Skiter i vad den drar. Kör två törstiga bensin boxer. Åker skönt och är skit nöjd med märket och betalar skatt där efter ochså. Fy fan i sitta o pina sig i en skrutibambam bil bara för att den skall va billig o snål och miljövänligare. Ta mer vara på gammalt och återvinn det mer än o bara pumpa ut "miljövänligare" bilar som endå tar på klimatet
Då blir det en annan sak när det tillkommer dubbelt så många kriterier som innan. 77hk är enbart i bränslemotorn och något om effekt läste jag inte heller att det skulle spela någon roll. Jag har ägt bilar med liknande effekter och uppåt men har svårt att se hur effekten avgör om det är ett nedköp eller inte. Mina senaste 19år av bilköp är alltså nedköp då jag inte ägt något med 500hk sedan 1998...tråkigt att få reda på det så här bryskt.
Prius fungerar utmärkt också utanför stadskärnan med även då låg förbrukning, om 0.5 liter milen anses lågt i motorvägsfart och 0.4 snålt på landsvägen.
Huruvida det är ett nerköp för dig eller inte kan bara du avgöra, alla har vi olika krav och kriterier när vi väljer bil. För mig vore det definitivt ett nerköp då jag verkligen inte trivs i motorsvaga bilar.
0.5 liter milen anser jag faktiskt inte särskilt imponerande. Min 9-3 med över 300 häst drar 0.7 liter milen på etanol om jag klickar i farthållaren i 110, och då är det med 18" fälgar och rätt breda däck. Och "fungerar utmärkt" är nog en definitionsfråga. Jag anser inte att en bil med 77 hästar fungerar utmärkt på motorväg, och det ska inte vara förknippat med livsfara att försöka sig på en omkörning på landsväg.
Med mina vilda 90 hästars miljödiesel så behöver jag aldrig lägga ner en växel ens för att göra en omkörning på en landsväg. har vettigt vridmoment så den sköter de hela vägen. Medans man haft några bensinare med mer pållar i som man fått växla ner för att våga sig på en omkörning alls
Låter på dig som att din bil gör om vatten till vin. Vettigt vrid hade min trimmade BMW 118d med 399Nm också hela vägen till 4000rpm men jag växlade ner ändå för att göra säkra omkörningar. En turbo är alltid en turbo och kraften kan inte komma hur lågt som helst. Nu hade jag iofs sex växlar men växlade alltid minst ner till 4an vid omkörning i 80-110km/h.
Antar att du tar ordentligt med sats när du gör dina omkörningar med miljöbilen
Huruvida det är ett nerköp för dig eller inte kan bara du avgöra, alla har vi olika krav och kriterier när vi väljer bil. För mig vore det definitivt ett nerköp då jag verkligen inte trivs i motorsvaga bilar.
0.5 liter milen anser jag faktiskt inte särskilt imponerande. Min 9-3 med över 300 häst drar 0.7 liter milen på etanol om jag klickar i farthållaren i 110, och då är det med 18" fälgar och rätt breda däck. Och "fungerar utmärkt" är nog en definitionsfråga. Jag anser inte att en bil med 77 hästar fungerar utmärkt på motorväg, och det ska inte vara förknippat med livsfara att försöka sig på en omkörning på landsväg.
Med mina vilda 90 hästars miljödiesel så behöver jag aldrig lägga ner en växel ens för att göra en omkörning på en landsväg. har vettigt vridmoment så den sköter de hela vägen. Medans man haft några bensinare med mer pållar i som man fått växla ner för att våga sig på en omkörning alls
Och vad räknar du som säker omkörning ? med 90hk diesel lär omkörning vara bra seg kört dieslar på runt 115 och dom står ju stilla i princip.
Att inte växla ner vid omkörning är rätt dumt också för att seg dra en omkörning är dumt bättre peta ner och stämpla fullt så är man om sölkorven/arna snabbt och smidigt även om jag inte heller behöver växla ner så gör man det för säker och snabb omkörning.
Kommer hur som aldrig gå ner mig och skaffa något med mindre än 200 kusar under huven som bruksbil.
Jag räknar en säker omkörning som att man inte har mötande för nära, som majoriteten har när de kör om vare sig de har 10 eller 300 hästar. Att växla ner på min bil gör den bara orkeslös då den varvar upp för mycket och tappar orken, jag syftar på 80 vägar som de är som mest i mina trakter och de räcker gott. Då ligger den på 2000 varv och 2500 vid omkörning i säker stabil omkörning. Behöver jag växla ner på min omkörning så skiter jag hellre i det, jag har inte bråttom utan kör i tid. De kan man inte göra med många bensinare med fler hästar. Volvo v70n med 140 hk som exempel.
Jag är troligtvis mättad med körning och finner de inte så intressant som många att ha stor motor, uppskattar mer att man ska åka någorlunda bekvämt i helt ok inredning och säkert.
Jag tänkte nog som dig innan jag blev sönderkörd inom taxi. Har även kört RR hoj men fann de helt värdelöst obekvämt
Huruvida det är ett nerköp för dig eller inte kan bara du avgöra, alla har vi olika krav och kriterier när vi väljer bil. För mig vore det definitivt ett nerköp då jag verkligen inte trivs i motorsvaga bilar.
0.5 liter milen anser jag faktiskt inte särskilt imponerande. Min 9-3 med över 300 häst drar 0.7 liter milen på etanol om jag klickar i farthållaren i 110, och då är det med 18" fälgar och rätt breda däck. Och "fungerar utmärkt" är nog en definitionsfråga. Jag anser inte att en bil med 77 hästar fungerar utmärkt på motorväg, och det ska inte vara förknippat med livsfara att försöka sig på en omkörning på landsväg.
Med mina vilda 90 hästars miljödiesel så behöver jag aldrig lägga ner en växel ens för att göra en omkörning på en landsväg. har vettigt vridmoment så den sköter de hela vägen. Medans man haft några bensinare med mer pållar i som man fått växla ner för att våga sig på en omkörning alls
Låter på dig som att din bil gör om vatten till vin. Vettigt vrid hade min trimmade BMW 118d med 399Nm också hela vägen till 4000rpm men jag växlade ner ändå för att göra säkra omkörningar. En turbo är alltid en turbo och kraften kan inte komma hur lågt som helst. Nu hade jag iofs sex växlar men växlade alltid minst ner till 4an vid omkörning i 80-110km/h.
Antar att du tar ordentligt med sats när du gör dina omkörningar med miljöbilen
Vad har jag för nytta med sådant vrid när jag kör till jobbet? Jag tar inte sats, jag planerar vilket inte är vanligt bland förare. De räcker och blir över mångfaldt.
Kul läsning detta.... 0.5l/mil hade ju vart najs men har svårt att få våran v50 disel under 0.6 som det står i papperna.. men iofs får ja ju anse mig själv som miljömupp, då förra jänket (el camino)drog 4l/mil å min nuvarande "bara" 2l/mil:-) :-).
Vad spelar det för roll när du inte har Pontiacen som enda bil!!
/Benny
Skulle ju skrivit att det gällde ju bara dom milen. Alltid nått .. handlade mest om ironi i denna tråd.
Kul läsning detta.... 0.5l/mil hade ju vart najs men har svårt att få våran v50 disel under 0.6 som det står i papperna.. men iofs får ja ju anse mig själv som miljömupp, då förra jänket (el camino)drog 4l/mil å min nuvarande "bara" 2l/mil:-) :-).
Vad spelar det för roll när du inte har Pontiacen som enda bil!!
/Benny
Skulle ju skrivit att det gällde ju bara dom milen. Alltid nått .. handlade mest om ironi i denna tråd.
Det ligger ju lite sanning i det ändå. Jag skiter fullständigt om V8:an drar 1, 2 eller 3 liter under dom få mil man kör under sommaren. Vetten kan jag få att dra från 0,8 och uppåt hur långt som helst.
Vad spelar det för roll när du inte har Pontiacen som enda bil!!
/Benny
Skulle ju skrivit att det gällde ju bara dom milen. Alltid nått .. handlade mest om ironi i denna tråd.
Det ligger ju lite sanning i det ändå. Jag skiter fullständigt om V8:an drar 1, 2 eller 3 liter under dom få mil man kör under sommaren. Vetten kan jag få att dra från 0,8 och uppåt hur långt som helst.
/Benny
D va så ja tänkte:-). Men håller ju mä dig den får får dra va den gör för d blir ju inte supermånga mil på en säsong, tyvärr.. 0.8 får väl anses helt ok:-)
Skulle ju skrivit att det gällde ju bara dom milen. Alltid nått .. handlade mest om ironi i denna tråd.
Det ligger ju lite sanning i det ändå. Jag skiter fullständigt om V8:an drar 1, 2 eller 3 liter under dom få mil man kör under sommaren. Vetten kan jag få att dra från 0,8 och uppåt hur långt som helst.
/Benny
D va så ja tänkte:-). Men håller ju mä dig den får får dra va den gör för d blir ju inte supermånga mil på en säsong, tyvärr.. 0.8 får väl anses helt ok:-)
Haha!! 0,8 är ju på landsväg i jämn 90-fart. Minsta gaspådrag så blir siffrorna snabbt högre!
Med mina vilda 90 hästars miljödiesel så behöver jag aldrig lägga ner en växel ens för att göra en omkörning på en landsväg. har vettigt vridmoment så den sköter de hela vägen. Medans man haft några bensinare med mer pållar i som man fått växla ner för att våga sig på en omkörning alls
Låter på dig som att din bil gör om vatten till vin. Vettigt vrid hade min trimmade BMW 118d med 399Nm också hela vägen till 4000rpm men jag växlade ner ändå för att göra säkra omkörningar. En turbo är alltid en turbo och kraften kan inte komma hur lågt som helst. Nu hade jag iofs sex växlar men växlade alltid minst ner till 4an vid omkörning i 80-110km/h.
Antar att du tar ordentligt med sats när du gör dina omkörningar med miljöbilen
Vad har jag för nytta med sådant vrid när jag kör till jobbet? Jag tar inte sats, jag planerar vilket inte är vanligt bland förare. De räcker och blir över mångfaldt.
Det går inte att planera alla gånger och då har jag tackat styrkan i motorerna på bilarna som jag har ägt. Exempelvis om man ligger bakom långtradare en stund och äntligen hittar en liten sträcka utan möten men omkörningen måste ske väldigt kvickt. Finns gott om krokiga vägar i Svearike med få raksträckor, men kanske inte på just din pendlar-sträcka
Låter på dig som att din bil gör om vatten till vin. Vettigt vrid hade min trimmade BMW 118d med 399Nm också hela vägen till 4000rpm men jag växlade ner ändå för att göra säkra omkörningar. En turbo är alltid en turbo och kraften kan inte komma hur lågt som helst. Nu hade jag iofs sex växlar men växlade alltid minst ner till 4an vid omkörning i 80-110km/h.
Antar att du tar ordentligt med sats när du gör dina omkörningar med miljöbilen
Vad har jag för nytta med sådant vrid när jag kör till jobbet? Jag tar inte sats, jag planerar vilket inte är vanligt bland förare. De räcker och blir över mångfaldt.
Det går inte att planera alla gånger och då har jag tackat styrkan i motorerna på bilarna som jag har ägt. Exempelvis om man ligger bakom långtradare en stund och äntligen hittar en liten sträcka utan möten men omkörningen måste ske väldigt kvickt. Finns gott om krokiga vägar i Svearike med få raksträckor, men kanske inte på just din pendlar-sträcka
Men om de är 80 och långtradaren håller 80 (oftast 90 håller de) så har jag ju ingen anledning att köra om. Går alltid planera sin körning.
Vad har jag för nytta med sådant vrid när jag kör till jobbet? Jag tar inte sats, jag planerar vilket inte är vanligt bland förare. De räcker och blir över mångfaldt.
Det går inte att planera alla gånger och då har jag tackat styrkan i motorerna på bilarna som jag har ägt. Exempelvis om man ligger bakom långtradare en stund och äntligen hittar en liten sträcka utan möten men omkörningen måste ske väldigt kvickt. Finns gott om krokiga vägar i Svearike med få raksträckor, men kanske inte på just din pendlar-sträcka
Men om de är 80 och långtradaren håller 80 (oftast 90 håller de) så har jag ju ingen anledning att köra om. Går alltid planera sin körning.
Det går inte att planera alla gånger och då har jag tackat styrkan i motorerna på bilarna som jag har ägt. Exempelvis om man ligger bakom långtradare en stund och äntligen hittar en liten sträcka utan möten men omkörningen måste ske väldigt kvickt. Finns gott om krokiga vägar i Svearike med få raksträckor, men kanske inte på just din pendlar-sträcka
Men om de är 80 och långtradaren håller 80 (oftast 90 håller de) så har jag ju ingen anledning att köra om. Går alltid planera sin körning.
Nej. Det går inte alltid att planera sin körning.
Får stå för dig Jag kan planera min väldigt bra. Om man blir stressad har man misslyckats.
Det ligger ju lite sanning i det ändå. Jag skiter fullständigt om V8:an drar 1, 2 eller 3 liter under dom få mil man kör under sommaren. Vetten kan jag få att dra från 0,8 och uppåt hur långt som helst.
/Benny
D va så ja tänkte:-). Men håller ju mä dig den får får dra va den gör för d blir ju inte supermånga mil på en säsong, tyvärr.. 0.8 får väl anses helt ok:-)
Haha!! 0,8 är ju på landsväg i jämn 90-fart. Minsta gaspådrag så blir siffrorna snabbt högre!
Det är väl något europeiskt skit som hör hemma i cykelstället. Men nog går det att köra miljömässigt för kostnaden av en 7år gammal bil oavsett vilket märke den är av.
En koreansk chevrolet som passar på skroten Styrradie som en stor lastbil Sedan har jag fått lämna in den för mycket saker som krånglat men nu när acpumpen har skurit så har vi kopplat förbi den för det är dyrare att byta den än vad bilen är värd
Du kanske bara haft otur eller så är det skit helt enkelt. Tror mer på det sistnämnda.
Med mina vilda 90 hästars miljödiesel så behöver jag aldrig lägga ner en växel ens för att göra en omkörning på en landsväg. har vettigt vridmoment så den sköter de hela vägen. Medans man haft några bensinare med mer pållar i som man fått växla ner för att våga sig på en omkörning alls
Och vad räknar du som säker omkörning ? med 90hk diesel lär omkörning vara bra seg kört dieslar på runt 115 och dom står ju stilla i princip.
Att inte växla ner vid omkörning är rätt dumt också för att seg dra en omkörning är dumt bättre peta ner och stämpla fullt så är man om sölkorven/arna snabbt och smidigt även om jag inte heller behöver växla ner så gör man det för säker och snabb omkörning.
Kommer hur som aldrig gå ner mig och skaffa något med mindre än 200 kusar under huven som bruksbil.
Jag räknar en säker omkörning som att man inte har mötande för nära, som majoriteten har när de kör om vare sig de har 10 eller 300 hästar. Att växla ner på min bil gör den bara orkeslös då den varvar upp för mycket och tappar orken, jag syftar på 80 vägar som de är som mest i mina trakter och de räcker gott. Då ligger den på 2000 varv och 2500 vid omkörning i säker stabil omkörning. Behöver jag växla ner på min omkörning så skiter jag hellre i det, jag har inte bråttom utan kör i tid. De kan man inte göra med många bensinare med fler hästar. Volvo v70n med 140 hk som exempel.
Jag är troligtvis mättad med körning och finner de inte så intressant som många att ha stor motor, uppskattar mer att man ska åka någorlunda bekvämt i helt ok inredning och säkert.
Jag tänkte nog som dig innan jag blev sönderkörd inom taxi. Har även kört RR hoj men fann de helt värdelöst obekvämt
Självklart är det så, Men med mer häst behöver man inte ha lika långt till mötande vilket är skönt, För i mina trakter är det mycket kurviga vägar 80km/h men folk är livrädda för kurvor, Sen att jag oftast liger något över hastighets begränsningen är en annan sak. Men roligt köra på kurviga vägar
Men ja jag vill också åka bekvämt och ha trevlig inredning, Säkert är också en bonus, mysigt med hoj vet dock att jag är för gasglad för att ha en själv, skulle sluta illa säkert.
V70 140hk är tråkig som fasen därför jag köpte en 2,4T som det händer lite med när man gasar iallafall
Aha ja jag vet dom som kör budbil å lastbil dom har också tröttnat på å köra bil.
Har din bil sådan utväxling och motorkaraktär förstår jag att du ogärna gasar och växlar ner.
Jag tycker också att jag aldrig haft problem att köra på motorvähäg eller om andra bilar på landsvägen med någon Prius jag kört men återigen så har man olika kriterier och förutsättningar som bilförare gällande att hantera den bilens accelerationsförmåga som för övrigt är i paritet med en V70N 140hk aut, ingen racer på något vis men fungerar för de flesta till dagligt bruk.
Jag anser även v70 med 140hk vara alldeles på tok för slö för att kunna kallas användbar bil, så det visar väl bara återigen på vilka olika kriterier man har.
Jag har full förståelse för dom som åker miljöbil, jag skulle själv mycket gärna göra det om jag kunde hitta en miljöbil som uppfyller dom krav jag har på en bil. Men för min del så anser jag det inte värt dom relativt små summor man sparar när uppoffringarna för mig är så pass stora. Högt inköpspris och tråkig prestanda är dealbreakers för mig, så så länge utbudet ser ut som det gör så nöjer jag mig med att tanka etanol.
Du köper ju inte en V70 för att åka billigt.. Du köper en för att kunna lasta och dra släp med.
Hur många köper en hybrid för att dra med? är bara Mitsubishi outlander som kan uppfylla någorlunda krav med last, släpvagns dragning och framkomlighet
Köpte en v70N för jag ville ha en nyare bruksbil och ville ha något vettigt och jag ville ha runt 200 hästar vek mig på kravet bakhjulsdrift (fanns inget vettigt i min prisklass) och 4x4 var bara att glömma för mina pengar.
Dessutom vet jag och kan v70N och alltid gillat köra dom så fick bli en sådan för tycker v70N är snyggare än s60 plus kombi med trevlig skuff och slänga i en go baslåda och tar man ur den har man gott med skuff utrymme.