Baotian Sprint, noll gnista.

Maverickmv
30 juni 2017 · 4 Inlägg

Tråd från 2017 /Mod

Får inte gnista på min Baotian Sprint (Jula). Årsmodell 2010.

Alltid varit strulig, men tänkte få igång den efter att den stått ca 4 år (slutade fungera och vi orkade inte lösa det när jag tog B-kort).

Jag är egentligen inte mekaniker, utan kör på learn by doing, googlar och läser mig till det jag kan, så here goes.

Han har hittills fått nytt:
batteri
tändstift
startrelä
bensin

Detta vet jag är ett problem
Grenröret i gummi har en mindre spricka
det droppar under förgasaren när jag försöker starta, antar att det är ett problem då det luktar bensin.

Mitt största problem är dock att jag inte får gnista alls, jag förstår att de identiferade problemen är problem, men just nu vill jag fokusera på varför jag inte får gnista.

Startmotorn jobbar förbannat bra, men utan gnista händer ju inte mycket tyvärr.

kan det vara CDIboxen?

hampuws
30 juni 2017 · 12 Inlägg

Kolla så att tändkabeln sitter helt fast i tändspolen, samt i tändhatten. Sedan kollar du så att CDI:n sitter helt i den med, kan vara någon kabel som kommer från tändplattan som kan va lös/av.

Snabb googling, hittade det som förslag smile

Volvo V40 "TeamVolvo" (2014)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 juli 2017 · 13 673 Inlägg

är ju rätt oavancerade elsystem på dom där...
har din modell start och stopp knapp på höger handtag eller är det bara via nyckeln?

stog och kickade som en jävla dåre när jag höll på med min dotters Boatian Retro som varit på vift för förra ägaren..  efter en 20min jobb så såg jag att just den modellen hade en brytare på höger handtag och vips så starta den..      inte jätte troligt men kan ju vara så enkelt..   har ju en Classic stånde här hemma och den har inte så annars hade jag nog tittat lite nogrannare ;-)   eller så säljer du den billigt till mig istället ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jenstornqvist