2295
Sök

Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

6 689 Inlägg
26 januari 2018
#1401
Evildan skrev:
http://teknikensvarld.se/dieselavgaser-ar-farliga-for-hjarnan-130672/

Vilket kanske i sin tur påverkar dieselbilsägaren som kör utan filter.

Nämen, en grupp forskare har lärt sig något jag lärde mig i gymnasiet för 10 år sen

Grattis!

De/Dem

4 261 Inlägg
26 januari 2018
#1402
Soulman skrev:
Mina utsläpp senaste 2,5 veckorna är faktiskt noll. Zip zero noll. Absolut ingenting. Varför då? Jag har ju faktiskt ett 240hk dieselmonster i kallgaraget som jag betalar en helt jävla galen skatt på för att den är så smutsig, trots att den står stilla men ändå är den Euro6 klassad och mer än väl godkänd att köras på gator i hela världen. Lagom motsägelsefullt.

Jag kör inte och hämtar barnen 500m där bussen stannar. Jag kallstartar inte och kör och hämtar nån Phad Thai i grillkiosken nån kilometer bort. När barnen gnäller över att det blåser och vill bli hämtade hos kompisar säger jag nej. Kunde de gå dit kan de gå hem. Åker inte heller till och från jobbet med bilen utan åker pendeltåg trots att jag "förlorar" 30 minuter varje dag i restid. Ekonomiskt har jag råd att köra hur mycket bil som helst varje dag eller kontant köpa ännu en 240hk 2018 års modell diesel Tiguan så det handlar inte om det. Hämtar inte heller paket från lokala ombudet vid spontana internetbeställningar och skickar därför inte tillbaka nåt heller. Jag tar en skön promenad från pendeltåget varje dag och handlar det jag behöver på vägen och stoppar in det i min väska. Idag gick jag 4km och köpte ett nytt Thule Snowpack L (Blocketfynd) till pruttpengar och lade det i ryggsäcken. När jag kommer hem svettig tvättar jag mig i min snålspolande dusch med varmvatten från min bergvärme.

Sensmoralen är att det enda viktiga är HUR du använder ditt fossildrivna fordon, eller din energin i ditt hushåll. Det finns så ofantligt mycket man kan göra, helt utan kostnad, för att minska sitt fossila avtryck på planeten. Jag har jobbat med dessa frågor långt innan många av er ens visste om att det finns ett miljöproblem. Användandet av ditt fordon är EN av många medvetna och omedvetna val som genererar koldioxidutsläpp eller annan miljö- och klimatpåverkan. Den är antagligen mindre än många andra saker du inte ens vill känna till faktiskt.

Kör mindre! Det ger direkt mindre miljöpåverkan samtidigt som du spar pengar och förmodligen får en betydligt bättre hälsa genom att du går eller cyklar sträckor du ofta tar bilen, och får mer pengar i plånboken.

trevligt, när använder du bilfan då? varför har du en dieselmonster när den står parkerad bara?;;::

1 271 Inlägg
26 januari 2018
#1403
panda666 skrev:
Soulman skrev:
Mina utsläpp senaste 2,5 veckorna är faktiskt noll. Zip zero noll. Absolut ingenting. Varför då? Jag har ju faktiskt ett 240hk dieselmonster i kallgaraget som jag betalar en helt jävla galen skatt på för att den är så smutsig, trots att den står stilla men ändå är den Euro6 klassad och mer än väl godkänd att köras på gator i hela världen. Lagom motsägelsefullt.

Jag kör inte och hämtar barnen 500m där bussen stannar. Jag kallstartar inte och kör och hämtar nån Phad Thai i grillkiosken nån kilometer bort. När barnen gnäller över att det blåser och vill bli hämtade hos kompisar säger jag nej. Kunde de gå dit kan de gå hem. Åker inte heller till och från jobbet med bilen utan åker pendeltåg trots att jag "förlorar" 30 minuter varje dag i restid. Ekonomiskt har jag råd att köra hur mycket bil som helst varje dag eller kontant köpa ännu en 240hk 2018 års modell diesel Tiguan så det handlar inte om det. Hämtar inte heller paket från lokala ombudet vid spontana internetbeställningar och skickar därför inte tillbaka nåt heller. Jag tar en skön promenad från pendeltåget varje dag och handlar det jag behöver på vägen och stoppar in det i min väska. Idag gick jag 4km och köpte ett nytt Thule Snowpack L (Blocketfynd) till pruttpengar och lade det i ryggsäcken. När jag kommer hem svettig tvättar jag mig i min snålspolande dusch med varmvatten från min bergvärme.

Sensmoralen är att det enda viktiga är HUR du använder ditt fossildrivna fordon, eller din energin i ditt hushåll. Det finns så ofantligt mycket man kan göra, helt utan kostnad, för att minska sitt fossila avtryck på planeten. Jag har jobbat med dessa frågor långt innan många av er ens visste om att det finns ett miljöproblem. Användandet av ditt fordon är EN av många medvetna och omedvetna val som genererar koldioxidutsläpp eller annan miljö- och klimatpåverkan. Den är antagligen mindre än många andra saker du inte ens vill känna till faktiskt.

Kör mindre! Det ger direkt mindre miljöpåverkan samtidigt som du spar pengar och förmodligen får en betydligt bättre hälsa genom att du går eller cyklar sträckor du ofta tar bilen, och får mer pengar i plånboken.

trevligt, när använder du bilfan då? varför har du en dieselmonster när den står parkerad bara?;;::

Vad spelar det för roll vad bilen drivs av? Det är helt ointressant om bilen kostar 2000 eller 4000kr eller mer i vägtrafikskatt. En tvååring kan ju räkna ut med näsborren att en bil som kör 90.000 mil per år släpper ut mer koldioxid och partiklar än en som kör 900. Poängen är ju att systemet är helt knas eftersom jag kan köra 90.000mil per år och betala samma vägtrafikskatt som är till största delen är beräknad på bilens koldioxidutsläpp. Jag kan komma på väldigt många anledningar att använda bilen varje dag men jag gör inte det för att jag faktiskt inte behöver, och i synnerhet för miljöns skull.

För tre dagar sedan fyllde bilen 1 år och jag har kört 900 mil ungefär. Det är mest på semestern faktiskt och andra nöjesresor jag använder bilen. Jag gillar dieselns karaktär och därför har jag köpt en.

Hur använder du din bil?
Senast redigerat av Soulman (26 januari 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Muttley
26 januari 2018
#1404
Soulman skrev:
panda666 skrev:
Soulman skrev:
Mina utsläpp senaste 2,5 veckorna är faktiskt noll. Zip zero noll. Absolut ingenting. Varför då? Jag har ju faktiskt ett 240hk dieselmonster i kallgaraget som jag betalar en helt jävla galen skatt på för att den är så smutsig, trots att den står stilla men ändå är den Euro6 klassad och mer än väl godkänd att köras på gator i hela världen. Lagom motsägelsefullt.

Jag kör inte och hämtar barnen 500m där bussen stannar. Jag kallstartar inte och kör och hämtar nån Phad Thai i grillkiosken nån kilometer bort. När barnen gnäller över att det blåser och vill bli hämtade hos kompisar säger jag nej. Kunde de gå dit kan de gå hem. Åker inte heller till och från jobbet med bilen utan åker pendeltåg trots att jag "förlorar" 30 minuter varje dag i restid. Ekonomiskt har jag råd att köra hur mycket bil som helst varje dag eller kontant köpa ännu en 240hk 2018 års modell diesel Tiguan så det handlar inte om det. Hämtar inte heller paket från lokala ombudet vid spontana internetbeställningar och skickar därför inte tillbaka nåt heller. Jag tar en skön promenad från pendeltåget varje dag och handlar det jag behöver på vägen och stoppar in det i min väska. Idag gick jag 4km och köpte ett nytt Thule Snowpack L (Blocketfynd) till pruttpengar och lade det i ryggsäcken. När jag kommer hem svettig tvättar jag mig i min snålspolande dusch med varmvatten från min bergvärme.

Sensmoralen är att det enda viktiga är HUR du använder ditt fossildrivna fordon, eller din energin i ditt hushåll. Det finns så ofantligt mycket man kan göra, helt utan kostnad, för att minska sitt fossila avtryck på planeten. Jag har jobbat med dessa frågor långt innan många av er ens visste om att det finns ett miljöproblem. Användandet av ditt fordon är EN av många medvetna och omedvetna val som genererar koldioxidutsläpp eller annan miljö- och klimatpåverkan. Den är antagligen mindre än många andra saker du inte ens vill känna till faktiskt.

