Volkswagen passat 2010 EGR Ventil felkod.

Willmes
25 juni 2017 ·

Hej. På senare tid har en ikon kommit upp som blinkar och det ska tydligen vara EGR ventilen.. Jag skaffade en extreme cleaner som man slår in i tanken samt en egr rengörare som man ska spruta in i luftmunstycket. Detta gjorde jag för tre dagar sedan och sen dess så slutade ikonen att komma upp. Jag antog då att problemet var löst och att det hade blivit rent.

Nu de 2 senaste dagarna så har det ös regnat och igår kväll när jag skulle ut och köra en sväng så kom den upp igen.. Trots att jag hade tidigare kör säkert över 2 timmar utan problem.. Nu undrar jag om det inte kan vara något el fel istället?

Någon som har haft nån erfarenhet eller något av detta? Jag vet inte riktigt vad jag ska göra.. jag har kvar lite av den rengörings medlet så tänkte gå ut o spruta i lite mer o se om skiten vill lossna igen och köra en sväng till.. Men som sagt någon annan som har haft detta problem?

Tackar för svar

Aprokrononen
10 juli 2017 · 4 Inlägg

Hej.

Har själv inte en passat men svågern hade en -07.  Samma sak med egr som spöka. Han öppna upp egr och såg att det var ett plastdrev som var slitet. Tog av det och vred det med ca 90 grader. Så den fick färska tänder att bita i.

Tror att han hitta hur man gör på Youtube faktiskt. Ska vara ett rätt vänligt förekommande med dessa. Googla lite o öppna upp den rakarn .

Willmes
12 juli 2017 ·

Okok. Jag börjar misstänka om det är något med strömmen då min obd2 kod säger "Exhaust Recirculation sensor "B" Circut low".. Kolla de runt själva ventilen och de va ganska sotigt och fuktigt så kan vara att där e stopp med. Ska skruva vidare idag och se vad jag kan hitta..

Min stora fråga är om man byter hela ventilen måste man in till volkswagen efteråt eller man kan bara byta den rakt av?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang