it_mutt
31 juli 2018
· 10 006 Inlägg
Blacken skrev:
it_mutt skrev:
Blacken skrev:
Vikken fråga? den infantila frågeställningen du lade fram eller? hajjar mycket väl vad du åsyftar, ville bara kapa lite hörn, men co2 får träd att producera syre, co2 gör så att växter frodas = träd behövs får att säkerställa syreproduktion =co2 gör att träden kan framställa syre, nå`t mer?
Träd står för en minimal del av syreproduktionen.
Även om vi hugger ner alla träd som finns i hela världen, kommer vi inte lida någon "syrebrist" alls.
- - - - Edit - - - -
Jag utvecklar det hela något;
Den mängd syre "Träd X" producerar under sin livstid, konsumeras när trädet dör genom antingen förmultning eller förbränning.
Mig veterligt finns det bara två sätt att bli av med koldioxid och tillföra syre (dvs få ett positivt "syrevärde") och det är via torvmossar och och sedimentering av havsorganismer. Där krävs inget syre efter endera "dör" s.a.s. och det plockar bort kolen (helt och fullt...eller "för gott" om man så vill) ur vårt ekosystem.
För att sen få tillbaka kolen i systemet igen, så, japp, då bränner vi fossilt sediment och torv (tada; olja och kol)
För att precisera svaret något till träden och syret för människor; det är världshavens växtplankton som vi ska vara rädda om. Det är där vi har vår syrebank
Mja träden ska vi nog behålla och vårda, för kan se framför mig när du försöker att grilla helgsteken på ett par liter havsvatten. Träden och övrig Terran växtlighet står för ungefär 30-40 % av syreproduktionen, och som alla gapar och skriker om co och miljön, så behövs allt extra syre vi kan få.
Inte grillat med kol på säkert 10 år. Du förstår...jag vill hellre ha min köttbit precis "som jag vill ha den" framför att "det luktar grillat".
Vi behöver inte träden för syreproduktionen. De går, igen, +-0 under sin livstid när det gäller syreproduktion. Köper du inte det, så googla.
- - - - Edit - - - -
För sakens skull; nej, jag är inte någon superförespråkare av "miljöbilar". Men något som stör mig är när folk kommer med "fakta" som inte stämmer. Inte som bara är vinklad, utan helt enkelt inte stämmer oavsett vilket "läger" man vill tillhöra.
Senast redigerat av it_mutt (31 juli 2018)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!