Tabell: Kompförhållande för olika duration

Magnusson97
16 juni 2017 · 8 Inlägg

Har börjat sätta mig in i vetenskapen med motorbyggen och har en långsiktig plan om ett bygge av en billigare variant av folkracemotor. Utan erfarenhet så är valet av kamaxel svårt men det är ännu svårare att välja kompförhållande (vilket jag förstått hänger ihop) och då även hur mycket toppen bör planas. Hittade denna tabell som verkar ge en bra riktlinje. Dock anges duration vid lyft på 0,05 inch, vilket motsvarar 1,27 mm. Antar att det då är relativt stor skillnad mot duration vid 1 mm som ofta anges av tillverkare. Ska väll nämnas att de poängterar att det inte är några vetenskapligt framtagna värden men att det är en bra riktlinje.

Min fråga är då: Finns det någon möjlighet att "konvertera" tabellen till duration vid lyft på 1mm? Matematiska lösningar är inget problem.

Finns det några andra sätt som jag kan gå tillväga för att skaffa mig mer kunskap som kan bidra till rätt val av kombinationer i framtiden?


Tabell:
Statiskt Kompförhållande     Duration     Power range (RPM)
8.00:1                                           185                    idle-4000
8.25:1                                           189                    idle-4300
8.50:1                                           194                    800-4500
8.75:1                                           200                    900-4600
9.00:1                                           204                   1000-4600
9.25:1                                           208                   1200-5200
9.50:1                                           212                   1600-5400
9.75:1                                           216                   1800-5600
10.00:1                                         221                   2000-5800
10.25:1                                         227                   2800-6400
10.50:1                                         233                   2800-6400
10.75:1                                         236                   3000-6800
11.00:1                                         240                   3200-7000
11.50:1                                         244                   3400-7200
12.00:1                                         248                   4600-7400

simlar
16 juni 2017 · 5 525 Inlägg

Kompressionsförhållandet är ju samma oavsett kamaxel ifall man inte ändrar någonting annat.
Kompförhållandet är ju hur många ggr luften i cylinder+förbränningsrum komprimeras för att rymmas i enbart förbränningsrummet.

Kompressionstrycket däremot ändras beroende på kamaxel och kamaxelinställning.

Har tyvärr inte några svar på hur man räknar ut vad kompressionstrycket blir (om det går att räkna ut).

Edit:
Den tabellen TS skrivit in skulle jag tro är rekommenderat kompförhållande vid sugmotor beroende på kamaxel.
Så det du egentligen behöver bestämma först är vad du vill ha för register i motorn.
Säg 3200-7000rpm.
Då vill du ha ett kompförhållande på ca 11,0:1
Dvs cylindervolym+topplockspackningsvolym+förbränningsrumsvolym dividerat med förbränningsvolym+topplockspackningsvolym.

t.ex en 2000cc 4-cyl motor, 50cc förbränningsrum, och säg att topplockspackningen rymmer 2cc.
Kompförhållandet blir då 500cc+50cc+2cc =552cc som ska divideras med 50cc+2cc = 52cc
552cc / 52cc = 10,615:1 i kompförhållande

Senast redigerat av simlar (16 juni 2017)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Magnusson97
16 juni 2017 · 8 Inlägg

jaha, nu kan man nog tagit ett steg på vägen till att bli klokare big_smile Just beräkningarna för kompförhållande, samt hur man mäter olika volymer, har jag nog ganska bra koll på smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang