Volvo D24 och wv LT31

Turbo_Lappen
14 juni 2017 · 58 Inlägg

Går det köpa en LT31 och lyfta ner i en 745a utan att byta tråg?
Det borde ju gå för D24an är ju en gammal volvo motor.

jag vet inte om jag har satt min tråg på rätt tråd men tacksam för svar ändå om D24an

Volvo 745 "Rovdjuret" (1987)
Chevrolet Suburban "Landsvägs loket lilla blå" (1984)
simlar
14 juni 2017 · 5 525 Inlägg

Turbo_Lappen skrev:
Går det köpa en LT31 och lyfta ner i en 745a utan att byta tråg?
Det borde ju gå för D24an är ju en gammal volvo motor.

jag vet inte om jag har satt min tråg på rätt tråd men tacksam för svar ändå om D24an

D24an är en gammal VW-motor som Volvo köpte för att sätta i sina personbilar.

Är tråget likadant i LT31 och 740 så är det bara köra på.

Sitter det redan D24 i 745an så är det ju inte några större problem att bara byta tråg och eventuellt oljepickup.
Har du däremot tänkt konvertera till D24 så skulle jag rekommendera en annan motor då dom varken är bränslesnåla eller pigga.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 juni 2017 · 17 478 Inlägg

simlar skrev:

Turbo_Lappen skrev:
Går det köpa en LT31 och lyfta ner i en 745a utan att byta tråg?
Det borde ju gå för D24an är ju en gammal volvo motor.

jag vet inte om jag har satt min tråg på rätt tråd men tacksam för svar ändå om D24an

D24an är en gammal VW-motor som Volvo köpte för att sätta i sina personbilar.

Är tråget likadant i LT31 och 740 så är det bara köra på.

Sitter det redan D24 i 745an så är det ju inte några större problem att bara byta tråg och eventuellt oljepickup.
Har du däremot tänkt konvertera till D24 så skulle jag rekommendera en annan motor då dom varken är bränslesnåla eller pigga.

Där satt den. Haft flera D24 i 740. Och det stämmer: Varken pigg eller snål. Men ljudet av en nystartad kall sådan en vintermorgon är värt allt. Den har en akilleshäl och det är att de är extremt svårstartade om de inte mår bra. Nya glödstift gör ingen skillnad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Turbo_Lappen
15 juni 2017 · 58 Inlägg

Jag  har tänkt att  stoppa  in en D24 i min  745a  det är en bensin nu. Men undrar om jag  måste  byta  tråget  eller om det  är  lika som  när dom  satt i Volvo  tänkte  ta motorn från en LT31A

Volvo 745 "Rovdjuret" (1987)
Chevrolet Suburban "Landsvägs loket lilla blå" (1984)
Lommen
18 juni 2017 · 273 Inlägg

Du måste byta tråg då LT tråget är mycket bredare i bak kant än det volvo tillverkat.. dessutom är det olika tråg på både den som satt i Volvo 240 och 740 om jag inte minns fel, tog nämligen motorn från en 240 för att sätta i en 740 och det blev tajt som fan bak i vänster kanten mot framvagnsbalken.

Du behöver motorfästen från Volvo D24 också samt en massa annat små plock för att få grejerna att lira perfekt, det bästa är ju att få tag på en Volvo 740 diesel framvagnsbalk då vänster motorfäste på balken sitter fast och inte alls stämmer med en vanlig 7 serie balk. Går så klart att bygga egna fästen fast det är mer jobb.

Sen behöver du förstås en D24 växellåda åxå alternativt en adapter av nått slag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang