Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Evildan
20 maj 2017 ·

Det finns en uppsjö med personbilar i alla tänkbara konfigurationen för alla tänkbara behov till jämbördiga pengar men ändå köps det smutsigare dito.
Varför?
Är folk okunniga om miljön eller skiter dom i den?

zleepy Trucker
20 maj 2017 · 1 391 Inlägg

För dom är fula och titta på, och tråkiga att köra... tongue

Det är skillnad på att KÖRA bil och ÅKA bil smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Utmarks-Loke
20 maj 2017 · 5 791 Inlägg

Alla borde köpa en prius?

Evildan
20 maj 2017 ·

zleepy skrev:
För dom är fula och titta på, och tråkiga att köra... tongue

Det är skillnad på att KÖRA bil och ÅKA bil smile

Två av dina upplagda bilar finns även att köpa som miljöbilar så jag håller definitivt med dig gällande dom och deras brister enligt ovan beskrivning.

Men andra mer spännande miljöbilar såsom hybriden Fisker Karma eller Teslor för dom som har laddmöjlighet eller någon rätt körglad CR-Z för en mildare budget?

Evildan
20 maj 2017 ·

Svarte_Orm skrev:
Alla borde köpa en prius?

Nej. Men alla kan göra ett aktivt val för framtiden gällande sitt fordonsval.

jaka54
20 maj 2017 · 5 656 Inlägg

Hej!
Framtiden är ju bränslecellsbilar ! Tesla är en återvändsgränd!

zleepy Trucker
20 maj 2017 · 1 391 Inlägg

Evildan skrev:

zleepy skrev:
För dom är fula och titta på, och tråkiga att köra... tongue

Det är skillnad på att KÖRA bil och ÅKA bil smile

Två av dina upplagda bilar finns även att köpa som miljöbilar så jag håller definitivt med dig gällande dom och deras brister enligt ovan beskrivning.

Men andra mer spännande miljöbilar såsom hybriden Fisker Karma eller Teslor för dom som har laddmöjlighet eller någon rätt körglad CR-Z för en mildare budget?

Du kör fortfarande Prius, det säger allt... smile

Visst, hade kunnat tänkt mig en Tesla, har 3fas hemma, men priset ... mjae smile


Dock kör jag sällan personbil, blir några mil i veckan max (hämta grabben på förskolan några dagar) så jag ser inte varken intresset att spendera 2-300tusen kronor på en "modernare" bil när den knappt används, mina mil spenderas i lastbil, arbetet börjar hemma, så bränner en jäkla massa diesel om dagarna med en V8 under fötterna, goooo diesel! smile

Senast redigerat av zleepy (20 maj 2017)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
CC72
20 maj 2017 · 1 661 Inlägg

För att många vet att vad vi gör i lilla Sverige inte spelar så stor roll.

Sen finns det, enligt mig, inga bra alternativ om man kollar på inköpspris, laddning, service m.m.
Inte för mig iaf.

Evildan
20 maj 2017 ·

jaka54 skrev:
Hej!
Framtiden är ju bränslecellsbilar ! Tesla är en återvändsgränd!

Jag tror också på bränslecellsbilarna. Tekniken har visat sig vara pålitlig och i regel exploderar inte bilarna vid påfyllning av vätgas. Vid elektrolysen brukas givetvis en del energi men om elektriciteten som används är grön blir miljöpåverkan väldigt låg jämfört med likvärdig mängd energi från fossilt bränsle, alternativt framställs gasen genom förgasning av organiska material såsom matrester eller växtlighet. En annan fördel med vätgasen är att den kan enkelt närproduceras för att slippa dessa långa transporter från oljetornet till raffinaderierna vidare till hamndepå för att slutligen köras ut med fossildrivna transportlösningar då tåget inte kan leverera direkt till bensinmacken.

Senast redigerat av Evildan (20 maj 2017)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 maj 2017 · 13 983 Inlägg

zleepy skrev:
För dom är fula och titta på, och tråkiga att köra... tongue

Det är skillnad på att KÖRA bil och ÅKA bil smile

Haha!! Det har du rätt i!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Evildan
20 maj 2017 ·

CC72 skrev:
För att många vet att vad vi gör i lilla Sverige inte spelar så stor roll.

Sen finns det, enligt mig, inga bra alternativ om man kollar på inköpspris, laddning, service m.m.
Inte för mig iaf.

Någon måste börja någonstans. Vi är exempelvis världsledande inom husrivning på så vis att det reser hit folk från andra nationer för utbildning. Vad menar jag? Jo det vi gör här i "lilla Sverige" spelar roll framöver även globalt, många kanske inte riktigt ser sambanden fast dom finns.

Vilka behov är det du har som gör att du inte kan köra en miljöbil driven med el eller hybridkonfiguration?
Laddning har ju inte alla möjlighet till men det finns som du vet bilar som inte behöver laddas.
Inköpspris? Vad är lagom?
Service? Hur saknas det?

Evildan
20 maj 2017 ·

Vettemannen skrev:

zleepy skrev:
För dom är fula och titta på, och tråkiga att köra... tongue

Det är skillnad på att KÖRA bil och ÅKA bil smile

Haha!! Det har du rätt i!!

/Benny

Du som älskar din tvåsitsiga plastkarossförsedda automatbil borde väl bli sugen på en Kewet?
https://m.blocket.se/vasterbotten/Kewet … 12&w=3

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 maj 2017 · 13 983 Inlägg

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:

zleepy skrev:
För dom är fula och titta på, och tråkiga att köra... tongue

Det är skillnad på att KÖRA bil och ÅKA bil smile

Haha!! Det har du rätt i!!

/Benny

Du som älskar din tvåsitsiga plastkarossförsedda automatbil borde väl bli sugen på en Kewet?
https://m.blocket.se/vasterbotten/Kewet … 12&w=3

Hahaha!!! Ser nästan ut som missfostret Tjorven!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Muttley
20 maj 2017 ·

zleepy skrev:
För dom är fula och titta på, och tråkiga att köra... tongue

Det är skillnad på att KÖRA bil och ÅKA bil smile

Haha förlåt, men brukar du passat och en v70 till vardags wink
Ingen av modellerna är något märkvärdigt att ÅKA i smile


För att svara på frågan.
Jag köpte min nuvarande "miljödiesel" för att dels är jag snål och dels ville jag ha lite nyare för att slippa skruva på gamla törstiga volvos och vw och annat skit.

Men jag kommer verkligen titta över framöver då möjligheterna ändrat sig med att man köpt hus och kan ladda i garaget,  får se helt enkelt men de ska vara mycket bränslesnålt i mitt tycke.

Kommer även dra ner på onödig körning, så som att om inte resan gör att bilen blir varm är de inte lönt att köra då benen tar mig dit smile

Senast redigerat av Muttley (20 maj 2017)

Evildan
20 maj 2017 ·

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:

Haha!! Det har du rätt i!!

/Benny

Du som älskar din tvåsitsiga plastkarossförsedda automatbil borde väl bli sugen på en Kewet?
https://m.blocket.se/vasterbotten/Kewet … 12&w=3

Hahaha!!! Ser nästan ut som missfostret Tjorven!!!

/Benny

Vad jag egentligen ville få fram är att det finns en uppsjö miljövänligare alternativ ofta av samma modell såsom truckerns två tråkiga familjekombis. Passaten finns med den berömda gasvarianten och Volvon likaså. Köregenskaperna är desamma och tillförlitligheten om truckern köper en gaspassat med DSG kan knappast bli sämre än den nuvarande oljedrickande kamkedjeätande V-sexan.
Det finns alltså fler bilar än Prius och Tesla att välja på för den som tänker framåt och prioriterar vår överlevnad.

mb_pucken
20 maj 2017 · 5 082 Inlägg

Jag tycker man ser en stor ökning av elbilar, rullar en del teslor bara i våran lilla by.
Tror flera köper elbilar när dom börjar bli mera vanliga bilar med normal design.
Tyvärr är många elbilar för dyra mot en motsvarande bil med förbränningsmotor. I alla fall för den som inte bryr sig om miljön så pass att man betalar extra för just miljöbiten.

Sen är elbilar ganska roliga att köra, mycket vrid och grym kvickhet.

Som jag skrev i en annan tråd så vore inte en villa med solpaneler och högvoltsbatter osv fel att äga samt en tesla på uppfarten laddandes av solenergi.
Dock så har jag svårt att bry mig om miljön så pass att jag villigt lägger pengar jag inte har över på det.

Så tills vidare får min c320cdi transportera mig dit jag ska. Tankad med dieselolja. Dock så har den partickelfilter och katt.. kompenserar med att inte flyga och äter lokalt kött..

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
trubbelturbo
20 maj 2017 · 1 434 Inlägg

Bilar är min hobby och jag vill ha en bil som i mitt tycke är snygg och relativt snabb och som man kan skruva lite med. Hade förvisso inte varit fel med en Tesla men det är också en av mycket få "miljöbilar" som tilltalar mig, men jag har inte ekonomin till en sådan.

I övrigt så är jag inte så mycket till miljöbov. Sopsorterar så det nästan är sjukligt och promenerar snarare än kör kortare sträckor. Häromdagen svalde jag min stolthet och plockade till och med upp skräp som någon hade slängt på backen...Flyger inte på semester en gång om året och praktiserar eco-driving och paketerar mina inköp i papperskassar snarare än plastkassar. Allt är inte C02-utsläpp även om folk allt som oftast låser sig fast vid det.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 maj 2017 · 13 983 Inlägg

mb_pucken skrev:
Jag tycker man ser en stor ökning av elbilar, rullar en del teslor bara i våran lilla by.
Tror flera köper elbilar när dom börjar bli mera vanliga bilar med normal design.
Tyvärr är många elbilar för dyra mot en motsvarande bil med förbränningsmotor. I alla fall för den som inte bryr sig om miljön så pass att man betalar extra för just miljöbiten.

Sen är elbilar ganska roliga att köra, mycket vrid och grym kvickhet.

Som jag skrev i en annan tråd så vore inte en villa med solpaneler och högvoltsbatter osv fel att äga samt en tesla på uppfarten laddandes av solenergi.
Dock så har jag svårt att bry mig om miljön så pass att jag villigt lägger pengar jag inte har över på det.

Så tills vidare får min c320cdi transportera mig dit jag ska. Tankad med dieselolja. Dock så har den partickelfilter och katt.. kompenserar med att inte flyga och äter lokalt kött..

Haha! Lite sånt tänk har jag oxå!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
OpelP1
20 maj 2017 · 1 412 Inlägg

Jag kör väl det jag känner för att köra, om det är miljövänligt eller inte spelar ingen roll.
Senaste åren har det varit en v8 pickup från 1973.

Kanske kommer att elkonvertera en veteranare om några år som ett kul projekt och tanka med solcellerna jag redan har om jag känner för det.

eastereverybodybay
20 maj 2017 · 359 Inlägg

Jag säger som andra redan sagt. Bilar är för mig betydligt mycket mer än bara ett transportmedel.

Bilar är min stora hobby och något som gör livet värt att leva.

Jag bryr mig faktiskt inte ett skvatt om vad som kommer ut ur avgasröret.

V8:or, V10:or, V12:or... Eller kanske en vass rallybil med weber förgasare... Det finns ingen bättre musik för ett motoröra.

Visserligen kör jag ganska medioker dieselbil till vardags, men det beror mest på att man kör 4000-5000 mil varje år och då blir det ju oekonomiskt med V8 under huven.

Att lägga 1-1,5 miljon på en Tesla modell S finns inte på min världskarta, En sprillans ny fullutrustad Tesla modell S borde från mitt sätt att se på saken aldrig kostat mer än max 350-400k.

Då lägger jag hellre 1 miljon på t.ex. en ny 700 hästars Jeep Grand Cherokee Trackhawk som vardagsbil eller kanske en ny 650 hästars Chevrolet Camaro ZL1 att använda som bruksbil i vardagen.

Var nära att inhandla en Corvette C7 Z06 för ett halvår sedan, allt för det höga nöjets skull. Nu går jag och inväntar den nya C7 ZR1 och kanske ett köp av en sådan istället... smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang