_Blue_Speed_ skrev:
Muttley skrev:
Idag hade jag skrotat den för miljöns skull.
Hur tänkte du nu? Att köpa nyproducerade konsumtionsgrejer à la 2018 är verkligen inget miljön tjänar på. Tror man t.ex att din nya Renå håller ihop som en 740 efter 30 år är man ute på väldigt tunn is. Behöver inte vara raketforskare på NASA för att förstå att reparationskostnaden och miljöpåverkan på din Megané kommer vara flera siffror högre än för 740ins. Riktiga gamla saker som håller och går att laga är bra för miljön.
8 år är min Renault idag. Och har bytt förslitningsdetaljer som klossar och service och lite annat smått och gott som är fullt normalt. Ingenting tyder överhuvudtaget på att något mer behöver bytas i närtid. 8 år utan en enda reperationskostnad är faktiskt riktigt bra. Och om jag nu behåller den eller inte när jag köper hybrid det återstår ju att se. Men isåfall lär den ju hålla åtminstone 20 år till om jag vill det.
740 hade haft rätt mycket reperationer. I rätt många år dessutom, det var alltid något som byttes precis varje år. Vet då den var åtminstone 8-9 år hos min bror och innan dess ett par år hos hans svärfar.
När jag hade den en kort period så fanns där inget som hette avgasrening eller helt avgasrör, rent pinsamt. Men inte ens värt att lägga pengar på (nåja jag köpte en avgasupphägning för att slippa lyssna på skramlandet)
I övrigt gick den så enormt orent att man var ju rädd att den skulle dö varje gång man släppte gasen.
Ska man köra en rättvis jämförelse så se förbrukningen realitet: volvo 740 - 1-1,2 liter milen vs renault megane 0,39-0,5 liter milen.
Så till trots dieseln så vill jag påstå att Renaulten är betydligt bättre än den äckliga 740n jag hade.
Skall vi sedan se till ren säkerhet så skulle jag ALDRIG ens få för mig att sätta mitt framtida barn i en sådan om jag så blir tvungen. Då går jag hellre ett par mil. Jag väljer bränslesnålt och säkerhet före gammalt skit.
Ja just det. Jag kan nästan slå vad en tia om att min bil var mer miljövänlig att poppa fram än volvon.