[B230F till B230FK, VOLVO 740] Kört fast en gång för mycket i motorbytet

Ainok
11 juni 2017 · 439 Inlägg

Har lite frågor angående motorbyte från B230F till B230FK.
Jag har en Volvo 740 GL/T paket. 1989. B230F. M47.
Började byta motor till en B230FK och låda till en M90. Delarna tagna ifrån en Volvo 940 1995.

Jag köpte typ ett "paket" av en polare och fick med det här;
M90 låda
Motorn med alla saker på. Generator, grenrör etc.
Kardan
Downpipe med lambdasond.

Allt väl allt gott. Jag rev ur min gamla motor. La den åt sidan och började göra rent nya motorn och motorrummet. Diskade av lådan.
Sen slog det mig. M47:an hade wire. M90 har hydraulisk koppling.
Läste många bra trådar här, for iväg till en skrot, köpte pedal, huvudcylinder och slavcylinder. Byggde om systemet och det gick bra.

Hydrauliskt kopplingssystem färdigt.
Nu åker motorn i.
Hissade ner den, började skruva dit alla kylarslangar osv. Sen skulle jag skicka i elen.
Ojdå. Det passar inte.  Det är typ 3-4 kontakter vid varje fjäderbenstorn, och i originalhärvan (den från bilen) är det stora runda stift. I kabelhärvan som satt på motorn när jag hämtade den är det lite modernare kontakter, typ små platta stift.
Hur ska jag lösa det? Ska jag kanske flytta över kabelhärvan som sitter på motorn jag rev ur och montera den på den nya motorn? Polarna tror att jag har fel sprut, men nog har jag väl LH 2.4?
Jag har ju felsökningsdosan i motorrummet, och inte kan väl en 89:a ha LH 2.2 sad

Sen har jag fått höra att jag inte kommer kunna göra som jag hade tänkt; att montera in ett spridarmotstånd och köra på turbo boxarna. Det kommer tydligen inte gå för att det är startspärrar i boxarna.
Tydligen ska "rätt sätt" vara att bara sätta dit några högohmiga spridare och använda sig av originalsprutet. Röda saab spridare tillexempel.

En till tråkig sak jag har fått höra är att jag inte ens kommer kunna regga med den här konfigurationen. Jag hade tänkt svetsa in downpipen på befintligt avgasystem, plugga hålet för lamdasonden nere vid katalysatorn och använda mig av lambdasonden på downpipen.

Skulle inte det gå att regga med? jag har ju katalysator. Borde inte det gå fram tills 1993?

Senast redigerat av Ainok (11 juni 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Noexcuse
11 juni 2017 · 22 Inlägg

1 - elsystemet
Har du felsökningsdosan på din bil så har du 2.4 LH, för de kom till dem sena 88b
1:1 - Varför byta hela el ?, de räcker gott o väl att förlänga LMM , se till bara att löda o köra med krympslang så blir riktigt seriöst, o sen lägger kablaget i vanlig slang. Tack vare de är sugis från början så är de bara att montera saab spridare. För att sugis bilar har inget spridare motstånd som turbo bilarna har,

Turbo bil = låg ohms spridare  då behövs spridaremotstånd, finns på youtube hur du kopplar om de,
Sugis bil = har hög ohms spridare då behövs inte spridaremotståndet pillas med

Boxar då tar du Guldboxen som finns i 940 ltt årsmodel 95
bränslebox då ska du ha en som slutar på 962 då slipper du startspärrar o sånt, sen är den chipningsbar

Då alldes utmärkt att regga en B230FK,
Se till att hela avgassystemt med tillbehör hänger med som, katalysator, lamda
Jag regga med 3 tums racekat 100 cells, 3 tum downpipe o resten 3 tum hela vägen,

Volvo 740 "Veemer" (1988)
Ainok
11 juni 2017 · 439 Inlägg

Noexcuse skrev:
1 - elsystemet
Har du felsökningsdosan på din bil så har du 2.4 LH, för de kom till dem sena 88b
1:1 - Varför byta hela el ?, de räcker gott o väl att förlänga LMM , se till bara att löda o köra med krympslang så blir riktigt seriöst, o sen lägger kablaget i vanlig slang. Tack vare de är sugis från början så är de bara att montera saab spridare. För att sugis bilar har inget spridare motstånd som turbo bilarna har,

Turbo bil = låg ohms spridare  då behövs spridaremotstånd, finns på youtube hur du kopplar om de,
Sugis bil = har hög ohms spridare då behövs inte spridaremotståndet pillas med

Boxar då tar du Guldboxen som finns i 940 ltt årsmodel 95
bränslebox då ska du ha en som slutar på 962 då slipper du startspärrar o sånt, sen är den chipningsbar

Då alldes utmärkt att regga en B230FK,
Se till att hela avgassystemt med tillbehör hänger med som, katalysator, lamda
Jag regga med 3 tums racekat 100 cells, 3 tum downpipe o resten 3 tum hela vägen,

Jag har guldboxen, men inte 962 bränslebox.

Ja jag måste väl byta el för kontakterna på motorns härva passar inte i bilens härva?
Det jag undrar på är om jag kan flytta över härvan från b230f:en till b230fk.
Jag pratar alltså om härvan PÅ MOTORN. Inte härvan I BILEN.

Jag tänkte regga med orignal b230fk downpipe, resten original b230f med katalysator.
Det borde väl gå?

Jag ska bara köra ~180hk så originalavgas duger gott. Blir bara chippning och lite mer ladd.

Senast redigerat av Ainok (11 juni 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Noexcuse
11 juni 2017 · 22 Inlägg

Ja så länge piskan passar, dock har jag fått lära mig att de ska finnas två st härvor till B230FK, där stiften är lite olika,

Men som sagt jag kör samma härva från b230f till min B230FK. Och de funkar perfekt

De kommer nog gå, bara säga att allt kommer från bilen som motorn satt i

Volvo 740 "Veemer" (1988)
Ainok
11 juni 2017 · 439 Inlägg

Noexcuse skrev:
Ja så länge piskan passar, dock har jag fått lära mig att de ska finnas två st härvor till B230FK, där stiften är lite olika,

Men som sagt jag kör samma härva från b230f till min B230FK. Och de funkar perfekt

De kommer nog gå, bara säga att allt kommer från bilen som motorn satt i

Jaha du har gjort en liknande operation? b230f till fk?
vilka boxar och vilket ladd kör du med? övrig motorsetup?

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Noexcuse
11 juni 2017 · 22 Inlägg

Japp de har jag, har rätt lågt ladd just nu 0.5, men har kört på 1 bar, funka prima
Kör med Viking chip funka perfekt.


Tändbox - Guldbox
bränslebox - 962
Spridare - saab spridare
13c turbo
vanlig 530 med t-kam
Motorn är orörd, motorn har gått 20k så slängde bara ner lite nya packningar o krängde ner motorn.
Har en till B230FK som de ska bli h-profil, 531 topp med a-kam eller v, sen lite mera godis på de

Volvo 740 "Veemer" (1988)
Ainok
13 juni 2017 · 439 Inlägg

Lite problem igen.

B230FK insuget hade inte alla kontakter som jag behövde. Saknades en blå kontakt på det, på undersidan.

Satte dit B230F insuget men då saknade det uttaget för EGR istället, så alldeles under insuget kapade jag EGR röret och vek det några gånger i skruvstädet.
(Kändes fel men jag fick det berättat för mig att det absolut inte behövs)

Tyvärr verkar jag inte riktigt få ordning på alla vakuumslangar riktigt... det är bland annat en slang på insuget som går till en gängad koppling på railen som har gått sönder. Vad gör den? Behöver jag den?


Har även råkat haft sönder någon slags bränsleslang/rör till fuelrailen.
Den sitter med gängad koppling på fuelrailen. Har gått av alldeles vid fuelrailen. Det verkar vara typ ett plaströr på insidan så jag kan inte bara såga bort kopplingen på fuelrailen och sätta slangklämmor. Hur får jag tag en ny sån slang med koppling? Går den ända till tanken?

Senast redigerat av Ainok (13 juni 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Ainok
18 juni 2017 · 439 Inlägg

Jaha några dagar senare var jag här igen
Allting klart förutom kopplingen, och att jag har problem med spridarna.

För att slippa spridarmotstånd och att köpa nya boxar utan startspärr så köpte jag röda saab 431:or.
Tyvärr går motorn dåligt på tomgång med dessa, och det är väl antagligen för att dom ger för mkt bensin.

Hur kan jag råda bot på det här? Den blöddrar lite på gaspådrag med. Går perfekt med originalspridarna.

Sen behöver jag en ny ledning från huvudcylinder till slavcylunder. Vart kan jag hitta en sådan?

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
aF
18 juni 2017 · 357 Inlägg

Ainok skrev:
För att slippa spridarmotstånd och att köpa nya boxar utan startspärr så köpte jag röda saab 431:or.
Tyvärr går motorn dåligt på tomgång med dessa, och det är väl antagligen för att dom ger för mkt bensin.

Hur kan jag råda bot på det här? Den blöddrar lite på gaspådrag med. Går perfekt med originalspridarna.

Du kör alltså med bränsleboxen till b230f? Du behöver en bränslebox från en turbo, tex -962 för att få den att gå bra.

Ainok
19 juni 2017 · 439 Inlägg

aF skrev:

Ainok skrev:
För att slippa spridarmotstånd och att köpa nya boxar utan startspärr så köpte jag röda saab 431:or.
Tyvärr går motorn dåligt på tomgång med dessa, och det är väl antagligen för att dom ger för mkt bensin.

Hur kan jag råda bot på det här? Den blöddrar lite på gaspådrag med. Går perfekt med originalspridarna.

Du kör alltså med bränsleboxen till b230f? Du behöver en bränslebox från en turbo, tex -962 för att få den att gå bra.

Ja, det gör jag. Jag har blivit rekommenderad att göra det.

Okej, tyvärr har ja bara en Box från en 97:a med startspärr, men jag har hört att man kan bli av med den om man Chippar. Har du någon koll på det?

När jag bytte ut b230f grenrör/främre rör till b230fk's downpipe så försvann lambdasonden. Tyvärr slet jag bara loss den med tanken att lambdan jag redan hade i min downpipe skulle gå att koppla in. Tyvärr skiljer sig kontakterna. Kan jag skarva in nya lambdan på b230f härvan? Löda.

Den gamla sondens kablar var skarvade mitt under bilen i någon slags dosa med skruvkopplingar så det borde ju gå.

Hur ska jag skarva? Svart på svart antar jag. Hur ska man kunna skilja dom vita åt?

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Ainok
20 juni 2017 · 439 Inlägg

Hej igen,

Om jag köper ett chip till min bränslebox, försvinner startspärren då?

Hur skarvar jag lambdan?

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Noexcuse
20 juni 2017 · 22 Inlägg

De går att chippa bort startspärren, men jag skulle försöka hitta en 962 box,

Färg på färg helt enkelt, jag skulle löda o sen köra med krympslang på skarven

Volvo 740 "Veemer" (1988)
Ainok
21 juni 2017 · 439 Inlägg

Noexcuse skrev:
De går att chippa bort startspärren, men jag skulle försöka hitta en 962 box,

Färg på färg helt enkelt, jag skulle löda o sen köra med krympslang på skarven

Ang boxen:
Varför 962 box om man kan chippa bort det?
För att 962 Box är billigare eller är det något annat du tänker på?

Ang lambda:
Båda vita är exakt samma färg. Har googlat mig fram till att dom är förvärmning och borde inte spela roll hur man löder dom. Sant?

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Noexcuse
24 juni 2017 · 22 Inlägg

962 box för att slippa startspärren, samt så är den chipningsbar

Så länge man löder ihop rätt så funkar de

Volvo 740 "Veemer" (1988)
Ainok
24 juni 2017 · 439 Inlägg

Noexcuse skrev:
962 box för att slippa startspärren, samt så är den chipningsbar

Så länge man löder ihop rätt så funkar de

har beställt chip till min 977 box då jag har fått bekfräftat att chippen tar bort startspärren.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Noexcuse
1 juli 2017 · 22 Inlägg

Japp de funkar också

Volvo 740 "Veemer" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang