Mr_B skrev:
caromania skrev:
Exempel är ju Volvos utspel förra året om att alla deras ska vara hybrider om några år.
När sa Volvo det? Det jag har sett från Volvo är att alla deras bilar ska ha
elmotor, som hjälp till den bränsledrivna. Det jag läst pekar mot att Volvo har för avsikt att installera en liten kapacitetsbank, troligtvis bestående av "superkondensatorer", och en liten hjälp motor. Visst, de kommer göra att man klarar sig med färre hästar för att få samma acceleration vis start, och omkörningar, och med hjälp av "regenerative braking" ska man få upp bränsleekonomin lite. Men det är så vitt jag förstår inte Volvos avsikt att alla deras bilar ska ha 100 kilo batterier, och gå att köra på el enbart, så länge man har laddmöjligheter.
Jag kan förstås ha missat något nytt nyhets-utskick, och om så är fallet tar jag gärna till mig mer information.
Muttley skrev:
Vi hade gasbilar som taxi, var inte otillgängligt någonstans i mitt arbetsområde. Enda gångerna man hade större problem var på sjukresorna till Göteborg, då arbetsgivaren bara hade Eon och de fanns inga lätttillgängliga inom vettigt avstånd till och från sjukhuset

Annars i Skåne så funkade de iallafall 12 timmar om dagen 7 dagar i veckan.
Problemet med gasbilar verkar snarare vara att de är notoriskt opålitliga. Det går inte ett år utan att ett par stadsbussar står och brinner, pga läckage mellan motor och gastankar, och det är knappt ett halvår sedan senaste explosionen där chauffören till en lastbil som stod och "tankade", överlevde enbart för att han klättrat in i hytten, när något fick för sig att orsaka en explosion som väckte folk ett par kilometer bort. Jag har inga minnen av att dieselbussarna stod i ljusan låga jämt och ständigt, och sist någon orsakade en explosion genom att tanka varesig bensin eller diesel, är nog ett tag sedan.
https://www.hd.se/2017-06-07/gastank-pa … exploderathttps://www.hd.se/2016-02-05/gastanksta … -explosionhttps://www.hd.se/2015-10-22/lastbil-bo … gasstation(Att stadsbussarna läcker, eller brinner är numera så vanligt att det inte ens blir nyheter av det.)
rcy skrev:
Jag kör faktiskt fortfarande på etanol i flera av mina bilar och har aldrig haft några problem med det.
Jag har för avsikt att etanolkonvertera min bil, men för att göra det måste jag bryta mot lagen, och kommer de på mig vid besiktning, blir fordonet underkänt. Löjligt.
SportPilot skrev:
hybriden börjar på strax över 400k och dieselen på 275k ... kan vara en anledning
Och inte är de speciellt likvärdiga att köra.