Hybridsmurfen skrev:
Funderar på en Siemens EQ. 7 Plus Aromasense
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall … 0471.9396/Någon som har/har provat denna? Verkar vara rätt avancerad? Gör inte mig något då jag gillar teknikprylar. Vad jag däremot är tveksam till är rengöring? Hur ofta gör man detta? Räcker en rejäl rengöring i veckan?
Priset kan vi lämna utanför. Det har inte med saken att göra. Ska ha en sådan eller liknande.
Använder för tillfället den maskinens "småbröder" (EQ5 & EQ6) och är bara nöjd.
Ska jag beklaga mig om något alls så blir det att jag inte riktigt får mina espresso så starka som jag vill ha dessa.
Rengöringen...ja, det hänger ju lite på vad du menar.
Rengöringstabletter skriker mina om ca 1gång/månad. Då ska man väl också ha i åtanke att dessa används säkerligen 5-6 gånger/dag (och det är då enbart vad jag använder dessa)
Avkalkning hänger lite på hur vattnet är där du bor. Du får med en teststicka (eller ja, jag fick) för att kolla hårdheten på vattnet, och sen ställer man in det, och maskinen tjoar till när det är dags. Ligger väl på runt 1 gång efter 30-45 dagar för min del.
För min del plockar jag ut maskineriet och rengör detta en gång i veckan, och ptja, så långt fungerar det bra.
Gör man latte däremot, så ska man se till att rengöra systemet (för mjölkskumning) efter varje användning. Inte hela världen, men kan vara bra att veta.