torsen
11 juni 2018
· 7 233 Inlägg
Vad som är miljövänligt eller inte bestämmer okunniga politiker som baserar sina tyckanden på lobbyister som på uppdrag försöker främja försäljningen av de egna produkterna.
På 60-talet gavs rabatter på motorgas tills regeringen beslöt att "skatta ihjäl" motorbränslet.
Nytt försök på 70-talet att lansera motorgas - som även nu skattades ihjäl.
I modern tid känner vi till miljömupparnas livsverk = att ta död på de flesta mindre tankstationer.
Detta genom att kräva att alla tankställen skulle tillhandahålla E85/Etanol.
Fr o m i år säljs inte en enda "Etanolbil" i Sverige, men pumparna finns kvar.
Miljömupparna fick för några år sedan för sig att diesel var det enda saliggörande för miljön.
Det var innan man hade fått upp ögonen för kvävedioxiderna.
Och innan man upptäckt hur dieselmotortillverkarna fuskar med uppgivna emissioner.
Frågan är då vad som är "miljömässigt snällare bilar"?
För varje år som går så blir bilarna miljömässigt "snällare" vad gäller uppgivna emissioner.
Men mer och mer elektronik kräver mer av naturen vid framställningen av komponenterna.
Största sveket mot miljön är elbilarna.
Komponenterna kräver enorma resurser vid framställningen.
Massmedia har uppmärksammat på det omfattande småbarnsarbetet med att leta mineraler.
Att utsläppen från elbilar minskar där bilarna brukas kan ingen förneka - men hur stora utsläpp orsakar kolkraftverken där elen genereras, och hur stora är förlusterna vid "transporten" från t ex mellaneuropa till Mellansverige?
Den miljömässigt snällaste bilen är en liten begagnad bil med snål motor.
Citroen 2CV före 1960, då det inte ens fanns elektriska vindrutetorkare, elektrisk bränslemätare, 2-komponentlack eller invändig stoppning/polstring av isocyanat.
Isocyanat har i många många år bevisats vara mycket skadligt för människan, i synnerhet för barn.
"Avklingningstiden" för isocyanat är mellan 5 och 10 år.
Således bör ingen ansvarstagande förälder låta sina barn vistas i bilar nyare än cirka 5 år.
Praktiskt taget alla moderna bilar, med stoppade paneler och säten, innehåller isocyanat.
Men det vet inte miljömupparna.
Dom "veeet" att SUV:ar är "miljöbovar".
Sen kan man undra var gränsen går mellan en "4x4-kombi" och en 2-hjulsdriven "SUV" - tänker på Peugeot.
Njaa, det finns nog inga "miljömässigt snällare bilar" överhuvud taget.
En definitionsfråga för engagerade, men okunniga, poiltiker/milömuppar(som ofta bor på söder i sthlm och åker taxi till riksdagshuset).
Massmedia har bevisat att miljöpartister har de högsta taxiräkningarna av riksdagspartierna.
Samma personer som vill skatta ihjäl landsbygden i allmänheten och norrlands inland i synnerhet.
Så mitt svar på frågan är: vet inte - men äger sedan 40 år tillbaka alltid en 2CV (+ flertal hobbybilar "av värsta sorten" = Jeep och Land Rover m fl).