Kör mindre! Det ger direkt mindre miljöpåverkan samtidigt som du spar pengar och förmodligen får en betydligt bättre hälsa genom att du går eller cyklar sträckor du ofta tar bilen, och får mer pengar i plånboken.

trevligt, när använder du bilfan då? varför har du en dieselmonster när den står parkerad bara?;;::

Vad spelar det för roll vad bilen drivs av? Det är helt ointressant om bilen kostar 2000 eller 4000kr eller mer i vägtrafikskatt. En tvååring kan ju räkna ut med näsborren att en bil som kör 90.000 mil per år släpper ut mer koldioxid och partiklar än en som kör 900. Poängen är ju att systemet är helt knas eftersom jag kan köra 90.000mil per år och betala samma vägtrafikskatt som är till största delen är beräknad på bilens koldioxidutsläpp. Jag kan komma på väldigt många anledningar att använda bilen varje dag men jag gör inte det för att jag faktiskt inte behöver, och i synnerhet för miljöns skull.

För tre dagar sedan fyllde bilen 1 år och jag har kört 900 mil ungefär. Det är mest på semestern faktiskt och andra nöjesresor jag använder bilen. Jag gillar dieselns karaktär och därför har jag köpt en.

Hur använder du din bil?

Du har faktiskt rätt i det.
Det borde vara lägsta belopp för x antal mil per år. Säg 2000 mil, sen borde det bli x kronor för överstigande mil.
Eller som försäkring, du anmäler hur många mil du planerar att köra.
Ju giftigare bil ju dyrare.

4 261 Inlägg
26 januari 2018
#1405
Soulman skrev:
panda666 skrev:
Soulman skrev:
Mina utsläpp senaste 2,5 veckorna är faktiskt noll. Zip zero noll. Absolut ingenting. Varför då? Jag har ju faktiskt ett 240hk dieselmonster i kallgaraget som jag betalar en helt jävla galen skatt på för att den är så smutsig, trots att den står stilla men ändå är den Euro6 klassad och mer än väl godkänd att köras på gator i hela världen. Lagom motsägelsefullt.

Jag kör inte och hämtar barnen 500m där bussen stannar. Jag kallstartar inte och kör och hämtar nån Phad Thai i grillkiosken nån kilometer bort. När barnen gnäller över att det blåser och vill bli hämtade hos kompisar säger jag nej. Kunde de gå dit kan de gå hem. Åker inte heller till och från jobbet med bilen utan åker pendeltåg trots att jag "förlorar" 30 minuter varje dag i restid. Ekonomiskt har jag råd att köra hur mycket bil som helst varje dag eller kontant köpa ännu en 240hk 2018 års modell diesel Tiguan så det handlar inte om det. Hämtar inte heller paket från lokala ombudet vid spontana internetbeställningar och skickar därför inte tillbaka nåt heller. Jag tar en skön promenad från pendeltåget varje dag och handlar det jag behöver på vägen och stoppar in det i min väska. Idag gick jag 4km och köpte ett nytt Thule Snowpack L (Blocketfynd) till pruttpengar och lade det i ryggsäcken. När jag kommer hem svettig tvättar jag mig i min snålspolande dusch med varmvatten från min bergvärme.

Sensmoralen är att det enda viktiga är HUR du använder ditt fossildrivna fordon, eller din energin i ditt hushåll. Det finns så ofantligt mycket man kan göra, helt utan kostnad, för att minska sitt fossila avtryck på planeten. Jag har jobbat med dessa frågor långt innan många av er ens visste om att det finns ett miljöproblem. Användandet av ditt fordon är EN av många medvetna och omedvetna val som genererar koldioxidutsläpp eller annan miljö- och klimatpåverkan. Den är antagligen mindre än många andra saker du inte ens vill känna till faktiskt.

Kör mindre! Det ger direkt mindre miljöpåverkan samtidigt som du spar pengar och förmodligen får en betydligt bättre hälsa genom att du går eller cyklar sträckor du ofta tar bilen, och får mer pengar i plånboken.

trevligt, när använder du bilfan då? varför har du en dieselmonster när den står parkerad bara?;;::

Vad spelar det för roll vad bilen drivs av? Det är helt ointressant om bilen kostar 2000 eller 4000kr eller mer i vägtrafikskatt. En tvååring kan ju räkna ut med näsborren att en bil som kör 90.000 mil per år släpper ut mer koldioxid och partiklar än en som kör 900. Poängen är ju att systemet är helt knas eftersom jag kan köra 90.000mil per år och betala samma vägtrafikskatt som är till största delen är beräknad på bilens koldioxidutsläpp. Jag kan komma på väldigt många anledningar att använda bilen varje dag men jag gör inte det för att jag faktiskt inte behöver, och i synnerhet för miljöns skull.

För tre dagar sedan fyllde bilen 1 år och jag har kört 900 mil ungefär. Det är mest på semestern faktiskt och andra nöjesresor jag använder bilen. Jag gillar dieselns karaktär och därför har jag köpt en.

Hur använder du din bil?

ok, förr tänkte ja att ja skiter ifall ja har en bil som drar satan och har 500hk då tyckte ja det var ballt, nu har ja ändrat mig helt o hållet, vill nu att skiten ska vara så billig att äga som möjligt, Den ska vara snygg/pålitlig samt billig att äga, rwd/awd är ett plus. helst rwd då. lägger helst pengarna på fika på helger och äta ute än att bilfan ska behöva tankas hela tiden samt hög skatt. Använder bilen till och från jobbet varje dag, helger händer det att man kanske drar iväg o kollar på nån butik som inte finns i närheten av en promenad. Försöker köra ekonomiskt när ja kan, brukar gå att köra lite på el på motorväg och på lite mindre vägar.  Heh alla är olika och får göra precis som vafan dom vill. Kommer de nån prisvärd elbil i framtiden och ja hittar laddstation då blir det en sån.

1 271 Inlägg
26 januari 2018
#1406
panda666 skrev:
Soulman skrev:
panda666 skrev:
trevligt, när använder du bilfan då? varför har du en dieselmonster när den står parkerad bara?;;::

Vad spelar det för roll vad bilen drivs av? Det är helt ointressant om bilen kostar 2000 eller 4000kr eller mer i vägtrafikskatt. En tvååring kan ju räkna ut med näsborren att en bil som kör 90.000 mil per år släpper ut mer koldioxid och partiklar än en som kör 900. Poängen är ju att systemet är helt knas eftersom jag kan köra 90.000mil per år och betala samma vägtrafikskatt som är till största delen är beräknad på bilens koldioxidutsläpp. Jag kan komma på väldigt många anledningar att använda bilen varje dag men jag gör inte det för att jag faktiskt inte behöver, och i synnerhet för miljöns skull.

För tre dagar sedan fyllde bilen 1 år och jag har kört 900 mil ungefär. Det är mest på semestern faktiskt och andra nöjesresor jag använder bilen. Jag gillar dieselns karaktär och därför har jag köpt en.

Hur använder du din bil?

ok, förr tänkte ja att ja skiter ifall ja har en bil som drar satan och har 500hk då tyckte ja det var ballt, nu har ja ändrat mig helt o hållet, vill nu att skiten ska vara så billig att äga som möjligt, Den ska vara snygg/pålitlig samt billig att äga, rwd/awd är ett plus. helst rwd då. lägger helst pengarna på fika på helger och äta ute än att bilfan ska behöva tankas hela tiden samt hög skatt. Använder bilen till och från jobbet varje dag, helger händer det att man kanske drar iväg o kollar på nån butik som inte finns i närheten av en promenad. Försöker köra ekonomiskt när ja kan, brukar gå att köra lite på el på motorväg och på lite mindre vägar.  Heh alla är olika och får göra precis som vafan dom vill. Kommer de nån prisvärd elbil i framtiden och ja hittar laddstation då blir det en sån.

Nej. Alla kan inte göra precis vafan dom vill. Det är ju det som sänker planeten.
Kan du åka till och från jobbet på nåt annar sätt än med bilen? Nu antar jag bara att du har en fossileldad bil.
Senast redigerat av Soulman (26 januari 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

3 881 Inlägg
27 januari 2018
#1407
varför ska man det Tänk på vad det kostar och hur mycket en Ny bil kostar att tillverka smile

vw bubbla beetle barndoor splitbuss

Evildan
27 januari 2018
#1408
Dr_snuggels skrev:
varför ska man det Tänk på vad det kostar och hur mycket en Ny bil kostar att tillverka smile

Tänk vad bra att dom som köpte de bilar du har i din upplagda bilpark gjorde de val som gjordes, då samtliga för sin tid var miljövänliga alternativ med små snåla motorer och med liten materialåtgång, som de småbilar dom är. En Rekord, Notchback eller Passat exempelvis av samma årsmodell hade påverkat miljön än mer negativt.
Det är knappast vid köp av endast nya bilar en brukare kan göra ett val.

5 111 Inlägg
27 januari 2018
#1409
Återigen så verkar det vara svårt att förstå att nya bilar kommer säljas oavsett. De som krängde sina T-Fordar och köpte A-Fordar i stället gjorde det knappast av någon omtanke om miljön, förmodligen inte den som bytte ut sin Duett mot en 145a heller. Och visst är det tur att det finns någon som köper nytt också, annars hade vi som hellre köper begagnat inte haft någonting att välja på. De val som nybilsköpare gör idag kommer dock vara rätt avgörande för hur en stor del av Sveriges bilbestånd kommer se ut de närmsta 20 åren, och då är det väl ingen nackdel ifall det säljs så rena bilar som är praktiskt möjligt?

För övrigt är jag också lite av samma mening som Soulman, jag brukar säga att den renaste och mest ekonomiska kilowattimmen är den som aldrig används, och det gäller ju oavsett om det handlar om att flytta på sin röv eller spela Göingeflickorna på järnet på sin värstingstereo till grannarna ringer snuten (det senare alternativet har även en mindre trevlig inverkan på närmiljön).


4 261 Inlägg
27 januari 2018
#1410
Soulman skrev:
panda666 skrev:
Soulman skrev:

Vad spelar det för roll vad bilen drivs av? Det är helt ointressant om bilen kostar 2000 eller 4000kr eller mer i vägtrafikskatt. En tvååring kan ju räkna ut med näsborren att en bil som kör 90.000 mil per år släpper ut mer koldioxid och partiklar än en som kör 900. Poängen är ju att systemet är helt knas eftersom jag kan köra 90.000mil per år och betala samma vägtrafikskatt som är till största delen är beräknad på bilens koldioxidutsläpp. Jag kan komma på väldigt många anledningar att använda bilen varje dag men jag gör inte det för att jag faktiskt inte behöver, och i synnerhet för miljöns skull.

För tre dagar sedan fyllde bilen 1 år och jag har kört 900 mil ungefär. Det är mest på semestern faktiskt och andra nöjesresor jag använder bilen. Jag gillar dieselns karaktär och därför har jag köpt en.

Hur använder du din bil?

ok, förr tänkte ja att ja skiter ifall ja har en bil som drar satan och har 500hk då tyckte ja det var ballt, nu har ja ändrat mig helt o hållet, vill nu att skiten ska vara så billig att äga som möjligt, Den ska vara snygg/pålitlig samt billig att äga, rwd/awd är ett plus. helst rwd då. lägger helst pengarna på fika på helger och äta ute än att bilfan ska behöva tankas hela tiden samt hög skatt. Använder bilen till och från jobbet varje dag, helger händer det att man kanske drar iväg o kollar på nån butik som inte finns i närheten av en promenad. Försöker köra ekonomiskt när ja kan, brukar gå att köra lite på el på motorväg och på lite mindre vägar.  Heh alla är olika och får göra precis som vafan dom vill. Kommer de nån prisvärd elbil i framtiden och ja hittar laddstation då blir det en sån.

Nej. Alla kan inte göra precis vafan dom vill. Det är ju det som sänker planeten.
Kan du åka till och från jobbet på nåt annar sätt än med bilen? Nu antar jag bara att du har en fossileldad bil.

från o med mars kommer ja ha 30km enkel väg till jobbet, och ditt går bara bussar då, tar me bussen runt 40-50min och runt 20-25 me bil. ska ja ta bussen blir ja sen eftersom ja måste hinna med tabellen som bussen åker efter, orkar inte stressa varje dag efter bussfan och trängas me massa svettiga människor som sitter o lyssnar på musik i deras iphones;) min väg me bilen i motovägsfart varje dag är helig, bara jag, min bil och motorvägen i skön tystnad, kör en trevlig is 300h lexus varje dag. alla gör som dom vill ju;) du har ju en monsterdiesel kärra som du dödar alla så fort du startar den haha. och du kör inte ens så mke med den.

