Hur gör man rent läderratt från grovsmuts?

AlexRosenquist
12 juni 2017 · 42 Inlägg

Hej, jo det är så att jag har lite funderingar kring min läderratt jag har i min Bmw e39 m optik.
Så jag har alltså m ratten i min och det har börjat blivit som grå flammigt runt hela ratten med smuts och svet lagringar.

Hur går jag till väga med detta eller kan det ha gått för långt att det finns en chans att lädret går sönder?

Mvh Alexander

caromania Forummoderator
12 juni 2017 · 9 296 Inlägg

Gråflammigheten är nog inte smuts utan som ratten åldrats/blekts. Tvätta rent med vettig lädertvål, egentligen duger vad som helst och sedan skaffar du ny färg från förslagsvis ebay och svampar in ratten. Den blir som ny. Kolla gärna på Gliptones produkter parallellt med några youtube-klipp om hur du går tillväga. Det är enkelt.

Enda kruxet är om du eller någon annan tidigare fettat in ratten med fel produkt, t ex Ekols läderolja. Då kan lädrets porer mättats och uttorkningen är ett faktum. Förmodligen har ingen gjort det så du klarar dig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
12 juni 2017 · 5 729 Inlägg

Hej!
Nu fårstår jag inte?! Skulle Ekols läderolja göra att lädret torkar ut?!

caromania Forummoderator
12 juni 2017 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Nu fårstår jag inte?! Skulle Ekols läderolja göra att lädret torkar ut?!

Ja i slutändan är det så om det används på fel typ av skinn. På en sadel eller grovt läder som ska klara utomhusklimat är det utmärkt så länge du aldrig ska färga om lädret med något annat än skokräm. Störst problem är emellertid inte uttorkningen som kan ta både 20 och 30 år utan att fel fett gör att lädret blir omöjligt att färga om på rätt sätt, som med ratten ovan. Det är egentligen inte rocket science utan väldigt självklart.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
AlexRosenquist
12 juni 2017 · 42 Inlägg

caromania skrev:
Gråflammigheten är nog inte smuts utan som ratten åldrats/blekts. Tvätta rent med vettig lädertvål, egentligen duger vad som helst och sedan skaffar du ny färg från förslagsvis ebay och svampar in ratten. Den blir som ny. Kolla gärna på Gliptones produkter parallellt med några youtube-klipp om hur du går tillväga. Det är enkelt.

Enda kruxet är om du eller någon annan tidigare fettat in ratten med fel produkt, t ex Ekols läderolja. Då kan lädrets porer mättats och uttorkningen är ett faktum. Förmodligen har ingen gjort det så du klarar dig.

Vad använder du dig av för material för borstning eller gnuggning tillsammans med lädertvålen?

caromania Forummoderator
12 juni 2017 · 9 296 Inlägg

AlexRosenquist skrev:

caromania skrev:
Gråflammigheten är nog inte smuts utan som ratten åldrats/blekts. Tvätta rent med vettig lädertvål, egentligen duger vad som helst och sedan skaffar du ny färg från förslagsvis ebay och svampar in ratten. Den blir som ny. Kolla gärna på Gliptones produkter parallellt med några youtube-klipp om hur du går tillväga. Det är enkelt.

Enda kruxet är om du eller någon annan tidigare fettat in ratten med fel produkt, t ex Ekols läderolja. Då kan lädrets porer mättats och uttorkningen är ett faktum. Förmodligen har ingen gjort det så du klarar dig.

Vad använder du dig av för material för borstning eller gnuggning tillsammans med lädertvålen?

Om du t ex använder Gliptone GT12 som jag gillar så kan du börja med en fuktad trasa och sedan om det skulle behövas en ganska mjuk borste, tagel eller mjuk nagelborste. Sedan torka av med fuktig trasa. När det sedan är torrt kan du använda Liquid leather (färg) eller något liknande.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
12 juni 2017 · 5 729 Inlägg

Hej!
Har använt Ekol olja under många år på både MC sadlar , Handskar och bilrattar utan problem. Lädret/Skinnet håller sig mjukt och fint.
För rengöring av rattar har jag kört med vanligt skurpulver eller YES diskmedel och varmt vatten.

caromania Forummoderator
12 juni 2017 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Har använt Ekol olja under många år på både MC sadlar , Handskar och bilrattar utan problem. Lädret/Skinnet håller sig mjukt och fint.
För rengöring av rattar har jag kört med vanligt skurpulver eller YES diskmedel och varmt vatten.

Du har väl inte ens läderklädd ratt i någon bil som du skött om under en längre tid, dvs mer än 10 år?

Ja och när du målar om järnstaketet tar du falu rödfärg och när du målar sommarstugans panel så tar du staketfärg för järn. Det är helt ok, det funkar. Färgen täcker och fäster. Ganska bra till och med. Men efter ett par år i regn, rusk, sol och vind börjar det flagna.

Jag har inget emot dina husmorsknep men undvik att pådyvla dem på andra som ber om råd.  Så förbannat korkat dumsnålt är det. Som att mixa hamburgaren med läsken, det ska ju ändå blandas.

Jag tycker du ska ta och läsa på lite om skinn- och lädervård. Läder är inte bara döda kossors utsida. Det finns i lika många varianter som andra människor har kalsonger i lådan. Och det säger jag med välmening eftersom du i samma andetag drar upp och blandar rattar, handskar och mc-sadlar (och jag vet att du även mättar skinnet i din gamla Audi med ekol.) Jag har pysslat med riktiga veteranbilar i 30 år, varit omgiven av dem i snart 50 och då flera av dessa funnits kvar inom familjen eller i min ägo så vet jag hur de klarat av tidens tand. Jag följer råd baserade på åratal av erfarenhet kring skinnbearbetning och skötsel, inte efter vad jag tror funkar eller vad som finns under diskbänken. Jag har även under denna tid noterat hur en metod hyllas ett decennium för att förkastas nästa då det visat sig mindre bra på sikt. Det är inte meningen att låta grinig men jag blir lite förbannad på dig, du är för gammal för att tro att du vet allt och för ung för att tro att det var så jävla mycket bättre förr.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
AlexRosenquist
13 juni 2017 · 42 Inlägg

caromania skrev:

AlexRosenquist skrev:

caromania skrev:
Gråflammigheten är nog inte smuts utan som ratten åldrats/blekts. Tvätta rent med vettig lädertvål, egentligen duger vad som helst och sedan skaffar du ny färg från förslagsvis ebay och svampar in ratten. Den blir som ny. Kolla gärna på Gliptones produkter parallellt med några youtube-klipp om hur du går tillväga. Det är enkelt.

Enda kruxet är om du eller någon annan tidigare fettat in ratten med fel produkt, t ex Ekols läderolja. Då kan lädrets porer mättats och uttorkningen är ett faktum. Förmodligen har ingen gjort det så du klarar dig.

Vad använder du dig av för material för borstning eller gnuggning tillsammans med lädertvålen?

Om du t ex använder Gliptone GT12 som jag gillar så kan du börja med en fuktad trasa och sedan om det skulle behövas en ganska mjuk borste, tagel eller mjuk nagelborste. Sedan torka av med fuktig trasa. När det sedan är torrt kan du använda Liquid leather (färg) eller något liknande.

Yes skall göra ett försök nu till helgen! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang