Köpa förstärkt kopplingssats - Skoda Octavia RS -02

Peugeot_Power
10 juni 2017 · 59 Inlägg

Tjena! Nu när jag chippat bilen pallar inte kopplingen av laddtrycket, så det blir att byta den nån gång i sommar.

Men vart kan man hitta förstärka kopplingskit? Hitta ett kit på mister auto som inte verkar för billigt, och inte för dyrt. Men står inte riktigt vad det klarar http://www.mister-auto.se/sv/kopplingss … peNr=15293

Nån som vet en bra sida där man kan köpa kopplingskit? Och behöver man byta svänghjul, vet att det kostar en del om man ska ett skapligt. Notera att kopplingen slirar på alla växlar, så fort turbon laddar. Så antagligen behöver jag ett  helt kit.

Ha en go lördag!

xXSammy
10 juni 2017 · 6 569 Inlägg

https://www.sachsperformance.com/

finns nog något på Ebay också

De/Dem
Peugeot_Power
11 juni 2017 · 59 Inlägg

xXSammy skrev:
https://www.sachsperformance.com/

finns nog något på Ebay också

Grymt där har vi vad jag letar efter!

Men jag är fortfarande osäker på hur mycket av kopplingen som är slut, kan lista hur bilen är för tillfället:

1. Man accelererar fullt, varvtalet sticker till 5-6000 på alla växlar och stannar när kopplingen förstås greppar tag, och ligger kvar tills det är dags att växla vanligtvis.

2. Kör man hårt känner man ju att det luktar brända lameller, men det luktar inte så värst skarpt som jag känt tidigare när man övningskörde (luktar in i kupén), utan bara om man kör ner näsan i huven.

3. Kopplingen tar precis i mitten som den ska, och gör jag det klassiska testet Köra i 50-60 på femmans växel/koppla och gasa till varvstopp/släppa kopplingen så hugger den direkt och går ner i varv.

Så ja på ett sätt känns den slut, och på ett annat känns den normal, om nån har en idé får ni gärna svara smile









Senast redigerat av Peugeot_Power (11 juni 2017)

Mew
11 juni 2017 · 2 156 Inlägg

Peugeot_Power skrev:

xXSammy skrev:
https://www.sachsperformance.com/

finns nog något på Ebay också

Grymt där har vi vad jag letar efter!

Men jag är fortfarande osäker på hur mycket av kopplingen som är slut, kan lista hur bilen är för tillfället:

1. Man accelererar fullt, varvtalet sticker till 5-6000 på alla växlar och stannar när kopplingen förstås greppar tag, och ligger kvar tills det är dags att växla vanligtvis.

2. Kör man hårt känner man ju att det luktar brända lameller, men det luktar inte så värst skarpt som jag känt tidigare när man övningskörde (luktar in i kupén), utan bara om man kör ner näsan i huven.

3. Kopplingen tar precis i mitten som den ska, och gör jag det klassiska testet Köra i 50-60 på femmans växel/koppla och gasa till varvstopp/släppa kopplingen så hugger den direkt och går ner i varv.

Så ja på ett sätt känns den slut, och på ett annat känns den normal, om nån har en idé får ni gärna svara smile









Din koppling är inte "slut", men den pallar som du säger inte med trycket och slirar under belastning. Samma sak hände med min Volvo innan jag byggde om allt. Jag bytte till en hårdare tryckplatta med originallamell så slapp jag det problemet. smile

Peugeot_Power
11 juni 2017 · 59 Inlägg

Mew skrev:
Din koppling är inte "slut", men den pallar som du säger inte med trycket och slirar under belastning. Samma sak hände med min Volvo innan jag byggde om allt. Jag bytte till en hårdare tryckplatta med originallamell så slapp jag det problemet. smile

Okej så kan det vara värt att testa att byta tryckplatta först och se om det hjälper? Hela lönen har tagit slut direkt varje månad på bilen, så vill ju helst komma undan så billigt som möjligt + att jag skulle behöva lägga pengar på slitna däck, lager och annat "oviktigt" på bilen också tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang