Skoda farthållare. Hur funkar den

FadiStilarn
22 juni 2017 · 295 Inlägg

Tja allihopa

Skoda fabia -15

Jag har ett problem me att förstå farthållaren. På vänster spak ser jag alla knappar. Dvs set, resume, cancel on osv.
Den tycks vara inställd på limit. Så när jag trycker på set vid tex 100km/h så kan ja inte köra snabbare. Den funktionen fattar ja.
Men hur skiftar man till vanlig farthållare.

Tacksam för hjälp.

Mvh
Fadi

Gör den personlig
Christian S
22 juni 2017 · 4 816 Inlägg

kollat i instruktionsboken? är rätt säker på att det står hur den funkar där wink
för du borde fått med en när du köpte bilen då den är så pass ny.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
FadiStilarn
22 juni 2017 · 295 Inlägg

Jag har kollat där och det står bara att jag ska trycka på set för farthållare och resume för det osv. Inget om hur man skiftar mellan speed limiter och farthållare

Gör den personlig
FadiStilarn
22 juni 2017 · 295 Inlägg

Ingen som har nån aning??

Gör den personlig
simlar
22 juni 2017 · 5 524 Inlägg

Om jag inte minns fel så trycker du spaken bort från dig för att stänga av farthållaren och drar i spaken mot dig för att slåigång den och sedan uppåt eller nedåt för att aktivera så den håller farten.

Annars så som det redan är skrivit så står det i bilens instruktionsbok som bör ligga i handskfacket.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
it_mutt Avstängd
22 juni 2017 · 10 388 Inlägg

Är det den armen som ser ut såhär?

http://www.canm8.com/media/catalog/product/cache/4/thumbnail/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/r/cruise_arm_4_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_2_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1_1.png


eller den som ser ut på detta viset?

http://www.skoda.co.uk/SiteCollectionImages/Models/New%20Fabia/fabia-pages/features-and-spec/tiles/1.jpg

- - Edit - -

Min erfarenhet, hur eller hur;

Det har funnits en knapp på "undersidan". Trycker man på den en gång kommer "hastighetsbegränsarsympolen" upp i kombiinstrumentet, och sen väljer man hastighet med "ändknappen" (den som man kan vicka på). Vald hastighet syns sen i maxidoten. För att avbryta flyttar men "spaken uppe på spaken" till mitten och låter den fjädra tillbaka. Och ja, hastighetsbegränsaren kommer ihåg senast satta hastighet nästa gång man aktiverar den.

För att ta bort sista minnet HELT vill jag minnas att man flyttade "spaken uppe på spaken" helt till höger och sen tillbaka.

Senast redigerat av it_mutt (22 juni 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 juni 2017 · 17 461 Inlägg

Gott så it_mutt. En som vet faktiskt!
Lyckades få in limiter på föräldrarnas bil men vickade på att jag hittade på spaken och sen fungerade det. Inte en susning om vad jag höll på med. Business as usual här alltså :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
FadiStilarn
23 juni 2017 · 295 Inlägg

It mutt.
Det är den andra bilden jag har. Ingen knapp på undersidan.
Misstänker att farthållare inte installerats på bilen.

Gör den personlig
Soulman
23 juni 2017 · 1 271 Inlägg

Det var ett tag sedan jag körde Skoda och jag har nog aldrig använt limitfunktionen.
Har du inte knappen på undersidan ska du inte ha någon farthållare vad jag känner till. Det är i så fall ett tillval när bilen beställdes.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 juni 2017 · 17 461 Inlägg

Soulman skrev:
Det var ett tag sedan jag körde Skoda och jag har nog aldrig använt limitfunktionen.
Har du inte knappen på undersidan ska du inte ha någon farthållare vad jag känner till. Det är i så fall ett tillval när bilen beställdes.

Sålde en ny Citroen C5 till en kund för många år sedan. Han dök upp efter 30 minuter då bilen vägrade att gå fortare än 100 km/h... Inte lätt med tekniken ibland.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
23 juni 2017 · 3 322 Inlägg

Jag har en likadan som den understa och har farthållare trycker bara på knappen längst ner till vänster (sidan på spaken) fast iofs en octavia.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
FadiStilarn
26 juni 2017 · 295 Inlägg

Tack för alla svar

Gör den personlig
Janneutanb
26 juni 2017 · 7 271 Inlägg

Det går inte att trycka in mitten av ändknappen då?

FadiStilarn
29 juni 2017 · 295 Inlägg

Gör den personlig
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang