Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Muttley
30 april 2018 ·

Loffe skrev:
För att regeringen enbart premierar brukande av sk miljöbilar.
De tänker inte på hela livscykeln.

Men någon gång måste det tillverkas nyare bilar.

Ta då en bil från 80 eller 90 för den delen.

Hur miljövänlig tror du in i minsta detalj att produktionen av alla material var då jämfört med idag?

Plasten är många gånger förnybar och återvunnet.  Stålet är många gånger återvunnet.

Plasten i en 90 tals bil vågar jag nästan påstå är miljövidrig utav det värsta. Och den går ofta i många bilar inte riktigt återvinna fullt ut.

Det påstås att min "eco" bil är återvinningsbar till 80 eller 90 % eller mer.

Loffe
30 april 2018 · 35 Inlägg

Muttley, det är därför som det miljövänligaste man kan göra är att använda bilen fler år.
Slipper skrota en gammal bil.
Slipper dessutom tillverka en ny med allt vad det innebär med att bryta efter kobolt, lithium och andra metaller.

Senast redigerat av Loffe (30 april 2018)

Muttley
30 april 2018 ·

Loffe skrev:
Muttley, det är därför som det miljövänligaste man kan göra är att använda bilen fler år.
Slipper skrota en gammal mil.
Slipper dessutom tillverka en ny med allt vad det innebär med att bryta efter kobolt, lithium och andra metaller.

Du anser såklart detsamma med katalysatorlös bil ? 
Som du såg så återvinner man materialet.

Men med det sagt så förutspår jag åtminstone att du återvinner och källsorterar allting exakt korrekt i ditt hushåll vilket glädjer mig smile

Loffe
30 april 2018 · 35 Inlägg

Jag använder saker under längre tid.

Katalysator på bil blev det lag på from -89 så det innefattar de flesta bilar som rullar idag.

Hur som helst så löser inte konsumtion miljöproblemen, inte ens konsumtion av en ny bil.

Muttley
30 april 2018 ·

Loffe skrev:
Jag använder saker under längre tid.

Katalysator på bil blev det lag på from -89 så det innefattar de flesta bilar som rullar idag.

Hur som helst så löser inte konsumtion miljöproblemen, inte ens konsumtion av en ny bil.

Håller med dig om att konsumtionen är extrem i nutid.  Jag kan nog räknas till de lägre gällande köpbeteende, då jag velar ofta så länge att jag aldrig köper något onödigt ont.

Däremot kör jag nyare bil pga säkerhet och ekonomi.  Stor fördel att bilen går att återvinna mer än en gammal.  Har dock aldrig köpt en helt ny bil.   
När det gäller teknik så kör vi också numer till det inte går mer, då åker de in till återvinningen där ett par hurtiga människor demonterar in i beståndsdelarna och återvinner det som går.

Loffe
30 april 2018 · 35 Inlägg

>tumme upp<

Senast redigerat av Loffe (30 april 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 april 2018 · 17 486 Inlägg

Soulman skrev:

Hybrid_ skrev:
Sålde ju min A170 CDi pendlarburk pga skatten på 4500:- inte pga miljöpåverkan. Skaffade en bensinbil. Den rullar bara 10 mil per vecka som pendlarsläde. Givetvis kunde jag köpt en Pega 107 eller en Prius MkII men inköpspriset avgjorde. Samt en gnutta fåfänga. Bilen må se ut som en pensionärssläde men är en smula pigg. Jag är inte så miljöinriktad. Men! Köper aldrig plastpåsar när vi handlar mat. Alltid nåt...

Visst ser det gamla skrotet fint ut! Nya hjul & däck sommaren till ära.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-cc9a581b0d2be84f8a156755020cf16f.jpg

Vad är det där för bil? En Koreansk fulimporterad förserie?

Det finns hela 49 stycken i Sverige. Inte så vanlig. Men "Svensksåld"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
30 april 2018 · 1 004 Inlägg

Evildan skrev:
Det finns en uppsjö med personbilar i alla tänkbara konfigurationen för alla tänkbara behov till jämbördiga pengar men ändå köps det smutsigare dito.
Varför?
Är folk okunniga om miljön eller skiter dom i den?

Har inte råd, kör med de bilar jag har.

"My drinkingteam has a racingproblem"
Brådhis * Voff voff *
1 maj 2018 · 10 280 Inlägg

caromania skrev:

SaiGon skrev:

caromania skrev:
Fast det där är inte helt sant.

Man kan ju inte trolla bort fysikens lagar, så det han skriver är ändå rimligt.

Nej.

Hur klarar sig bil A mot en ”wrecking ball”?

Hur klarar sig bil B mot en ”wrecking ball”?

Men det är det som är så svårt att förstå. Vad händer defacto när en gammal tung bil krockar med en ny lätt? Jo den tunga gamla bilen får sig en törn av en slägga på 1100kg. Vilket den inte mår bra av alls. Den lätta bilen får sig en en törn av en slägga på 1500kg. Vilket det klarar hyfsat bra.

Är det kul att smälla i en liten bil mot en Volvo från -92? Nej inte alls. Men kupén kommer inte deformeras på samma sätt. DU mår alltså bättre.

Fan vad några ska vara okunniga då!?

Skrev jag någonstans om gammalt vs nytt? Jag skrev om vikterna... En liten bil vs en stor bil! G-krafterna i bilarna vid en smäll med 1000 kg bil mot en bil på 2000 kg kommer att vara avsevärt högre i den lättare av dom, vilket är mycket onyttigt. Oavsett årsmodell... Detta tar inte Euro Ncap hänsyn till då dom kör barriärtest.

Vill du göra experimentet själv så kasta en badboll på din bil och se vad som händer och jämför med om du istället kör på badbollen med bilen. wink

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (1 maj 2018)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
it_mutt Avstängd
1 maj 2018 · 10 388 Inlägg

Det finns tester/undersökningar som visar att; om man är inblandad i en olycka där den andra bilen väger ~500kg mer, ökar risken att omkomma med ~50% (för föraren/passageraren i den lättare bilen).

Satte då "~" då jag helt enkelt inte kommer ihåg de exakta siffrorna. Och nej, jag ids inte leta upp bråten just nu.


Så visst fasen är vikt en avgörande faktor om man "bara" tittar på det (och då håller borta nytt vs gammalt och delarna det i sin tur innebär)

- - - Edit - - -

Ska väl då inflika att detta är något jag läste för...4-5-6 år sedan via...NBER (möjligen) eller något liknande.

Senast redigerat av it_mutt (1 maj 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
rcy
2 maj 2018 · 1 705 Inlägg

En lätt bil som kolliderar med en tung bil kommer att vända och gå baklänges, medans den tyngre bilen bara saktar ner (visserligen väldigt snabbt) till ett totalt stopp. Givetvis utsetts man för mer krafter i den lättare bilen.
Men till ekvationen hör dock att moderna bilar ofta har bättre deformationszoner och bättre kan absorbera kraften, så det är inte helt lätt att avgöra vem som skulle klara sig bäst i en krock, även om man vet vilken som är tyngst.

Så båda sidor har en poäng här. Tyngre bilar klarar sig bättre i en krock än lättare bilar, men det gör även nyare bilar jämfört med gamla. Så frågan är vem som "vinner" om man krockar en gammal tung bil med en ny lätt bil.

KenthIJ
2 maj 2018 · 1 465 Inlägg

Hur kommer det sig att till ex Citroen C4 Grand Picasso och Peugeot 5008 Dieslar listas som "miljöbilar". Har det något med att de får köras på HVO diesel att göra ?

xXSammy
3 maj 2018 · 6 577 Inlägg

KenthIJ skrev:
Hur kommer det sig att till ex Citroen C4 Grand Picasso och Peugeot 5008 Dieslar listas som "miljöbilar". Har det något med att de får köras på HVO diesel att göra ?

AdBlue

De/Dem
Evildan
4 maj 2018 ·

Nu har iofs krocksäkerhet inte mycket med miljön att göra ler än att nyare miljösnällare bilar är lika krocksäkra som skitgrisarna men detta klipp var väldigt tydligt gällande gammalt och nytt även om den nya bilen väger cirka ett halvt ton mindre.

https://youtu.be/fPF4fBGNK0U

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 maj 2018 · 17 486 Inlägg

Vi märker av det på jobbet nu. För så sent som ett halvår sedan stod folk och skruvade i dieselvärmare som galningar i olika bilmodeller och nu har detta i princip dött ut. Istället rullas det in bensindrivna hybrider i alla former som ska ha bensinvärmare monterat innan de når slutkund.

I nuläget har vi kö på dessa och trycket är stort på att bilen ska nå kund senast sista Juni. Undrar hur läget blir sedan? Avdelningen arbets/hantverkarfordon verkar inte ha påverkats i någon större utsträckning. Mitt arbete är bärgat hela nästa vecka i alla fall... Då ska det gosas med Eberspächer i Optima SW Hybrid.

Så Bonus-Malus verkar fungera för tillfället.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Low
4 maj 2018 · 3 313 Inlägg

Evildan skrev:
Nu har iofs krocksäkerhet inte mycket med miljön att göra ler än att nyare miljösnällare bilar är lika krocksäkra som skitgrisarna men detta klipp var väldigt tydligt gällande gammalt och nytt även om den nya bilen väger cirka ett halvt ton mindre.

https://youtu.be/fPF4fBGNK0U

Typ 200kg skillnad vad jag kunde hitta :-)

Rätt obehagligt!

Peralta
4 maj 2018 · 9 Inlägg

Evildan skrev:
Det finns en uppsjö med personbilar i alla tänkbara konfigurationen för alla tänkbara behov till jämbördiga pengar men ändå köps det smutsigare dito.
Varför?
Är folk okunniga om miljön eller skiter dom i den?

Jag skiter inte i miljön helt och hållet, jag sket bara i att köpa en miljöbil

Loffe
4 maj 2018 · 35 Inlägg

Hur definierar man en miljövänlig produkt?
Vad är miljövänligt?
Tar man då hänsyn av produktens livscykel?

https://www.expressen.se/motor/bilnyhet … aign=bilar

caromania Forummoderator
4 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Loffe skrev:
Hur definierar man en miljövänlig produkt?
Vad är miljövänligt?
Tar man då hänsyn av produktens livscykel?

https://www.expressen.se/motor/bilnyhet … aign=bilar

Fyfan. Vilka arbetsvillkor. Usch. Nä, de reguljära och vedertagna  bizznizz som finns kring oljebolag och andra exploaterande bolag för att göra vår vardag roligare är betydligt bättre! Och det var bättre förr!

https://katsafrica.files.wordpress.com/2012/04/slavescongo2.jpg

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
4 maj 2018 ·

Loffe skrev:
Hur definierar man en miljövänlig produkt?
Vad är miljövänligt?
Tar man då hänsyn av produktens livscykel?

https://www.expressen.se/motor/bilnyhet … aign=bilar

Du tar även hänsyn på allt du köper idag?
-Olja
-Kläder
-Mat
-Teknik
och så vidare.

Vem syr dina kläder?  Vem gör tyget?  Hur är deras arbetsvillkor?  Oljebranshen är så sjukligt smutsig bara den.
Förhoppningsvis så tas det på allvar.  Fast inget har hänt inom textilbranshen på århundraden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang