Tror inte alls dessa elbilar med batterier är så himla bra för miljön.:-)
varför inte? måste va bätter än diesel o bensin iaf.
Batterierna är inte så miljövänligt. Kan tänka mig att en el bil som står i bilhallen som ny har skadat miljön mer än en ny bensinare i bilhallen:-) o det tar x antal mil innan den är " miljövänlig".
Tror inte alls dessa elbilar med batterier är så himla bra för miljön.:-)
varför inte? måste va bätter än diesel o bensin iaf.
Batterierna är inte så miljövänligt. Kan tänka mig att en el bil som står i bilhallen som ny har skadat miljön mer än en ny bensinare i bilhallen:-) o det tar x antal mil innan den är " miljövänlig".
måste finnas nån batteri och elbil som är skapade med miljö i focus och itne skadat miljön under utvecklingen.
Sorry, du kan dra av 759,20 kr för skatten och försäkringen på de milen utöver till arbete jag kör.
Tänkte bara att det kan göra stor skillnad på kalkylen om bilen har en dyr skatt och att försäkringen blir dyrare. Men med reseavdragdu borde ha rätt att göra då du inte kan åka kommunalt och komma i tid borde det bli billigare att åka bil än kommunalt. Har inte så mycket med ursprungsfrågan att göra, men ändå rätt intressant i miljöaspekt.
Ja självklart gör jag reseavdrag. De är ju mitt exempel på att OM tåget hade fått stanna i byn så hade jag åkt mer miljövänligt och billigare även om jag fortfarande hade haft kvar bilen. Med reseavdraget såklart blir de ca samma kostnad som för kollektivtrafik, vet dock inte om man får ta avdrag för månadskort ? Men om tåget hade gått så hade jag ju enligt spelreglerna inte fått göra avdrag då jag inte hade kunnat spara in 2 timmar per dag. För dagen kör jag ju "miljödiesel" som de flesta vet. Men det kommer ju att ändras inom 3 års period till en laddhybrid för att dra ner kostnaderna ännu mer. Så roligt är de inte att lägga pengar på bränsle
Fast räknar man på det så med min förra bil, en s70 så kostade det 31568 kr per år. Inkl hela försäkringen och skatten då
Man måste satsa mera på att göra det miljövänliga alternativet mer attraktivt och tillgängligt för att få fler att välja det
Ja de håller jag med om De har gjorts försök men tyvärr så är inte vissa parter villiga att göra den ändringen så fler kan ta de miljövänliga
rcy skrev:
-Akerfeldt- skrev:
Muttley skrev:
Sorry, du kan dra av 759,20 kr för skatten och försäkringen på de milen utöver till arbete jag kör.
Tänkte bara att det kan göra stor skillnad på kalkylen om bilen har en dyr skatt och att försäkringen blir dyrare. Men med reseavdragdu borde ha rätt att göra då du inte kan åka kommunalt och komma i tid borde det bli billigare att åka bil än kommunalt. Har inte så mycket med ursprungsfrågan att göra, men ändå rätt intressant i miljöaspekt.
Man bör väl även räkna med 30 minuter förlorad arbetstid varje dag. Om man som jag fakturerar 1200:-/tim så är det en inte försumbar kostnad att förlora 2.5 timmar i veckan.
Rent krasst kunde man ju ändra arbetstiden. Men de blir en stor apparat då många utifrån blir lidande pga att de får vänta längre på morgonen för att vi ska börja 30 minuter senare . De måste ju bli kommunen som får ändra tillbaks till det gamla som de tog bort.
Tror inte alls dessa elbilar med batterier är så himla bra för miljön.:-)
varför inte? måste va bätter än diesel o bensin iaf.
Batterierna är inte så miljövänligt. Kan tänka mig att en el bil som står i bilhallen som ny har skadat miljön mer än en ny bensinare i bilhallen:-) o det tar x antal mil innan den är " miljövänlig".
varför inte? måste va bätter än diesel o bensin iaf.
Batterierna är inte så miljövänligt. Kan tänka mig att en el bil som står i bilhallen som ny har skadat miljön mer än en ny bensinare i bilhallen:-) o det tar x antal mil innan den är " miljövänlig".
Batterierna är inte så miljövänligt. Kan tänka mig att en el bil som står i bilhallen som ny har skadat miljön mer än en ny bensinare i bilhallen:-) o det tar x antal mil innan den är " miljövänlig".
oj väldigt intressant, får se vad folk kommer att säga nu då. kommer säkert börja gnälla på hur tillförlitliga källorna är
Finns fler oberoende undersökningar som redan är postade i tråden. Många förefaller fullständigt informationsresistenta, jorden är platt och solen roterar runt oss och midgårdsormen du vet...
varför inte? måste va bätter än diesel o bensin iaf.
Batterierna är inte så miljövänligt. Kan tänka mig att en el bil som står i bilhallen som ny har skadat miljön mer än en ny bensinare i bilhallen:-) o det tar x antal mil innan den är " miljövänlig".
Återvinningen/skrotningen av elbilen resp. bensinbilen (diesel syns inte till i diagrammen?) tas inte med här. Möjligt att det är försumbart kanske(?), men visst måste batterierna påverka detta i viss mån?
//Brådhis
EDIT: Det vore även intressant att veta vilken "mellanstor bensinbil" som avses. Det kan ju, som uppmärksammats i tråden, skilja en del beroende på val av motor. Samma sak med elbilen, vilken har man räknat på?
EDIT 2: Jag är inte ute efter att påstå att elbilen är smutsigare, utan frågan handlar om exakt det jag skriver. Så läs texten som den står och svara vänligen därefter.
Senast redigerat av Brådhis (30 januari 2018)
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Batterierna är inte så miljövänligt. Kan tänka mig att en el bil som står i bilhallen som ny har skadat miljön mer än en ny bensinare i bilhallen:-) o det tar x antal mil innan den är " miljövänlig".
Återvinningen/skrotningen av elbilen resp. bensinbilen (diesel syns inte till i diagrammen?) tas inte med här. Möjligt att det är försumbart kanske(?), men visst måste batterierna påverka detta i viss mån?
//Brådhis
EDIT: Det vore även intressant att veta vilken "mellanstor bensinbil" som avses. Det kan ju, som uppmärksammats i tråden, skilja en del beroende på val av motor. Samma sak med elbilen, vilken har man räknat på?
EDIT 2: Jag är inte ute efter att påstå att elbilen är smutsigare, utan frågan handlar om exakt det jag skriver. Så läs texten som den står och svara vänligen därefter.
Enligt några forskare på Chalmers är 95% av lithiumet återvinningsbart. Utvecklingen av detta har tagit stora kliv och energisnålare lågtemperaturprocesser görs det försök med. Fördelen är att den nedsmutsning som initialt sker vid brytningen minskar per kilo när metallerna återanvänds, så sker ju givetvis inte med oljan, har energin brukats så är den förverkad.
Leaf och Tesla S jämförs med en 29mpg och en 21mpg bensindriven exempelbil i liknande storlek men något lättare med hänsyn till batterivikten på BEV.
Återvinningen/skrotningen av elbilen resp. bensinbilen (diesel syns inte till i diagrammen?) tas inte med här. Möjligt att det är försumbart kanske(?), men visst måste batterierna påverka detta i viss mån?
//Brådhis
EDIT: Det vore även intressant att veta vilken "mellanstor bensinbil" som avses. Det kan ju, som uppmärksammats i tråden, skilja en del beroende på val av motor. Samma sak med elbilen, vilken har man räknat på?
EDIT 2: Jag är inte ute efter att påstå att elbilen är smutsigare, utan frågan handlar om exakt det jag skriver. Så läs texten som den står och svara vänligen därefter.
Enligt några forskare på Chalmers är 95% av lithiumet återvinningsbart. Utvecklingen av detta har tagit stora kliv och energisnålare lågtemperaturprocesser görs det försök med. Fördelen är att den nedsmutsning som initialt sker vid brytningen minskar per kilo när metallerna återanvänds, så sker ju givetvis inte med oljan, har energin brukats så är den förverkad.
Leaf och Tesla S jämförs med en 29mpg och en 21mpg bensindriven exempelbil i liknande storlek men något lättare med hänsyn till batterivikten på BEV.
Utmärkt svar. Tackar!
//Brådhis
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Återvinningen/skrotningen av elbilen resp. bensinbilen (diesel syns inte till i diagrammen?) tas inte med här. Möjligt att det är försumbart kanske(?), men visst måste batterierna påverka detta i viss mån?
//Brådhis
EDIT: Det vore även intressant att veta vilken "mellanstor bensinbil" som avses. Det kan ju, som uppmärksammats i tråden, skilja en del beroende på val av motor. Samma sak med elbilen, vilken har man räknat på?
EDIT 2: Jag är inte ute efter att påstå att elbilen är smutsigare, utan frågan handlar om exakt det jag skriver. Så läs texten som den står och svara vänligen därefter.
Enligt några forskare på Chalmers är 95% av lithiumet återvinningsbart. Utvecklingen av detta har tagit stora kliv och energisnålare lågtemperaturprocesser görs det försök med. Fördelen är att den nedsmutsning som initialt sker vid brytningen minskar per kilo när metallerna återanvänds, så sker ju givetvis inte med oljan, har energin brukats så är den förverkad.
Leaf och Tesla S jämförs med en 29mpg och en 21mpg bensindriven exempelbil i liknande storlek men något lättare med hänsyn till batterivikten på BEV.
Utmärkt svar. Tackar!
//Brådhis
Utmärkt frågeställning. Tack själv.
Eftersom forskningen skett i USA kan dom inte använda specifierad fossilbil, det stäms lite hit och dit i det nya landet emellanåt.
Jag köper mer än gärna miljövänligt. Men de måste även gynna plånboken, man är ju inte 18-20 år längre och är svinrik så man kan lägga tusentals kronor på att köra bil.
Jag köper mer än gärna miljövänligt. Men de måste även gynna plånboken, man är ju inte 18-20 år längre och är svinrik så man kan lägga tusentals kronor på att köra bil.
Pengarna går in på kontot och projekt till hus.
Menar det, det är nog mer som väljer miljöbil eller snålare bil just för att tjäna pengar på det.
Jag köper mer än gärna miljövänligt. Men de måste även gynna plånboken, man är ju inte 18-20 år längre och är svinrik så man kan lägga tusentals kronor på att köra bil.
Pengarna går in på kontot och projekt till hus.
Menar det, det är nog mer som väljer miljöbil eller snålare bil just för att tjäna pengar på det.
Köpte min Focus för att åka billigare
Tjäna? spara gör jag ju Köpte ju "miljödieseln" för de inte var försvarbart att köra med en s70.
Det blir ju automagiskt sparande i plånboken om man även tänker miljövänligt. Det gäller i alla aspekter i livet. Om du är miljövänlig i villa sparar du ju massvis med pengar.
oj väldigt intressant, får se vad folk kommer att säga nu då. kommer säkert börja gnälla på hur tillförlitliga källorna är
Finns fler oberoende undersökningar som redan är postade i tråden. Många förefaller fullständigt informationsresistenta, jorden är platt och solen roterar runt oss och midgårdsormen du vet...
Men ända jag tänkte på hur långt har man räknat att en el bil går innan skrot? Då en bensinare kan gå 30-50k mil. Hur länge håller batterierna?
Undersökningar visar att taxibilar som passerat 20 000 mil med god marginal, endast fått ett litet tapp i kapacitet. Omkring 75-85 procent av den ursprungliga kapaciteten finns fortfarande kvar. Du får även tänka på den mängd service och underhåll en bensinmotor krävt under 30000mil eller mer, där har det gått åt mycket energi i form av oljebyten och filter, stift osv till skillnad mot elmotorn.
Kunde hitta någon artikel om en som kör tesla som passerat 35 tusen mil och har 94% kapacitet kvar.
Så de verkar kunna hålla ett tag, medans vissa håller sämre. Men räkna iallafall 30-40 tusen mil. Batterierna lär väl bli billigare i framtiden så jämfört med en ottomotor så blir det kanske samma kostnad. Skillnaden är att på en Tesla tar de 90 sekunder att byta och på en bränslebil tar det en dag.