Mina utsläpp senaste 2,5 veckorna är faktiskt noll. Zip zero noll. Absolut ingenting. Varför då? Jag har ju faktiskt ett 240hk dieselmonster i kallgaraget som jag betalar en helt jävla galen skatt på för att den är så smutsig, trots att den står stilla men ändå är den Euro6 klassad och mer än väl godkänd att köras på gator i hela världen. Lagom motsägelsefullt.
Jag kör inte och hämtar barnen 500m där bussen stannar. Jag kallstartar inte och kör och hämtar nån Phad Thai i grillkiosken nån kilometer bort. När barnen gnäller över att det blåser och vill bli hämtade hos kompisar säger jag nej. Kunde de gå dit kan de gå hem. Åker inte heller till och från jobbet med bilen utan åker pendeltåg trots att jag "förlorar" 30 minuter varje dag i restid. Ekonomiskt har jag råd att köra hur mycket bil som helst varje dag eller kontant köpa ännu en 240hk 2018 års modell diesel Tiguan så det handlar inte om det. Hämtar inte heller paket från lokala ombudet vid spontana internetbeställningar och skickar därför inte tillbaka nåt heller. Jag tar en skön promenad från pendeltåget varje dag och handlar det jag behöver på vägen och stoppar in det i min väska. Idag gick jag 4km och köpte ett nytt Thule Snowpack L (Blocketfynd) till pruttpengar och lade det i ryggsäcken. När jag kommer hem svettig tvättar jag mig i min snålspolande dusch med varmvatten från min bergvärme.
Sensmoralen är att det enda viktiga är HUR du använder ditt fossildrivna fordon, eller din energin i ditt hushåll. Det finns så ofantligt mycket man kan göra, helt utan kostnad, för att minska sitt fossila avtryck på planeten. Jag har jobbat med dessa frågor långt innan många av er ens visste om att det finns ett miljöproblem. Användandet av ditt fordon är EN av många medvetna och omedvetna val som genererar koldioxidutsläpp eller annan miljö- och klimatpåverkan. Den är antagligen mindre än många andra saker du inte ens vill känna till faktiskt.
Kör mindre! Det ger direkt mindre miljöpåverkan samtidigt som du spar pengar och förmodligen får en betydligt bättre hälsa genom att du går eller cyklar sträckor du ofta tar bilen, och får mer pengar i plånboken.
Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017