Rost under foliering?

FadiStilarn
3 juni 2017 · 295 Inlägg

Tja

Jag har en bil som var folierad när jag köpte den. Den är fortfarande folierad. Enligt tidigare ägare ska lacken vara fin under.
Nu är det så att jag upptäckt supersmå rostprickar i närheten av hjulhusen. Folieringen sitter perfekt och den är slät. 

Det jag undrar är om detta innebär att det finns rost under folieringen eller om det helt enkelt kan hända att folieringen får såna fläckar utan att lacken under är rostig.

Gör den personlig
it_mutt Avstängd
3 juni 2017 · 10 388 Inlägg

FadiStilarn skrev:
Tja

Jag har en bil som var folierad när jag köpte den. Den är fortfarande folierad. Enligt tidigare ägare ska lacken vara fin under.
Nu är det så att jag upptäckt supersmå rostprickar i närheten av hjulhusen. Folieringen sitter perfekt och den är slät. 

Det jag undrar är om detta innebär att det finns rost under folieringen eller om det helt enkelt kan hända att folieringen får såna fläckar utan att lacken under är rostig.

Det är alltså "uppe på" (som i; på utsidan) folieringen du ser rostprickar?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
FadiStilarn
3 juni 2017 · 295 Inlägg

Ja precis.

Gör den personlig
it_mutt Avstängd
3 juni 2017 · 10 388 Inlägg

Inte så enkelt som flygrost?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
FadiStilarn
3 juni 2017 · 295 Inlägg

Inte hört talas om flygrost tidigare men nu när ja googlat det ser det faktiskt ut så.
Finns medel att köpa överallt eller nån speciell rekommendation? smile

Gör den personlig
it_mutt Avstängd
4 juni 2017 · 10 388 Inlägg

FadiStilarn skrev:
Inte hört talas om flygrost tidigare men nu när ja googlat det ser det faktiskt ut så.
Finns medel att köpa överallt eller nån speciell rekommendation? smile

Någon form av lera (clay bar) är väl rätt vanligt att man använder. Vilken som är bäst låter jag vara osagt, men, det kan du nog få 50-11 olika svar om om du söker här wink

Finns diverse medel också, men sen är ju då frågan hur det reagerar på folieringen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
FadiStilarn
4 juni 2017 · 295 Inlägg

Körde med sonax extreme avfettning. Funkade bra. Dock så blev det en del lila rinningar under bilen. Undrar vad det beror på. Bör ju inte vara möjligt att de e lacken under va,  bilen e egentligen svart.

Gör den personlig
Djo
4 juni 2017 · 10 157 Inlägg

folieringen kanske inte tål så starka kemikalier ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
CC72
4 juni 2017 · 1 661 Inlägg

Är den inte syrabaserad och med färgindikation på järnpartiklar?

Färgen som blir av reaktionen då avfattningen kommer i kontakt med t ex flygrost brukar oftast vara lila/röd.

FadiStilarn
4 juni 2017 · 295 Inlägg

Folieringen tål egentligen inte dessa kemikalier men jag fick tänka smidigt. Nu e flygrosten borta. Folieringen ej påverkad. Och lila färgen lästa jag var en reaktion av medlet.

Gör den personlig
FadiStilarn
4 juni 2017 · 295 Inlägg

Tack för svar allihopa

Gör den personlig
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang