg.

Det är ju så med subjektivitet, man tycker olika och jag kan bara svara för mig själv.
Jag tycker exempelvis att en bil som förbrukar 40% mer är något att skriva hem om även om det för biltypen och effekten kan anses vara bra enligt någon eller några.
Jag tycker också att jag aldrig haft problem att köra på motorvähäg eller om andra bilar på landsvägen med någon Prius jag kört men återigen så har man olika kriterier och förutsättningar som bilförare gällande att hantera den bilens accelerationsförmåga som för övrigt är i paritet med en V70N 140hk aut, ingen racer på något vis men fungerar för de flesta till dagligt bruk.

Senast redigerat av Evildan (23 maj 2017)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 maj 2017 · 14 056 Inlägg

69Camino skrev:
Kul läsning detta.... 0.5l/mil hade ju vart najs men har svårt att få våran v50 disel under 0.6 som det står i papperna.. men iofs får ja ju anse mig själv som miljömupp, då förra jänket (el camino)drog 4l/mil å min nuvarande "bara" 2l/mil:-) :-).

Vad spelar det för roll när du inte har Pontiacen som enda bil!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Muttley
23 maj 2017 ·

rcy skrev:

Evildan skrev:
Då blir det en annan sak när det tillkommer dubbelt så många kriterier som innan.
77hk är enbart i bränslemotorn och något om effekt läste jag inte heller att det skulle spela någon roll.
Jag har ägt bilar med liknande effekter och uppåt men har svårt att se hur effekten avgör om det är ett nedköp eller inte. Mina senaste 19år av bilköp är alltså nedköp då jag inte ägt något med 500hk sedan 1998...tråkigt att få reda på det så här bryskt.

Prius fungerar utmärkt också utanför stadskärnan med även då låg förbrukning, om 0.5 liter milen anses lågt i motorvägsfart och 0.4 snålt på landsvägen.

Huruvida det är ett nerköp för dig eller inte kan bara du avgöra, alla har vi olika krav och kriterier när vi väljer bil. För mig vore det definitivt ett nerköp då jag verkligen inte trivs i motorsvaga bilar.

0.5 liter milen anser jag faktiskt inte särskilt imponerande.
Min 9-3 med över 300 häst drar 0.7 liter milen på etanol om jag klickar i farthållaren i 110, och då är det med 18" fälgar och rätt breda däck.
Och "fungerar utmärkt" är nog en definitionsfråga. Jag anser inte att en bil med 77 hästar fungerar utmärkt på motorväg, och det ska inte vara förknippat med livsfara att försöka sig på en omkörning på landsväg.

Med mina vilda 90 hästars miljödiesel så behöver jag aldrig lägga ner en växel ens för att göra en omkörning på en landsväg. har vettigt vridmoment så den sköter de hela vägen.
Medans man haft några bensinare med mer pållar i som man fått växla ner för att våga sig på en omkörning alls smile

Djo
23 maj 2017 · 10 157 Inlägg

Muttley skrev:

rcy skrev:

Evildan skrev:
Då blir det en annan sak när det tillkommer dubbelt så många kriterier som innan.
77hk är enbart i bränslemotorn och något om effekt läste jag inte heller att det skulle spela någon roll.
Jag har ägt bilar med liknande effekter och uppåt men har svårt att se hur effekten avgör om det är ett nedköp eller inte. Mina senaste 19år av bilköp är alltså nedköp då jag inte ägt något med 500hk sedan 1998...tråkigt att få reda på det så här bryskt.

Prius fungerar utmärkt också utanför stadskärnan med även då låg förbrukning, om 0.5 liter milen anses lågt i motorvägsfart och 0.4 snålt på landsvägen.

Huruvida det är ett nerköp för dig eller inte kan bara du avgöra, alla har vi olika krav och kriterier när vi väljer bil. För mig vore det definitivt ett nerköp då jag verkligen inte trivs i motorsvaga bilar.

0.5 liter milen anser jag faktiskt inte särskilt imponerande.
Min 9-3 med över 300 häst drar 0.7 liter milen på etanol om jag klickar i farthållaren i 110, och då är det med 18" fälgar och rätt breda däck.
Och "fungerar utmärkt" är nog en definitionsfråga. Jag anser inte att en bil med 77 hästar fungerar utmärkt på motorväg, och det ska inte vara förknippat med livsfara att försöka sig på en omkörning på landsväg.

Med mina vilda 90 hästars miljödiesel så behöver jag aldrig lägga ner en växel ens för att göra en omkörning på en landsväg. har vettigt vridmoment så den sköter de hela vägen.
Medans man haft några bensinare med mer pållar i som man fått växla ner för att våga sig på en omkörning alls smile

Och vad räknar du som säker omkörning ? med 90hk diesel lär omkörning vara bra seg kört dieslar på runt 115 och dom står ju stilla i princip.

Att inte växla ner vid omkörning är rätt dumt också för att seg dra en omkörning är dumt bättre peta ner och stämpla fullt så är man om sölkorven/arna snabbt och smidigt även om jag inte heller behöver växla ner så gör man det för säker och snabb omkörning.

Kommer hur som aldrig gå ner mig och skaffa något med mindre än 200 kusar under huven som bruksbil.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang