Renovering b20 vad slits?

jompazx
24 juni 2017 · 291 Inlägg

Hej jag överväger att renovera en b20. jag fattar att ram/vev lager kam lager kolvringar och packningar. Men vad mer är bra att byta? känns ju inte som att kolvar, stakarna och kamaxlar slits, har jag fel? så jag undrar helt enkelt borde bytas. mvh

Evildan
24 juni 2017 ·

jompazx skrev:
Hej jag överväger att renovera en b20. jag fattar att ram/vev lager kam lager kolvringar och packningar. Men vad mer är bra att byta? känns ju inte som att kolvar, stakarna och kamaxlar slits, har jag fel? så jag undrar helt enkelt borde bytas. mvh

Alla detaljer i motorn slits på ett eller annat vis.
Kolvarna nöts på flera vis, både fysiskt vid kolvbulten samt termiskt på toppen.
Kamaxeln har lagringspunkterna och nockarna som samtliga är i kontakt med någon annan detalj när den roterar.
Vevstakarna blir glapp i både kolvänden och vevaxeländen då dom överför krafterna från kolvarna till vevaxeln och på så vis belastas lagringarna.
Det är givetvis fler faktorer än ovan som skapar slitage på nämnda detaljer, jag räknade upp några.
Vad som är bra att byta vid renoveringen beror på vad som är slitet.

Senast redigerat av Evildan (24 juni 2017)

Utmarks-Loke
24 juni 2017 · 5 836 Inlägg

Är det inte den motorn som har ett plastdrev till kamdrivningen? Byt till metall i såna fall

caromania Forummoderator
24 juni 2017 · 9 296 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Är det inte den motorn som har ett plastdrev till kamdrivningen? Byt till metall i såna fall

Fiberdrev?

Ska motorn renoveras för att stoppas ner i en vanlig bil så blir utgångsläget lite annat än om motorn ska jassas upp till 400hk.

Senast redigerat av caromania (24 juni 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
24 juni 2017 ·

Svarte_Orm skrev:
Är det inte den motorn som har ett plastdrev till kamdrivningen? Byt till metall i såna fall

Jajamensan, det stämmer utmärkt!
Dom originaldreven gillar inte varv, då separerar dom.
Det är gjort av bakelit som är en tidig modell av härdplast, vilken typ av armering som brukades vet jag däremot inte även om det är någon typ av för sorten och användningsområdet halvgrova fibrer.

jompazx
24 juni 2017 · 291 Inlägg

caromania skrev:

Svarte_Orm skrev:
Är det inte den motorn som har ett plastdrev till kamdrivningen? Byt till metall i såna fall

Fiberdrev?

Ska motorn renoveras för att stoppas ner i en vanlig bil så blir utgångsläget lite annat än om motorn ska jassas upp till 400hk.

den ska vara orignal mer eller mindre så alltså en viss återställning så den inte börjar knacka efter ett halvår

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang