Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

caromania Forummoderator
4 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Muttley skrev:

Loffe skrev:
Hur definierar man en miljövänlig produkt?
Vad är miljövänligt?
Tar man då hänsyn av produktens livscykel?

https://www.expressen.se/motor/bilnyhet … aign=bilar

Du tar även hänsyn på allt du köper idag?
-Olja
-Kläder
-Mat
-Teknik
och så vidare.

Vem syr dina kläder?  Vem gör tyget?  Hur är deras arbetsvillkor?  Oljebranshen är så sjukligt smutsig bara den.
Förhoppningsvis så tas det på allvar.  Fast inget har hänt inom textilbranshen på århundraden.

Men nu pratades det ju om brytning av metaller till batterier och den är jätte jätte jätte dålig, plötsligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
4 maj 2018 ·

caromania skrev:

Muttley skrev:

Loffe skrev:
Hur definierar man en miljövänlig produkt?
Vad är miljövänligt?
Tar man då hänsyn av produktens livscykel?

https://www.expressen.se/motor/bilnyhet … aign=bilar

Du tar även hänsyn på allt du köper idag?
-Olja
-Kläder
-Mat
-Teknik
och så vidare.

Vem syr dina kläder?  Vem gör tyget?  Hur är deras arbetsvillkor?  Oljebranshen är så sjukligt smutsig bara den.
Förhoppningsvis så tas det på allvar.  Fast inget har hänt inom textilbranshen på århundraden.

Men nu pratades det ju om brytning av metaller till batterier och den är jätte jätte jätte dålig, plötsligt.

Jo klart.  Men jag ser ingen skillnad om vi så bryter metall enbart till batterier eller gräver uran på pluto.  Det är fortfarande trälar som gör de rikas liv bättre.   
Men arbetsmiljö har inget med narutmiljön att göra.  Alla i västvärlden vet att slavar tillverkar mycket saker till oss bleka feta wink

caromania Forummoderator
4 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Muttley skrev:

caromania skrev:

Muttley skrev:

Du tar även hänsyn på allt du köper idag?
-Olja
-Kläder
-Mat
-Teknik
och så vidare.

Vem syr dina kläder?  Vem gör tyget?  Hur är deras arbetsvillkor?  Oljebranshen är så sjukligt smutsig bara den.
Förhoppningsvis så tas det på allvar.  Fast inget har hänt inom textilbranshen på århundraden.

Men nu pratades det ju om brytning av metaller till batterier och den är jätte jätte jätte dålig, plötsligt.

Jo klart.  Men jag ser ingen skillnad om vi så bryter metall enbart till batterier eller gräver uran på pluto.  Det är fortfarande trälar som gör de rikas liv bättre.   
Men arbetsmiljö har inget med narutmiljön att göra.  Alla i västvärlden vet att slavar tillverkar mycket saker till oss bleka feta wink

Tydligen så vet inte alla i västvärlden det... Tyvärr. Men kanske lär sig någon nya saker via enkla pekoral på motorforum? Vi får månne hoppas!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Soulman
4 maj 2018 · 1 271 Inlägg

caromania skrev:

Loffe skrev:
Hur definierar man en miljövänlig produkt?
Vad är miljövänligt?
Tar man då hänsyn av produktens livscykel?

https://www.expressen.se/motor/bilnyhet … aign=bilar

Fyfan. Vilka arbetsvillkor. Usch. Nä, de reguljära och vedertagna  bizznizz som finns kring oljebolag och andra exploaterande bolag för att göra vår vardag roligare är betydligt bättre! Och det var bättre förr!

https://katsafrica.files.wordpress.com/ … congo2.jpg

Man ska inte plocka olja med händerna.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Muttley
4 maj 2018 ·

Soulman skrev:

caromania skrev:

Loffe skrev:
Hur definierar man en miljövänlig produkt?
Vad är miljövänligt?
Tar man då hänsyn av produktens livscykel?

https://www.expressen.se/motor/bilnyhet … aign=bilar

Fyfan. Vilka arbetsvillkor. Usch. Nä, de reguljära och vedertagna  bizznizz som finns kring oljebolag och andra exploaterande bolag för att göra vår vardag roligare är betydligt bättre! Och det var bättre förr!

https://katsafrica.files.wordpress.com/ … congo2.jpg

Man ska inte plocka olja med händerna.

Man ska inte låta pipelines förstöra samhällen heller.   Men det står det inget om wink  Sålde allt innehav i olja efter jag fick nys om det.

Knugcab
6 maj 2018 · 5 111 Inlägg

Evildan skrev:
Nu har iofs krocksäkerhet inte mycket med miljön att göra ler än att nyare miljösnällare bilar är lika krocksäkra som skitgrisarna men detta klipp var väldigt tydligt gällande gammalt och nytt även om den nya bilen väger cirka ett halvt ton mindre.

https://youtu.be/fPF4fBGNK0U

Fast nu spelar det väl också mindre roll för en själv hur de i den andra bilen klarar sig? Malibusken är ju nu inte direkt någon liten bil, minns jag rätt är den baserad på samma platta som Vectra C och Saab 9-3, så om vi håller oss igen till mindre bilar för att göra skillnaderna lite större...

Vi tar Peugeot 107 som nämndes tidigare som exempel. Låt oss ställa upp två stycken sådana och så krockar man dem mot två olika bilar, den ena är en Nissan Patrol från tidigt 90-tal med en vikt på två ton och säkerhet som en pappkartong, den andra är en annan modern småbil, vi kan ta en VW Up som ett exempel. Självklart är det nog de som åker Patrol det kommer gå sämst av alla för i det här fallet, men det innebär ju inte att det kommer vara behagligare för de som sitter i 107an som möter Patrolen än vad det kommer vara för de som sitter i 107an som möter Upen, jag påstår att det mest troligt är tvärt om, någon som vill säga emot?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
caromania Forummoderator
6 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Självklart vore det förmodligen otrevligare att krocka med något tyngre än något lättare även om kollisionen mest knuffar bilarna åt sidan.

Däremot är ju frågan hur 950kg bil påverkar Patrolen, och förmodligen skulle det bli en jävla smäll som tar sig in i kupén och klipper både ben, bål och bröstkorg. Det är alltså falsk säkerhet att tro att jag i min gamla tunga bil klarar mig bra bara för att min bil är just tung. En ny tung bil, ja det är ju en annan sak. Men fortfarande är det min bils säkerhet som är frågan, inte vikten på den jag krockar med eller vikten på min egen bil.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 maj 2018 · 13 742 Inlägg

caromania skrev:
Självklart vore det förmodligen otrevligare att krocka med något tyngre än något lättare även om kollisionen mest knuffar bilarna åt sidan.

Däremot är ju frågan hur 950kg bil påverkar Patrolen, och förmodligen skulle det bli en jävla smäll som tar sig in i kupén och klipper både ben, bål och bröstkorg. Det är alltså falsk säkerhet att tro att jag i min gamla tunga bil klarar mig bra bara för att min bil är just tung. En ny tung bil, ja det är ju en annan sak. Men fortfarande är det min bils säkerhet som är frågan, inte vikten på den jag krockar med eller vikten på min egen bil.

låt bara bli att krocka så spelar det ingen som helst roll.. och måste du krocka välj något som inte ser ut att göra så ont ;-)

man kan inte gå och oroa sig för vad som eventuellt händer vid en olycka.  finns saker som är betydligt mycket farligare än att köra bil.     

aldrig känt mig det minsta orolig i våra Arosor för det kommer endå aldrig göra ont jag kommer aldrig hamna i en rullstol jag styr med munnen för om jag krockar så är det Game Over och problemet är löst..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
caromania Forummoderator
6 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Growe skrev:

caromania skrev:
Självklart vore det förmodligen otrevligare att krocka med något tyngre än något lättare även om kollisionen mest knuffar bilarna åt sidan.

Däremot är ju frågan hur 950kg bil påverkar Patrolen, och förmodligen skulle det bli en jävla smäll som tar sig in i kupén och klipper både ben, bål och bröstkorg. Det är alltså falsk säkerhet att tro att jag i min gamla tunga bil klarar mig bra bara för att min bil är just tung. En ny tung bil, ja det är ju en annan sak. Men fortfarande är det min bils säkerhet som är frågan, inte vikten på den jag krockar med eller vikten på min egen bil.

låt bara bli att krocka så spelar det ingen som helst roll.. och måste du krocka välj något som inte ser ut att göra så ont ;-)

man kan inte gå och oroa sig för vad som eventuellt händer vid en olycka.  finns saker som är betydligt mycket farligare än att köra bil.     

aldrig känt mig det minsta orolig i våra Arosor för det kommer endå aldrig göra ont jag kommer aldrig hamna i en rullstol jag styr med munnen för om jag krockar så är det Game Over och problemet är löst..

Jag har ungefär samma inställning jag. Inte fan tror jag att det kommer gå bra om jag smäller i någon av mina 25år gamla Roverbilar?

Det enda jag tycker är värt att poängtera är just den där falska tryggheten som vissa åberopar. Den där "Jag kör runt i en Volvo från -92 som är gjord av svenskt stål som mosar allt i sin väg" - attityden är alldeles för vanlig och baserad på missuppfattningen att tung bil=säker bil.

Men, nu handlade det ju om något annat så vi släpper krocksäkerheten nu.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Knugcab
6 maj 2018 · 5 111 Inlägg

caromania skrev:
Självklart vore det förmodligen otrevligare att krocka med något tyngre än något lättare även om kollisionen mest knuffar bilarna åt sidan.

Däremot är ju frågan hur 950kg bil påverkar Patrolen, och förmodligen skulle det bli en jävla smäll som tar sig in i kupén och klipper både ben, bål och bröstkorg. Det är alltså falsk säkerhet att tro att jag i min gamla tunga bil klarar mig bra bara för att min bil är just tung.

Och var det inte precis det jag skrev?

En ny tung bil, ja det är ju en annan sak. Men fortfarande är det min bils säkerhet som är frågan, inte vikten på den jag krockar med eller vikten på min egen bil.

Jag vill fortfarande påstå att om man möter samma Patrol med en bil med lika mycket poäng hos stjärngossarna som en 107, men med dubbla vikten, så kommar man klara det bättre än om man sitter i en 107. Hur det då ser ut i Patrolen efteråt är väl sak samma, den hade fått minusstjärnor hos Euro-NCAP om sådana hade gått att dela ut. Det gör att generellt sett så ÄR en liten bil sämre om allt annat är lika, sedan kan jag ju för den delen förstå resonemanget att dagens små bilar går att se som "tillräckligt" säkra, de klarar imponerande smällar jämfört med gamla tiders små skolådor, eller för den delen större äldre bilar, det är bara själva resonemanget att vikten "inte spelar någon roll" som irriterar mig, för det gör den..... Även enligt expertis på säkerhetsområdet men så gott som aldrig enligt tyckare på internet?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Muttley
6 maj 2018 ·

https://images.sologstrand.dk/images/sos_2/ferieDK/topbillede_ferieDK_11_new.jpg

Bara så ni vet vad syftet var med tråden.

Loffe
28 maj 2018 · 35 Inlägg

Ännu ett inlägg eller rättare sagt en länk:

https://www.na.se/artikel/opinion/insan … ieselbilar

Evildan
28 maj 2018 ·

Loffe skrev:
Ännu ett inlägg eller rättare sagt en länk:

https://www.na.se/artikel/opinion/insan … ieselbilar

Går det inte åt energi att tillverka en Golf längre?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 maj 2018 · 17 478 Inlägg

Loffe skrev:
Ännu ett inlägg eller rättare sagt en länk:

https://www.na.se/artikel/opinion/insan … ieselbilar

Hur är det med källkritiken? Byta på en Tesla efter 14000 mil? En sån stolle.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl … -over-tid/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
28 maj 2018 · 10 388 Inlägg

Evildan skrev:

Loffe skrev:
Ännu ett inlägg eller rättare sagt en länk:

https://www.na.se/artikel/opinion/insan … ieselbilar

Går det inte åt energi att tillverka en Golf längre?

En Tesla består således, i enlighet med ditt resonemang, enkom av ett batteri och inget mer....


ELLER så kommer man fram till att just batteritillverkningen, dvs frånsett vilken bil som det sitter i, har en ganska stor miljöpåverkan enligt rapporten.

Det man i rapporten kommer fram till är;

[...]släpps det i genomsnitt ut 150 till 200 kilo koldioxidekvivalenter per tillverkad kilowattimme batteri för lätta elbilar (t ex personbilar). För en elbil med ett batteri på 30 kWh innebär det mellan 4,5 och 6 ton koldioxidutsläpp vid enbart tillverkningen av batteriet. För en elbil med ett batteri på 100 kWh betyder det att mellan 15 och 20 ton koldioxid släpps ut under tillverkningsprocessen. 

Av/från just själva batteritillverkningen.

Det innebär alltså att man sett till drivandet av en dieselbil, som släpper ut (ja det varierar givetvis), men enligt en "random sida"; ~190g/km, motsvarar ungefär 12.000 mil körning för en "mellanstor bil".

Det tar alltså, sett till ILV:s rapport, 12.000 mil i en elbil med 100kWh-batteri, innan man går +-0 i "koldioxidevivalenter" jämfört med en mellanstor diesels utsläpp.

Och då igen, enbart sett till utsläppen för batteritillverkningen och dieselutsläppen från körningen.


- - - - Edit - - - -

Och nej, jag orkar inte med att engagera mig personligen i "utsläpp från batteritillverkningen"-debatten. Båda "sidor" är lika maniska.

Senast redigerat av it_mutt (28 maj 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 maj 2018 · 17 478 Inlägg

Vissa tillverkare har en benägenhet att rulla ut bilar som mer än gärna rasar i både maskin och växellåda redan innan garantin gått ut. Undrar om det påverkar miljöbelastningen när dessa byts ut till nya big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
28 maj 2018 · 10 388 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vissa tillverkare har en benägenhet att rulla ut bilar som mer än gärna rasar i både maskin och växellåda redan innan garantin gått ut. Undrar om det påverkar miljöbelastningen när dessa byts ut till nya big_smile

Ja, det påverkar ju inte utsläppen från körningen av "bilen" något iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
xXSammy
28 maj 2018 · 6 570 Inlägg

Om det fanns lika mycket elbilar som förbränningsbilar (Inte samtidigt pls..) så skulle nog det fela lika mycket, procentmässigt.

Sen lär det bli andra typer av fel

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 maj 2018 · 17 478 Inlägg

it_mutt skrev:

Hybrid_ skrev:
Vissa tillverkare har en benägenhet att rulla ut bilar som mer än gärna rasar i både maskin och växellåda redan innan garantin gått ut. Undrar om det påverkar miljöbelastningen när dessa byts ut till nya big_smile

Ja, det påverkar ju inte utsläppen från körningen av "bilen" något iaf.

Nej det är sant. Men det gör inte batteribyte heller.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
28 maj 2018 · 10 388 Inlägg

Hybrid_ skrev:

it_mutt skrev:

Hybrid_ skrev:
Vissa tillverkare har en benägenhet att rulla ut bilar som mer än gärna rasar i både maskin och växellåda redan innan garantin gått ut. Undrar om det påverkar miljöbelastningen när dessa byts ut till nya big_smile

Ja, det påverkar ju inte utsläppen från körningen av "bilen" något iaf.

Nej det är sant. Men det gör inte batteribyte heller.

Vill du fundera på det där en stund? wink

- - - - Edit - - - -

Nej, givetvis påverkas inte utsläppen av själva "körningen" av sladdbilen, men, i exemplet ovan så innebär ju i sin tur det där batteribytet 12.000 mil till innan man är "ikapp".

- - - - Edit 2 - - - -
Och nu är det ju utsläppen från batteritillverkningen vs "hur många mil kan en fosilbil köra innan det är likvärdigt" som för stunden diskuteras.


Alltså; att du byter ut en fosilbil, påverkar inte utsläppen från körningen. Om du kör 6000 mil i ena bilen och 6000 mil i andra bilen, så är det, för ämnet för stunden, skitsaksamma. Om du byter batteri, så är det som sagt 12.000 mil till innan utsläppen från körningen "är ikapp" med elbilen. Och det under förutsättning att elen som man trycker in i batteriet är 0g-el

Senast redigerat av it_mutt (28 maj 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang