Evildan skrev:
Går det inte åt energi att tillverka en Golf längre?
En Tesla består således, i enlighet med ditt resonemang, enkom av ett batteri och inget mer....
ELLER så kommer man fram till att just batteritillverkningen, dvs frånsett vilken bil som det sitter i, har en ganska stor miljöpåverkan enligt rapporten.
Det man i rapporten kommer fram till är;
[...]släpps det i genomsnitt ut 150 till 200 kilo koldioxidekvivalenter per tillverkad kilowattimme batteri för lätta elbilar (t ex personbilar). För en elbil med ett batteri på 30 kWh innebär det mellan 4,5 och 6 ton koldioxidutsläpp vid enbart tillverkningen av batteriet. För en elbil med ett batteri på 100 kWh betyder det att mellan 15 och 20 ton koldioxid släpps ut under tillverkningsprocessen. Av/från just själva batteritillverkningen.
Det innebär alltså att man sett till drivandet av en dieselbil, som släpper ut (ja det varierar givetvis), men enligt en "random sida"; ~190g/km, motsvarar ungefär 12.000 mil körning för en "mellanstor bil".
Det tar alltså, sett till ILV:s rapport, 12.000 mil i en elbil med 100kWh-batteri, innan man går +-0 i "koldioxidevivalenter" jämfört med en mellanstor diesels utsläpp.
Och då igen, enbart sett till utsläppen för batteritillverkningen och dieselutsläppen från körningen.
- - - - Edit - - - -
Och nej, jag orkar inte med att engagera mig personligen i "utsläpp från batteritillverkningen"-debatten. Båda "sidor" är lika maniska.