Med tråden i åtanke så var tanken att knalla till vår lokala affär för att få färskt bröd och salami! Wurst! Jävligt sugen på en korvmacka som ni förstår...
Detta tar cirka 10 minuter enkel väg. Gångvägar i litet villakvarter hela vägen. Soligt. All systems are go alltså... Men vaf... Minus 4 grader? Arktisk kyla där jag bor!
Felprioreteringslampan brann med klart rött sken då den gamla pendlardieseln vaknade efter några feltändningar för att i gott sällskap med den lika antika dieselvärmaren som vrålar ut sitt budskap i kvarteret då utslitna fläktlager i den ska värmas upp: Här är ett miljösvin! Gör mitt bästa för att lägga hela min parkering i ett tjockt sött lager av smog.
Glöm bara inte att din "rena" Lexus transporterats ENORMA mängder mil för att komma till Sverige, transporterad hit på stora dieselfartyg med gigantiska utsläpp som kan döda varenda människa på jorden. Det bästa miljövalet är att köpa svenskbyggd eller iaf Europeiskt byggd bil.
nej då, den flögs hit från japan med en speciel hybrid flygplan som går på grönt el utan att behöva döda nått på vägen, den svängde även förbi alla isbjörnar och såg till att dom hade det extra mysigt med fräsch is och mat. snälla gör lite research innan du skriver tack.
Vad är det för "research" jag ska göra? Byggdes inte din bil i Japan?
Det gjorde den nog....precis som det står "Japan" på många av de komponenter jag demonterat från min S70....men de transporterades säkert till Sverige med segelbåt och cykelbud.
nej då, den flögs hit från japan med en speciel hybrid flygplan som går på grönt el utan att behöva döda nått på vägen, den svängde även förbi alla isbjörnar och såg till att dom hade det extra mysigt med fräsch is och mat. snälla gör lite research innan du skriver tack.
Vad är det för "research" jag ska göra? Byggdes inte din bil i Japan?
Det gjorde den nog....precis som det står "Japan" på många av de komponenter jag demonterat från min S70....men de transporterades säkert till Sverige med segelbåt och cykelbud.
precis, lite research tack..gör ont i rumpan annars. host(butthurt)host.
varför ska man det Tänk på vad det kostar och hur mycket en Ny bil kostar att tillverka
Tänk vad bra att dom som köpte de bilar du har i din upplagda bilpark gjorde de val som gjordes, då samtliga för sin tid var miljövänliga alternativ med små snåla motorer och med liten materialåtgång, som de småbilar dom är. En Rekord, Notchback eller Passat exempelvis av samma årsmodell hade påverkat miljön än mer negativt. Det är knappast vid köp av endast nya bilar en brukare kan göra ett val.
Förstår hur du tänker men en sådan vagnpark med bara små och snåla bilar passar inte alla, oavsett om det gällde nya (på den tiden) som nu är begagnade eller de bilar vi köper idag.
Hade gärna sett ett hybrid alternativ till Skoda superb, då hade jag iallafall kunnat överväga om det hade varit något för mina behov när jag beställde ny bil för någon månad sen. Men det var en sån bil jag ville ha och något alternativ än diesel fanns inte om man vill åka billigt och snålt.
Man gör ju ett aktivt val som påverkar miljön när man köper nytt, men man kan inte välja mer aktivt miljövänligt än det som erbjuds.
Haka inte upp dig på hybrid. Tråden handlar ju om just det aktiva valet köparen gör när olika modeller erbjuds, med mer eller mindre miljövänligt tänk bakom modellerna. Jag kollade in på nya Super-b och det verkar som om de flesta är väldigt snåla i förbrukning och de skryter med sin tanke på miljön. Vilken modell valde du av de som finns på sidan?
ok, förr tänkte ja att ja skiter ifall ja har en bil som drar satan och har 500hk då tyckte ja det var ballt, nu har ja ändrat mig helt o hållet, vill nu att skiten ska vara så billig att äga som möjligt, Den ska vara snygg/pålitlig samt billig att äga, rwd/awd är ett plus. helst rwd då. lägger helst pengarna på fika på helger och äta ute än att bilfan ska behöva tankas hela tiden samt hög skatt. Använder bilen till och från jobbet varje dag, helger händer det att man kanske drar iväg o kollar på nån butik som inte finns i närheten av en promenad. Försöker köra ekonomiskt när ja kan, brukar gå att köra lite på el på motorväg och på lite mindre vägar. Heh alla är olika och får göra precis som vafan dom vill. Kommer de nån prisvärd elbil i framtiden och ja hittar laddstation då blir det en sån.
Nej. Alla kan inte göra precis vafan dom vill. Det är ju det som sänker planeten. Kan du åka till och från jobbet på nåt annar sätt än med bilen? Nu antar jag bara att du har en fossileldad bil.
från o med mars kommer ja ha 30km enkel väg till jobbet, och ditt går bara bussar då, tar me bussen runt 40-50min och runt 20-25 me bil. ska ja ta bussen blir ja sen eftersom ja måste hinna med tabellen som bussen åker efter, orkar inte stressa varje dag efter bussfan och trängas me massa svettiga människor som sitter o lyssnar på musik i deras iphones;) min väg me bilen i motovägsfart varje dag är helig, bara jag, min bil och motorvägen i skön tystnad, kör en trevlig is 300h lexus varje dag. alla gör som dom vill ju;) du har ju en monsterdiesel kärra som du dödar alla så fort du startar den haha. och du kör inte ens så mke med den.
Tänk vad mycket du hade kunnat spara på miljön om du inte hade varit så bekväm och tagit bussen istället för bilen. 20min extra? det är ingenting ju. En bil som inte rullar förbrukar ingen energi, oavsett hur smutsig eller osmutsig den än kan kan tänkas vara och bussen rullar oavsett. Skulle dessutom lätta på trafiken vilket skulle minska på köer för de som måste ta bilen till jobbet, och då minska utsläppen ifrån trafiken ännu mer.
I mitt eget fall har jag 75km till jobbet och det skulle enligt Google Maps reseplanerare ta cirka 2h50m att ta mig till jobbet medelst en kombination av en mängd bussar och tåg. Och när man som jag ett par gånger i veckan jobbar 13h-15h pass så vill man gärna ha tid att sova också, dock är jag inte ens säker på att det går några bussar klockan kvart i fyra på morgonen.
Fast det är ju lite det tråden hade som poäng också, det handlar inte om att alla skulle köra Nissan Leaf eller Renault Zoe oavsett bilbehov, snarare är frågeställningen i tråden varför det säljs såpass många onödigt törstiga / smutsiga bilar när det finns likvärdiga alternativ som fungerar lika bra.... detta oavsett om man söker småbil eller minibuss....om JAG nu uppfattat den rätt, Danne Elak?
Nej. Alla kan inte göra precis vafan dom vill. Det är ju det som sänker planeten. Kan du åka till och från jobbet på nåt annar sätt än med bilen? Nu antar jag bara att du har en fossileldad bil.
från o med mars kommer ja ha 30km enkel väg till jobbet, och ditt går bara bussar då, tar me bussen runt 40-50min och runt 20-25 me bil. ska ja ta bussen blir ja sen eftersom ja måste hinna med tabellen som bussen åker efter, orkar inte stressa varje dag efter bussfan och trängas me massa svettiga människor som sitter o lyssnar på musik i deras iphones;) min väg me bilen i motovägsfart varje dag är helig, bara jag, min bil och motorvägen i skön tystnad, kör en trevlig is 300h lexus varje dag. alla gör som dom vill ju;) du har ju en monsterdiesel kärra som du dödar alla så fort du startar den haha. och du kör inte ens så mke med den.
Tänk vad mycket du hade kunnat spara på miljön om du inte hade varit så bekväm och tagit bussen istället för bilen. 20min extra? det är ingenting ju. En bil som inte rullar förbrukar ingen energi, oavsett hur smutsig eller osmutsig den än kan kan tänkas vara och bussen rullar oavsett. Skulle dessutom lätta på trafiken vilket skulle minska på köer för de som måste ta bilen till jobbet, och då minska utsläppen ifrån trafiken ännu mer.
I mitt eget fall har jag 75km till jobbet och det skulle enligt Google Maps reseplanerare ta cirka 2h50m att ta mig till jobbet medelst en kombination av en mängd bussar och tåg. Och när man som jag ett par gånger i veckan jobbar 13h-15h pass så vill man gärna ha tid att sova också, dock är jag inte ens säker på att det går några bussar klockan kvart i fyra på morgonen.
Äntligen en vettig åsikt. Två skolexempel där det är motiverat att ta bilen och väldigt omotiverat att ta bilen.
Så länge Panda666 prioriterar att ta bilen före bussen eller cykeln för att spara 20 minuter om dagen är det alldeles för billigt att använda bilen. Det här är en otroligt viktig del av resonemanget när man pratar om energi och miljö. Beteendet.
Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
från o med mars kommer ja ha 30km enkel väg till jobbet, och ditt går bara bussar då, tar me bussen runt 40-50min och runt 20-25 me bil. ska ja ta bussen blir ja sen eftersom ja måste hinna med tabellen som bussen åker efter, orkar inte stressa varje dag efter bussfan och trängas me massa svettiga människor som sitter o lyssnar på musik i deras iphones;) min väg me bilen i motovägsfart varje dag är helig, bara jag, min bil och motorvägen i skön tystnad, kör en trevlig is 300h lexus varje dag. alla gör som dom vill ju;) du har ju en monsterdiesel kärra som du dödar alla så fort du startar den haha. och du kör inte ens så mke med den.
Tänk vad mycket du hade kunnat spara på miljön om du inte hade varit så bekväm och tagit bussen istället för bilen. 20min extra? det är ingenting ju. En bil som inte rullar förbrukar ingen energi, oavsett hur smutsig eller osmutsig den än kan kan tänkas vara och bussen rullar oavsett. Skulle dessutom lätta på trafiken vilket skulle minska på köer för de som måste ta bilen till jobbet, och då minska utsläppen ifrån trafiken ännu mer.
I mitt eget fall har jag 75km till jobbet och det skulle enligt Google Maps reseplanerare ta cirka 2h50m att ta mig till jobbet medelst en kombination av en mängd bussar och tåg. Och när man som jag ett par gånger i veckan jobbar 13h-15h pass så vill man gärna ha tid att sova också, dock är jag inte ens säker på att det går några bussar klockan kvart i fyra på morgonen.
Äntligen en vettig åsikt. Två skolexempel där det är motiverat att ta bilen och väldigt omotiverat att ta bilen.
Så länge Panda666 prioriterar att ta bilen före bussen eller cykeln för att spara 20 minuter om dagen är det alldeles för billigt att använda bilen. Det här är en otroligt viktig del av resonemanget när man pratar om energi och miljö. Beteendet.
Men jag kan inte hälsa och klappa på alla isbjörnar samtidigt om jag åker buss ju;(? bussen stannar inte för sånt då alla har bråttom till jobbet eller där dom ska, med lexusen så kan jag göra det, i perfekt harmoni utan att behöva starta bensinmotorn, kan köra den på enbart el ifall man kör lugnt o fint. tänker inte sätta mig på en äcklig o smutsig dieselbuss elelr vafan dom kör på förr nått nuförtiden;) är säker på att det inte är nåra el bussar där ja bor, så det är värre att åka buss för mig en lexusen då bussen smutsar ner mer än lexusen, tänk på alla djuren också som jag inte kan klappa på vägen, är ni seriösa båda 2? vill ni alltså att jag ska sätta mig (68kg snubbe) i en smutsig buss som förstör planeten och missa alla djuren dessutom? vene hur ni planerar då jisses.
Glöm bara inte att din "rena" Lexus transporterats ENORMA mängder mil för att komma till Sverige, transporterad hit på stora dieselfartyg med gigantiska utsläpp som kan döda varenda människa på jorden. Det bästa miljövalet är att köpa svenskbyggd eller iaf Europeiskt byggd bil.
Högst sannolikt drevs fartyget faktiskt med tjockolja eller liknande. Diesel är väldigt osannolikt på ett så stort fartyg som transporterar bilar.
Har ingenting med nå´nting att göra, men ändå... Det här ju trots allt "the internet" och tråden fokuserar ju på fakta så...
//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (27 januari 2018)
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
För att dom är riktigt fula och epa, känns ju inte direkt lika häftiga som bensinare. Sedan låter dom ingeting heller, nej usch ingen el.. en bil ska drivas på miljöfarlig bensin!
För att dom är riktigt fula och epa, känns ju inte direkt lika häftiga som bensinare. Sedan låter dom ingeting heller, nej usch ingen el.. en bil ska drivas på miljöfarlig bensin!
Läs frågeställningen igen. Förstår du fortfarande inte så förklarar jag gärna för dig. Ähh, jag förklarar. En bilmodell finns med två olika bensinmotorer såsom Superb Kombi då den är aktuell i tråden. En 150hk som förbrukar 5.2l/100km och en 180hk som förbrukar 6.2l/100km. Varför då köpa den som förbrukar närapå 20% mer bensin?
Tänk vad mycket du hade kunnat spara på miljön om du inte hade varit så bekväm och tagit bussen istället för bilen. 20min extra? det är ingenting ju. En bil som inte rullar förbrukar ingen energi, oavsett hur smutsig eller osmutsig den än kan kan tänkas vara och bussen rullar oavsett. Skulle dessutom lätta på trafiken vilket skulle minska på köer för de som måste ta bilen till jobbet, och då minska utsläppen ifrån trafiken ännu mer.
I mitt eget fall har jag 75km till jobbet och det skulle enligt Google Maps reseplanerare ta cirka 2h50m att ta mig till jobbet medelst en kombination av en mängd bussar och tåg. Och när man som jag ett par gånger i veckan jobbar 13h-15h pass så vill man gärna ha tid att sova också, dock är jag inte ens säker på att det går några bussar klockan kvart i fyra på morgonen.
Äntligen en vettig åsikt. Två skolexempel där det är motiverat att ta bilen och väldigt omotiverat att ta bilen.
Så länge Panda666 prioriterar att ta bilen före bussen eller cykeln för att spara 20 minuter om dagen är det alldeles för billigt att använda bilen. Det här är en otroligt viktig del av resonemanget när man pratar om energi och miljö. Beteendet.
Men jag kan inte hälsa och klappa på alla isbjörnar samtidigt om jag åker buss ju;(? bussen stannar inte för sånt då alla har bråttom till jobbet eller där dom ska, med lexusen så kan jag göra det, i perfekt harmoni utan att behöva starta bensinmotorn, kan köra den på enbart el ifall man kör lugnt o fint. tänker inte sätta mig på en äcklig o smutsig dieselbuss elelr vafan dom kör på förr nått nuförtiden;) är säker på att det inte är nåra el bussar där ja bor, så det är värre att åka buss för mig en lexusen då bussen smutsar ner mer än lexusen, tänk på alla djuren också som jag inte kan klappa på vägen, är ni seriösa båda 2? vill ni alltså att jag ska sätta mig (68kg snubbe) i en smutsig buss som förstör planeten och missa alla djuren dessutom? vene hur ni planerar då jisses.
Utan att ha gjort någon research så är ändå min uppfattning att de flesta bussar i kollektivtrafik rullar på biogas. Där jag jobbar, i Göteborg, finns även ett antal hybridbussar som rullar delvis på enbart el. Finns även någon 100% eldriven buss har jag för mig.
För att dom är riktigt fula och epa, känns ju inte direkt lika häftiga som bensinare. Sedan låter dom ingeting heller, nej usch ingen el.. en bil ska drivas på miljöfarlig bensin!
Läs frågeställningen igen. Förstår du fortfarande inte så förklarar jag gärna för dig. Ähh, jag förklarar. En bilmodell finns med två olika bensinmotorer såsom Superb Kombi då den är aktuell i tråden. En 150hk som förbrukar 5.2l/100km och en 180hk som förbrukar 6.2l/100km. Varför då köpa den som förbrukar närapå 20% mer bensin?
Fast det är ju även en 20% ökning i effekt som väldigt många tycker är skön när man ska upp snabbt i hastighet. Varför köpte jag en miljövidrig 325i när jag kunde köpt en betydligt snålare 318i? Jag vill ha något som flyttar på sig när man trycker på den högra pedalen. Dumt? Ja visst, jag hade kunnat köpa en snålare och svagare modell, men nu vill jag ju ha en starkare bil och är villig att göra uppoffringen i soppakostnad. Använder effekten och vridet i omkörningar och när jag vill stämpla ifrån idioter som ligger och trycker ett par meter bakom.
Det handlar inte om ovetskap eller att man ”skiter i miljön”. Jag gör mitt för miljön på andra vis, liksom många andra. Tomgångskör aldrig mer än högst ett par minuter och försöker komma iväg så fort som möjligt på frostiga morogonar för att bilen ska värma upp så fort det går. Jag promenerar till jobbet och sopsorterar förmodligen bättre än 90% av min åldersgrupp.
Jag förstod frågeställningen när vi jämförde etanol/biogas/elhybrid med fossila bränslen med liknande effekt och prisklass. Men dra in olika motorspecifikationer med olika effekt tycker jag inte hör hit.
Däremot, varför folk köpte Golf IV V5 i stället för Golf IV 1.8t förblir en gåta för mig, då V5 delar samma effekt som 1.8t men är törstigare och långsammare.
För att dom är riktigt fula och epa, känns ju inte direkt lika häftiga som bensinare. Sedan låter dom ingeting heller, nej usch ingen el.. en bil ska drivas på miljöfarlig bensin!
Läs frågeställningen igen. Förstår du fortfarande inte så förklarar jag gärna för dig. Ähh, jag förklarar. En bilmodell finns med två olika bensinmotorer såsom Superb Kombi då den är aktuell i tråden. En 150hk som förbrukar 5.2l/100km och en 180hk som förbrukar 6.2l/100km. Varför då köpa den som förbrukar närapå 20% mer bensin?
Fast det är ju även en 20% ökning i effekt som väldigt många tycker är skön när man ska upp snabbt i hastighet. Varför köpte jag en miljövidrig 325i när jag kunde köpt en betydligt snålare 318i? Jag vill ha något som flyttar på sig när man trycker på den högra pedalen. Dumt? Ja visst, jag hade kunnat köpa en snålare och svagare modell, men nu vill jag ju ha en starkare bil och är villig att göra uppoffringen i soppakostnad. Använder effekten och vridet i omkörningar och när jag vill stämpla ifrån idioter som ligger och trycker ett par meter bakom.
Det handlar inte om ovetskap eller att man ”skiter i miljön”. Jag gör mitt för miljön på andra vis, liksom många andra. Tomgångskör aldrig mer än högst ett par minuter och försöker komma iväg så fort som möjligt på frostiga morogonar för att bilen ska värma upp så fort det går. Jag promenerar till jobbet och sopsorterar förmodligen bättre än 90% av min åldersgrupp.
Jag förstod frågeställningen när vi jämförde etanol/biogas/elhybrid med fossila bränslen med liknande effekt och prisklass. Men dra in olika motorspecifikationer med olika effekt tycker jag inte hör hit.
Däremot, varför folk köpte Golf IV V5 i stället för Golf IV 1.8t förblir en gåta för mig, då V5 delar samma effekt som 1.8t men är törstigare och långsammare.
De 0.6s det skiljer 0-100km/h är mer av akademisk betydelse då det är förarens skicklighet som avgör vilken bil som är snabbare av de tu. Tråden handlar just om detta att välja det törstigare alternativet vilket gör detta ytterst aktuellt för tråden.
Jag valde en Focus 1.6 Ecoboost 150hk istället för en 1.0 Ecoboost för anledningen till att jag kör mest landsväg och motorväg, hade det varit mest stadskörning och landsväg är 1.0a mest optimal
Kunde blivit en 180hk Focus men 150 räcker gott och väl
Nej. Alla kan inte göra precis vafan dom vill. Det är ju det som sänker planeten. Kan du åka till och från jobbet på nåt annar sätt än med bilen? Nu antar jag bara att du har en fossileldad bil.
från o med mars kommer ja ha 30km enkel väg till jobbet, och ditt går bara bussar då, tar me bussen runt 40-50min och runt 20-25 me bil. ska ja ta bussen blir ja sen eftersom ja måste hinna med tabellen som bussen åker efter, orkar inte stressa varje dag efter bussfan och trängas me massa svettiga människor som sitter o lyssnar på musik i deras iphones;) min väg me bilen i motovägsfart varje dag är helig, bara jag, min bil och motorvägen i skön tystnad, kör en trevlig is 300h lexus varje dag. alla gör som dom vill ju;) du har ju en monsterdiesel kärra som du dödar alla så fort du startar den haha. och du kör inte ens så mke med den.
45 Km till jobbet, enkel. 30 min bil eller 1 timme kollektivt, 1h och 10min för hemresan Så antingen åker jag bil hemifrån 6:20-25 eller så går jag hemifrån 5:30 Skulle dock kosta hälften av bilen däremot så tål jag inte folk efter varit extrovert hela dagen så mentalt kapabel är jag inte