Lite frågor angående B230FK i en Volvo 740 1989

Ainok
8 juni 2017 · 439 Inlägg

Jag har en 740 GL/T från 1989 som jag har haft länge och gillar skarpt, och på senare tid har jag börjat lägga lite pengar på den.

Front och fälgar är klara och nu vill jag byta motor och låda då min B230F och M47:a verkligen drar ner på känslan.

Min tanke är att köpa en 940 LTT och flytta över motorn till 740in. Det borde ju vara enkelt, och även gå att besikta med, sålänge jag tar med avgasystemet och katalysatorn från donatorbilen.

Däremot har jag problem med att hitta en donatorbil så det får nog bli att jag köper en motor på pall, och då uppstår ett (vad jag tror är) problem.

Jag får med styrboxarna till motorn, men inte några nycklar/tändlås till bilen dom togs ifrån. Kommer jag ens få igång bilen när jag har lagt ner motorn och klickat i boxarna från 940in i min bil? Är det inte startspärr på dom där?

Sen undrar jag lite mer;

1. Är det sant att startspärren, som tydligen sitter i bränsleboxen försvinner om man Chippar?

2. Passar växellådsbalken för m90 i 740 karossen?

3. Förutom att förlänga kablarna till LMM, är det något annat jag behöver göra elektriskt?

4. Hur ska jag gå tillväga om jag vill ha solid svänghjul? Kanske köra med M47 ändå och flytta över svänghjulet från min gamla motor?

Med vänlig hälsning,
Ainok

Senast redigerat av Ainok (8 juni 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang