Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Muttley
31 januari 2018 ·

Evildan skrev:

Low skrev:
Men ända jag tänkte på hur långt har man räknat att en el bil går innan skrot?
Då en bensinare kan gå 30-50k mil. Hur länge håller batterierna?

Undersökningar visar att taxibilar som passerat 20 000 mil med god marginal, endast fått ett litet tapp i kapacitet. Omkring 75-85 procent av den ursprungliga kapaciteten finns fortfarande kvar.
Du får även tänka på den mängd service och underhåll en bensinmotor krävt under 30000mil eller mer, där har det gått åt mycket energi i form av oljebyten och filter, stift osv till skillnad mot elmotorn.

Är det inte Tesla som har första servicen vid typ 15-20 tusen mil ?  Eller om de var tidsbaserat.   Olja lär de inte behöva byta :p

Low
31 januari 2018 · 3 296 Inlägg

Evildan skrev:

Low skrev:
Men ända jag tänkte på hur långt har man räknat att en el bil går innan skrot?
Då en bensinare kan gå 30-50k mil. Hur länge håller batterierna?

Undersökningar visar att taxibilar som passerat 20 000 mil med god marginal, endast fått ett litet tapp i kapacitet. Omkring 75-85 procent av den ursprungliga kapaciteten finns fortfarande kvar.
Du får även tänka på den mängd service och underhåll en bensinmotor krävt under 30000mil eller mer, där har det gått åt mycket energi i form av oljebyten och filter, stift osv till skillnad mot elmotorn.

Muttley skrev:

Low skrev:

Low skrev:
Men ända jag tänkte på hur långt har man räknat att en el bil går innan skrot?
Då en bensinare kan gå 30-50k mil. Hur länge håller batterierna?

Någon?:-)

Det går att hitta lite siffror om man

googlar.  Men här är en länk  http://alltomelbil.se/hur-lange-racker- … -en-elbil/

Kunde hitta någon artikel om en som kör tesla som passerat 35 tusen mil och har 94% kapacitet kvar.

Så de verkar kunna hålla ett tag, medans vissa håller sämre.
Men räkna iallafall 30-40 tusen mil.   Batterierna lär väl bli billigare i framtiden så jämfört med en ottomotor så blir det kanske samma kostnad.  Skillnaden är att på en Tesla tar de 90 sekunder att byta och på en bränslebil tar det en dag.

Då finns det ju ingen anledning att köra bensin i framtiden. Kanske som en rolig bil.

Muttley
31 januari 2018 ·

Low skrev:

Evildan skrev:

Low skrev:
Men ända jag tänkte på hur långt har man räknat att en el bil går innan skrot?
Då en bensinare kan gå 30-50k mil. Hur länge håller batterierna?

Undersökningar visar att taxibilar som passerat 20 000 mil med god marginal, endast fått ett litet tapp i kapacitet. Omkring 75-85 procent av den ursprungliga kapaciteten finns fortfarande kvar.
Du får även tänka på den mängd service och underhåll en bensinmotor krävt under 30000mil eller mer, där har det gått åt mycket energi i form av oljebyten och filter, stift osv till skillnad mot elmotorn.

Muttley skrev:

Low skrev:

Någon?:-)

Det går att hitta lite siffror om man

googlar.  Men här är en länk  http://alltomelbil.se/hur-lange-racker- … -en-elbil/

Kunde hitta någon artikel om en som kör tesla som passerat 35 tusen mil och har 94% kapacitet kvar.

Så de verkar kunna hålla ett tag, medans vissa håller sämre.
Men räkna iallafall 30-40 tusen mil.   Batterierna lär väl bli billigare i framtiden så jämfört med en ottomotor så blir det kanske samma kostnad.  Skillnaden är att på en Tesla tar de 90 sekunder att byta och på en bränslebil tar det en dag.

Då finns det ju ingen anledning att köra bensin i framtiden. Kanske som en rolig bil.

Om man är ute efter effektstarkt fordon så blir de svårt att bortförklara en elbil :p

Low
31 januari 2018 · 3 296 Inlägg

Muttley skrev:

Low skrev:

Evildan skrev:

Low skrev:
Men ända jag tänkte på hur långt har man räknat att en el bil går innan skrot?
Då en bensinare kan gå 30-50k mil. Hur länge håller batterierna?

Undersökningar visar att taxibilar som passerat 20 000 mil med god marginal, endast fått ett litet tapp i kapacitet. Omkring 75-85 procent av den ursprungliga kapaciteten finns fortfarande kvar.
Du får även tänka på den mängd service och underhåll en bensinmotor krävt under 30000mil eller mer, där har det gått åt mycket energi i form av oljebyten och filter, stift osv till skillnad mot elmotorn.

Muttley skrev:

Det går att hitta lite siffror om man

googlar.  Men här är en länk  http://alltomelbil.se/hur-lange-racker- … -en-elbil/

Kunde hitta någon artikel om en som kör tesla som passerat 35 tusen mil och har 94% kapacitet kvar.

Så de verkar kunna hålla ett tag, medans vissa håller sämre.
Men räkna iallafall 30-40 tusen mil.   Batterierna lär väl bli billigare i framtiden så jämfört med en ottomotor så blir det kanske samma kostnad.  Skillnaden är att på en Tesla tar de 90 sekunder att byta och på en bränslebil tar det en dag.

Då finns det ju ingen anledning att köra bensin i framtiden. Kanske som en rolig bil.

Om man är ute efter effektstarkt fordon så blir de svårt att bortförklara en elbil :p

Tessla är väl snabba?:-)

Muttley
31 januari 2018 ·

Low skrev:

Muttley skrev:

Low skrev:

Evildan skrev:

Low skrev:
Men ända jag tänkte på hur långt har man räknat att en el bil går innan skrot?
Då en bensinare kan gå 30-50k mil. Hur länge håller batterierna?

Undersökningar visar att taxibilar som passerat 20 000 mil med god marginal, endast fått ett litet tapp i kapacitet. Omkring 75-85 procent av den ursprungliga kapaciteten finns fortfarande kvar.
Du får även tänka på den mängd service och underhåll en bensinmotor krävt under 30000mil eller mer, där har det gått åt mycket energi i form av oljebyten och filter, stift osv till skillnad mot elmotorn.

Då finns det ju ingen anledning att köra bensin i framtiden. Kanske som en rolig bil.

Om man är ute efter effektstarkt fordon så blir de svårt att bortförklara en elbil :p

Tessla är väl snabba?:-)

Du lär ju vinna alla rödljuskörningar :p
https://www.youtube.com/watch?v=_nQDU7HOStc

Loffe
1 februari 2018 · 35 Inlägg

Nu har jag inte läst hela tråden men har energiförbrukning vid tillverkning och skrotning av bilen kommit på tal?

Elbil är endast miljövänliga vid brukande.

caromania Forummoderator
1 februari 2018 · 9 296 Inlägg

Loffe skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden men har energiförbrukning vid tillverkning och skrotning av bilen kommit på tal?

Elbil är endast miljövänliga vid brukande.

Nej det är det ingen som tänkt på... Eller?

Tyvärr måste du nog läsa igenom tråden. Alla vinklar har tagits upp och tråden består nu av tre läger om man ska hårddra det. Själva sakfrågan har det tyvärr tappats fokus på och det är några som tycker si och andra som säger emot mest för att de alltid säger emot och ett tredje gäng som kommer med konkreta för- eller emotteorier.

Jag börjar bli förbannat trött på tråden. Inte för att sakfrågan inte finns utan för sandlådenivån är enorm. Hejar du på DIF eller AIK? Det är ungefär det tråden handlar om nu. Vi mot dom.

För att kommentera elbilen vid brukandet så var det en forskargrupp i Sverige (om jag minns rätt) som kom fram till en nackdel med elbilen, nämligen att den tunga vikten gjorde att vägar samt bromsbelägg slits mer vilket ger ett högre partikelutsläpp.

En enorm fördel med elbilen blir samtidigt det minimerade servicebehovet. Ingen olja behövs. Inga filter. Inget avgassystem. Ingen glykol. Men tråden handlade inte om elbilar utan om varför vanliga människor är benägna att välja bort de miljövänliga alternativ som finns.

Ekonomi är en punkt som kommit fram. Flera alternativ är dyrare, framförallt hybrider. En sanning med modifikation då folk tenderar att köpa en modell med ex 180hk istället för 150. Varför?

Entusiasmfaktorn har kommit fram. 180hk-modellen är roligare än 150. Men är det verkligen därför tant Agda och familjen Svensson köper en 180hk-modell trots större miljöpåverkan? Tveksamt. Okunnighet eller någon form av lättja i kombination med att vilja skryta inför grannarna ligger nog närmare sanningen.

Osäker teknik är en faktor som kommit upp.
-Batterierna håller inte.
Den funderingen har förhoppningsvis dött ut eftersom det bevisligen finns bilar med el- och hybridteknik som rullat åtskilliga varv runt jorden.

Vårt elnät håller inte för att ladda alla bilar om alla köpte elbil. Nej. Det kanske stämmer om ex Tesla fick chansen att leverera ett par miljoner elbilar till samtliga bilägare i Sverige i nästa vecka. Men det är ju lika infantilt som att bonden Eskil 1942 skulle slängt ut sig att vägnätet inte skulle hålla för flera miljoner bilar. Eller att stadsplanerare Johansson 1953 sagt att det omöjligen kan bo 1.5miljoner människor i Stockholmsområdet för att det inte finns bostäder. Trams!

Personligen tror jag lösningen helt enkelt kommer av sig själv. Och den ligger hos biltillverkarna i kombination med de bespottade politiska styrningarna i form av avgifter, skatter och subventioner. Precis som att 99% eller mer av dagens bilpark i Sverige har katalysator. Det är lag på det sedan en stor mängd år tillbaka, biltillverkarna får då rätta sig efter det och begagnatmarknaden har på naturlig väg fasat ut bilar utan.

(Psst. En hemlis. Lova att inte skvallra. Man får fortfarande köpa en Jaguar utan kat med V12, eller en Corvette från -63...)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Loffe
1 februari 2018 · 35 Inlägg

Tack för sammanfattning!

granadadr
2 februari 2018 · 7 269 Inlägg

DRAGVIKT,, är nog en stor faktor för oss släpfolk,, som drar TUNGA släp,,

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Bosse-buss
2 februari 2018 · 210 Inlägg

Down size. Det gjorde jag och gick från Saab 9-5 auto kombi och köpte en Peugeot 107 auto från 2010. 45 000 kr, fullservad och 7200 mil. Kört drygt en månad nu och 500 mil med snittförbrukning på 0,55 och jag kör 17 mil varje dag. Jag har inga imageproblem vilket är en stor orsak till varför folk köper de bilar de gör. Många behöver verkligen bilen de köper och det köper jag men de stora flertalet kör omkring med en onödigt stor plåtlåda.

Jag sitter 2,5 timme i bilen varje dag och njuter av de låga kostnaderna och att fordonsskatten är ett skämt. Inbetalningskortet dimper snart ner i lådan med den otroliga summan av 360 kr. Det är en liten bil med allt vad det innebär i form av komfort och ljudnivå. Men ändå, det är en 5-stegad automat och ac har jag också.

Krocksäkerheten är ett argument mot en liten bil men i ärlighetens namn är oddsen små för en krock. Har aldrig hänt än och jag har kört i 33 år. Skulle det smälla så är dock bilen utrustad med 6 airbags och bältessträckare. 4 får den i euro ncap vilket jag tycker är ok för 3,5 meter bil med kort motorhuv.

Miljöbil är den också förresten. smile

Senast redigerat av Bosse-buss (4 februari 2018)

Evildan
27 april 2018 ·

Här Low finns mängder av det du efterfrågade gällande ny miljöbil kontra befintlig bil.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 april 2018 · 17 380 Inlägg

Sålde ju min A170 CDi pendlarburk pga skatten på 4500:- inte pga miljöpåverkan. Skaffade en bensinbil. Den rullar bara 10 mil per vecka som pendlarsläde. Givetvis kunde jag köpt en Pega 107 eller en Prius MkII men inköpspriset avgjorde. Samt en gnutta fåfänga. Bilen må se ut som en pensionärssläde men är en smula pigg. Jag är inte så miljöinriktad. Men! Köper aldrig plastpåsar när vi handlar mat. Alltid nåt...

Visst ser det gamla skrotet fint ut! Nya hjul & däck sommaren till ära.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-cc9a581b0d2be84f8a156755020cf16f.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Low
27 april 2018 · 3 296 Inlägg

Evildan skrev:
Här Low finns mängder av det du efterfrågade gällande ny miljöbil kontra befintlig bil.

76 sidor näe du, :-)

Soulman
27 april 2018 · 1 271 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Sålde ju min A170 CDi pendlarburk pga skatten på 4500:- inte pga miljöpåverkan. Skaffade en bensinbil. Den rullar bara 10 mil per vecka som pendlarsläde. Givetvis kunde jag köpt en Pega 107 eller en Prius MkII men inköpspriset avgjorde. Samt en gnutta fåfänga. Bilen må se ut som en pensionärssläde men är en smula pigg. Jag är inte så miljöinriktad. Men! Köper aldrig plastpåsar när vi handlar mat. Alltid nåt...

Visst ser det gamla skrotet fint ut! Nya hjul & däck sommaren till ära.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-cc9a581b0d2be84f8a156755020cf16f.jpg

Vad är det där för bil? En Koreansk fulimporterad förserie?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Brådhis * Voff voff *
30 april 2018 · 10 245 Inlägg

Bosse-buss skrev:
4 får den i euro ncap vilket jag tycker är ok för 3,5 meter bil med kort motorhuv.

Tänk på att Euro Ncap är ett test där du inte ser hur den står sig mot större bilar eftersom den testas mot en barriär och därmed mot "sin egen" kraft.

I en verklig krock mot en större bil kommer din lilla bils massa bromsas ner till 0 km/h för att sedan accelerera igen i motsatt riktning då den större bilen "vinner". Mycket onyttigt för kroppen!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
caromania Forummoderator
30 april 2018 · 9 296 Inlägg

Brådhis skrev:

Bosse-buss skrev:
4 får den i euro ncap vilket jag tycker är ok för 3,5 meter bil med kort motorhuv.

Tänk på att Euro Ncap är ett test där du inte ser hur den står sig mot större bilar eftersom den testas mot en barriär och därmed mot "sin egen" kraft.

I en verklig krock mot en större bil kommer din lilla bils massa bromsas ner till 0 km/h för att sedan accelerera igen i motsatt riktning då den större bilen "vinner". Mycket onyttigt för kroppen!

//Brådhis

Fast det där är inte helt sant.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SaiGon
30 april 2018 · 2 Inlägg

caromania skrev:

Brådhis skrev:

Bosse-buss skrev:
4 får den i euro ncap vilket jag tycker är ok för 3,5 meter bil med kort motorhuv.

Tänk på att Euro Ncap är ett test där du inte ser hur den står sig mot större bilar eftersom den testas mot en barriär och därmed mot "sin egen" kraft.

I en verklig krock mot en större bil kommer din lilla bils massa bromsas ner till 0 km/h för att sedan accelerera igen i motsatt riktning då den större bilen "vinner". Mycket onyttigt för kroppen!

//Brådhis

Fast det där är inte helt sant.

Man kan ju inte trolla bort fysikens lagar, så det han skriver är ändå rimligt.

caromania Forummoderator
30 april 2018 · 9 296 Inlägg

SaiGon skrev:

caromania skrev:

Brådhis skrev:
Tänk på att Euro Ncap är ett test där du inte ser hur den står sig mot större bilar eftersom den testas mot en barriär och därmed mot "sin egen" kraft.

I en verklig krock mot en större bil kommer din lilla bils massa bromsas ner till 0 km/h för att sedan accelerera igen i motsatt riktning då den större bilen "vinner". Mycket onyttigt för kroppen!

//Brådhis

Fast det där är inte helt sant.

Man kan ju inte trolla bort fysikens lagar, så det han skriver är ändå rimligt.

Nej.

Hur klarar sig bil A mot en ”wrecking ball”?

Hur klarar sig bil B mot en ”wrecking ball”?

Men det är det som är så svårt att förstå. Vad händer defacto när en gammal tung bil krockar med en ny lätt? Jo den tunga gamla bilen får sig en törn av en slägga på 1100kg. Vilket den inte mår bra av alls. Den lätta bilen får sig en en törn av en slägga på 1500kg. Vilket det klarar hyfsat bra.

Är det kul att smälla i en liten bil mot en Volvo från -92? Nej inte alls. Men kupén kommer inte deformeras på samma sätt. DU mår alltså bättre.

Fan vad några ska vara okunniga då!?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
xXSammy
30 april 2018 · 6 566 Inlägg

caromania skrev:

SaiGon skrev:

caromania skrev:

Fast det där är inte helt sant.

Man kan ju inte trolla bort fysikens lagar, så det han skriver är ändå rimligt.

Nej.

Hur klarar sig bil A mot en ”wrecking ball”?

Hur klarar sig bil B mot en ”wrecking ball”?

Men det är det som är så svårt att förstå. Vad händer defacto när en gammal tung bil krockar med en ny lätt? Jo den tunga gamla bilen får sig en törn av en slägga på 1100kg. Vilket den inte mår bra av alls. Den lätta bilen får sig en en törn av en slägga på 1500kg. Vilket det klarar hyfsat bra.

Är det kul att smälla i en liten bil mot en Volvo från -92? Nej inte alls. Men kupén kommer inte deformeras på samma sätt. DU mår alltså bättre.

Fan vad några ska vara okunniga då!?

Hur står sig en 2017 VW Polo emot en  2017 Ford Edge?

De/Dem
Loffe
30 april 2018 · 35 Inlägg

För att regeringen enbart premierar brukande av sk miljöbilar.
De tänker inte på hela livscykeln.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang