Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Muttley
9 juni 2018 ·

WilleG skrev:

Muttley skrev:
500+ hk och samma pengar som hybrid.

Nu pratar du begagnat?  För är de nyköp så blir de väldigt jobbigt att hitta en 500+ hk bil för samma pengar som en prius fullutrustad 2018 :p

Absolut, nybilsköp är ju den sämsta affären man kan göra wink

Jag vill påstå alla bilaffärer.

caromania Forummoderator
9 juni 2018 · 9 296 Inlägg

Muttley skrev:

WilleG skrev:

Muttley skrev:
500+ hk och samma pengar som hybrid.

Nu pratar du begagnat?  För är de nyköp så blir de väldigt jobbigt att hitta en 500+ hk bil för samma pengar som en prius fullutrustad 2018 :p

Absolut, nybilsköp är ju den sämsta affären man kan göra wink

Jag vill påstå alla bilaffärer.

Nejdå. Inte alls.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
9 juni 2018 ·

caromania skrev:

Muttley skrev:

WilleG skrev:

Absolut, nybilsköp är ju den sämsta affären man kan göra wink

Jag vill påstå alla bilaffärer.

Nejdå. Inte alls.

Absolut.

Om man ska ha bruksbil.  Ren tur om man köper en bruksbil och tjänar överhuvudtaget på det när du använt den i 5 år till pendling.

Evildan
9 juni 2018 ·

caromania skrev:

Muttley skrev:

WilleG skrev:

Absolut, nybilsköp är ju den sämsta affären man kan göra wink

Jag vill påstå alla bilaffärer.

Nejdå. Inte alls.

Instämmer då jag hört att somliga lever på att göra bilaffärer.

Muttley
9 juni 2018 ·

Evildan skrev:

caromania skrev:

Muttley skrev:

Jag vill påstå alla bilaffärer.

Nejdå. Inte alls.

Instämmer då jag hört att somliga lever på att göra bilaffärer.

Ber om ursäkt.  Jag trodde i min enfald att tråden också behandlade bilar man använde till vardagligt bruk.  Typ jobbet, köpa glass på ica och köra på semester eller vad man nu tycker behagar en smile

Trodde inte att man skulle köpa miljöbilen för att göra pengar vid försäljning wink

Evildan
9 juni 2018 ·

Muttley skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:

Nejdå. Inte alls.

Instämmer då jag hört att somliga lever på att göra bilaffärer.

Ber om ursäkt.  Jag trodde i min enfald att tråden också behandlade bilar man använde till vardagligt bruk.  Typ jobbet, köpa glass på ica och köra på semester eller vad man nu tycker behagar en smile

Trodde inte att man skulle köpa miljöbilen för att göra pengar vid försäljning wink

Hahaha, jag har tjänat pengar på mina två tidigare brukspriusar och även på den fantastiska gaswagen jag ägde. Men, jag köper inte en bil oavsett syftet om inte priset är rätt.
Men i princip håller jag med dig, en svennebil, oavsett drivmedel, köpt för det då rådande marknadsvärdet är inget man gör vinst på några år senare.

Muttley
9 juni 2018 ·

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Instämmer då jag hört att somliga lever på att göra bilaffärer.

Ber om ursäkt.  Jag trodde i min enfald att tråden också behandlade bilar man använde till vardagligt bruk.  Typ jobbet, köpa glass på ica och köra på semester eller vad man nu tycker behagar en smile

Trodde inte att man skulle köpa miljöbilen för att göra pengar vid försäljning wink

Hahaha, jag har tjänat pengar på mina två tidigare brukspriusar och även på den fantastiska gaswagen jag ägde. Men, jag köper inte en bil oavsett syftet om inte priset är rätt.
Men i princip håller jag med dig, en svennebil, oavsett drivmedel, köpt för det då rådande marknadsvärdet är inget man gör vinst på några år senare.

Jag har endast gjort en bra vinst på en bil.
Mosslack ala 740 som inte hade tvättats på säkert 5-6 år innan jag tog över den och jag fortsatte i det spåret.
1500 riksdaler gav jag, bara vinterhjulen var värda mer.   Körde den en vinter och vår i väntan på att jag köpte något annat.  2500 riksdaler fick jag för den utan de fina vinterhjulen.   Den blev kritvit med den nya ägaren, hur fan man orkar göra rent en hel bil från fastgrodd mossa och sen polera upp lite blänka i den riktigt solida lacken :p

Men den rullade fram när den väl ville starta.  Idag hade jag skrotat den för miljöns skull.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
10 juni 2018 · 1 128 Inlägg

Muttley skrev:
Idag hade jag skrotat den för miljöns skull.

Hur tänkte du nu? Att köpa nyproducerade konsumtionsgrejer à la 2018 är verkligen inget miljön tjänar på. Tror man t.ex att din nya Renå håller ihop som en 740 efter 30 år är man ute på väldigt tunn is. Behöver inte vara raketforskare på NASA för att förstå att reparationskostnaden och miljöpåverkan på din Megané kommer vara flera siffror högre än för 740ins. Riktiga gamla saker som håller och går att laga är bra för miljön.

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (10 juni 2018)

Nöjeskör närproducerat
Muttley
10 juni 2018 ·

_Blue_Speed_ skrev:

Muttley skrev:
Idag hade jag skrotat den för miljöns skull.

Hur tänkte du nu? Att köpa nyproducerade konsumtionsgrejer à la 2018 är verkligen inget miljön tjänar på. Tror man t.ex att din nya Renå håller ihop som en 740 efter 30 år är man ute på väldigt tunn is. Behöver inte vara raketforskare på NASA för att förstå att reparationskostnaden och miljöpåverkan på din Megané kommer vara flera siffror högre än för 740ins. Riktiga gamla saker som håller och går att laga är bra för miljön.

8 år är min Renault idag.  Och har bytt förslitningsdetaljer som klossar och service och lite annat smått och gott som är fullt normalt.  Ingenting tyder överhuvudtaget på att något mer behöver bytas i närtid.  8 år utan en enda reperationskostnad är faktiskt riktigt bra.  Och om jag nu behåller den eller inte när jag köper hybrid det återstår ju att se.  Men isåfall lär den ju hålla åtminstone 20 år till om jag vill det.

740 hade haft rätt mycket reperationer.  I rätt många år dessutom, det var alltid något som byttes precis varje år.  Vet då den var åtminstone 8-9 år hos min bror och innan dess ett par år hos hans svärfar.   
När jag hade den en kort period så fanns där inget som hette avgasrening eller helt avgasrör, rent pinsamt. Men inte ens värt att lägga pengar på (nåja jag köpte en avgasupphägning för att slippa lyssna på skramlandet)
I övrigt gick den så enormt orent att man var ju rädd att den skulle dö varje gång man släppte gasen.

Ska man köra en rättvis jämförelse så se förbrukningen realitet: volvo 740 - 1-1,2 liter milen vs renault megane 0,39-0,5 liter milen. 

Så till trots dieseln så vill jag påstå att Renaulten är betydligt bättre än den äckliga 740n jag hade.
Skall vi sedan se till ren säkerhet så skulle jag ALDRIG ens få för mig att sätta mitt framtida barn i en sådan om jag så blir tvungen. Då går jag hellre ett par mil.   Jag väljer bränslesnålt och säkerhet före gammalt skit.

Ja just det.  Jag kan nästan slå vad en tia om att min bil var mer miljövänlig att poppa fram än volvon.

Senast redigerat av Muttley (10 juni 2018)

Evildan
10 juni 2018 ·

En Volvo 740 4dr b230f släpper ut ca 228g co2/km.
En Mégane kombi 1.5dci släpper ut ca 95g co2/km.
Det går åt ca 12ton co2 att tillverka en spritt ny Mégane.
Räkna på det så får du se hur snart Méganen passerar den gamla Volvon miljömässigt.

På 10000mil har:
Volvon släppt ut 22800ton.
Renaulten 9500 ton plus 12000ton i tillverkning = 21500ton.

Senast redigerat av Evildan (10 juni 2018)

Muttley
10 juni 2018 ·

Evildan skrev:
En Volvo 740 4dr b230f släpper ut ca 228g co2/km.
En Mégane kombi 1.5dci släpper ut ca 95g co2/km.
Det går åt ca 12ton co2 att tillverka en spritt ny Mégane.
Räkna på det så får du se hur snart Méganen passerar den gamla Volvon miljömässigt.

De intressanta hade varit och ha fram slörp40 tillverkningsutsläpp i sammanhanget.  Det går jettesnabbt då för Meganenn att hoppa förbi slörpis.

Low
10 juni 2018 · 3 306 Inlägg

Evildan skrev:
En Volvo 740 4dr b230f släpper ut ca 228g co2/km.
En Mégane kombi 1.5dci släpper ut ca 95g co2/km.
Det går åt ca 12ton co2 att tillverka en spritt ny Mégane.
Räkna på det så får du se hur snart Méganen passerar den gamla Volvon miljömässigt.

På 10000mil har:
Volvon släppt ut 22800ton.
Renaulten 9500 ton plus 12000ton i tillverkning = 21500ton.

Sån fakta gillar jag 😁

caromania Forummoderator
10 juni 2018 · 9 296 Inlägg

Low skrev:

Evildan skrev:
En Volvo 740 4dr b230f släpper ut ca 228g co2/km.
En Mégane kombi 1.5dci släpper ut ca 95g co2/km.
Det går åt ca 12ton co2 att tillverka en spritt ny Mégane.
Räkna på det så får du se hur snart Méganen passerar den gamla Volvon miljömässigt.

På 10000mil har:
Volvon släppt ut 22800ton.
Renaulten 9500 ton plus 12000ton i tillverkning = 21500ton.

Sån fakta gillar jag 😁

Ska vi tippa på att det googlas efter halmstrån uppe i Norrland just nu?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Soulman
10 juni 2018 · 1 271 Inlägg

Ja se där ja. Det var ju intressanta SIFFROR till skillnad från mycket annat tyckande. Spekulerar i om Evildan lyckas få ur sig sina mest intressanta inlägg när han sitter på muggen och skriver.

Nu väntar jag på lite SIFFROR så man kan förstå vad det kostar att äga en batteribil. Hur länge håller ett batteri viss kapacitet och vad kostar ett batteribyte på olika modeller osv. Underhålls- och reparationskostnad är lika relevant för en elbil, och vad finns det för garantier? Elmotorer går också sönder, lager behöver bytas till exempel. Eller så är allt packeterat så att man köper hela drivpaket som kostar multum?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
10 juni 2018 · 1 128 Inlägg

Muttley skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Muttley skrev:
Idag hade jag skrotat den för miljöns skull.

Hur tänkte du nu? Att köpa nyproducerade konsumtionsgrejer à la 2018 är verkligen inget miljön tjänar på. Tror man t.ex att din nya Renå håller ihop som en 740 efter 30 år är man ute på väldigt tunn is. Behöver inte vara raketforskare på NASA för att förstå att reparationskostnaden och miljöpåverkan på din Megané kommer vara flera siffror högre än för 740ins. Riktiga gamla saker som håller och går att laga är bra för miljön.

8 år är min Renault idag.  Och har bytt förslitningsdetaljer som klossar och service och lite annat smått och gott som är fullt normalt.  Ingenting tyder överhuvudtaget på att något mer behöver bytas i närtid.  8 år utan en enda reperationskostnad är faktiskt riktigt bra.  Och om jag nu behåller den eller inte när jag köper hybrid det återstår ju att se.  Men isåfall lär den ju hålla åtminstone 20 år till om jag vill det.

740 hade haft rätt mycket reperationer.  I rätt många år dessutom, det var alltid något som byttes precis varje år.  Vet då den var åtminstone 8-9 år hos min bror och innan dess ett par år hos hans svärfar.   
När jag hade den en kort period så fanns där inget som hette avgasrening eller helt avgasrör, rent pinsamt. Men inte ens värt att lägga pengar på (nåja jag köpte en avgasupphägning för att slippa lyssna på skramlandet)
I övrigt gick den så enormt orent att man var ju rädd att den skulle dö varje gång man släppte gasen.

Ska man köra en rättvis jämförelse så se förbrukningen realitet: volvo 740 - 1-1,2 liter milen vs renault megane 0,39-0,5 liter milen. 

Så till trots dieseln så vill jag påstå att Renaulten är betydligt bättre än den äckliga 740n jag hade.
Skall vi sedan se till ren säkerhet så skulle jag ALDRIG ens få för mig att sätta mitt framtida barn i en sådan om jag så blir tvungen. Då går jag hellre ett par mil.   Jag väljer bränslesnålt och säkerhet före gammalt skit.

Ja just det.  Jag kan nästan slå vad en tia om att min bil var mer miljövänlig att poppa fram än volvon.

30+ år och 8 år är en viss skillnad, men har den gått i 8 år utan större reparationer så får man se det som helt OK sett till årtiondet. Men du får nog lägga på en 12 år och iaf 25 000 mil innan det ens är lönt att diskutera hållbarhet och kvalité. Helt ointressant i mina ögon att sitta och prata om bilar som är 8 år gamla med kanske 5000-15000 mil på mätaren. Man måste väga in både tid och miltal för att kunna göra en bedömning, vi får nog återkomma vid ett senare tillfälle.

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (10 juni 2018)

Nöjeskör närproducerat
Evildan
11 juni 2018 ·

caromania skrev:

Low skrev:

Evildan skrev:
En Volvo 740 4dr b230f släpper ut ca 228g co2/km.
En Mégane kombi 1.5dci släpper ut ca 95g co2/km.
Det går åt ca 12ton co2 att tillverka en spritt ny Mégane.
Räkna på det så får du se hur snart Méganen passerar den gamla Volvon miljömässigt.

På 10000mil har:
Volvon släppt ut 22800ton.
Renaulten 9500 ton plus 12000ton i tillverkning = 21500ton.

Sån fakta gillar jag 😁

Ska vi tippa på att det googlas efter halmstrån uppe i Norrland just nu?

Det är nog lite besvärligt att det är bättre för miljön att köra en Mégane 10000mil för att sedan skrota den och låta en ny bil tillverkas och göra om proceduren än att köra en 740/940/850 som förbrukar strax under litern över 10000mil enbart sett till förbrukningen.
Värt att betänka är givetvis också att nyare bilar än aktuella Méganen i regel är ännu energisnålare att tillverka så "break even" kommer tidigare för var generation.

torsen
11 juni 2018 · 7 233 Inlägg

Vad som är miljövänligt eller inte bestämmer okunniga politiker som baserar sina tyckanden på lobbyister som på uppdrag försöker främja försäljningen av de egna produkterna.

På 60-talet gavs rabatter på motorgas tills regeringen beslöt att "skatta ihjäl" motorbränslet.

Nytt försök på 70-talet att lansera motorgas - som även nu skattades ihjäl.

I modern tid känner vi till miljömupparnas livsverk = att ta död på de flesta mindre tankstationer.
Detta genom att kräva att alla tankställen skulle tillhandahålla E85/Etanol.

Fr o m i år säljs inte en enda "Etanolbil" i Sverige, men pumparna finns kvar.

Miljömupparna fick för några år sedan för sig att diesel var det enda saliggörande för miljön.
Det var innan man hade fått upp ögonen för kvävedioxiderna.
Och innan man upptäckt hur dieselmotortillverkarna fuskar med uppgivna emissioner.

Frågan är då vad som är "miljömässigt snällare bilar"?

För varje år som går så blir bilarna miljömässigt "snällare" vad gäller uppgivna emissioner.
Men mer och mer elektronik kräver mer av naturen vid framställningen av komponenterna.

Största sveket mot miljön är elbilarna.
Komponenterna kräver enorma resurser vid framställningen.
Massmedia har uppmärksammat på det omfattande småbarnsarbetet med att leta mineraler.
Att utsläppen från elbilar minskar där bilarna brukas kan ingen förneka - men hur stora utsläpp orsakar kolkraftverken där elen genereras, och hur stora är förlusterna vid "transporten" från t ex mellaneuropa till Mellansverige?

Den miljömässigt snällaste bilen är en liten begagnad bil med snål motor.

Citroen 2CV före 1960, då det inte ens fanns elektriska vindrutetorkare, elektrisk bränslemätare, 2-komponentlack eller invändig stoppning/polstring av isocyanat.

Isocyanat har i många många år bevisats vara mycket skadligt för människan, i synnerhet för barn.
"Avklingningstiden" för isocyanat är mellan 5 och 10 år.
Således bör ingen ansvarstagande förälder låta sina barn vistas i bilar nyare än cirka 5 år.
Praktiskt taget alla moderna bilar, med stoppade paneler och säten, innehåller isocyanat.
Men det vet inte miljömupparna.

Dom "veeet" att SUV:ar är "miljöbovar".

Sen kan man undra var gränsen går mellan en "4x4-kombi" och en 2-hjulsdriven "SUV" - tänker på Peugeot.

Njaa, det finns nog inga "miljömässigt snällare bilar" överhuvud taget.
En definitionsfråga för engagerade, men okunniga, poiltiker/milömuppar(som ofta bor på söder i sthlm och åker taxi till riksdagshuset).
Massmedia har bevisat att miljöpartister har de högsta taxiräkningarna av riksdagspartierna.

Samma personer som vill skatta ihjäl landsbygden i allmänheten och norrlands inland i synnerhet.

Så mitt svar på frågan är: vet inte - men äger sedan 40 år tillbaka alltid en 2CV (+ flertal hobbybilar "av värsta sorten" = Jeep och Land Rover m fl).

Evildan
11 juni 2018 ·

torsen skrev:
Vad som är miljövänligt eller inte bestämmer okunniga politiker som baserar sina tyckanden på lobbyister som på uppdrag försöker främja försäljningen av de egna produkterna.

På 60-talet gavs rabatter på motorgas tills regeringen beslöt att "skatta ihjäl" motorbränslet.

Nytt försök på 70-talet att lansera motorgas - som även nu skattades ihjäl.

I modern tid känner vi till miljömupparnas livsverk = att ta död på de flesta mindre tankstationer.
Detta genom att kräva att alla tankställen skulle tillhandahålla E85/Etanol.

Fr o m i år säljs inte en enda "Etanolbil" i Sverige, men pumparna finns kvar.

Miljömupparna fick för några år sedan för sig att diesel var det enda saliggörande för miljön.
Det var innan man hade fått upp ögonen för kvävedioxiderna.
Och innan man upptäckt hur dieselmotortillverkarna fuskar med uppgivna emissioner.

Frågan är då vad som är "miljömässigt snällare bilar"?

För varje år som går så blir bilarna miljömässigt "snällare" vad gäller uppgivna emissioner.
Men mer och mer elektronik kräver mer av naturen vid framställningen av komponenterna.

Största sveket mot miljön är elbilarna.
Komponenterna kräver enorma resurser vid framställningen.
Massmedia har uppmärksammat på det omfattande småbarnsarbetet med att leta mineraler.
Att utsläppen från elbilar minskar där bilarna brukas kan ingen förneka - men hur stora utsläpp orsakar kolkraftverken där elen genereras, och hur stora är förlusterna vid "transporten" från t ex mellaneuropa till Mellansverige?

Den miljömässigt snällaste bilen är en liten begagnad bil med snål motor.

Citroen 2CV före 1960, då det inte ens fanns elektriska vindrutetorkare, elektrisk bränslemätare, 2-komponentlack eller invändig stoppning/polstring av isocyanat.

Isocyanat har i många många år bevisats vara mycket skadligt för människan, i synnerhet för barn.
"Avklingningstiden" för isocyanat är mellan 5 och 10 år.
Således bör ingen ansvarstagande förälder låta sina barn vistas i bilar nyare än cirka 5 år.
Praktiskt taget alla moderna bilar, med stoppade paneler och säten, innehåller isocyanat.
Men det vet inte miljömupparna.

Dom "veeet" att SUV:ar är "miljöbovar".

Sen kan man undra var gränsen går mellan en "4x4-kombi" och en 2-hjulsdriven "SUV" - tänker på Peugeot.

Njaa, det finns nog inga "miljömässigt snällare bilar" överhuvud taget.
En definitionsfråga för engagerade, men okunniga, poiltiker/milömuppar(som ofta bor på söder i sthlm och åker taxi till riksdagshuset).
Massmedia har bevisat att miljöpartister har de högsta taxiräkningarna av riksdagspartierna.

Samma personer som vill skatta ihjäl landsbygden i allmänheten och norrlands inland i synnerhet.

Så mitt svar på frågan är: vet inte - men äger sedan 40 år tillbaka alltid en 2CV (+ flertal hobbybilar "av värsta sorten" = Jeep och Land Rover m fl).


Ps. Ursäkta understrykningen ovan. Vet inte hur man tar bort den. Ds.

Hahaha, tack för den sammanställningen av många förekommande floskler kommande från en mängd okunniga bakåtsträvare. Har du någon länk till dessa då jag får fler goda skratt?

Low
11 juni 2018 · 3 306 Inlägg

Vi får se hur elbilarna är om 10 år. blir nog garanterat brist på något:-)

caromania Forummoderator
11 juni 2018 · 9 296 Inlägg

Nu är man bra sugen på att byta ut familjetröskan mot en hybrid. Men varför? För att vara miljövänlig? Nja, jag ska erkänna att det jag är ute efter är den kombinerade effekten av el- och bensinmotorn tillsammans med en sänkt förbrukning och tack vare det även en lägre skatt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang