5594
Sök

Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
26 januari 2018
#1381
Muttley skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Djo skrev:

Korta bälten vart då ? i min 2002 v70 har jag haft en 2meter lång 160-180 kg karl, höger fram han satt så långt fram hans knän tillät och hade bälte utan problem ?

Och alla tre bak hade också bälte och jag med självklart...

Muttley är bara ute efter att trolla,

Så du påstår att de är en lögn att bältena var korta?   ALLT jag säger är lögn.

Sluta äta flugsvamp.

Ryms man inte under bältet på en V70N har man nog mer problem med sig själv än bilen. Fan vilka patetiska inlägg du kommer med, är du 12 år?

Nöjeskör närproducerat

Muttley
26 januari 2018
#1382
_Blue_Speed_ skrev:
Muttley skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Muttley är bara ute efter att trolla,

Så du påstår att de är en lögn att bältena var korta?   ALLT jag säger är lögn.

Sluta äta flugsvamp.

Ryms man inte under bältet på en V70N har man nog mer problem med sig själv än bilen. Fan vilka patetiska inlägg du kommer med, är du 12 år?

Läs om inlägget.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
26 januari 2018
#1383
Soulman skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
-Akerfeldt- skrev:

Om du är emot nyare bilar och nyare teknik än det som fanns på 80-90 talet undrar jag hur du hanterar det moderna samhället, har du fortfarande en tjock-tv, lyssnar på kassettband i bilen och ringer samtal med en gammal Nokia 3310? wink

rcy skrev:
Att man föredrar äldre bilar betyder väl inte att man är emot ny teknik?

Jag håller fullkomligt med om att kvalitén var mycket bättre för 20 år sedan än vad den är idag, speciellt på inredningsdetaljerna. Det betyder väl inte på något vis att jag är emot ny teknik eller har problem med det moderna samhället? Väldigt konstig slutsats.

Detta. Mycket märkligt hur vissa kan tolka inlägg helt fel.

-Akerfeldt- skrev:
Om du hade läst hans inställning till nyare bilar med nyare teknik så hade du förstått varför jag ställde frågan med glimten i ögat till honom.

Konstig fråga. Måste det vara allt eller inget? Jag föredrar äldre bilar men tycker om nyare teknikprylar som platt-TV och smartphones, är det konstigt?

Ska dock sägas att modern teknik håller grymt dåligt det med om man jämför med saker för 20-30 år sedan. Idag byggs saker för att gå sönder så företagen får sälja mer grejer, det handlar om pengar. Är folk helt vilseledda i dagens samhälle?

Akerfeldt, din Fordbyggda V70 rasar ju ihop 100 år före de äkta svenskägda kvalitetsserierna 740, 940 och 850. Inget att förneka här.

Vad finns det att välja på? Hur vet man om en produkt är designad att hålla i exakt 7 år som garantin gäller? Här har vi ju Internet och som kan hjälpa oss hitta information från andra om deras upplevelser av olika produkter. Det fanns inte för 20-30 år sedan.

7 års garanti, läser man det finstilta så inser man att det inte är mycket till garanti. 7 år gäller ju inte hela bilen. Såna där billiga koreaner börja falla isär helt när 7 års garantin gått ut.
Senast redigerat av _Blue_Speed_ (26 januari 2018)

Nöjeskör närproducerat

5 111 Inlägg
26 januari 2018
#1384
För man har ju inte problem med sig själv om man i en tråd som handlar om någonting helt annat med jämna mellanrum om och om och om igen måste proklamera hur otroligt förträfflig och ofelbar Volvo 850 är? Är det något som känns som trollning så är det väl det? Samt spy galla över hur "plastiga" och "känslolösa" alla miljöbilar är, dock har du fortfarande inte svarat på om det även gäller Volvo 850 bi-fuel?

Om det nu är så hemskt med rena avgaser borde man väl inte köra en katalysatorrenad 850 när man lika gärna kan köra runt i en 140?


Administratör
11 967 Inlägg
26 januari 2018
#1385
Men vänta nu. Vad har den här diskussionen med miljöbilar att göra? Ni är lagom off topic nu asså...

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

4 261 Inlägg
26 januari 2018
#1386
ojojojj vad händer här? har inte hängt me här på ett tag, efter att ja kört hybrid ett tag blir ja sugen nu på nått ännu billigare i drift    _ hehe. tänkte elbil i framtiden? läste om renault zoe men man måste ju hyra batteriet om ja fattat rätt? drygt som fan ju, annars kan man ju vänta på tesla 3 men den tilltalar mig inte så mket i stylingen tyvärr, och plugin hybrider kommer inte så långt med bara el i tanken va, vad är det bästa nu kanske 200km på rent el åt gången?

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 januari 2018
#1387
Vafalls??


Diskuterar ni utrymmet i V70 nu? Vore det inte bättre att återgå till originalfrågan?

Det matas friskt i tråden. Mums sa Rulle.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Muttley
26 januari 2018
#1388
panda666 skrev:
ojojojj vad händer här? har inte hängt me här på ett tag, efter att ja kört hybrid ett tag blir ja sugen nu på nått ännu billigare i drift    _ hehe. tänkte elbil i framtiden? läste om renault zoe men man måste ju hyra batteriet om ja fattat rätt? drygt som fan ju, annars kan man ju vänta på tesla 3 men den tilltalar mig inte så mket i stylingen tyvärr, och plugin hybrider kommer inte så långt med bara el i tanken va, vad är det bästa nu kanske 200km på rent el åt gången?

Renault har ordnat så att det nu även går att köpa batteriet.  Teoretiskt 40 mil på stora batteriet.  Fysiskt kanske runt 30. Perfekt pendelbil.
https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe.html

Muttley
26 januari 2018
#1389
caromania skrev:
Vafalls??


Diskuterar ni utrymmet i V70 nu? Vore det inte bättre att återgå till originalfrågan?

Det matas friskt i tråden. Mums sa Rulle.

Ber om ursäkt.  Det var ett litet sidospår, den får gärna rensas på onödigt skit.   Och blir jag påhoppad en enda jävla gång till så kan ni även ta bort mitt konto. smile

4 261 Inlägg
26 januari 2018
#1390
Muttley skrev:
panda666 skrev:
ojojojj vad händer här? har inte hängt me här på ett tag, efter att ja kört hybrid ett tag blir ja sugen nu på nått ännu billigare i drift    _ hehe. tänkte elbil i framtiden? läste om renault zoe men man måste ju hyra batteriet om ja fattat rätt? drygt som fan ju, annars kan man ju vänta på tesla 3 men den tilltalar mig inte så mket i stylingen tyvärr, och plugin hybrider kommer inte så långt med bara el i tanken va, vad är det bästa nu kanske 200km på rent el åt gången?

Renault har ordnat så att det nu även går att köpa batteriet.  Teoretiskt 40 mil på stora batteriet.  Fysiskt kanske runt 30. Perfekt pendelbil.
https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe.html

kostade fan runt 80 lax att köpa batteriet, helt sjukt. Men det jag inte fattar är att även ifall man köper bilen begagnat då måste man endå hyra batteriet?? jättedåligt. vilken av plugin hybriderna kommer man med längst?

Fri fart för ett fritt folk!
14 703 Inlägg
26 januari 2018
#1391
Muttley skrev:
panda666 skrev:
ojojojj vad händer här? har inte hängt me här på ett tag, efter att ja kört hybrid ett tag blir ja sugen nu på nått ännu billigare i drift    _ hehe. tänkte elbil i framtiden? läste om renault zoe men man måste ju hyra batteriet om ja fattat rätt? drygt som fan ju, annars kan man ju vänta på tesla 3 men den tilltalar mig inte så mket i stylingen tyvärr, och plugin hybrider kommer inte så långt med bara el i tanken va, vad är det bästa nu kanske 200km på rent el åt gången?

Renault har ordnat så att det nu även går att köpa batteriet.  Teoretiskt 40 mil på stora batteriet.  Fysiskt kanske runt 30. Perfekt pendelbil.
https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe.html

skönt att se att det kommer lite vättigare elbilar som är små och tar sig en bit. 

ang sträckan så den teoretiska sträckan är väll lite som att tro på biltillverkares övriga siffror antagligen omöjliga att klara.  men med den typen av bil så lär man inte köra mycket längre än 5-10mil enkel resa för att välja en sån bil.   jag väntar nog tills man får med en egen kärnreaktor ibilen för att välja el.   men det lär väll inte hända..   skulle vara väldigt praktiskt..  när bilen står hemma så driver man huset på bilen ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

1 271 Inlägg
26 januari 2018
#1392
panda666 skrev:
Muttley skrev:
panda666 skrev:
ojojojj vad händer här? har inte hängt me här på ett tag, efter att ja kört hybrid ett tag blir ja sugen nu på nått ännu billigare i drift    _ hehe. tänkte elbil i framtiden? läste om renault zoe men man måste ju hyra batteriet om ja fattat rätt? drygt som fan ju, annars kan man ju vänta på tesla 3 men den tilltalar mig inte så mket i stylingen tyvärr, och plugin hybrider kommer inte så långt med bara el i tanken va, vad är det bästa nu kanske 200km på rent el åt gången?

Renault har ordnat så att det nu även går att köpa batteriet.  Teoretiskt 40 mil på stora batteriet.  Fysiskt kanske runt 30. Perfekt pendelbil.
https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe.html

kostade fan runt 80 lax att köpa batteriet, helt sjukt. Men det jag inte fattar är att även ifall man köper bilen begagnat då måste man endå hyra batteriet?? jättedåligt. vilken av plugin hybriderna kommer man med längst?

Ojojoj, man får mycket bensin, diesel och service för 80 lax.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Muttley
26 januari 2018
#1393
panda666 skrev:
Muttley skrev:
panda666 skrev:
ojojojj vad händer här? har inte hängt me här på ett tag, efter att ja kört hybrid ett tag blir ja sugen nu på nått ännu billigare i drift    _ hehe. tänkte elbil i framtiden? läste om renault zoe men man måste ju hyra batteriet om ja fattat rätt? drygt som fan ju, annars kan man ju vänta på tesla 3 men den tilltalar mig inte så mket i stylingen tyvärr, och plugin hybrider kommer inte så långt med bara el i tanken va, vad är det bästa nu kanske 200km på rent el åt gången?

Renault har ordnat så att det nu även går att köpa batteriet.  Teoretiskt 40 mil på stora batteriet.  Fysiskt kanske runt 30. Perfekt pendelbil.
https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe.html

kostade fan runt 80 lax att köpa batteriet, helt sjukt. Men det jag inte fattar är att även ifall man köper bilen begagnat då måste man endå hyra batteriet?? jättedåligt. vilken av plugin hybriderna kommer man med längst?

Batterierna är ganska dyra,  det beror lite på hur många mil man lägger per år. Om man inte kör så många mil är det ju lätt värt att hyra smile  Läste inte om de ingår samma förmåner om man köper som hyr.  Hemtjänsten här köpte in sådana och de är väldigt nöjda med dem.  De jag talat med. 
Jag undrar med hur långt plug in kommer, specifikt priusen, mest för att jag troligtvis har tillgång i framtiden att kunna ladda där jag använder bil smile

Growe skrev:
Muttley skrev:
panda666 skrev:
ojojojj vad händer här? har inte hängt me här på ett tag, efter att ja kört hybrid ett tag blir ja sugen nu på nått ännu billigare i drift    _ hehe. tänkte elbil i framtiden? läste om renault zoe men man måste ju hyra batteriet om ja fattat rätt? drygt som fan ju, annars kan man ju vänta på tesla 3 men den tilltalar mig inte så mket i stylingen tyvärr, och plugin hybrider kommer inte så långt med bara el i tanken va, vad är det bästa nu kanske 200km på rent el åt gången?

Renault har ordnat så att det nu även går att köpa batteriet.  Teoretiskt 40 mil på stora batteriet.  Fysiskt kanske runt 30. Perfekt pendelbil.
https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe.html

skönt att se att det kommer lite vättigare elbilar som är små och tar sig en bit. 

ang sträckan så den teoretiska sträckan är väll lite som att tro på biltillverkares övriga siffror antagligen omöjliga att klara.  men med den typen av bil så lär man inte köra mycket längre än 5-10mil enkel resa för att välja en sån bil.   jag väntar nog tills man får med en egen kärnreaktor ibilen för att välja el.   men det lär väll inte hända..   skulle vara väldigt praktiskt..  när bilen står hemma så driver man huset på bilen ;-)

Det är trevligt med dessa alternativ.  Perfekt om man har som jag runt 7-10 mils pendling varje dag. Att gå från 7-14 kr milen till 2 kr milen gör en del per år.

4 261 Inlägg
26 januari 2018
#1394
Soulman skrev:
panda666 skrev:
Muttley skrev:

Renault har ordnat så att det nu även går att köpa batteriet.  Teoretiskt 40 mil på stora batteriet.  Fysiskt kanske runt 30. Perfekt pendelbil.
https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe.html

kostade fan runt 80 lax att köpa batteriet, helt sjukt. Men det jag inte fattar är att även ifall man köper bilen begagnat då måste man endå hyra batteriet?? jättedåligt. vilken av plugin hybriderna kommer man med längst?

Ojojoj, man får mycket bensin, diesel och service för 80 lax.

ja vill inte pippa planeten mer, vi är kompisar nu, bensin o diesel de för gammel dinosaurier. El nu för fan, framtiden är el.;smile

Evildan
26 januari 2018
#1395
Muttley skrev:
panda666 skrev:
Muttley skrev:
panda666 skrev:
ojojojj vad händer här? har inte hängt me här på ett tag, efter att ja kört hybrid ett tag blir ja sugen nu på nått ännu billigare i drift    _ hehe. tänkte elbil i framtiden? läste om renault zoe men man måste ju hyra batteriet om ja fattat rätt? drygt som fan ju, annars kan man ju vänta på tesla 3 men den tilltalar mig inte så mket i stylingen tyvärr, och plugin hybrider kommer inte så långt med bara el i tanken va, vad är det bästa nu kanske 200km på rent el åt gången?

Renault har ordnat så att det nu även går att köpa batteriet.  Teoretiskt 40 mil på stora batteriet.  Fysiskt kanske runt 30. Perfekt pendelbil.
https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe.html

kostade fan runt 80 lax att köpa batteriet, helt sjukt. Men det jag inte fattar är att även ifall man köper bilen begagnat då måste man endå hyra batteriet?? jättedåligt. vilken av plugin hybriderna kommer man med längst?

Batterierna är ganska dyra,  det beror lite på hur många mil man lägger per år. Om man inte kör så många mil är det ju lätt värt att hyra smile  Läste inte om de ingår samma förmåner om man köper som hyr.  Hemtjänsten här köpte in sådana och de är väldigt nöjda med dem.  De jag talat med. 
Jag undrar med hur långt plug in kommer, specifikt priusen, mest för att jag troligtvis har tillgång i framtiden att kunna ladda där jag använder bil smile

Growe skrev:
Muttley skrev:

Renault har ordnat så att det nu även går att köpa batteriet.  Teoretiskt 40 mil på stora batteriet.  Fysiskt kanske runt 30. Perfekt pendelbil.
https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe.html

skönt att se att det kommer lite vättigare elbilar som är små och tar sig en bit. 

ang sträckan så den teoretiska sträckan är väll lite som att tro på biltillverkares övriga siffror antagligen omöjliga att klara.  men med den typen av bil så lär man inte köra mycket längre än 5-10mil enkel resa för att välja en sån bil.   jag väntar nog tills man får med en egen kärnreaktor ibilen för att välja el.   men det lär väll inte hända..   skulle vara väldigt praktiskt..  när bilen står hemma så driver man huset på bilen ;-)

Det är trevligt med dessa alternativ.  Perfekt om man har som jag runt 7-10 mils pendling varje dag. Att gå från 7-14 kr milen till 2 kr milen gör en del per år.

Generation I som jag har kan jag köra strax över 20km på en ful(l)-laddning beroende på körstil och hastighet och gen II knotar på minst 50km innan bränslemotorn behöver slå igång och eftersom den generationen har värmepump körs den även vintertid utan fossila utsläpp.
Vintertid nu när det var nedåt -10 Har jag kört 50 mil utan laddning eller motor/kupévärmare och landade på 3.8l/100km blandad körning med en snittfart om 36km/h.

Anledningen till att jag i afton varit frånvarande i tråden beror på att jag undviker att mata trollen, det är bättre att bara luta sig tillbaka och låta dom självdö av bristande uppmärksamhet istället.

5 111 Inlägg
26 januari 2018
#1396
Rekommenderar arktiskt trollbankande medelst Hyundai Comboy i stället, bra sätt att avreagera sig på.


Muttley
26 januari 2018
#1397
Evildan skrev:
Muttley skrev:
panda666 skrev:
Muttley skrev:
panda666 skrev:
ojojojj vad händer här? har inte hängt me här på ett tag, efter att ja kört hybrid ett tag blir ja sugen nu på nått ännu billigare i drift    _ hehe. tänkte elbil i framtiden? läste om renault zoe men man måste ju hyra batteriet om ja fattat rätt? drygt som fan ju, annars kan man ju vänta på tesla 3 men den tilltalar mig inte så mket i stylingen tyvärr, och plugin hybrider kommer inte så långt med bara el i tanken va, vad är det bästa nu kanske 200km på rent el åt gången?

Renault har ordnat så att det nu även går att köpa batteriet.  Teoretiskt 40 mil på stora batteriet.  Fysiskt kanske runt 30. Perfekt pendelbil.
https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe.html

kostade fan runt 80 lax att köpa batteriet, helt sjukt. Men det jag inte fattar är att även ifall man köper bilen begagnat då måste man endå hyra batteriet?? jättedåligt. vilken av plugin hybriderna kommer man med längst?

Batterierna är ganska dyra,  det beror lite på hur många mil man lägger per år. Om man inte kör så många mil är det ju lätt värt att hyra smile  Läste inte om de ingår samma förmåner om man köper som hyr.  Hemtjänsten här köpte in sådana och de är väldigt nöjda med dem.  De jag talat med. 
Jag undrar med hur långt plug in kommer, specifikt priusen, mest för att jag troligtvis har tillgång i framtiden att kunna ladda där jag använder bil smile

Growe skrev:

skönt att se att det kommer lite vättigare elbilar som är små och tar sig en bit. 

ang sträckan så den teoretiska sträckan är väll lite som att tro på biltillverkares övriga siffror antagligen omöjliga att klara.  men med den typen av bil så lär man inte köra mycket längre än 5-10mil enkel resa för att välja en sån bil.   jag väntar nog tills man får med en egen kärnreaktor ibilen för att välja el.   men det lär väll inte hända..   skulle vara väldigt praktiskt..  när bilen står hemma så driver man huset på bilen ;-)

Det är trevligt med dessa alternativ.  Perfekt om man har som jag runt 7-10 mils pendling varje dag. Att gå från 7-14 kr milen till 2 kr milen gör en del per år.

Generation I som jag har kan jag köra strax över 20km på en ful(l)-laddning beroende på körstil och hastighet och gen II knotar på minst 50km innan bränslemotorn behöver slå igång och eftersom den generationen har värmepump körs den även vintertid utan fossila utsläpp.
Vintertid nu när det var nedåt -10 Har jag kört 50 mil utan laddning eller motor/kupévärmare och landade på 3.8l/100km blandad körning med en snittfart om 36km/h.

Anledningen till att jag i afton varit frånvarande i tråden beror på att jag undviker att mata trollen, det är bättre att bara luta sig tillbaka och låta dom självdö av bristande uppmärksamhet istället.

Gen II låter för min del intressant. Har du räknat på elförbrukningen vid laddning?  Alltså hur många kr per mil?
Tror Aurisen får hoppa åt sidan, 50 km är exakt lagom för att jag skall kunna köra 170 mil fossilfritt i månaden till och från jobb.

Evildan
26 januari 2018
#1398
Muttley skrev:
Evildan skrev:
Muttley skrev:
panda666 skrev:
Muttley skrev:
panda666 skrev:
ojojojj vad händer här? har inte hängt me här på ett tag, efter att ja kört hybrid ett tag blir ja sugen nu på nått ännu billigare i drift    _ hehe. tänkte elbil i framtiden? läste om renault zoe men man måste ju hyra batteriet om ja fattat rätt? drygt som fan ju, annars kan man ju vänta på tesla 3 men den tilltalar mig inte så mket i stylingen tyvärr, och plugin hybrider kommer inte så långt med bara el i tanken va, vad är det bästa nu kanske 200km på rent el åt gången?

Renault har ordnat så att det nu även går att köpa batteriet.  Teoretiskt 40 mil på stora batteriet.  Fysiskt kanske runt 30. Perfekt pendelbil.
https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe.html

kostade fan runt 80 lax att köpa batteriet, helt sjukt. Men det jag inte fattar är att även ifall man köper bilen begagnat då måste man endå hyra batteriet?? jättedåligt. vilken av plugin hybriderna kommer man med längst?

Batterierna är ganska dyra,  det beror lite på hur många mil man lägger per år. Om man inte kör så många mil är det ju lätt värt att hyra smile  Läste inte om de ingår samma förmåner om man köper som hyr.  Hemtjänsten här köpte in sådana och de är väldigt nöjda med dem.  De jag talat med. 
Jag undrar med hur långt plug in kommer, specifikt priusen, mest för att jag troligtvis har tillgång i framtiden att kunna ladda där jag använder bil smile


Det är trevligt med dessa alternativ.  Perfekt om man har som jag runt 7-10 mils pendling varje dag. Att gå från 7-14 kr milen till 2 kr milen gör en del per år.

Generation I som jag har kan jag köra strax över 20km på en ful(l)-laddning beroende på körstil och hastighet och gen II knotar på minst 50km innan bränslemotorn behöver slå igång och eftersom den generationen har värmepump körs den även vintertid utan fossila utsläpp.
Vintertid nu när det var nedåt -10 Har jag kört 50 mil utan laddning eller motor/kupévärmare och landade på 3.8l/100km blandad körning med en snittfart om 36km/h.

Anledningen till att jag i afton varit frånvarande i tråden beror på att jag undviker att mata trollen, det är bättre att bara luta sig tillbaka och låta dom självdö av bristande uppmärksamhet istället.

Gen II låter för min del intressant. Har du räknat på elförbrukningen vid laddning?  Alltså hur många kr per mil?
Tror Aurisen får hoppa åt sidan, 50 km är exakt lagom för att jag skall kunna köra 170 mil fossilfritt i månaden till och från jobb.

Mitt batteri rymmer modesta 4.4kWh och utnyttjar ca 3.3kWh vilka då räcker att driva bilen cirka 20km vilket i sin tur ger en genomsnittlig energiförbrukning om 16.5kWh/10km.
Elkostnaden beror ju på vad man betalar för sin gröna el.
Gen II rymmer 8.8kWh men jag är inte helt påläst där gällande cyklingsgraden av batteriet förutom att gen II är ännu något snålare än min.

Evildan
26 januari 2018
#1399
Dylika fakta borde få gemene man att tänka till och göra ett aktivt beslut.

https://mobile.nytimes.com/2018/01/25/w … st=5129980

Men å andra sidan så...

http://teknikensvarld.se/dieselavgaser- … an-130672/

Vilket kanske i sin tur påverkar dieselbilsägaren som kör utan filter.

1 271 Inlägg
26 januari 2018
#1400
Mina utsläpp senaste 2,5 veckorna är faktiskt noll. Zip zero noll. Absolut ingenting. Varför då? Jag har ju faktiskt ett 240hk dieselmonster i kallgaraget som jag betalar en helt jävla galen skatt på för att den är så smutsig, trots att den står stilla men ändå är den Euro6 klassad och mer än väl godkänd att köras på gator i hela världen. Lagom motsägelsefullt.

Jag kör inte och hämtar barnen 500m där bussen stannar. Jag kallstartar inte och kör och hämtar nån Phad Thai i grillkiosken nån kilometer bort. När barnen gnäller över att det blåser och vill bli hämtade hos kompisar säger jag nej. Kunde de gå dit kan de gå hem. Åker inte heller till och från jobbet med bilen utan åker pendeltåg trots att jag "förlorar" 30 minuter varje dag i restid. Ekonomiskt har jag råd att köra hur mycket bil som helst varje dag eller kontant köpa ännu en 240hk 2018 års modell diesel Tiguan så det handlar inte om det. Hämtar inte heller paket från lokala ombudet vid spontana internetbeställningar och skickar därför inte tillbaka nåt heller. Jag tar en skön promenad från pendeltåget varje dag och handlar det jag behöver på vägen och stoppar in det i min väska. Idag gick jag 4km och köpte ett nytt Thule Snowpack L (Blocketfynd) till pruttpengar och lade det i ryggsäcken. När jag kommer hem svettig tvättar jag mig i min snålspolande dusch med varmvatten från min bergvärme.

Sensmoralen är att det enda viktiga är HUR du använder ditt fossildrivna fordon, eller din energin i ditt hushåll. Det finns så ofantligt mycket man kan göra, helt utan kostnad, för att minska sitt fossila avtryck på planeten. Jag har jobbat med dessa frågor långt innan många av er ens visste om att det finns ett miljöproblem. Användandet av ditt fordon är EN av många medvetna och omedvetna val som genererar koldioxidutsläpp eller annan miljö- och klimatpåverkan. Den är antagligen mindre än många andra saker du inte ens vill känna till faktiskt.

Kör mindre! Det ger direkt mindre miljöpåverkan samtidigt som du spar pengar och förmodligen får en betydligt bättre hälsa genom att du går eller cyklar sträckor du ofta tar bilen, och får mer pengar i plånboken.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017


Sök