Hjälp med kopplingschema 4-kanalsteg

Callawaay
6 juni 2017 · 7 Inlägg

Till att börja med så är jag total nybörjare när det kommer till billjud så ni får gärna överförtydliga.

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159436/159436-197ce1c1e5a1e5392b26ff4547314a0d.jpg

Ström, jord och remote är inkopplade redan och steget lyser grönt, det var den lätta biten.
Ström drog jag längs vänster sida tillsammans med remotekabeln, jordkabeln fäste jag i chassits plåt.
Signalkablarna drar jag längs högersidan.

Jag behöver hjälp med om jag tänkt rätt med kopplingschemat till 4-kanalsteget, kolla på bilden.

RCA till huvudhenheten från steget.
Högtalarkablarna går från steget till delningsfiltrenas "in".
Från delningsfiltret sätter jag högtalarkablar till midbasarna och diskanterna.

Frågan är nu om jag behöver göra något med högtalarkablarna på ISO-kablaget?
Kollade på lite videor på Youtube och då skarvar de kablarna.
Bilens originalkablar till stereon kapar jag bara och isolerar eller?
Behöver jag dra högtalarkablar till ISO-kablaget på något sätt för att kunna styra från huvudenheten?
Var isåfall skarvar jag på ISO-kablaget, närmast stereon? Vilka högtalarkablar ska skarvas in på ISO-kablaget? Det är här jag tappar bort mig helt...

Snurrar jag till det? Ni får gärna rita på min bild så det blir lättare att förstå.

Så här ser det ut bakom stereon med ISO-kablage och rattstyrningskablage (rattknapparna fungerar):
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159436/159436-1baa4f3bac2fda380e8ca1e9f5fbb88f.jpg

Fjong
7 juni 2017 · 1 494 Inlägg

Du kan bara låta kontakten med högtalarkablarna i iso kablaget ligga löst (inte inkopplad) eftersom att du nu använder det externa steget för att driva högtalarna. Du ''styr'' ju lågnivå signalen som du skickar till det nya steget.

Du ska inte behöva klippa i bilens originalkablage, det är ju därför man köper massa adaptrar tongue

Bör även vara kopplingsscheman och exempel i dina manualer, läs igenom dom.

Callawaay
8 juni 2017 · 7 Inlägg

Fjong skrev:
Du kan bara låta kontakten med högtalarkablarna i iso kablaget ligga löst (inte inkopplad) eftersom att du nu använder det externa steget för att driva högtalarna. Du ''styr'' ju lågnivå signalen som du skickar till det nya steget.

Du ska inte behöva klippa i bilens originalkablage, det är ju därför man köper massa adaptrar tongue

Bör även vara kopplingsscheman och exempel i dina manualer, läs igenom dom.

Tack!
Så kopplingsschemat ser bra ut i övrigt? Har jag tänkt rätt?
Jag kan alltså styra högtalarna från stereon på det sättet? Genom RCA-kablarna?

Vilken del på ISO-kablaget är det jag ska koppla bort förresten?
Vad händer om man inte kopplar bort dem?
Kanske syns lite otydligt på bilden, har även rattstyrningskablaget med där.

Jag hade ju tänkt dra egna kablar (från delningsfiltret till slutsteget) och skippa bilens originalhögtalarkablar. Om det nu finns bra genomdragningshål i dörrarna..


Hur tycker du/ni jag ska göra med den här setupen förresten:

Pioneer 2600bt (4st RCA och sub-ingång)

DLS Reference RZ6.2 6,5 tum 2-vägskitsystem (framhögtalarna)
Kicker 6,5 tum 2-vägskitsystem (bakhögtalarna)

JL Audio JX360/4 (4-kanalsteg)
JL Audio JX1000/1D (monosteg)
JL Audio CP208LG-W3v3 (baslåda till skuffen)
JL Audio  Protube 6w3 (liten rörbaslåda i fram)

Behöver jag ett till monoslutsteg då jag har 2st baslådor?
Eller kan man köra båda på samma kanal?