Evildan
27 januari 2018
#1411
Knugcab skrev:
Återigen så verkar det vara svårt att förstå att nya bilar kommer säljas oavsett. De som krängde sina T-Fordar och köpte A-Fordar i stället gjorde det knappast av någon omtanke om miljön, förmodligen inte den som bytte ut sin Duett mot en 145a heller. Och visst är det tur att det finns någon som köper nytt också, annars hade vi som hellre köper begagnat inte haft någonting att välja på. De val som nybilsköpare gör idag kommer dock vara rätt avgörande för hur en stor del av Sveriges bilbestånd kommer se ut de närmsta 20 åren, och då är det väl ingen nackdel ifall det säljs så rena bilar som är praktiskt möjligt?

För övrigt är jag också lite av samma mening som Soulman, jag brukar säga att den renaste och mest ekonomiska kilowattimmen är den som aldrig används, och det gäller ju oavsett om det handlar om att flytta på sin röv eller spela Göingeflickorna på järnet på sin värstingstereo till grannarna ringer snuten (det senare alternativet har även en mindre trevlig inverkan på närmiljön).

Visst är det så att den energi som inte förbrukas är den bästa. När energi ska förbrukas tycker jag utöver det att den ska vara så utsläppsfri och ha låg miljöpåverkan, en tung och törstig dieselbil med demonterade DPF faller platt.

Forummoderator
18 302 Inlägg
27 januari 2018
#1412
Med tråden i åtanke så var tanken att knalla till vår lokala affär för att få färskt bröd och salami! Wurst! Jävligt sugen på en korvmacka som ni förstår...

Detta tar cirka 10 minuter enkel väg. Gångvägar i litet villakvarter hela vägen. Soligt. All systems are go alltså... Men vaf... Minus 4 grader? Arktisk kyla där jag bor!

Felprioreteringslampan brann med klart rött sken då den gamla pendlardieseln vaknade efter några feltändningar för att i gott sällskap med den lika antika dieselvärmaren som vrålar ut sitt budskap i kvarteret då utslitna fläktlager i den ska värmas upp: Här är ett miljösvin! Gör mitt bästa för att lägga hela min parkering i ett tjockt sött lager av smog.

Men: Bröd & korv inhandlat! Det är huvudsaken.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
27 januari 2018
#1413
panda666 skrev:
Soulman skrev:
panda666 skrev:

ok, förr tänkte ja att ja skiter ifall ja har en bil som drar satan och har 500hk då tyckte ja det var ballt, nu har ja ändrat mig helt o hållet, vill nu att skiten ska vara så billig att äga som möjligt, Den ska vara snygg/pålitlig samt billig att äga, rwd/awd är ett plus. helst rwd då. lägger helst pengarna på fika på helger och äta ute än att bilfan ska behöva tankas hela tiden samt hög skatt. Använder bilen till och från jobbet varje dag, helger händer det att man kanske drar iväg o kollar på nån butik som inte finns i närheten av en promenad. Försöker köra ekonomiskt när ja kan, brukar gå att köra lite på el på motorväg och på lite mindre vägar.  Heh alla är olika och får göra precis som vafan dom vill. Kommer de nån prisvärd elbil i framtiden och ja hittar laddstation då blir det en sån.

Nej. Alla kan inte göra precis vafan dom vill. Det är ju det som sänker planeten.
Kan du åka till och från jobbet på nåt annar sätt än med bilen? Nu antar jag bara att du har en fossileldad bil.

från o med mars kommer ja ha 30km enkel väg till jobbet, och ditt går bara bussar då, tar me bussen runt 40-50min och runt 20-25 me bil. ska ja ta bussen blir ja sen eftersom ja måste hinna med tabellen som bussen åker efter, orkar inte stressa varje dag efter bussfan och trängas me massa svettiga människor som sitter o lyssnar på musik i deras iphones;) min väg me bilen i motovägsfart varje dag är helig, bara jag, min bil och motorvägen i skön tystnad, kör en trevlig is 300h lexus varje dag. alla gör som dom vill ju;) du har ju en monsterdiesel kärra som du dödar alla så fort du startar den haha. och du kör inte ens så mke med den.

Glöm bara inte att din "rena" Lexus transporterats ENORMA mängder mil för att komma till Sverige, transporterad hit på stora dieselfartyg med gigantiska utsläpp som kan döda varenda människa på jorden. Det bästa miljövalet är att köpa svenskbyggd eller iaf Europeiskt byggd bil.

Nöjeskör närproducerat

6 689 Inlägg
27 januari 2018
#1414
panda666 skrev:
Soulman skrev:
Nej. Alla kan inte göra precis vafan dom vill. Det är ju det som sänker planeten.
Kan du åka till och från jobbet på nåt annar sätt än med bilen? Nu antar jag bara att du har en fossileldad bil.

från o med mars kommer ja ha 30km enkel väg till jobbet, och ditt går bara bussar då, tar me bussen runt 40-50min och runt 20-25 me bil. ska ja ta bussen blir ja sen eftersom ja måste hinna med tabellen som bussen åker efter, orkar inte stressa varje dag efter bussfan och trängas me massa svettiga människor som sitter o lyssnar på musik i deras iphones;) min väg me bilen i motovägsfart varje dag är helig, bara jag, min bil och motorvägen i skön tystnad, kör en trevlig is 300h lexus varje dag. alla gör som dom vill ju;) du har ju en monsterdiesel kärra som du dödar alla så fort du startar den haha. och du kör inte ens så mke med den.

45 Km till jobbet, enkel.
30 min bil eller 1 timme kollektivt, 1h och 10min för hemresan
Så antingen åker jag bil hemifrån 6:20-25 eller så går jag hemifrån 5:30
Skulle dock kosta hälften av bilen däremot så tål jag inte folk efter varit extrovert hela dagen så mentalt kapabel är jag inte

https://www.skatteverket.se/privat/sjal … 01517.html

:ok_hand:

De/Dem

5 111 Inlägg
27 januari 2018
#1415
_Blue_Speed_ skrev:
panda666 skrev:
Soulman skrev:

Nej. Alla kan inte göra precis vafan dom vill. Det är ju det som sänker planeten.
Kan du åka till och från jobbet på nåt annar sätt än med bilen? Nu antar jag bara att du har en fossileldad bil.

från o med mars kommer ja ha 30km enkel väg till jobbet, och ditt går bara bussar då, tar me bussen runt 40-50min och runt 20-25 me bil. ska ja ta bussen blir ja sen eftersom ja måste hinna med tabellen som bussen åker efter, orkar inte stressa varje dag efter bussfan och trängas me massa svettiga människor som sitter o lyssnar på musik i deras iphones;) min väg me bilen i motovägsfart varje dag är helig, bara jag, min bil och motorvägen i skön tystnad, kör en trevlig is 300h lexus varje dag. alla gör som dom vill ju;) du har ju en monsterdiesel kärra som du dödar alla så fort du startar den haha. och du kör inte ens så mke med den.

Glöm bara inte att din "rena" Lexus transporterats ENORMA mängder mil för att komma till Sverige, transporterad hit på stora dieselfartyg med gigantiska utsläpp som kan döda varenda människa på jorden. Det bästa miljövalet är att köpa svenskbyggd eller iaf Europeiskt byggd bil.

Där det kan stå "Nippon Denso" eller "Mitsubishi" på elkomponenter till exempel....Delar transporteras kors och tvärs över hela jordklotet för att bygga en bil, på ett sätt kanske japanska bilar är bra där då de tillverkas av en till stor del inhemska komponenter, å andra sidan har de det lite så där med vissa råvarutillgångar osv.... Skulle dock vara rätt försiktig med att uttala mig om  vilken biltillverkares produkter som har minsta miljöpåverkan fram till dess att de nått kund i Sverige....skulle tro att det är rätt hugget som stucket dock.


4 261 Inlägg
27 januari 2018
#1416
_Blue_Speed_ skrev:
panda666 skrev:
Soulman skrev:

Nej. Alla kan inte göra precis vafan dom vill. Det är ju det som sänker planeten.
Kan du åka till och från jobbet på nåt annar sätt än med bilen? Nu antar jag bara att du har en fossileldad bil.

från o med mars kommer ja ha 30km enkel väg till jobbet, och ditt går bara bussar då, tar me bussen runt 40-50min och runt 20-25 me bil. ska ja ta bussen blir ja sen eftersom ja måste hinna med tabellen som bussen åker efter, orkar inte stressa varje dag efter bussfan och trängas me massa svettiga människor som sitter o lyssnar på musik i deras iphones;) min väg me bilen i motovägsfart varje dag är helig, bara jag, min bil och motorvägen i skön tystnad, kör en trevlig is 300h lexus varje dag. alla gör som dom vill ju;) du har ju en monsterdiesel kärra som du dödar alla så fort du startar den haha. och du kör inte ens så mke med den.

Glöm bara inte att din "rena" Lexus transporterats ENORMA mängder mil för att komma till Sverige, transporterad hit på stora dieselfartyg med gigantiska utsläpp som kan döda varenda människa på jorden. Det bästa miljövalet är att köpa svenskbyggd eller iaf Europeiskt byggd bil.

nej då, den flögs hit från japan med en speciel hybrid flygplan som går på grönt el utan att behöva döda nått  på vägen, den svängde även förbi alla isbjörnar och såg till att dom hade det extra mysigt med fräsch is och mat. snälla gör lite research innan du skriver tack.

5 111 Inlägg
27 januari 2018
#1417
Tar vi nu en englandsbyggd Toyota, Honda eller Nissan som ett exempel så har de transporterats mer eller mindre ett stenkast från Torslanda så där håller inte heller det argumentet tycker jag, oavsett märket som sitter i grillen...


2 638 Inlägg
27 januari 2018
#1418
Evildan skrev:
Dr_snuggels skrev:
varför ska man det Tänk på vad det kostar och hur mycket en Ny bil kostar att tillverka smile

Tänk vad bra att dom som köpte de bilar du har i din upplagda bilpark gjorde de val som gjordes, då samtliga för sin tid var miljövänliga alternativ med små snåla motorer och med liten materialåtgång, som de småbilar dom är. En Rekord, Notchback eller Passat exempelvis av samma årsmodell hade påverkat miljön än mer negativt.
Det är knappast vid köp av endast nya bilar en brukare kan göra ett val.

Förstår hur du tänker men en sådan vagnpark med bara små och snåla bilar passar inte alla, oavsett om det gällde nya (på den tiden) som nu är begagnade eller de bilar vi köper idag.

Hade gärna sett ett hybrid alternativ till Skoda superb, då hade jag iallafall kunnat överväga om det hade varit något för mina behov när jag beställde ny bil för någon månad sen. Men det var en sån bil jag ville ha och något alternativ än diesel fanns inte om man vill åka billigt och snålt.

Man gör ju ett aktivt val som påverkar miljön när man köper nytt, men man kan inte välja mer aktivt miljövänligt än det som erbjuds.

5 111 Inlägg
27 januari 2018
#1419
Fast det är ju lite det tråden hade som poäng också, det handlar inte om att alla skulle köra Nissan Leaf eller Renault Zoe oavsett bilbehov, snarare är frågeställningen i tråden varför det säljs såpass många onödigt törstiga / smutsiga bilar när det finns likvärdiga alternativ som fungerar lika bra.... detta oavsett om man söker småbil eller minibuss....om JAG nu uppfattat den rätt, Danne Elak?


Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
27 januari 2018
#1420
panda666 skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
panda666 skrev:

från o med mars kommer ja ha 30km enkel väg till jobbet, och ditt går bara bussar då, tar me bussen runt 40-50min och runt 20-25 me bil. ska ja ta bussen blir ja sen eftersom ja måste hinna med tabellen som bussen åker efter, orkar inte stressa varje dag efter bussfan och trängas me massa svettiga människor som sitter o lyssnar på musik i deras iphones;) min väg me bilen i motovägsfart varje dag är helig, bara jag, min bil och motorvägen i skön tystnad, kör en trevlig is 300h lexus varje dag. alla gör som dom vill ju;) du har ju en monsterdiesel kärra som du dödar alla så fort du startar den haha. och du kör inte ens så mke med den.

Glöm bara inte att din "rena" Lexus transporterats ENORMA mängder mil för att komma till Sverige, transporterad hit på stora dieselfartyg med gigantiska utsläpp som kan döda varenda människa på jorden. Det bästa miljövalet är att köpa svenskbyggd eller iaf Europeiskt byggd bil.

nej då, den flögs hit från japan med en speciel hybrid flygplan som går på grönt el utan att behöva döda nått  på vägen, den svängde även förbi alla isbjörnar och såg till att dom hade det extra mysigt med fräsch is och mat. snälla gör lite research innan du skriver tack.

Vad är det för "research" jag ska göra? Byggdes inte din bil i Japan?

Nöjeskör närproducerat


Sök