Baotian Sprint, noll gnista.

Maverickmv
30 juni 2017 · 4 Inlägg

Tråd från 2017 /Mod

Får inte gnista på min Baotian Sprint (Jula). Årsmodell 2010.

Alltid varit strulig, men tänkte få igång den efter att den stått ca 4 år (slutade fungera och vi orkade inte lösa det när jag tog B-kort).

Jag är egentligen inte mekaniker, utan kör på learn by doing, googlar och läser mig till det jag kan, så here goes.

Han har hittills fått nytt:
batteri
tändstift
startrelä
bensin

Detta vet jag är ett problem
Grenröret i gummi har en mindre spricka
det droppar under förgasaren när jag försöker starta, antar att det är ett problem då det luktar bensin.

Mitt största problem är dock att jag inte får gnista alls, jag förstår att de identiferade problemen är problem, men just nu vill jag fokusera på varför jag inte får gnista.

Startmotorn jobbar förbannat bra, men utan gnista händer ju inte mycket tyvärr.

kan det vara CDIboxen?

hampuws
30 juni 2017 · 12 Inlägg

Kolla så att tändkabeln sitter helt fast i tändspolen, samt i tändhatten. Sedan kollar du så att CDI:n sitter helt i den med, kan vara någon kabel som kommer från tändplattan som kan va lös/av.

Snabb googling, hittade det som förslag smile

Volvo V40 "TeamVolvo" (2014)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 juli 2017 · 13 673 Inlägg

är ju rätt oavancerade elsystem på dom där...
har din modell start och stopp knapp på höger handtag eller är det bara via nyckeln?

stog och kickade som en jävla dåre när jag höll på med min dotters Boatian Retro som varit på vift för förra ägaren..  efter en 20min jobb så såg jag att just den modellen hade en brytare på höger handtag och vips så starta den..      inte jätte troligt men kan ju vara så enkelt..   har ju en Classic stånde här hemma och den har inte så annars hade jag nog tittat lite nogrannare ;-)   eller så säljer du den billigt till mig istället ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jenstornqvist
1 juli 2017 · 108 Inlägg

CDIn brukar gå på de har jag för mig, ta inte mitt ord för det dock

simlar
1 juli 2017 · 5 516 Inlägg

Extremt vanligt på samtliga kina-motorer är hallgivaren/varvtalsgivaren som läser av svänghjulet.
Är denna givare trasig vet ej CDIn om att motorn snurrar och skickar därför ej gnista.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Evildan
2 juli 2017 ·

Larmet som är överaktivt?
Den Classic jag ägde 2005 var väldigt nervös att bli stulen och larmade lite när som helst, även under färd.

Maverickmv
4 juli 2017 · 4 Inlägg

Jag har en brytare på moppen, men den har jag kontrollerat, samma sak med sidostödet, det har jag också koll på.
Jag har funderat på CDI'n, men jag tappade gnistan lite där (no pun intended 😉) när jag fått allt på plats och han ändå inte ger gnista... kan CDI'n vara orsaken?.

Hallgivare/varbtalsgivare, vart sitter den och hur kontrollerar jag att den fungerar?.

Tack för svar!

Maverickmv
4 juli 2017 · 4 Inlägg

Growe skrev:
eller så säljer du den billigt till mig istället ;-)

Ja allt är väl till salu till rätt pris wink

Maverickmv
6 juli 2017 · 4 Inlägg

Någon som har koll på vart man köper en vanlig 6 pin STRYPT 45km/h CDI
Billigt!?

Hittar billiga ostrypta men bara dyra strypta.
Ska ju bara ha den fram och tillbaka till jobb/ica, vill inte riskera körkortet med en ostrypt moppe på dem turerna.

CC72
6 juli 2017 · 1 661 Inlägg

Köp en vanlig cdi och stryp den själv genom brickan på bränslenålen eller bricka i avgasröret/"kröken".

Annars får du hitta ett repobjekt på blocket och köpa en reservdelsmoppe att plocka delar ifrån.

Carl_N
17 juni 2021 · 1 Inlägg

Gammal tråd men den hjälpte mig, både tändspole och CDI gick sönder samtidigt.
Mitt problem är att jag inte hittar nån som säljer en strypt CDI på nätet och har den i lager?
Otrypta finns i massor, och billigt. 
Vad händer om polisen stoppar min dotter (som kör denna moppe) och konstaterar att den inte har en strypt CDI, förlorar hon körkortet?
Kan nån hänvisa till en handlare som har strypta CDI-boxar (6 stift av den gamla sorten där alla stift sitter i samma kontakt) till en 45 km/h moppe på lager?

Abmalik
17 juni 2022 · 3 Inlägg

Hej.  Har bautian retro. Inget gnista,  har kollar och bytt många grejer även cdi box. Fick ej ström på kontakt på tändspole heller

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang