3259
Sök

Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Muttley
11 juni 2018
#1621
_Blue_Speed_ skrev:
Muttley skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Hur tänkte du nu? Att köpa nyproducerade konsumtionsgrejer à la 2018 är verkligen inget miljön tjänar på. Tror man t.ex att din nya Renå håller ihop som en 740 efter 30 år är man ute på väldigt tunn is. Behöver inte vara raketforskare på NASA för att förstå att reparationskostnaden och miljöpåverkan på din Megané kommer vara flera siffror högre än för 740ins. Riktiga gamla saker som håller och går att laga är bra för miljön.

8 år är min Renault idag.  Och har bytt förslitningsdetaljer som klossar och service och lite annat smått och gott som är fullt normalt.  Ingenting tyder överhuvudtaget på att något mer behöver bytas i närtid.  8 år utan en enda reperationskostnad är faktiskt riktigt bra.  Och om jag nu behåller den eller inte när jag köper hybrid det återstår ju att se.  Men isåfall lär den ju hålla åtminstone 20 år till om jag vill det.

740 hade haft rätt mycket reperationer.  I rätt många år dessutom, det var alltid något som byttes precis varje år.  Vet då den var åtminstone 8-9 år hos min bror och innan dess ett par år hos hans svärfar.   
När jag hade den en kort period så fanns där inget som hette avgasrening eller helt avgasrör, rent pinsamt. Men inte ens värt att lägga pengar på (nåja jag köpte en avgasupphägning för att slippa lyssna på skramlandet)
I övrigt gick den så enormt orent att man var ju rädd att den skulle dö varje gång man släppte gasen.

Ska man köra en rättvis jämförelse så se förbrukningen realitet: volvo 740 - 1-1,2 liter milen vs renault megane 0,39-0,5 liter milen. 

Så till trots dieseln så vill jag påstå att Renaulten är betydligt bättre än den äckliga 740n jag hade.
Skall vi sedan se till ren säkerhet så skulle jag ALDRIG ens få för mig att sätta mitt framtida barn i en sådan om jag så blir tvungen. Då går jag hellre ett par mil.   Jag väljer bränslesnålt och säkerhet före gammalt skit.

Ja just det.  Jag kan nästan slå vad en tia om att min bil var mer miljövänlig att poppa fram än volvon.

30+ år och 8 år är en viss skillnad, men har den gått i 8 år utan större reparationer så får man se det som helt OK sett till årtiondet. Men du får nog lägga på en 12 år och iaf 25 000 mil innan det ens är lönt att diskutera hållbarhet och kvalité. Helt ointressant i mina ögon att sitta och prata om bilar som är 8 år gamla med kanske 5000-15000 mil på mätaren. Man måste väga in både tid och miltal för att kunna göra en bedömning, vi får nog återkomma vid ett senare tillfälle.

Mja nu var den väl typ 25 vid tillfället och riktigt usel i ett antal år innan dess.  Det är ganska vanligt att meganen från -10 är hållbara. Mycket lättskruvade dessutom.   15000 mil har min gått utan problem.

Kontentan är ju då.  Jämfört volvon vs meganen i utsläpp när båda hade gått 15000;
Volvo  =  34200 ton
Renaulten =  14250 ton

Diff = 19 950 ton.

Alltså har volvon släpp ut 1,6625 stycken meganer. Alltså med andra ord utan att ens skämmas så har du runt 3 stycken meganer på 1 styck volvo 740.  Utan att veta vad det kostade att tillverka den.

Så argumentet att det var bättre att köra med en volvo 740 för den håller höll inte sett till miljön överhuvudtaget.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
11 juni 2018
#1622
Muttley skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Muttley skrev:
8 år är min Renault idag.  Och har bytt förslitningsdetaljer som klossar och service och lite annat smått och gott som är fullt normalt.  Ingenting tyder överhuvudtaget på att något mer behöver bytas i närtid.  8 år utan en enda reperationskostnad är faktiskt riktigt bra.  Och om jag nu behåller den eller inte när jag köper hybrid det återstår ju att se.  Men isåfall lär den ju hålla åtminstone 20 år till om jag vill det.

740 hade haft rätt mycket reperationer.  I rätt många år dessutom, det var alltid något som byttes precis varje år.  Vet då den var åtminstone 8-9 år hos min bror och innan dess ett par år hos hans svärfar.   
När jag hade den en kort period så fanns där inget som hette avgasrening eller helt avgasrör, rent pinsamt. Men inte ens värt att lägga pengar på (nåja jag köpte en avgasupphägning för att slippa lyssna på skramlandet)
I övrigt gick den så enormt orent att man var ju rädd att den skulle dö varje gång man släppte gasen.

Ska man köra en rättvis jämförelse så se förbrukningen realitet: volvo 740 - 1-1,2 liter milen vs renault megane 0,39-0,5 liter milen. 

Så till trots dieseln så vill jag påstå att Renaulten är betydligt bättre än den äckliga 740n jag hade.
Skall vi sedan se till ren säkerhet så skulle jag ALDRIG ens få för mig att sätta mitt framtida barn i en sådan om jag så blir tvungen. Då går jag hellre ett par mil.   Jag väljer bränslesnålt och säkerhet före gammalt skit.

Ja just det.  Jag kan nästan slå vad en tia om att min bil var mer miljövänlig att poppa fram än volvon.

30+ år och 8 år är en viss skillnad, men har den gått i 8 år utan större reparationer så får man se det som helt OK sett till årtiondet. Men du får nog lägga på en 12 år och iaf 25 000 mil innan det ens är lönt att diskutera hållbarhet och kvalité. Helt ointressant i mina ögon att sitta och prata om bilar som är 8 år gamla med kanske 5000-15000 mil på mätaren. Man måste väga in både tid och miltal för att kunna göra en bedömning, vi får nog återkomma vid ett senare tillfälle.

Mja nu var den väl typ 25 vid tillfället och riktigt usel i ett antal år innan dess.  Det är ganska vanligt att meganen från -10 är hållbara. Mycket lättskruvade dessutom.   15000 mil har min gått utan problem.

Kontentan är ju då.  Jämfört volvon vs meganen i utsläpp när båda hade gått 15000;
Volvo  =  34200 ton
Renaulten =  14250 ton

Diff = 19 950 ton.

Alltså har volvon släpp ut 1,6625 stycken meganer. Alltså med andra ord utan att ens skämmas så har du runt 3 stycken meganer på 1 styck volvo 740.  Utan att veta vad det kostade att tillverka den.

Så argumentet att det var bättre att köra med en volvo 740 för den håller höll inte sett till miljön överhuvudtaget.

Bra att du redovisar så det inte bara blir löst snack som det annars brukar bli med miljöfolket. Det höll inte denna gång men överkonsumtion är normalt sett inte bra för miljön. VAG och Toyota är största miljöbovarna som pumpar ut bilar till höger och vänster helt i onödan.

Själv skulle jag aldrig köpa en modern "miljöbil/billig bil/tantbil" för att få någon godhetskänsla att "jag räddar världen", varken bilarna eller godhetskänslan ligger i mitt intresse. Sedan blir det en extra kostnad att ha en sådan bil i trafik också, så skulle gå back på det hela. Men de som lever efter denna tro får köra dessa bilar med glädje för då blir det mer soppa över till oss andra! smile

Åker till jobbet imorgon med hjälp av 249g co2/km som vanligt och drar in skattepengar till det sjunkande skeppet Sverige.

Nöjeskör närproducerat

Muttley
11 juni 2018
#1623
_Blue_Speed_ skrev:
Muttley skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
30+ år och 8 år är en viss skillnad, men har den gått i 8 år utan större reparationer så får man se det som helt OK sett till årtiondet. Men du får nog lägga på en 12 år och iaf 25 000 mil innan det ens är lönt att diskutera hållbarhet och kvalité. Helt ointressant i mina ögon att sitta och prata om bilar som är 8 år gamla med kanske 5000-15000 mil på mätaren. Man måste väga in både tid och miltal för att kunna göra en bedömning, vi får nog återkomma vid ett senare tillfälle.

Mja nu var den väl typ 25 vid tillfället och riktigt usel i ett antal år innan dess.  Det är ganska vanligt att meganen från -10 är hållbara. Mycket lättskruvade dessutom.   15000 mil har min gått utan problem.

Kontentan är ju då.  Jämfört volvon vs meganen i utsläpp när båda hade gått 15000;
Volvo  =  34200 ton
Renaulten =  14250 ton

Diff = 19 950 ton.

Alltså har volvon släpp ut 1,6625 stycken meganer. Alltså med andra ord utan att ens skämmas så har du runt 3 stycken meganer på 1 styck volvo 740.  Utan att veta vad det kostade att tillverka den.

Så argumentet att det var bättre att köra med en volvo 740 för den håller höll inte sett till miljön överhuvudtaget.

Bra att du redovisar så det inte bara blir löst snack som det annars brukar bli med miljöfolket. Det höll inte denna gång men överkonsumtion är normalt sett inte bra för miljön. VAG och Toyota är största miljöbovarna som pumpar ut bilar till höger och vänster helt i onödan.

Själv skulle jag aldrig köpa en modern "miljöbil/billig bil/tantbil" för att få någon godhetskänsla att "jag räddar världen", varken bilarna eller godhetskänslan ligger i mitt intresse. Sedan blir det en extra kostnad att ha en sådan bil i trafik också, så skulle gå back på det hela. Men de som lever efter denna tro får köra dessa bilar med glädje för då blir det mer soppa över till oss andra! smile

Åker till jobbet imorgon med hjälp av 249g co2/km som vanligt och drar in skattepengar till det sjunkande skeppet Sverige.

Måste ju ha svart på vitt.  Man får väl köra vad man vill.  Men man får ju även ta konsekvenserna till att betala "hutlösa" pengar för en miljöbov om man nu köpr en stor suv eller en miljöbomb.

Jag kommer som sagt köpa en hybrid, om det sen blir fabriksny eller 2-3 år gammal återstår att se.  Syftet är att ha den bilen sedan i minst 10 år eller mer. 
Och anledningen är bränsle, miljö och säkerhet.

Jag ser inget sjunkande i den del av Sverige jag bor.  Utan jag ser bara blomstrande framtid smile
Senast redigerat av Muttley (11 juni 2018)

3 421 Inlägg
11 juni 2018
#1624
Muttley skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Muttley skrev:

Mja nu var den väl typ 25 vid tillfället och riktigt usel i ett antal år innan dess.  Det är ganska vanligt att meganen från -10 är hållbara. Mycket lättskruvade dessutom.   15000 mil har min gått utan problem.

Kontentan är ju då.  Jämfört volvon vs meganen i utsläpp när båda hade gått 15000;
Volvo  =  34200 ton
Renaulten =  14250 ton

Diff = 19 950 ton.

Alltså har volvon släpp ut 1,6625 stycken meganer. Alltså med andra ord utan att ens skämmas så har du runt 3 stycken meganer på 1 styck volvo 740.  Utan att veta vad det kostade att tillverka den.

Så argumentet att det var bättre att köra med en volvo 740 för den håller höll inte sett till miljön överhuvudtaget.

Bra att du redovisar så det inte bara blir löst snack som det annars brukar bli med miljöfolket. Det höll inte denna gång men överkonsumtion är normalt sett inte bra för miljön. VAG och Toyota är största miljöbovarna som pumpar ut bilar till höger och vänster helt i onödan.

Själv skulle jag aldrig köpa en modern "miljöbil/billig bil/tantbil" för att få någon godhetskänsla att "jag räddar världen", varken bilarna eller godhetskänslan ligger i mitt intresse. Sedan blir det en extra kostnad att ha en sådan bil i trafik också, så skulle gå back på det hela. Men de som lever efter denna tro får köra dessa bilar med glädje för då blir det mer soppa över till oss andra! smile

Åker till jobbet imorgon med hjälp av 249g co2/km som vanligt och drar in skattepengar till det sjunkande skeppet Sverige.

Måste ju ha svart på vitt.  Man får väl köra vad man vill.  Men man får ju även ta konsekvenserna till att betala "hutlösa" pengar för en miljöbov om man nu köpr en stor suv eller en miljöbomb.

Jag kommer som sagt köpa en hybrid, om det sen blir fabriksny eller 2-3 år gammal återstår att se.  Syftet är att ha den bilen sedan i minst 10 år eller mer. 
Och anledningen är bränsle, miljö och säkerhet.

Jag ser inget sjunkande i den del av Sverige jag bor.  Utan jag ser bara blomstrande framtid smile

Köp äldre hybrid/miljöbilshistoria om man ska spara bensin pengar.. det som en fabriksny bil går ner i pris är det mycket soppa:-)


Muttley
11 juni 2018
#1625
Low skrev:
Muttley skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Bra att du redovisar så det inte bara blir löst snack som det annars brukar bli med miljöfolket. Det höll inte denna gång men överkonsumtion är normalt sett inte bra för miljön. VAG och Toyota är största miljöbovarna som pumpar ut bilar till höger och vänster helt i onödan.

Själv skulle jag aldrig köpa en modern "miljöbil/billig bil/tantbil" för att få någon godhetskänsla att "jag räddar världen", varken bilarna eller godhetskänslan ligger i mitt intresse. Sedan blir det en extra kostnad att ha en sådan bil i trafik också, så skulle gå back på det hela. Men de som lever efter denna tro får köra dessa bilar med glädje för då blir det mer soppa över till oss andra! smile

Åker till jobbet imorgon med hjälp av 249g co2/km som vanligt och drar in skattepengar till det sjunkande skeppet Sverige.

Måste ju ha svart på vitt.  Man får väl köra vad man vill.  Men man får ju även ta konsekvenserna till att betala "hutlösa" pengar för en miljöbov om man nu köpr en stor suv eller en miljöbomb.

Jag kommer som sagt köpa en hybrid, om det sen blir fabriksny eller 2-3 år gammal återstår att se.  Syftet är att ha den bilen sedan i minst 10 år eller mer. 
Och anledningen är bränsle, miljö och säkerhet.

Jag ser inget sjunkande i den del av Sverige jag bor.  Utan jag ser bara blomstrande framtid smile

Köp äldre hybrid/miljöbilshistoria om man ska spara bensin pengar.. det som en fabriksny bil går ner i pris är det mycket soppa:-)

Jag lever en gång och har inga problem med pengarna wink

Men som du säger så lutar de ju åt ett par år gammal bil mestadels för att hitta en någorlunda fullutrustad bil. Det lär ju ha kommit ut en del av prius eller c-hr som ligger bäst till nu om ca 2 år.  Aurisen får Toyota bövelen sätta adaptiv farthållare på så slänger jag in den igen big_smile

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
11 juni 2018
#1626
Muttley skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Muttley skrev:

Mja nu var den väl typ 25 vid tillfället och riktigt usel i ett antal år innan dess.  Det är ganska vanligt att meganen från -10 är hållbara. Mycket lättskruvade dessutom.   15000 mil har min gått utan problem.

Kontentan är ju då.  Jämfört volvon vs meganen i utsläpp när båda hade gått 15000;
Volvo  =  34200 ton
Renaulten =  14250 ton

Diff = 19 950 ton.

Alltså har volvon släpp ut 1,6625 stycken meganer. Alltså med andra ord utan att ens skämmas så har du runt 3 stycken meganer på 1 styck volvo 740.  Utan att veta vad det kostade att tillverka den.

Så argumentet att det var bättre att köra med en volvo 740 för den håller höll inte sett till miljön överhuvudtaget.

Bra att du redovisar så det inte bara blir löst snack som det annars brukar bli med miljöfolket. Det höll inte denna gång men överkonsumtion är normalt sett inte bra för miljön. VAG och Toyota är största miljöbovarna som pumpar ut bilar till höger och vänster helt i onödan.

Själv skulle jag aldrig köpa en modern "miljöbil/billig bil/tantbil" för att få någon godhetskänsla att "jag räddar världen", varken bilarna eller godhetskänslan ligger i mitt intresse. Sedan blir det en extra kostnad att ha en sådan bil i trafik också, så skulle gå back på det hela. Men de som lever efter denna tro får köra dessa bilar med glädje för då blir det mer soppa över till oss andra! smile

Åker till jobbet imorgon med hjälp av 249g co2/km som vanligt och drar in skattepengar till det sjunkande skeppet Sverige.

Måste ju ha svart på vitt.  Man får väl köra vad man vill.  Men man får ju även ta konsekvenserna till att betala "hutlösa" pengar för en miljöbov om man nu köpr en stor suv eller en miljöbomb.

Jag kommer som sagt köpa en hybrid, om det sen blir fabriksny eller 2-3 år gammal återstår att se.  Syftet är att ha den bilen sedan i minst 10 år eller mer. 
Och anledningen är bränsle, miljö och säkerhet.

Jag ser inget sjunkande i den del av Sverige jag bor.  Utan jag ser bara blomstrande framtid smile

Det blir hutlöst när regeringen/staten höjer alla skatter.

Var det inte du som inte vågade sätta dina ungar i en äldre bil än 10 år som t.ex V70 II 2008-2016 som halva Sverige flyttar sina familjer i? Har du ändrat i planeringen igen?

Nöjeskör närproducerat

Muttley
11 juni 2018
#1627
_Blue_Speed_ skrev:
Muttley skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Bra att du redovisar så det inte bara blir löst snack som det annars brukar bli med miljöfolket. Det höll inte denna gång men överkonsumtion är normalt sett inte bra för miljön. VAG och Toyota är största miljöbovarna som pumpar ut bilar till höger och vänster helt i onödan.

Själv skulle jag aldrig köpa en modern "miljöbil/billig bil/tantbil" för att få någon godhetskänsla att "jag räddar världen", varken bilarna eller godhetskänslan ligger i mitt intresse. Sedan blir det en extra kostnad att ha en sådan bil i trafik också, så skulle gå back på det hela. Men de som lever efter denna tro får köra dessa bilar med glädje för då blir det mer soppa över till oss andra! smile

Åker till jobbet imorgon med hjälp av 249g co2/km som vanligt och drar in skattepengar till det sjunkande skeppet Sverige.

Måste ju ha svart på vitt.  Man får väl köra vad man vill.  Men man får ju även ta konsekvenserna till att betala "hutlösa" pengar för en miljöbov om man nu köpr en stor suv eller en miljöbomb.

Jag kommer som sagt köpa en hybrid, om det sen blir fabriksny eller 2-3 år gammal återstår att se.  Syftet är att ha den bilen sedan i minst 10 år eller mer. 
Och anledningen är bränsle, miljö och säkerhet.

Jag ser inget sjunkande i den del av Sverige jag bor.  Utan jag ser bara blomstrande framtid smile

Det blir hutlöst när regeringen/staten höjer alla skatter.

Var det inte du som inte vågade sätta dina ungar i en äldre bil än 10 år som t.ex V70 II 2008-2016 som halva Sverige flyttar sina familjer i? Har du ändrat i planeringen igen?

Jag kommer inte sätta min familj i en volvo wink  För jag kommer nog aldrig äga en volvo igen då de är ekonomisk katastrof.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
11 juni 2018
#1628
Muttley skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Muttley skrev:
Måste ju ha svart på vitt.  Man får väl köra vad man vill.  Men man får ju även ta konsekvenserna till att betala "hutlösa" pengar för en miljöbov om man nu köpr en stor suv eller en miljöbomb.

Jag kommer som sagt köpa en hybrid, om det sen blir fabriksny eller 2-3 år gammal återstår att se.  Syftet är att ha den bilen sedan i minst 10 år eller mer. 
Och anledningen är bränsle, miljö och säkerhet.

Jag ser inget sjunkande i den del av Sverige jag bor.  Utan jag ser bara blomstrande framtid smile

Det blir hutlöst när regeringen/staten höjer alla skatter.

Var det inte du som inte vågade sätta dina ungar i en äldre bil än 10 år som t.ex V70 II 2008-2016 som halva Sverige flyttar sina familjer i? Har du ändrat i planeringen igen?

Jag kommer inte sätta min familj i en volvo wink  För jag kommer nog aldrig äga en volvo igen då de är ekonomisk katastrof.

Haha okej, synd. Volvo bidrar iaf till det svenska näringslivet, jag tänkte att du som ser en blomstrande framtid i ditt Sverige borde ju ha en tanke till att stödja svenska företag och inte köpa fattiga importgrejer från andra länder långt härifrån.

Nöjeskör närproducerat

Muttley
11 juni 2018
#1629
_Blue_Speed_ skrev:
Muttley skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Det blir hutlöst när regeringen/staten höjer alla skatter.

Var det inte du som inte vågade sätta dina ungar i en äldre bil än 10 år som t.ex V70 II 2008-2016 som halva Sverige flyttar sina familjer i? Har du ändrat i planeringen igen?

Jag kommer inte sätta min familj i en volvo wink  För jag kommer nog aldrig äga en volvo igen då de är ekonomisk katastrof.

Haha okej, synd. Volvo bidrar iaf till det svenska näringslivet, jag tänkte att du som ser en blomstrande framtid i ditt Sverige borde ju ha en tanke till att stödja svenska företag och inte köpa fattiga importgrejer från andra länder långt härifrån.

Jag stödjer till enormt stor del Sverige med min lön. Volvo är ju kinesiskt ägt idag så jag köper hellre en Toyota.   
Lovar dig till 200% att de blir en helsvensk barnvagn.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
11 juni 2018
#1630
Muttley skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Muttley skrev:

Jag kommer inte sätta min familj i en volvo wink  För jag kommer nog aldrig äga en volvo igen då de är ekonomisk katastrof.

Haha okej, synd. Volvo bidrar iaf till det svenska näringslivet, jag tänkte att du som ser en blomstrande framtid i ditt Sverige borde ju ha en tanke till att stödja svenska företag och inte köpa fattiga importgrejer från andra länder långt härifrån.

Jag stödjer till enormt stor del Sverige med min lön. Volvo är ju kinesiskt ägt idag så jag köper hellre en Toyota.   
Lovar dig till 200% att de blir en helsvensk barnvagn.

Ja du, alla har vi olika synsätt på saker och ting.

Nöjeskör närproducerat

Muttley
11 juni 2018
#1631
_Blue_Speed_ skrev:
Muttley skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Haha okej, synd. Volvo bidrar iaf till det svenska näringslivet, jag tänkte att du som ser en blomstrande framtid i ditt Sverige borde ju ha en tanke till att stödja svenska företag och inte köpa fattiga importgrejer från andra länder långt härifrån.

Jag stödjer till enormt stor del Sverige med min lön. Volvo är ju kinesiskt ägt idag så jag köper hellre en Toyota.   
Lovar dig till 200% att de blir en helsvensk barnvagn.

Ja du, alla har vi olika synsätt på saker och ting.

Absolut

Här är en anledning

Volvo V90 T8 AWD Twin Engine
Deklarerad förbrukning och C02-utsläpp: 0,21 l/mil. 47 g/km
Med 407 hk och Inscription-utförande börjar prislistan vid 656.900 kronor för Volvos laddhybrid.

Att betala halva mitt hus för en jävla bil är sanslöst.

Evildan
11 juni 2018
#1632
Low skrev:
Vi får se hur elbilarna är om 10 år. blir nog garanterat brist på något:-)

Nissan Leaf har funnits i 8år nu och det är väldigt sällan problem med vare sig batterier eller bilen i övrigt.
Hittade detta om Leaf.

Nissan stated in 2015 that until then only 0.01% of batteries, produced since 2010, had to be replaced because of failures or problems and then only because of externally inflicted damage. Some vehicles have already covered more than 200,000 km (120,000 miles) with no battery problems.[46] In April 2016, Nissan estimated that fewer than 5 batteries are replaced per year worldwide; about 0.012% of all Leafs since introduction. Nissan recycles 15–20 batteries per year; as of 2016 too few to use for stationary energy storage.[47] Nissan plans to offer recycled batteries as 4.2 kWh home storage by fall 2016, called xStorage.

Då frågan gällande batteripriser kom upp så kostar ett spritt nytt 24 kWh batteri till en Leaf 50000kr och ett renoverat 24000kr. Efter ca 8år 15000-20000mil har batteriet tappat 30% av sin räckvidd enligt en Nyzeeländsk studie. Värt att betänka att klimatet, värmen där, påverkar batteriet negativt så det i Leaf saknas kylmöjligheter till skillnad från vätskekylda Tesla och Toyotas batteripaket = längre livslängd.

Evildan
11 juni 2018
#1633
Muttley skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Muttley skrev:

Jag stödjer till enormt stor del Sverige med min lön. Volvo är ju kinesiskt ägt idag så jag köper hellre en Toyota.   
Lovar dig till 200% att de blir en helsvensk barnvagn.

Ja du, alla har vi olika synsätt på saker och ting.

Absolut

Här är en anledning

Volvo V90 T8 AWD Twin Engine
Deklarerad förbrukning och C02-utsläpp: 0,21 l/mil. 47 g/km
Med 407 hk och Inscription-utförande börjar prislistan vid 656.900 kronor för Volvos laddhybrid.

Att betala halva mitt hus för en jävla bil är sanslöst.

Enligt spritmonitors användare har XC90 T8 en genomsnittlig förbrukning om 7.06l/100km. En plug in!
Prius plug-in gen 1 på höga 3.67l/100km.
Jag ligger just nu på 1.7l/100km räknat på de senaste 128milen.

Muttley
11 juni 2018
#1634
Evildan skrev:
Muttley skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Ja du, alla har vi olika synsätt på saker och ting.

Absolut

Här är en anledning

Volvo V90 T8 AWD Twin Engine
Deklarerad förbrukning och C02-utsläpp: 0,21 l/mil. 47 g/km
Med 407 hk och Inscription-utförande börjar prislistan vid 656.900 kronor för Volvos laddhybrid.

Att betala halva mitt hus för en jävla bil är sanslöst.

Enligt spritmonitors användare har XC90 T8 en genomsnittlig förbrukning om 7.06l/100km. En plug in!
Prius plug-in gen 1 på höga 3.67l/100km.
Jag ligger just nu på 1.7l/100km räknat på de senaste 128milen.

Då spar man ju inte ens in pengarna på v90 :p        Var byggs bilen ?  Är det i Göteborg med alla komponenter från Asien ?

4 824 Inlägg
11 juni 2018
#1635
Muttley skrev:
Evildan skrev:
Muttley skrev:
Absolut

Här är en anledning

Volvo V90 T8 AWD Twin Engine
Deklarerad förbrukning och C02-utsläpp: 0,21 l/mil. 47 g/km
Med 407 hk och Inscription-utförande börjar prislistan vid 656.900 kronor för Volvos laddhybrid.

Att betala halva mitt hus för en jävla bil är sanslöst.

Enligt spritmonitors användare har XC90 T8 en genomsnittlig förbrukning om 7.06l/100km. En plug in!
Prius plug-in gen 1 på höga 3.67l/100km.
Jag ligger just nu på 1.7l/100km räknat på de senaste 128milen.

Då spar man ju inte ens in pengarna på v90 :p        Var byggs bilen ?  Är det i Göteborg med alla komponenter från Asien ?

ja vi bygger dom här i GBG. delarna till bilarna kommer ifrån hela världen.
i torslanda bygger vi V60, XC60, V90, XC90

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Muttley
11 juni 2018
#1636
Christian S skrev:
Muttley skrev:
Evildan skrev:

Enligt spritmonitors användare har XC90 T8 en genomsnittlig förbrukning om 7.06l/100km. En plug in!
Prius plug-in gen 1 på höga 3.67l/100km.
Jag ligger just nu på 1.7l/100km räknat på de senaste 128milen.

Då spar man ju inte ens in pengarna på v90 :p        Var byggs bilen ?  Är det i Göteborg med alla komponenter från Asien ?

ja vi bygger dom här i GBG. delarna till bilarna kommer ifrån hela världen.
i torslanda bygger vi V60, XC60, V90, XC90

Så t8 kommer även sättas ihop helt och hållet i Gbg?

Evildan
11 juni 2018
#1637
Muttley skrev:
Evildan skrev:
Muttley skrev:
Absolut

Här är en anledning

Volvo V90 T8 AWD Twin Engine
Deklarerad förbrukning och C02-utsläpp: 0,21 l/mil. 47 g/km
Med 407 hk och Inscription-utförande börjar prislistan vid 656.900 kronor för Volvos laddhybrid.

Att betala halva mitt hus för en jävla bil är sanslöst.

Enligt spritmonitors användare har XC90 T8 en genomsnittlig förbrukning om 7.06l/100km. En plug in!
Prius plug-in gen 1 på höga 3.67l/100km.
Jag ligger just nu på 1.7l/100km räknat på de senaste 128milen.

Då spar man ju inte ens in pengarna på v90 :p        Var byggs bilen ?  Är det i Göteborg med alla komponenter från Asien ?

Med tanke på vikten om 3200 kilo är det ijenkligen inte någon katastrof men säderles miljövänligt är det ju inte, även om en ordinär motorstark SUV förbrukar det dubbla.
Den är tydligen inget vidare heller när det kommer till andra utsläpp utöver co2 enligt undersökningar, en anledning till att direktinsprutade motorer trots påstådd lägre förbrukning är miljösämre.

http://teknikensvarld.se/volvo-xc90-t8- … st-495893/

https://cached-images.btdmtech.se/tv-e/s1r/?p=/2017/06/adac-laddhybrid-test.jpg

4 824 Inlägg
12 juni 2018
#1638
Muttley skrev:
Christian S skrev:
Muttley skrev:
Då spar man ju inte ens in pengarna på v90 :p        Var byggs bilen ?  Är det i Göteborg med alla komponenter från Asien ?

ja vi bygger dom här i GBG. delarna till bilarna kommer ifrån hela världen.
i torslanda bygger vi V60, XC60, V90, XC90

Så t8 kommer även sättas ihop helt och hållet i Gbg?

ja?
varför skulle det vara skillnad på den jämfört med något annat motoralternativ?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Muttley
12 juni 2018
#1639
Christian S skrev:
Muttley skrev:
Christian S skrev:

ja vi bygger dom här i GBG. delarna till bilarna kommer ifrån hela världen.
i torslanda bygger vi V60, XC60, V90, XC90

Så t8 kommer även sättas ihop helt och hållet i Gbg?

ja?
varför skulle det vara skillnad på den jämfört med något annat motoralternativ?

Pga att de bygger en icke i Göteborg,  därav min undran om hybriden skulle byggas i Gbg.  Med tanke på att den verkar exklusiv med tanke på det sjuka priset.

Det är väl limotypen eller vad de nu kallar den som inte byggs här.

4 824 Inlägg
12 juni 2018
#1640
Muttley skrev:
Christian S skrev:
Muttley skrev:
Så t8 kommer även sättas ihop helt och hållet i Gbg?

ja?
varför skulle det vara skillnad på den jämfört med något annat motoralternativ?

Pga att de bygger en icke i Göteborg,  därav min undran om hybriden skulle byggas i Gbg.  Med tanke på att den verkar exklusiv med tanke på det sjuka priset.

Det är väl limotypen eller vad de nu kallar den som inte byggs här.

du tänker på XC90 Excellence? https://www.volvocars.com/in/cars/new-m … excellence jo den byggs här, den byggs som 4 sitsig grundvagn och går igenom fabriken som vanligt sen körs den upp till SVS (Special Vehicle and Service)(där man även bygger om polisbilarna och Polestarbilarna) och byggs om.
den går på ca 1,2 mille och du tycker att en vanlig XC90 T8 är dyr smile

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.


Sök