Eller ska jag köra bakhögtalarna på stereon som utfyllnad och sen köra framhögtalarna och rörbaslådan på fyrkanalslutsteget så att den stora baslådan i bak drivs av det stora monosteget på 1000W?

Fjong
8 juni 2017 · 1 494 Inlägg

Du ''styr'' ju signalen som skickas i lågnivån med stereon ja och den förstärks sedan av slutsteget och skickas igenom högtalarsladdarna till högtalarna.

ISO kablaget bör ha två kontakter, en med massa sladdar i 2 färg (högtalarsladdar) och en med lite färre enkelfärgade, svart, röd, gul bla (jord, tändningsström, konstantström). Bör stå i din manual som sagt.... Om du bara är noga med att isolera bilens originalsladdar så att dom inte ligger med kortis någonstans så gör det ingen större skillnad.

Kör inte med 2 baslådor, skippa en och kör den andra på monosteget och kitten på 4kanal steget.

Var noga med att installera högtalarna stabilt och att dörren är tät och sätt diskanten så högt upp som möjligt och labba lite med hur du ska rikta dom.

Callawaay
9 juni 2017 · 7 Inlägg

Nu har jag stött på problem..
Hur drar jag högtalarkablarna genom dörren?

Det sitter en kontakt med en damask där bilens originalkablar går igenom, men jag pratade med en bilmekaniker som sa att det är en "stickkontakt" och att man inte kan dra kablar genom den?

Så här ser det ut:
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159436/159436-c899730c7b164facf015b57c10ff3214.jpg

Hur gör jag om jag ska köra på bilens originalhögtalarkablar?
Blir det sämre då förresten?
Drar jag högtalarkablarna från slutsteget till stereons ISO-kablage isåfall?

Att man klipper närmast stereon och sen skarvar på högtalarkablarna från slutsteget?
Sen använder jag de kablar som redan finns till högtalarna i dörrarna? (delningsfiltret).

Senast redigerat av Callawaay (9 juni 2017)

Bassiehof
9 juni 2017 · 1 777 Inlägg

Samma som du gör med strömkabel till slutsteget. Borra hål i plåten och http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000033228/

Kan bli svårt, du kanske får demontera dörren för att komma åt och borra.

Senast redigerat av Bassiehof (9 juni 2017)

Janneutanb
10 juni 2017 · 7 271 Inlägg

Du kan ta isär kontakten och borra hål vid lediga stift om du vill dra genom egna kablar.

Callawaay
10 juni 2017 · 7 Inlägg

Bassiehof skrev:
Samma som du gör med strömkabel till slutsteget. Borra hål i plåten och http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000033228/

Kan bli svårt, du kanske får demontera dörren för att komma åt och borra.

Janneutanb skrev:
Du kan ta isär kontakten och borra hål vid lediga stift om du vill dra genom egna kablar.

Tack för svar!
Har kollat runt lite nu på nätet hur man gör och det verkar väldigt krångligt och tajt, även läst att om man har otur så kan man förstöra molex-kontakten vilket inte är så kul.

Hittade dräneringhål längst ner på bildörren som man skulle kunna dra in kabeln genom men då riskerar man att den kläms när man stänger igen, även om jag skulle använda robotslang (?).
Sen kör jag ett litet hål i damasken som jag sen drar genom kabeln in i bilen.
Den här lösningen känns lite sådär.. Vad tror ni?

Har nog bestämt mig för att köra på bilens originalkablar istället, att jag skarvar in högtalarkablar från steget in i kablarna som finns bakom huvudenheten och går ut i bilen. De är lite tunnare såklart men har läst att det inte påverkar så värst mycket om man inte kör premiumsaker.

Det jag undrar om jag kör på den "enkla" lösningen är var jag skarvar högtalarkablarna på ISO-kablaget? Har ringat in olika delar i bilden nedan, vilken ska jag välja?

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159436/159436-cbf6a283ed3abe462c95f862a9f54fd6.jpg

Bassiehof
10 juni 2017 · 1 777 Inlägg

Hur tjock kabeln är spelar roll för ljudet. Även andra faktorer har betydelse, men de flesta som håller på med billjud tror inte på "svindyra" kablars överlägsna ljudmässiga egenskaper, därför får du ett sånt svar. Själv kör jag med http://www.vandenhul.com/products/cable … ogen-free.

Jag hade inte samma problem som du med dörren, men bilens originalsnören var så tunna att jag drog av en kabel lika lätt som kokt spagetti. Och jag är ingen kroppsbyggare. Dina kablar verkar vara lite tjockare, och den du tänkt ersätta med är inte mycket tjockare eller av bättre kvalitet. Däremot är kontakten i dörren ett bekymmer ljudmässigt. Skarvar och kontakter med metall av tvivelaktig kvalitet är aldrig bra för ljudet. Hard-wire är bäst.

Callawaay
11 juni 2017 · 7 Inlägg

Jag har nu bestämt mig för hur jag ska göra.

De bakre högtalarna går det att dra ny kabel direkt från steget in i högtalarna då det är en 3-dörrar bil.

De främre kommer jag använda bilens originalkablage till då det blir för svårt att dra ny kabel igenom dörrarna, originalkablaget är som ovanstående sa faktiskt helt ok tjocklek på.

Det enda som jag är lite osäker på är vilken del av kablaget bakom stereon jag ska skarva in kablarna från steget på. (De främre alltså). Inte vilken specifik kabel (färg) utan vilken del av de 3 olika partierna?

Jag la till en bild ovan där jag ringade in olika delar, vilken är bäst? Spelar det någon roll?
Längst in? Där det inte är några skarvar alls? Mittenpartiet? Eller den närmast stereon?
Vill man röra den längst in då det är den som är original? Det är väl bäst eftersom man kommer "närmast" högtalarna utan flera skarvar.
Eller ska man klippa i eftermarknadskablaget?

Sista frågan är om jag ska dra RCA och högtalarkablar på samma sida? Blir det störningar då?
Eller är det bara strömkablar som ska dras separat? (ström har jag dragit på vänster sida redan)

Bassiehof
11 juni 2017 · 1 777 Inlägg

Du tänker väl inte driva högtalarna med stereon? Då ska du skarva dig in på bilens kablage, men frågan är förstås vad en blivande köpare tycker om det. Separera kablar så långt det går. Dra lågnivå i mitten?

Senast redigerat av Bassiehof (11 juni 2017)

Janneutanb
11 juni 2017 · 7 271 Inlägg

En lösning är att köpa en lös isokontakt för högtalare så kopplar du kablarna från steget till den kontakten och sen istället för att ha bilens högtalarkablar in i stereon så kopplar du dom mot isokontakten till steget.
Dock i ditt fal behöver du såga/klippa isär din isokontakt till stereon då den är en hel kontakt, i dom flesta fall är högtalardelen och strömdelen två lösa kontakter.
Detta är en jätte enkel procedur och du skadar ingenting om du mot förmodan vill koppla tillbaka till original.

Callawaay
11 juni 2017 · 7 Inlägg

Bassiehof skrev:
Du tänker väl inte driva högtalarna med stereon? Då ska du skarva dig in på bilens kablage, men frågan är förstås vad en blivande köpare tycker om det. Separera kablar så långt det går. Dra lågnivå i mitten?

Nej alla 4 högtalarna ska gå på 4-kanalsteget, de främre tänkte jag använda bilens kablage.
De bakre kopplar jag direkt från slutsteget eftersom det är enklare att få in kabeln genom panelen (ej dörr i bak).

För de främre högtalarna måste jag skarva in mig på bilens kablage alltså, inte in i stereon, i andra riktningen så att säga (utåt) och då är väl det bäst att det är så långt från stereon som möjligt. (?)
Tror jag ser 3 förgreningsdosor mellan och kanske någon skarv extra.

Men om jag inte vill skarva i den längst in (där allt börjar, minst skarvar/dosor i vägen) så är väl mittenpartiet det bästa stället att skarva in högtalarkablarna på?

Det sämsta stället är väl närmast stereon?

RCA i mitten och högtalarkablarna på höger sida blir det då.

Bassiehof
11 juni 2017 · 1 777 Inlägg

Du kan också skarva kablarna närmast dörren.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang