4092
Sök

Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

4 Inlägg
24 januari 2018
alla kanske inte har råd o köpa nya bilar

Evildan
24 januari 2018
Mr_B skrev:
caromania skrev:
Exempel är ju Volvos utspel förra året om att alla deras ska vara hybrider om några år.

När sa Volvo det? Det jag har sett från Volvo är att alla deras bilar ska ha elmotor, som hjälp till den bränsledrivna. Det jag läst pekar mot att Volvo har för avsikt att installera en liten kapacitetsbank, troligtvis bestående av "superkondensatorer", och en liten hjälp motor. Visst, de kommer göra att man klarar sig med färre hästar för att få samma acceleration vis start, och omkörningar, och med hjälp av "regenerative braking" ska man få upp bränsleekonomin lite. Men det är så vitt jag förstår inte Volvos avsikt att alla deras bilar ska ha 100 kilo batterier, och gå att köra på el enbart, så länge man har laddmöjligheter.

Jag kan förstås ha missat något nytt nyhets-utskick, och om så är fallet tar jag gärna till mig mer information.

Muttley skrev:
Vi hade gasbilar som taxi,  var inte otillgängligt någonstans i mitt arbetsområde.  Enda gångerna man hade större problem var på sjukresorna till Göteborg, då arbetsgivaren bara hade Eon och de fanns inga lätttillgängliga inom vettigt avstånd till och från sjukhuset smile

Annars i Skåne så funkade de iallafall 12 timmar om dagen 7 dagar i veckan.

Problemet med gasbilar verkar snarare vara att de är notoriskt opålitliga. Det går inte ett år utan att ett par stadsbussar står och brinner, pga läckage mellan motor och gastankar, och det är knappt ett halvår sedan senaste explosionen där chauffören till en lastbil som stod och "tankade", överlevde enbart för att han klättrat in i hytten, när något fick för sig att orsaka en explosion som väckte folk ett par kilometer bort. Jag har inga minnen av att dieselbussarna stod i ljusan låga jämt och ständigt, och sist någon orsakade en explosion genom att tanka varesig bensin eller diesel, är nog ett tag sedan.

https://www.hd.se/2017-06-07/gastank-pa … exploderat
https://www.hd.se/2016-02-05/gastanksta … -explosion
https://www.hd.se/2015-10-22/lastbil-bo … gasstation
(Att stadsbussarna läcker, eller brinner är numera så vanligt att det inte ens blir nyheter av det.)

rcy skrev:
Jag kör faktiskt fortfarande på etanol i flera av mina bilar och har aldrig haft några problem med det.

Jag har för avsikt att etanolkonvertera min bil, men för att göra det måste jag bryta mot lagen, och kommer de på mig vid besiktning, blir fordonet underkänt. Löjligt.

SportPilot skrev:
hybriden börjar på strax över 400k och dieselen på 275k ... kan vara en anledning

Och inte är de speciellt likvärdiga att köra.

Vad tror du att en hybridbil är för något?

Muttley
24 januari 2018
Mr_B skrev:
Hybrid_ skrev:
Man kan inte rakt av jämföra en diesel med en hybrid.

Man inte bara kan, utan rent av måste. Att jämföra blir annars äpplen mot päron.

Hybrid_ skrev:
Givetvis är hybriden klart piggare iväg. Just den modellen jag nämnde krafsar gärna med framdäcken på torr asfalt om man är det minsta oförsiktig med gasen. Men det blir ju så.

Visst. Samma motor som i den vanliga + 67 hästar elmotor. Det är mer än 25% extra, så kan deras antispin inte hantera det, blir det däckslitage. Det är ju till bilens fördel. Till hybridens nackdel är att man inte får någon värme... Tur vi går mot sommar och varmare väderlek. Jag blir inte klok på om den saknar el-uppvärming helt, eller om den bara klipper när den anser att man har för lite ström, men den blir aldrig varm, om man kör på el enbart. Som tur är bilen dessutom helt omöjlig att köra på enbart elmotorn, även om man trycker på knappen för ren eldrift så startar den bensinmotorn mest för jämnan, för att man accelererar.
Vilket gör siffrorna för bränsleförbrukning löjliga. 0l/milen i stadskörning? Låter spännande. Här startar den motorn var gång jag försöker komma iväg från rött ljus, alternativet är att köra iväg långsammare än cyklisterna, och vara i vägen för alla medtrafikanter. Jag vet faktiskt inte riktigt vad den dricker, men det är då definitivt mer än 0 l/mil.

Muttley skrev:
Faktum är ju att fortfarande har fler volvo brunnit pga sätesvärmaren än gasfordon har brunnit upp i Sverige.

Möjligt, men jag ser inte riktigt hur det är relevant. Om det ska vara relevant får man nog göra statistik som visar hur många fordon med sätesvärmare det funnits, och hur länge dessa fordon varit i bruk, och jämföra med gasfordon, och hur länge de varit i bruk.
Vad jag menar är att bara för att antalet lyckade självmord med handgranat är lågt, innebär inte det att handgranater är omöjliga att begå självmord med, om du förstår vad jag menar?

Men fortfarande så var de inte vad jag och sportpilot avhandlade.  Vi tog bara upp tillgänglighet.

Jag har faktiskt aldrig hört att en volvo har brunnit upp pga gas?  Om man ska se det så.

Evildan
24 januari 2018
brollan70 skrev:
alla kanske inte har råd o köpa nya bilar

Måste en bil vara ny för att vara miljösnällare?
Det finns mängder med begagnade alternativ, redan från 5000kr som är mindre skitiga än en likadan modell.
Volvo 740 -87a/b är ett praktexempel på en billig bil som byggdes med eller utan katalysator.

5 149 Inlägg
24 januari 2018
Ser fram i mot provkörningen på nya Nissan leaf, tycker den ser riktigt bra ut för att vara en modern miljöbil.

Jade jag haft möjlighet till laddning hemma så hade jag kunnat överväga en leaf. Tyvärr så är den möjligheten liten än så länge. Har dock möjlighet att ladda gratis på jobbet så det vore billigt och möjliggöra pendlandet. Dock brukas bilen till mer än pendling mellan hem och jobb. Börjar dyka upp en hel del laddstationer så kanske skulle vara möjligt att bruka en ändå ;-)
Månadskostnaden skiljer nog inte så mycket mot min Benz :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Forummoderator
9 299 Inlägg
24 januari 2018
Mr_B skrev:
caromania skrev:
Exempel är ju Volvos utspel förra året om att alla deras ska vara hybrider om några år.

När sa Volvo det? Det jag har sett från Volvo är att alla deras bilar ska ha elmotor, som hjälp till den bränsledrivna. Det jag läst pekar mot att Volvo har för avsikt att installera en liten kapacitetsbank, troligtvis bestående av "superkondensatorer", och en liten hjälp motor. Visst, de kommer göra att man klarar sig med färre hästar för att få samma acceleration vis start, och omkörningar, och med hjälp av "regenerative braking" ska man få upp bränsleekonomin lite. Men det är så vitt jag förstår inte Volvos avsikt att alla deras bilar ska ha 100 kilo batterier, och gå att köra på el enbart, så länge man har laddmöjligheter.

Jag kan förstås ha missat något nytt nyhets-utskick, och om så är fallet tar jag gärna till mig mer information.

Den exakta varianten på hur Volvo rent tekniskt ska göra är jag inte så insatt i men kombinationen av elmotor och exempelvis bensinmotor brukar kallas ”hybrid” vilket även VDn kallar det för.

Ett tillägg är dock att det inte bara ska satsas på hybrider utan även rena elbilar, något som beräknas ha slagit igenom om 5-7 år.

https://www.expressen.se/motor/bilnyhet … elmotorer/

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
24 januari 2018
caromania skrev:
Mr_B skrev:
caromania skrev:

Den exakta varianten på hur Volvo rent tekniskt ska göra är jag inte så insatt i men kombinationen av elmotor och exempelvis bensinmotor brukar kallas ”hybrid” vilket även VDn kallar det för.

Ett tillägg är dock att det inte bara ska satsas på hybrider utan även rena elbilar, något som beräknas ha slagit igenom om 5-7 år.

https://www.expressen.se/motor/bilnyhet … elmotorer/

Vad jag minns så satsas det på mildhybrider utöver PHEV till en början.
Systemet kommer uppskattningsvis påminna om IMA, vilket absolut inte är fel, men i mitt tycke som är van vid fullhybrider lite klent och sent produktionsmässigt. Bra initiativ av Volvocars är det likväl och det är nog vad som iofs krävs för att knapra åt sig marknadsandelar som en liten biltillverkare.

Muttley
24 januari 2018
Mr_B skrev:
caromania skrev:

https://www.theguardian.com/business/20 … ybrid-2019
Vilket är ju typ, bränsledriven motor med elhjälp.
Sen så börjar lastvagnar med elbilar nästa år.

De går fram även Volvo smile Nyheten för lastvagnar "https://www.avanza.se/placera/telegram/2018/01/23/volvo-borjar-salja-eldrivna-lastbilar-i-europa-under-2019.html"

Evildan
24 januari 2018
The Guardian hade en annan innehållsmässigt föga överraskande artikel.

https://www.theguardian.com/football/ng … ctric-cars

2 638 Inlägg
25 januari 2018
Hybrid_ skrev:
-Akerfeldt- skrev:
Evildan skrev:
Passerade visst igen.

Hur många sådana alternativ finns det på marknaden där en biltillverkerare har 2 likvärdiga bilar av samma modell, där det finns både en miljösnällare motor och en smutsigare motor med samma specifikation?

Kia Optima Plug-in / Kia Optima CRDI diesel för att nämna en modell.

Håller med dig, precis som jag tycker passat gte vs diesel borde vara två alternativ. Men det borde vara två icke relevanta bilar i denna diskussion då dem inte kostar lika mycket i inköp. För som jag tolkar Evildans svar till SportPilot om priset så ska det vara två likvärdigt prissatta modeller. Och är det finns inte många miljövänliga bilar där det finns ett smutsigare alternativ som har samma pris och specifikation. Därför det svaras mer om varför man ej köper en miljösnällare bil rent generellt smile

Forummoderator
18 303 Inlägg
25 januari 2018
Kört Hyundai Ioniq Electric hela dagen idag. Denna modell är från början konstruerad för att enbart vara hybrid eller som i mitt fall ovan: Ren elbil. Bror med Kia Niro.

Visst är 337 tkr en bra slant för en bil med begränsad räckvidd men gillade finesser som inbyggd diesel... eh? elvärmare i form av en värmepump som ger full kupévärme redan inom en minut. Dessutom kan man välja vilka dagar i veckan bilen ska vara varm vid en given tidpunkt för avfärd plus att man kan välja antal grader det ska vara... Mer inställningar som gasrespons, instrumentutseende och annat finns med.

Reglerbar regenerering gör att man kan ladda accarna istället för att bromsa bort energin i form av värme. Men visst: Gratis är den inte. Bara sjukt kvick från noll.

Den dagen vi har möjlighet rent praktiskt att köra elbil så kommer vi göra det.
Därmed .

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
25 januari 2018
Hybrid_ skrev:
Kört Hyundai Ioniq Electric hela dagen idag. Denna modell är från början konstruerad för att enbart vara hybrid eller som i mitt fall ovan: Ren elbil. Bror med Kia Niro.

Visst är 337 tkr en bra slant för en bil med begränsad räckvidd men gillade finesser som inbyggd diesel... eh? elvärmare i form av en värmepump som ger full kupévärme redan inom en minut. Dessutom kan man välja vilka dagar i veckan bilen ska vara varm vid en given tidpunkt för avfärd plus att man kan välja antal grader det ska vara... Mer inställningar som gasrespons, instrumentutseende och annat finns med.

Reglerbar regenerering gör att man kan ladda accarna istället för att bromsa bort energin i form av värme. Men visst: Gratis är den inte. Bara sjukt kvick från noll.

Därmed .

337k är bra mycket pengar för en plastig asiat som går på el. Har bättre känsla på grejerna i svenska och tyska 80/90-talare, då får man även en redig förbränningsmotor på köpet om man gillar sånt. Man ska vara sjukt "miljö"rabiat om man köper en sån elbil. Jag förstår varför de säljer så dåligt bland normalt folk. hmm
Senast redigerat av _Blue_Speed_ (25 januari 2018)

Nöjeskör närproducerat

Forummoderator
18 303 Inlägg
25 januari 2018
_Blue_Speed_ skrev:
Hybrid_ skrev:

Därmed .

337k är bra mycket pengar för en plastig asiat som går på el. Har bättre känsla på grejerna i svenska och tyska 80/90-talare, då får man även en redig förbränningsmotor på köpet om man gillar sånt. Man ska vara sjukt "miljö"rabiat om man köper en sån elbil. Jag förstår varför de säljer så dåligt bland normalt folk. hmm

Nu trollas det friskt märker jag. Suck.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muttley
25 januari 2018
Hybrid_ skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Hybrid_ skrev:

Därmed .

Nu trollas det friskt märker jag. Suck.

smile  Volvo 850 t5r -95 380 000 kr i nypris. (Penningvärdet idag 488403)  Så ganska exakt 151403 kr mer än Hyundaien, men avsevärt enormt mycket föråldrad teknik.

Går man längs volvohallar idag ligger en v90 från 500 och upp.   (där jag kollat har de inte haft en enda från utgångspris på 340 tusen.

5 111 Inlägg
25 januari 2018
Det är ungefär vad en rätt ordinär Mercedes E-klass kostade för 20 år sedan så frågan är ju om det är så hemska pengar ändå.....

5 111 Inlägg
25 januari 2018
En liten fråga förresten, är det någon skillnad på Volvo 850 bi-fuel som gör den enormt mycket plastigare och utan känsla jämfört med bensinmodellen?

Muttley
25 januari 2018
Knugcab skrev:
En liten fråga förresten, är det någon skillnad på Volvo 850 bi-fuel som gör den enormt mycket plastigare och utan känsla jämfört med bensinmodellen?

Skillnaden är väl att du har noll bagageutrymme i en bi-fuel och kommer typ 8 mil ? på en tankning.

Bonusen är att de är bäst före datum på de där rackarna med.

5 111 Inlägg
25 januari 2018
Nja, inte de tidiga med plåttank, där gick det igenom att provtryckning skulle räcka....

Javisst, bifuelens lastutrymme är kass men ja, man får se det som ett första stapplande steg helt enkelt...

Jag bara tänkte att eftersom alla miljöbilar nu är plastiga och utan känsla och Volvo 850 är en gudagåva som alla bilentusiaster måste köra så skulle jag vilja veta vilken kategori bifuelen tillhör.....

Muttley
25 januari 2018
Knugcab skrev:
Nja, inte de tidiga med plåttank, där gick det igenom att provtryckning skulle räcka....

Javisst, bifuelens lastutrymme är kass men ja, man får se det som ett första stapplande steg helt enkelt...

Jag bara tänkte att eftersom alla miljöbilar nu är plastiga och utan känsla och Volvo 850 är en gudagåva som alla bilentusiaster måste köra så skulle jag vilja veta vilken kategori bifuelen tillhör.....

Vi delar inte känslan om att miljöbilen är plastigare än en annan.
De är precis lika mycket plast i majoriteten av bilarna idag smile   

Självklart bör bi fuel hamna precis där alla andra kant50 hamnar.

5 111 Inlägg
25 januari 2018
Det var iofs. inte av dig jag var som mest mån att få svar..... wink

Sök