Undra egentligen hur mycket mer CO2 hybridbilen släpper ut jämfört med en "vanlig" bil. Vi kan väl ta min omtalade Tiguan 240HK TDI som exempel. På ett år har jag kört 900 mil med ett snitt på 6,3l/100km. Mätt vid pumpen. Jag har fyllt på totalt 10 liter AdBlue, främst antar jag för att den levereras nästan tom på detta som nybil. Nu är AdBluetanken full. DPF och AdBlue i Euro6 version renar det som kommer ut ur avgasröret till typ 95% från partiklar. Eftersom dieseln förbrukar mindre bränsle än motsvarande bensinare är också CO2 utsläppet lägre än för motsvarande bensinare. Det är ju därför dieslarna en tid kunde klassas som "miljöbilar".
Jag gör ju som jag tidigare skrivit väldigt medvetna val när jag använder bilen och inte. Nu finns det ju andra som inte resonerar så utan använder bilen för att det är bekvämt. Så låt säga att den "lata bilföraren" kör dubbelt så mycket. 900 okynnesmil av 1800. Det är 900 okynnsesmil jag lätt skulle kunna köra, men väljer bort dem till förmån för kommunala färdmedel och promenader till dit jag ska i närområdet.
Enligt What Car drar t.ex. en Prius 46,6% mer bränsle än vad den är specad för, eller upp till 246% generellt för laddhybrider som Mestmotor rapporterar. Det finns väl ingen hybrid egentligen som presterar särskilt låg förbrukning av fossilt bränsle när det kommer till landsväg- och motorvägskörning. Och när batteriet är slut drar en hybrid ofta mer bränsle än motsvarande bil i "vanligt utförande".
Återigen är det beteendet jag är ute efter. Det är det som avgör om du handdiskar under rinnande vatten fast det är så väl dokumenterat att en modern diskmaskin gör jobbet till 1/10 del vatten och energimängden. Eller om du kallstartar fem dagar i veckan för att åka runt hörnet och hämtar Kebabpizzan.
Det högst troligt så att mina 900 dieselmil per år har lägre miljöpåverkan än Svenne Med Luggens som kör Prius 1800 mil per år (eller mer) och okynneskör så den direktinsprutade motorn (som får ur sig en jäkla massa partiklar, mer än dieseln), som ska ladda batteriet och kallstartar om och om igen vid varje körning.
Vad spelar det då för roll vem som kör vad när beteendet är bedrägligt? En icke använd kilowattimme är fortfarande en icke använd kilowattimme och således den absolut bästa för ekonomin och miljön. Det är också så att köra en bil med för svag motor för vikten på fordonet ger ofta en högre förbrukning än att välja en något starkare motor för samma fordon.
http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilag … ng-ny-testhttp://www.mestmotor.se/recharge/artikl … kligheten/https://www.dn.se/ekonomi/motor/forskar … r-1/'https://www.dn.se/ekonomi/motor/nar-ele … a-glorian/Så. Var så goda att hoppa på mig.