Köpråd: Kaffemaskin Siemens

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 maj 2017 · 17 470 Inlägg

Funderar på en Siemens EQ. 7 Plus Aromasense

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall … 0471.9396/

Någon som har/har provat denna? Verkar vara rätt avancerad? Gör inte mig något då jag gillar teknikprylar. Vad jag däremot är tveksam till är rengöring? Hur ofta gör man detta? Räcker en rejäl rengöring i veckan?

Priset kan vi lämna utanför. Det har inte med saken att göra. Ska ha en sådan eller liknande.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
23 maj 2017 · 10 388 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Funderar på en Siemens EQ. 7 Plus Aromasense

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall … 0471.9396/

Någon som har/har provat denna? Verkar vara rätt avancerad? Gör inte mig något då jag gillar teknikprylar. Vad jag däremot är tveksam till är rengöring? Hur ofta gör man detta? Räcker en rejäl rengöring i veckan?

Priset kan vi lämna utanför. Det har inte med saken att göra. Ska ha en sådan eller liknande.

Använder för tillfället den maskinens "småbröder" (EQ5 & EQ6) och är bara nöjd.
Ska jag beklaga mig om något alls så blir det att jag inte riktigt får mina espresso så starka som jag vill ha dessa.

Rengöringen...ja, det hänger ju lite på vad du menar.

Rengöringstabletter skriker mina om ca 1gång/månad. Då ska man väl också ha i åtanke att dessa används säkerligen 5-6 gånger/dag (och det är då enbart vad jag använder dessa)

Avkalkning hänger lite på hur vattnet är där du bor. Du får med en teststicka (eller ja, jag fick) för att kolla hårdheten på vattnet, och sen ställer man in det, och maskinen tjoar till när det är dags. Ligger väl på runt 1 gång efter 30-45 dagar för min del.

För min del plockar jag ut maskineriet och rengör detta en gång i veckan, och ptja, så långt fungerar det bra.
Gör man latte däremot, så ska man se till att rengöra systemet (för mjölkskumning) efter varje användning. Inte hela världen, men kan vara bra att veta.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 maj 2017 · 17 470 Inlägg

It_mutt

Det var väl en faslig tur att just du brukar dessa. Annars hade svaret blivit "Jo fan, den duger..."

Kan nog leva med den rengöring som du behöver göra. Får väl köpa extra tabletter för ett år iallafall.

Vattnets hårdhet? Så här säger vår kommun om detta:
"Tjörns kommun har mjukt vatten.

Vattnets hårdhet anges i tyska hårdhetsgrader - dH. Det är en skala som utgår från summan av kalcium- och magnesiumjoner; ju mer kalcium, magnesium eller järn det finns i vattnet, desto hårdare vatten. Vattnet i det kommunala ledningsnätet på Tjörn är mjukt, cirka 2 dH. Det innebär att man ska dosera disk- och tvättmedel extra snålt."


Tack för bra svar!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
23 maj 2017 · 10 388 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
It_mutt

Det var väl en faslig tur att just du brukar dessa. Annars hade svaret blivit "Jo fan, den duger..."

Kan nog leva med den rengöring som du behöver göra. Får väl köpa extra tabletter för ett år iallafall.

Vattnets hårdhet? Så här säger vår kommun om detta:
"Tjörns kommun har mjukt vatten.

Vattnets hårdhet anges i tyska hårdhetsgrader - dH. Det är en skala som utgår från summan av kalcium- och magnesiumjoner; ju mer kalcium, magnesium eller järn det finns i vattnet, desto hårdare vatten. Vattnet i det kommunala ledningsnätet på Tjörn är mjukt, cirka 2 dH. Det innebär att man ska dosera disk- och tvättmedel extra snålt."


Tack för bra svar!

Har för mig att 10 rengöringstabletter ligger på runt 100-150kr, så i sammanhanget är inte den kostnaden överdrivet hög. Avkalkningstabletterna är, om man håller sig till Siemens egna, dock dyrare, runt 150kr för...3st tror jag det är. Men, det finns ju alternativ till Siemens egna.

Dricker en del latte och ska tveklöst erkänna att skummaren är förvånansvärt bra. Har vi något tillfälle blivit "tvungen" (som i; "jag orkar inte ta mig till affären just nu") att skumma minimjölk...och det fungerade. Mjölk med lite mjölkprotein har en förmåga att bli som badvatten med badskum; tjockt och hårt skum uppe på, och bara blask under. Men, det är ju å andra sidan bara intressant om man ska göra en latte eller fem.

Å andra sidan, med tanke på priserna på maskinerna är det bara att bege sig till någon kedja och be att få provsmaka kaffet den slänger ut. Brukar inte vara något problem

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 maj 2017 · 17 470 Inlägg

Det får bli en sådan hör jag. Vi har bara mellanmjölk här så inget problem. Maskinen vill tydligen rengöra sig mellan varje kopp -om jag begripit saken korrekt- själv till viss del. Så mer rengöring blir det inte. Efter ett visst antal koppar vill den köra ett automatiskt rengöringsprogram som tar 36 minuter. Fine!

Köper en sådan imorgon om den finns i lager. Passerar på em.
Tack än en gång.

Mod kan stänga tråden (<- japp, skojar)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang