Volvo B20 (AQ130) kam-frågor.

TurboTarzan
20 juni 2017 · 235 Inlägg

Hållit på med en gammal B20 båtmotor ett tag nu. Bytt massor på den, bla. soppapumpen då den var slut. Kontrollerade nya innan montering och funkade felfritt. Nu märkte jag att jag inte får fram mer soppa än nån droppe i sekunden när jag nöter på startmotorn. Är det för lite?
Hur troligt är det att loben för soppapumpens arm på kamaxeln har nötts ut?
Vilken kamaxel skulle ni B20-gurun rekommendera? Har dubbla Stromberg 150 på den.
Eller ska jag ha B20'an som bojsänke och klämma ner en GM V8 och modernare drevistället?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 juni 2017 · 17 386 Inlägg

Hade en dito i vår Draco på 90-talet. Motorbyte en gång per år var standard. Tog inte många timmar sista gången. Kompisen hade samma problem. Jag hade bytt till en bättre maskin. Hade en Max1 senare med Penta V8 i (cheva?)

Den krånglade aldrig och gick fint.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang