LED-list som blinkar i takt med bas.

Bauten
24 maj 2017 · 36 Inlägg

Tja, har läst runt lite på andra forum osv. på denna fråga men har inte helt riktgt kommit fram tilll någon slutsats, och har heller inte hört ifall min idé kanske skulle ha något annat resultat jämfört med andra alternativ osv.

Ville då sätta 2st strips av led-list i bagaget som lyser när basen dunkar osv.

Tänkte använda mig av Biltemas led-list som är anpassad för att änvända till bil (12V) (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000030799/)

Tänkte då att det var enkelt nog att koppla dom på signalen (lågnivå) och sedan till minus helt enkelt.

Men efter lite efterforskning så säger en del att det skulle bränna steget.

Går det att köra på detta eller det är ett absolut "NoNo" ?

Baslådan är en Aktiv JBL GTBass 12".

Tack på förhand!

Sitt ner i "Båten"
Bassiehof
24 maj 2017 · 1 777 Inlägg

Du tror alltså att lågnivå ger 12 volt? I en vanlig lågnivåutgång i en bilstereo är spänningen mellan 1-4 volt. Nej, lågnivå är ingen strömförsörjning.

Fjong
24 maj 2017 · 1 494 Inlägg

Finns ljusstyrningar du kan köpa som du får koppla in signal i  och sedan lampor ifrån den.

Bauten
24 maj 2017 · 36 Inlägg

Bassiehof skrev:
Du tror alltså att lågnivå ger 12 volt? I en vanlig lågnivåutgång i en bilstereo är spänningen mellan 1-4 volt. Nej, lågnivå är ingen strömförsörjning.

Nej det har jag inte sagt ellerhur? Har ingen aning hur mycket som kommer ut eftersom jag inte mätt, däremot visste jag att de inte kan va mer än 12v..

Att de inte är strömförsörjning vet jag om men min fråga är OM det funkar. Eftersom i slutändan så är signalen också bara impulser av ström.

Sitt ner i "Båten"
Bauten
24 maj 2017 · 36 Inlägg

Fjong skrev:
Finns ljusstyrningar du kan köpa som du får koppla in signal i  och sedan lampor ifrån den.

Jaså var kan man köpa sånna? smile

Sitt ner i "Båten"
Fjong
24 maj 2017 · 1 494 Inlägg

Ebay

Bassiehof
25 maj 2017 · 1 777 Inlägg

Bauten skrev:

Bassiehof skrev:
Du tror alltså att lågnivå ger 12 volt? I en vanlig lågnivåutgång i en bilstereo är spänningen mellan 1-4 volt. Nej, lågnivå är ingen strömförsörjning.

Nej det har jag inte sagt ellerhur? Har ingen aning hur mycket som kommer ut eftersom jag inte mätt, däremot visste jag att de inte kan va mer än 12v..

Att de inte är strömförsörjning vet jag om men min fråga är OM det funkar. Eftersom i slutändan så är signalen också bara impulser av ström.

Hur ska jag annars tolka dina ord? Du skriver att det ska vara 12 volt och du vill driva din led med lågnivå. Och sen till minus, vilket är jord. Lågnivå är ingen strömförsörjning, det är en signalkabel.

Det skulle mycket väl kunna vara mer än 12 volt. Stereons inbyggda slutsteg drivs med mer än 12 volt, kanske uppåt 35 volt.

Bauten
30 maj 2017 · 36 Inlägg

Bassiehof skrev:

Bauten skrev:

Bassiehof skrev:
Du tror alltså att lågnivå ger 12 volt? I en vanlig lågnivåutgång i en bilstereo är spänningen mellan 1-4 volt. Nej, lågnivå är ingen strömförsörjning.

Nej det har jag inte sagt ellerhur? Har ingen aning hur mycket som kommer ut eftersom jag inte mätt, däremot visste jag att de inte kan va mer än 12v..

Att de inte är strömförsörjning vet jag om men min fråga är OM det funkar. Eftersom i slutändan så är signalen också bara impulser av ström.

Hur ska jag annars tolka dina ord? Du skriver att det ska vara 12 volt och du vill driva din led med lågnivå. Och sen till minus, vilket är jord. Lågnivå är ingen strömförsörjning, det är en signalkabel.

Det skulle mycket väl kunna vara mer än 12 volt. Stereons inbyggda slutsteg drivs med mer än 12 volt, kanske uppåt 35 volt.

Men det var ju därför jag skrev ut allting för att se om detta skulle kunna fungera, och jag chansade bara på 12 volt men har inte gjort någon efterforskning eller mätning på de hela.

Och nä som sagt är det inte strömförsörjning nej. Det är signal, men vad e de som ändå går igenom kabeln? Jo de e ju ström...

Sitt ner i "Båten"
Bauten
30 maj 2017 · 36 Inlägg

Så det borde ju fungera men isåfall lite andra lamport som pallar mer kanske med det är inte det de handlar om det handlar om att folk säger attt man förstöra steget, och det e e de jag undrar om det kan hända?

Sitt ner i "Båten"
Fjong
30 maj 2017 · 1 494 Inlägg

Folk som inte vet vad dom håller på med brukar koppla lampor på stegets högtalarutgångar men ett steg är inte byggt för att driva lampor, blir impedansen fel pga lampan så kan du mycket väl bränna steget (samma gäller självklart högtalare). Mer än 12v är inga problem att få där heller, på mina stora steg har jag mätt upp som mest 160-170v och 30-40A, men som sagt det är stora steg.

Men svaret är enkelt, man kopplar ALDRIG lampor eller nått annat än högtalare på slutsteg. Köp en styrning.

Bauten
31 maj 2017 · 36 Inlägg

Fjong skrev:
Folk som inte vet vad dom håller på med brukar koppla lampor på stegets högtalarutgångar men ett steg är inte byggt för att driva lampor, blir impedansen fel pga lampan så kan du mycket väl bränna steget (samma gäller självklart högtalare). Mer än 12v är inga problem att få där heller, på mina stora steg har jag mätt upp som mest 160-170v och 30-40A, men som sagt det är stora steg.

Men svaret är enkelt, man kopplar ALDRIG lampor eller nått annat än högtalare på slutsteg. Köp en styrning.

Okej tack för svaret!

Sorry för att diskussionen blev lite hetsig, det var inte tanken att det skulle bli så haha...

Sitt ner i "Båten"
Bassiehof
31 maj 2017 · 1 777 Inlägg

Bauten skrev:
Och nä som sagt är det inte strömförsörjning nej. Det är signal, men vad e de som ändå går igenom kabeln? Jo de e ju ström...

Spänning, inte ström är vad du behöver. En stabil matning på 12 volt. Ett slutsteg eller lågnivå för den delen ger inte stabil, konstant 12 volt spänning. Bortsett från att grejerna kan brinna upp.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang