Ja, det är också lite märkligt, finns det statistik på att de som kör Prius oftare åker på utlandssemestrar än andra? Jag tycker det är många med stora as till suvar eller törstiga skövdebyggda turbofemmor som gör sådana resor, däremot den enda Priusägare jag känner personligen är ingen som brukar åka utomlands såvitt jag vet....
Det där med Asien fick mig också att tänka på en sak.... börjat snacka en del med en tjej från Khorat i Thailand på sistone... så det fick mig så klart lite nyfiken på hur där såg ut. Hittade då lite youtubevideos, bland annat några som var filmade på 60-talet av en som varit stationerad på flygbasen där (då jänkarna använde sig av den under Vietnamkriget), och jag kan säga att då hade jag inte haft något emot att befinna mig där...knappt någon som hade mer än en cykel att transportera sig med, lugnt och fridfullt, ingen trängsel, troligen inget buller (svårt att avgöra från det som är filmat med super 8 eller liknande så klart), ingen smog....sedan blev det en käftsmäll att kolla filmer därifrån i modern tid.... Visst, befolkningstillväxten i Thailand de senaste 50 åren har säkert sett annorlunda ut motför den svenska, men ändå....att se all igenkorkad trafik när var och varannan jäkel börjat skaffa sig bil eller åtminstone moped....se hur tempot är ett helt annat....se hur man verkligen skulle ställa till med 25 seriekrockar på en kvart om man skulle försöka köra där eftersom man är van vid Norrbotten där folk börjat göra "kalixstopp" (stanna inte vid stoppskylten för det kommer ändå aldrig några bilar...), och bara föreställa sig luften där bland alla avgaser....
Å ena sidan så fick det väl mig att inse att det så klart är ett marginellt problem om jag hellre transporterar runt bråte mellan våra ägor på King caben än att ta en skottkärra, å andra sidan började jag verkligen fundera vad det är vi dragit igång, och jag kan väl säga att hela mitt fordonsintresse fick sig en ganska kraftig törn.... För självklart kommer ju alla här i världen som får råd med en bil att tycka sig ha rätt att köpa en (och självklart är det ju också så), och den har gett mycket frihet för många, men samtidigt ett sådant beroende då hela samhället byggs runt den.....
Hade posten, affären och skolan funnits kvar här i byn (för det gick ju uppenbarligen på 50-talet) så hade väl de flesta bilresor härifrån kunnat rationaliseras bort, men så ser det inte ut längre, inte här och inte i andra byar ute på landsbygden heller....och vips har vi ett transportbehov som inte går att vifta bort.
Och jag håller med om att det är förkastligt att tro att alla skall kunna bo i Stockholm/gbg/malmö.....alla problem de tyckt sig ha med Stockholmsluften på sistone är väl bara det någonting som signalerar att det blivit växtvärk där.....