Ekrar

Svento
10 juni 2017 · 199 Inlägg

Jaha... Det får bli en 'tok-tråd' till, för det är en grej jag verkligen måste diskutera.

Härom månaden ropade jag in en omgång billiga alu-fälgar, Y-ekermönster, på Tradera. Ser helt okej ut. Men... Det är det ena och det andra. Aluminium-färgen t ex. Och dom är helvetiskt breda - 185 - så om man vill ha en rimlig däck-profil - typ 80% - så blir spår-längden så jävla mycket mer än orginal att hastighetsmätarn skulle visa för lite.

Och naturligtvis vill man ju inte ha ett mönster som immiterar ekrar. Det man vill ha är riktiga EKRAR. Och det är ju billigt...

Så började jag titta på motorcykel-hjul. Skulle man på nåt vis kunna få dit ett sånt? Då kanske man kan hitta ett 14" som bara är... ja vafan? 90 brett? Kanske ännu smalare? Sen jävla 90% profil på däcket. Skulle man på nåt vis kunna få dit ett motorcykel-hjul?

Att anpassa fästena på bilen för att få dit MC-hjulena som dom är, vore nog ett riktigt vansinnes-projekt... Men fan, borde man inte kunna såga fram bara själva navet från en vanlig jävla klassisk plåtfälg? Kanske rentav göra ett eget nav? Borra små hål runtom det, rätt antal, rätt avstånd? Sen fästa ekrarna på MC-fälgen en efter en i hålena? Vilken jävla cykel-fifflare som helst, typ salig Vurta i Kungsör, borde väl sen kunna fixa finliret och balansera hjulet?

Senast redigerat av Svento (10 juni 2017)

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
CC72
10 juni 2017 · 1 661 Inlägg

Hur tänkte du lösa bärigheten i fälgen?

Lite skillnad på en bil och en hoj i vikt och fördelning av vikt.

caromania Forummoderator
10 juni 2017 · 9 296 Inlägg

CC72 skrev:
Hur tänkte du lösa bärigheten i fälgen?

Lite skillnad på en bil och en hoj i vikt och fördelning av vikt.

Inga problem. Jag har ekerfälgar på två av mina bilar. 16tum på ena och 17 på andra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Svento
10 juni 2017 · 199 Inlägg

Jag har funderat på det. Men bilens vikt har ju stöd i sidled till skillnad från två-hjulingar. Förutom att det är dubbelt så många hjul så sprids alla stötar och all belastning åt siderna på ett annat sätt. Och som sagt finns ju massor av exempel på bilar med eker-hjul.

Men min fråga då: Borde man inte kunna skära ut navet från en plåt-fälg - eller rätt enkelt kunna göra ett eget - och fästa en fälg med ekrar?

Burning rage within my soul, head is just an empty bowl
CC72
10 juni 2017 · 1 661 Inlägg

caromania skrev:

CC72 skrev:
Hur tänkte du lösa bärigheten i fälgen?

Lite skillnad på en bil och en hoj i vikt och fördelning av vikt.

Inga problem. Jag har ekerfälgar på två av mina bilar. 16tum på ena och 17 på andra.

Ja att det finns ekerhjul vet jag, har själv haft såna smile

Frågan var dock hur bärigheten på en mc-fälg skulle klara sig på en bil.

caromania Forummoderator
10 juni 2017 · 9 296 Inlägg

CC72 skrev:

caromania skrev:

CC72 skrev:
Hur tänkte du lösa bärigheten i fälgen?

Lite skillnad på en bil och en hoj i vikt och fördelning av vikt.

Inga problem. Jag har ekerfälgar på två av mina bilar. 16tum på ena och 17 på andra.

Ja att det finns ekerhjul vet jag, har själv haft såna smile

Frågan var dock hur bärigheten på en mc-fälg skulle klara sig på en bil.

Äsch, beror ju på vikten på bil och hur fort man kör i kurvorna. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
CC72
10 juni 2017 · 1 661 Inlägg

Sant!
Kan ju vara både en liten Fiat eller en fullstor jänkare smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang