Rolla vs fixa original färgen golf mk3

Volkswagger
1 juni 2017 · 26 Inlägg

Tjenare, tänkte antingen rolla golfen eller fixa original lacken nu snart när jag har ordnat garage plats och har några funderingar.
Funkar biltemas Takplåtfärg bra ?

Bilen är ganska rostig är det bara å slipa ner till metallen och sedan dra på finspackel, slipa ner och rolla över utan nå primer och hur lätt uppstår spackel sprickor då bilen är ganska stum i dämpningen ( coilovers)

Har läst lite att man ska rolla flera tunna lager har läst allt från att låta det torka 15 min till 12h mellan varje lager och sedan våtslipa blir det märkbar skillnad i efterhand om den står ca 1h istället för tex 12 då tar det ju typ em vecka om man vill dra på 5-7 lager?

Är det svårt att få schysst finnish på hela bilen om man är seriös med våtslipning mellan varje lager och polerar efteråt ?

har annars funderat på att köpa sprayburk med rätt färgkod och sedan bara slipa ner spackla ha på primer, lacka och klarlacka men går det att göra snyggt utan erfarenhet då det är väldigt mycket rostfläckar.

Kan ordna bild på rostfläckarna imorgon så ni kan bedömma själv. Lutar just nu mot att rolla hela bilen med röd takplåts färg.

it_mutt Avstängd
1 juni 2017 · 10 388 Inlägg

Om du bara slipar kommer rosten tillbaka.

Bäst är att blästra...det finns dock fungerande "rostätare" också. Men det innebär fortfarande slipa->rostätare->slipa->rostätare(ev. rep. igen)->spackla->slipa->finspackla->slipa->sprutspackla->grunda->måla.

Underarbetet är A och O oavsett metod för målningen.

Senast redigerat av it_mutt (1 juni 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
skön
2 juni 2017 · 89 Inlägg

Varför inte rolla bilen med riktig lack? mer beständig mot lösningsmedel osv.
Topplacken till min cabbe (Ej grundfärg osv) kostade 1600:-, och var riktig 2-k färg blandad i rätt nyans. Dock la jag den med färgspruta istället för roller.

Volkswagger
2 juni 2017 · 26 Inlägg

skön skrev:
Varför inte rolla bilen med riktig lack? mer beständig mot lösningsmedel osv.
Topplacken till min cabbe (Ej grundfärg osv) kostade 1600:-, och var riktig 2-k färg blandad i rätt nyans. Dock la jag den med färgspruta istället för roller.

Fattig och lever på studiebidrag. Känns inte värt att lägga mycket pengar på nåt som kan gå åt skogen helt enkelt.

jaka54
2 juni 2017 · 5 731 Inlägg

Hej!
Rolla en bil????? Herre gud!

it_mutt Avstängd
2 juni 2017 · 10 388 Inlägg

Volkswagger skrev:

skön skrev:
Varför inte rolla bilen med riktig lack? mer beständig mot lösningsmedel osv.
Topplacken till min cabbe (Ej grundfärg osv) kostade 1600:-, och var riktig 2-k färg blandad i rätt nyans. Dock la jag den med färgspruta istället för roller.

Fattig och lever på studiebidrag. Känns inte värt att lägga mycket pengar på nåt som kan gå åt skogen helt enkelt.

Köp en dyrare färg. Biltemas färg har (iaf "förr") en tendens att vara blaskig. Vilket leder till att man får lägga fler lager. Vinsten i rena pengar blir därför rätt liten. Vinsten arbetsinsatsmässigt i att inte behöva lägga 6 lager utan bara 2 (säger vi), är däremot ganska stor.

Du kommer däremot inte ifrån att du måste göra ett ordentligt underarbete oavsett färgval.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Volkswagger
2 juni 2017 · 26 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Rolla en bil????? Herre gud!

Ganska vanligt faktiskt om du aldrig har hört talas om det, mer en epa grej haha

Volkswagger
2 juni 2017 · 26 Inlägg

it_mutt skrev:

Volkswagger skrev:

skön skrev:
Varför inte rolla bilen med riktig lack? mer beständig mot lösningsmedel osv.
Topplacken till min cabbe (Ej grundfärg osv) kostade 1600:-, och var riktig 2-k färg blandad i rätt nyans. Dock la jag den med färgspruta istället för roller.

Fattig och lever på studiebidrag. Känns inte värt att lägga mycket pengar på nåt som kan gå åt skogen helt enkelt.

Köp en dyrare färg. Biltemas färg har (iaf "förr") en tendens att vara blaskig. Vilket leder till att man får lägga fler lager. Vinsten i rena pengar blir därför rätt liten. Vinsten arbetsinsatsmässigt i att inte behöva lägga 6 lager utan bara 2 (säger vi), är däremot ganska stor.

Du kommer däremot inte ifrån att du måste göra ett ordentligt underarbete oavsett färgval.

Det förstår jag, rustoleum verkar vara det vanligaste i usa och har sett bra resultat med den färgen, Har även hört att man ska späda ut färgen så att den blir tunnare är det linolja som gäller då eller?
Arbetsinsats har jag inget emot då det är gratis ^^

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 juni 2017 · 14 054 Inlägg

Volkswagger skrev:
Tjenare, tänkte antingen rolla golfen eller fixa original lacken nu snart när jag har ordnat garage plats och har några funderingar.
Funkar biltemas Takplåtfärg bra ?

Bilen är ganska rostig är det bara å slipa ner till metallen och sedan dra på finspackel, slipa ner och rolla över utan nå primer och hur lätt uppstår spackel sprickor då bilen är ganska stum i dämpningen ( coilovers)

Har läst lite att man ska rolla flera tunna lager har läst allt från att låta det torka 15 min till 12h mellan varje lager och sedan våtslipa blir det märkbar skillnad i efterhand om den står ca 1h istället för tex 12 då tar det ju typ em vecka om man vill dra på 5-7 lager?

Är det svårt att få schysst finnish på hela bilen om man är seriös med våtslipning mellan varje lager och polerar efteråt ?

har annars funderat på att köpa sprayburk med rätt färgkod och sedan bara slipa ner spackla ha på primer, lacka och klarlacka men går det att göra snyggt utan erfarenhet då det är väldigt mycket rostfläckar.

Kan ordna bild på rostfläckarna imorgon så ni kan bedömma själv. Lutar just nu mot att rolla hela bilen med röd takplåts färg.

Industrifärg brukar funka alldeles utmärkt. Vill man rolla så är det upp till ägaren av bilen. Man kan bryta till denna färg till många nyanser. Som sagt, jag ser inga problem med att använda industrifärg men underarbetet är ändå väldigt viktigt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Volkswagger
3 juni 2017 · 26 Inlägg

it_mutt skrev:
Om du bara slipar kommer rosten tillbaka.

Bäst är att blästra...det finns dock fungerande "rostätare" också. Men det innebär fortfarande slipa->rostätare->slipa->rostätare(ev. rep. igen)->spackla->slipa->finspackla->slipa->sprutspackla->grunda->måla.

Underarbetet är A och O oavsett metod för målningen.

kommer rosten tillbaka fasst jag slipar det plåtrent och sedan spacklar över ? finns det inget rostförebyggande medel att använda på plåten innan man spacklar ?

it_mutt Avstängd
3 juni 2017 · 10 388 Inlägg

Volkswagger skrev:

it_mutt skrev:
Om du bara slipar kommer rosten tillbaka.

Bäst är att blästra...det finns dock fungerande "rostätare" också. Men det innebär fortfarande slipa->rostätare->slipa->rostätare(ev. rep. igen)->spackla->slipa->finspackla->slipa->sprutspackla->grunda->måla.

Underarbetet är A och O oavsett metod för målningen.

kommer rosten tillbaka fasst jag slipar det plåtrent och sedan spacklar över ? finns det inget rostförebyggande medel att använda på plåten innan man spacklar ?

Du kommer inte ner i rostporerna med att bara slipa. Därav att blästra är/blir bäst.
Sen finns det som sagt en uppsjö av "rostätare" och "rostomvandlare" som allt från 'fungerar om man inte har möjlighet att blästra' till 'ja det här fungerar lika bra som att pensla på kaffe...dvs inte alls.'

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jaka54
3 juni 2017 · 5 731 Inlägg

Hej!
Håller med om att blästra är det bästa sättet att ta bort rost och att slipa inte alltid tar bort rosten då "rostporerna " bakas in" vid slipning.
Jag har prövat att använda två av de kemiska medel som säger sig a bort rost , ett köpt på Mekonomen och ett på Autoexperten. Bägge dessa medel penslas på och fungerar mycket dåligt om man tror att (grav) rosten ska försvinna direkt, för det gör det inte. Man får pensla på...vänta några timmar, slipa med stålborste eller vinkelslip med stålbortse plus Dremel med liten kapskiva.  Pensla på medlet igen...vänta någon timme...slipa osv. Så där får man hålla på och efter några dagar så har faktiskt rosten försvunnit ,då pratar vi svartrost sk gravrost.
I mitt fall håller jag på och renoverar en  Camaro från 1976 och rost finns lite var stans men där jag inte kan och inte vill slipa, bl.a runt vindruteramen  har jag använt dessa kemsiska medel och resultatet efter några veckors sporadiskt arbete har blivit mycket bra, i klass med att blästra,  detta trots att det från början fanns fullt med gravrost.
Problemet med dessa kemsiska medel mot rost är att det tar sån tid.

Volkswagger
4 juni 2017 · 26 Inlägg

it_mutt skrev:

Volkswagger skrev:

it_mutt skrev:
Om du bara slipar kommer rosten tillbaka.

Bäst är att blästra...det finns dock fungerande "rostätare" också. Men det innebär fortfarande slipa->rostätare->slipa->rostätare(ev. rep. igen)->spackla->slipa->finspackla->slipa->sprutspackla->grunda->måla.

Underarbetet är A och O oavsett metod för målningen.

kommer rosten tillbaka fasst jag slipar det plåtrent och sedan spacklar över ? finns det inget rostförebyggande medel att använda på plåten innan man spacklar ?

Du kommer inte ner i rostporerna med att bara slipa. Därav att blästra är/blir bäst.
Sen finns det som sagt en uppsjö av "rostätare" och "rostomvandlare" som allt från 'fungerar om man inte har möjlighet att blästra' till 'ja det här fungerar lika bra som att pensla på kaffe...dvs inte alls.'

Hittade en liten bläster i garaget som man kopplar till kompressor det borde väl funka någorlunda ?

it_mutt Avstängd
4 juni 2017 · 10 388 Inlägg

Volkswagger skrev:

it_mutt skrev:

Volkswagger skrev:
kommer rosten tillbaka fasst jag slipar det plåtrent och sedan spacklar över ? finns det inget rostförebyggande medel att använda på plåten innan man spacklar ?

Du kommer inte ner i rostporerna med att bara slipa. Därav att blästra är/blir bäst.
Sen finns det som sagt en uppsjö av "rostätare" och "rostomvandlare" som allt från 'fungerar om man inte har möjlighet att blästra' till 'ja det här fungerar lika bra som att pensla på kaffe...dvs inte alls.'

Hittade en liten bläster i garaget som man kopplar till kompressor det borde väl funka någorlunda ?

Får blir ett "antagligen" på det.

När man "friblästrar" går det ju åt en en del blästersand, men, det kan det vara värt att slippa slipa en sjuklig massa.

Senast redigerat av it_mutt (4 juni 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
caromania Forummoderator
4 juni 2017 · 9 296 Inlägg

När du blästrar (om) så är det några fler saker att tänka på:
1: Plåten växer. Blästrar du stora ytor så ta det försiktigt, rätt vad det är så kan du inte stänga dörren längre.
2: När du blästrar så bör du använda vattenavskiljare, annars trycker du in fukt i den blästrade ytan.
3: En blästrad yta är grov, perfekt för ny rost att få fäste. En mycket enkel och klok åtgärd är att direkt dra av ytan du blästrat med en koppborste (roterande stålborste.

Rost är en kemisk process, den påbörjas samma sekund som plåten blir naken. När du blästrat och slipat av ytan så tvättar du av den med vettigt lösningsmedel, sedan gör du nästa steg direkt. Enklast är att duscha på lite grundfärg. Det finns delade meningar om grundfärg före eller efter spackel. Gör hur du vill. Jag har under 30 års renoverande av bilar testat båda modellerna och det är ingen skillnad.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 juni 2017 · 14 054 Inlägg

caromania skrev:
När du blästrar (om) så är det några fler saker att tänka på:
1: Plåten växer. Blästrar du stora ytor så ta det försiktigt, rätt vad det är så kan du inte stänga dörren längre.
2: När du blästrar så bör du använda vattenavskiljare, annars trycker du in fukt i den blästrade ytan.
3: En blästrad yta är grov, perfekt för ny rost att få fäste. En mycket enkel och klok åtgärd är att direkt dra av ytan du blästrat med en koppborste (roterande stålborste.

Rost är en kemisk process, den påbörjas samma sekund som plåten blir naken. När du blästrat och slipat av ytan så tvättar du av den med vettigt lösningsmedel, sedan gör du nästa steg direkt. Enklast är att duscha på lite grundfärg. Det finns delade meningar om grundfärg före eller efter spackel. Gör hur du vill. Jag har under 30 års renoverande av bilar testat båda modellerna och det är ingen skillnad.

Direkt när man blästrat rent ytan ska man lägga på en 2-komp-grund innan plåtporerna stängs, då går färgen ner ordentligt i plåten (den blästrade ytan).

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang