Nickeboiis Volvos. (140, 240 och 740)

Här kommer jag att uppdatera det mesta som händer med mina bilar. :)
  • 32 Följare
  • 21 382 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 september 2018
Nickeboii
2 juli 2017 · 762 Inlägg

Efter att ha haft tummen i röven i flera år har jag nu äntligen fått ur den och startat upp en projekttråd, (mest för att få upp motivationen att fixa det som är fel på bilarna), så att ni och jag (mest jag) kan få koll på vad som gjorts med mina bilar/traktorer. wink

Eftersom att jag har fyra bilar så orkar jag inte strata en separat tråd för varje bil utan ni får hålla till godo med en, jag hoppas att det går bra.

Men det blir inte så mycket dyra ingrepp då jag är studerande på Chalmers, ja ni läste rätt. Jag är studerande och har fyra bilar, kan tänkas lite dumt. Och ja det är det, väldigt lol

Bilarna då:

Volvo 144 GL ´73
https://www1.garaget.org/archive/182/181798/298426/large_298426-3097685.jpg
Detta är min första bil som jag köpte när jag fortfarande var i den åldern det var fräckt med moped, dvs. ca. 15.5 år. Den köpte jag för pengar jag fått av försäkringsbolaget på grund av ett fult ärr till följd av ett kirurgiskt ingrepp. Tanken med bilen var att göra en "cool" bil tills den dagen man fick körkort. Det slutade dock med att jag inte gjorde något kosmetiskt förstörande ingrepp eller någon av de klassiska ungdomsmassakreringarna som ses allt för ofta. Det som jag gjort åt utseendet är att byta centrumkåpor på fälgarna, för det kan väl ett ingrepp som kan anses vara okej(?) roll

Lite fakta om bilen då. När jag köpte den hade den rullat 31500 mil, och idag nästan åtta år senare har den rullat 32000 mil,  vilket kan anses som ganska mycket av vissa. Men den känns väldigt fräsch. Så listan på saker att göra är inte så lång, men det finns ändå en del små och några större saker jag vill fixa till.

[ ] Sätta dit skruvar i framdörrarna med kromring runt om. (Endast kosmetsikt)
[ ] Fixa Overdriven på växellådan då den inte vill gå ur under körning = jättedåligt.
[ ] Ny bussning i gaslänkaget.
[ ] Service.
[ ] Byte av alla vätskor.

Och eventuellt en omlackering då den har lite fula bättringar här och där.

Så det var den första bilen.

Den andra bilen, den gröna 242:an, den har jag gjort en del del på men det finns också en massa saker jag vill fixa till med den.

https://www1.garaget.org/archive/182/181798/314029/large_314029-3644707.jpg

Denna bilen köpte jag då jag precis fått anställning i Norge och tjänade helt okej med pengar och jag ville ha ett projekt jag kunde bygga på, 140:in ville jag inte bygga på då den är en ovanlig modell samt att jag tyckte att den var för fin för att bli ett "offer" för den en hormonstinn 18:årings klåfingrighet.

Jag köpte bilen hösten 2012, reggad med 16V motor och fullt fungerande, jag skulle egentligen köpt en BMW 325 e30 CAB, men så hittade jag en till av dessa förbannade(?) Volvos. Jag har haft en del problem med bilen, bland annat så hade jag i 1.5 år en dålig tändspole som fungerade till och från så bilen gick inte som den skulle och jag var så trött på den.

Kan tillägga att jag har lagt ner väldigt mycket pengar på den, bland annat över en lön på inredningen. wink

Det jag vill göra med den bilen är följande:

[ ] Bygga en ny 2.5L 16V motor med lite roliga delar.
[ ] Byta de krokiga listerna.
[ ] Montera Torsendiff.
[ ] Byta till ventilerade bromsar fram.
[ ] Coils fram.

Den tredje, den grå 240:in, den har ett lite ovisst öde då rosten i de bärande delarna inte var så uppskattad hos besiktningen, men det är sånt som händer när någon av de tidigare ägarna tyckte att det var en bra idé att parkera bilen på en gräsmatta i flera år. mad , så jag får se vad jag gör med den bilen. Om jag lagar den eller om jag skrotar den och tar delar från den.

https://www1.garaget.org/archive/182/181798/337976/337976-3795651.jpg

Detta har också varit min bruksbil sen jag tog körkortet, dvs. fem år. Inte så illa för en förstabil som körs av en ungdom som tycker att det är skoj att gasa.

Lagar jag den så finns det lite mer att göra, t.ex. som att byta växellåda då det låter som en stenkross när man ska växla till tvåan. smile

Och den sista, min 740 Turb (emblemet på bagageluckan har gått sönder då någon tyckte att han skulle ha bättre användning för den än jag men det gick av och O:et fattas.). Denna bilen köpte jag för ca. 1.5 månad sen som ersättning för den grå som inte gick igenom besiktningen, och jag hade vid det tillfället ingen tid att laga upp den.

https://www1.garaget.org/archive/182/181798/403975/403975-3820256.jpg

https://www1.garaget.org/archive/182/181798/403975/403975-3820259.jpg

Denna bilen köptes nybesiktad, nyskattad och väldigt billigt för att vara en äkta Turbo.

Bilen har dock sina fel, men är överlag rätt fin. Den har ju haft 10 eller 11 ägare och den har rullat 35000 mil.

Men jag har gjort en liten lista på saker att göra med bilen, så jag har fullt upp.

[ ] Laga rosten i vänster reservhjulsbalja.
[ x] Hitta det skramlande ljudet i bakvagnen samt under bilen.
[ x] Fixa det hängande innertaket.
[x] Fixa handbromsen så att den inte skrapar vid körning.
[x] Fixa backljuset.
[ x] Laga kupéfläkten.
[ ] Laga AC.
[ ] Laga farthållare.
[x ] Fixa så att elantennen går hela vägen.
[ x] Byta ut den blåa lampan i taket mot en vanlig.
[x] Byta kamrem.
[ ] Byta Torpedplåt till en rostfri.
[x] Byta pedalgummin.
[ ] Fixa kopplingen så att den tar högre upp.

Men jag började igår med att arbeta av listan och jag fixade med handbromsen, men det är först när man börjar mecka med bilar som man upptäcker alla fina lösningar, istället för att lägga 20-30 kr på en ny reservdel har man gjort en egen del som inte riktigt passar lol

Men det var väl det hela för tillfället, jag återkommer så fort jag får gjort något, och det kan ta lite tid mellan gångerna.

Ha de gött!

Senast redigerat av Nickeboii (3 april 2018)

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Nickeboii
4 juli 2017 · 762 Inlägg

Har fått gjort lite arbete på min bruksbil, Turben, då den igår promt bestämde sig för att lägga av när jag skulle hälsa på min kusin som mått lite dåligt. Testade att vrida nyckeln igen men inget hände, hörde dock ett oroväckande ljud i form av att motorn verkade snurra alldeles för lätt. Vilket det visade sig att den gjorde också, kompressionen hade försvunnit. Bajs också. Hade topplockspackningen gått? Eller vad var det frågan om? Efter att ha gjort arga gestikuleringar i vägkanten kom min kära far på den briljanta idén: Kan det kanske vara kamremmen som gått av?

Så efter att ha fått bogsera hem bilen den kilometern jag hunnit köra ställde jag bilen i vredesmod på parkeringen och lånade farsans traktor (en 240 som rullat 40000 mil) istället. Som tur är var jag ledig idag och kunde spendera lite kvalitetstid med min kära bruksbil roll vilket jag inte hade planerat. Min plan var att sova riktigt länge och gör absolut ingenting, kanske spela lite Pokémon, men det sket sig.

Så jag satte igång arbetet med darriga händer, kommer jag att klara av detta själv? Jag hade aldrig bytt rem själv innan, men jag var tvungen att ha bilen lagad och pengar har jag ju inte så mycket så att göra det själv blev ett faktum.

Den övre kåpan skruvades av och jag möttes av en välkommen men ändå ovälkommen syn, en brusten kamrem. Som tur är hade jag köpt en rem i förebyggande syfte då tidigare ägare slarvat med rembytet som skulle gjorts för 3000 mil sedan (förbannande ägare som inte kan ta hand om sina bilar mad )

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-0efb4ce3938de0bd49b7faebe00fa355.jpg

Så det var bara att forsätta att skruva ner allt, vilket inte tog allt för lång tid och sedan montera den nya remmen. Det är väldigt skönt att ha Volvos gröna häften bredvid sig som hjälp, där står precis hur man ska göra och med vilka moment allt ska dras med. Riktigt bra att ha big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-dfac8031b6c83b6925d828cce47c4245.jpg

Och sen var det bara att montera tillbaka allt och kolla så att det fungerade. smile

Dock så var det inte bara tråkiga saker som hände idag, fick även hem ett paket på posten. Med ett innehåll som gör alla blöjraggare våta av bara tanken på det, ett så kallat pennfack. Blått dessutom, som passar mot den väldigt blå interiören. Yes tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-bd8cb317eddecc0dba4592fb5a378b5c.jpg


Det var allt för idag, ha det gött änna.

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Nickeboii
7 juli 2017 · 762 Inlägg

Tänkte bara säga att listan på saker att göra med 740:in växer, nu har stödlagret börjat låta riktigt illa, ungefär som en köttkvarn. hehe. Det är nästan som att jag har mer att göra med denna bilen än vad jag hade med den grå som den skulle ersätta.. tongue

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Volvo-Tysken
7 juli 2017 · 312 Inlägg

Trevligt projekt och en fantastisk bilsamling smile
Jag är ocksa studerande med flera gamla bilar samtidigt (fast i Tyskland wink ) och tycker att det är underbart att pyssla pa dem i fritiden vilket är ju typ motsatsen av det man gör i plugget big_smile
Just nu har jag ocksa 2st 240sar som du kan se i mitt projekt. Angaende din 244 maste jag säga att det är absolut värt att ta fingret ur och svetsa lite rost. Detta roliga jobb star i ingen relation till en skrotad 240 sa enligt mig är beslutet lätt smile

Volvo 945 "Pojken" (1993)
Volvo 245 DIESEL "Christel" (1992)
Nickeboii
9 juli 2017 · 762 Inlägg

volvo245kompisen skrev:
Trevligt projekt och en fantastisk bilsamling smile
Jag är ocksa studerande med flera gamla bilar samtidigt (fast i Tyskland wink ) och tycker att det är underbart att pyssla pa dem i fritiden vilket är ju typ motsatsen av det man gör i plugget big_smile
Just nu har jag ocksa 2st 240sar som du kan se i mitt projekt. Angaende din 244 maste jag säga att det är absolut värt att ta fingret ur och svetsa lite rost. Detta roliga jobb star i ingen relation till en skrotad 240 sa enligt mig är beslutet lätt smile

Ja det är riktigt mysigt faktiskt, i alla fall när man får göra det man vill med bilen och inte bara fixa massa saker som går sönder. Försöker fortfarande att hitta fläktmotståndet till min ECC, men det är svårt och Volvo vill ha 1400 kr för det, men om jag inte hittar något mer får jag väl köpa det. roll

Jo jag tycker likaväl som du att det är tråkigt att skrota bilen, men det är också svårt att få tiden att räcka. Men som det är nu så står bilen på garageuppfarten och inte på något gräs i alla fall, så den kommer inte att bli så mycket sämre. smile Vi får se hur det blir, skrotas den kommer alla delar som är värda att tas hand om att demonteras. Bland annat skulle frambromsarna sättas på min gröna och bakaxeln med kardan skulle gå till min pappas 240, samt styrväxeln skulle gå till min brors 240. smile

Dina bilar var riktigt fina de med , en polering på den röda så blir den nog riktigt fin tror jag big_smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Nickeboii
9 juli 2017 · 762 Inlägg

Listan på saker att göra med bruksbilen har inte blivit mindre och listan på saker att göra med de andra bilarna har inte blivit mindre. För tydligen är delarna till 740:ins ECC lika ovanliga som enhörningar, men efter mycket letande hittade jag det för*****de fläktmotståndet som jag antar har brunnit upp till följd av fläktens motvilja att röra på sig. 1400 kr ville de ha för ett sådant, kanske får köpa ett sånt om jag vill ha en fungerande kupéfläkt.. yikes

Men i vilket fall så har stödlagret börjat ge upp också, så jag beställde ett nytt sådant när jag ändå var igång.
För så vitt jag vet så ska stödlager inte låta som en köttkvarn? Kan ju ha fel dock.. roll

Det jag har hunnit med dock är att städa ur bilen inuti, vilket blev helt okej. Jag tog bort lite smuts runt fotbrunnarna samt la på lite av Meguiars Interiörs glans och deras mattvätt. smile

Före
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-f0c8cff10a5d1ffdbad0c14acd50dc4b.jpg

Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-779cc0f246bf545b9a072f505e3c214d.jpg

Samt lite före och efter på deras glansmedel,
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-3e08114418edf0f3fd64da8a810a3f5f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-a3881eab48bc04ef4cbe9462a15b2bc5.jpg

Lite svårt att se på bilden hur resultatet blev, men det syns mer i verkligheten. smile

Ha de.

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Volvo-Tysken
10 juli 2017 · 312 Inlägg

Nickeboii skrev:

volvo245kompisen skrev:
Trevligt projekt och en fantastisk bilsamling smile
Jag är ocksa studerande med flera gamla bilar samtidigt (fast i Tyskland wink ) och tycker att det är underbart att pyssla pa dem i fritiden vilket är ju typ motsatsen av det man gör i plugget big_smile
Just nu har jag ocksa 2st 240sar som du kan se i mitt projekt. Angaende din 244 maste jag säga att det är absolut värt att ta fingret ur och svetsa lite rost. Detta roliga jobb star i ingen relation till en skrotad 240 sa enligt mig är beslutet lätt smile

Ja det är riktigt mysigt faktiskt, i alla fall när man får göra det man vill med bilen och inte bara fixa massa saker som går sönder. Försöker fortfarande att hitta fläktmotståndet till min ECC, men det är svårt och Volvo vill ha 1400 kr för det, men om jag inte hittar något mer får jag väl köpa det. roll

Jo jag tycker likaväl som du att det är tråkigt att skrota bilen, men det är också svårt att få tiden att räcka. Men som det är nu så står bilen på garageuppfarten och inte på något gräs i alla fall, så den kommer inte att bli så mycket sämre. smile Vi får se hur det blir, skrotas den kommer alla delar som är värda att tas hand om att demonteras. Bland annat skulle frambromsarna sättas på min gröna och bakaxeln med kardan skulle gå till min pappas 240, samt styrväxeln skulle gå till min brors 240. smile

Dina bilar var riktigt fina de med , en polering på den röda så blir den nog riktigt fin tror jag big_smile

Jupp, hos mig är det dock bara lagning just nu, den lilla fritiden räcker precis för att halla bilen vid liv men inte för att göra den riktigt fin. Till vintern behöver jag en annan bil för den blaa 245 är helt slut i bussningarna, leder, bromsar osv trots att jag vardar den sa. Men det märks att jag kör 5500mil med den per ar hmm  Andra människor hade nog skrotat den sedan länge men jag ser det som bevis för att visa folk att den överlever ända och blir bättre med tiden wink
Den graa 245 räddade jag fran att bli skrotad, det var mycket jobb pa den ocksa men till slut salde jag den till en glad entusiast och tjänade tillomed 18000kr big_smile
I mellantid är den röda polerad. Jag ska lägga upp bilder snart. Den sög upp poleringsmedeln liksom för den var sa matt. Man maste nog polera den tre ganger till lol

Nickeboii
10 juli 2017 · 762 Inlägg

volvo245kompisen skrev:
Jupp, hos mig är det dock bara lagning just nu, den lilla fritiden räcker precis för att halla bilen vid liv men inte för att göra den riktigt fin. Till vintern behöver jag en annan bil för den blaa 245 är helt slut i bussningarna, leder, bromsar osv trots att jag vardar den sa. Men det märks att jag kör 5500mil med den per ar hmm  Andra människor hade nog skrotat den sedan länge men jag ser det som bevis för att visa folk att den överlever ända och blir bättre med tiden wink
Den graa 245 räddade jag fran att bli skrotad, det var mycket jobb pa den ocksa men till slut salde jag den till en glad entusiast och tjänade tillomed 18000kr big_smile
I mellantid är den röda polerad. Jag ska lägga upp bilder snart. Den sög upp poleringsmedeln liksom för den var sa matt. Man maste nog polera den tre ganger till lol

Samma här, just nu går all min tid samt pengar till min 740 så att den ska bli en bra bruksbil. Även om jag inte kör 5500 mil om året så kör jag nog ändå runt 1500-2000 mil med bruksbilen per år. Så den rullar ju en del den med. Men även om det är mycket delar att byta så kan du ju i alla fall se det positiva med att ha en gammal långmilad bil som bruksbil, du har ingen värdeminskning. Så det går ju jämt ut ändå jämfört med om du skulle pendlat med en ny bil. smile

Jag får kolla in och se hur det går för dig med bilarna, ska bli kul att se om du lyckas få till glansen på den röda igen big_smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Volvo-Tysken
10 juli 2017 · 312 Inlägg

Nickeboii skrev:

volvo245kompisen skrev:
Jupp, hos mig är det dock bara lagning just nu, den lilla fritiden räcker precis för att halla bilen vid liv men inte för att göra den riktigt fin. Till vintern behöver jag en annan bil för den blaa 245 är helt slut i bussningarna, leder, bromsar osv trots att jag vardar den sa. Men det märks att jag kör 5500mil med den per ar hmm  Andra människor hade nog skrotat den sedan länge men jag ser det som bevis för att visa folk att den överlever ända och blir bättre med tiden wink
Den graa 245 räddade jag fran att bli skrotad, det var mycket jobb pa den ocksa men till slut salde jag den till en glad entusiast och tjänade tillomed 18000kr big_smile
I mellantid är den röda polerad. Jag ska lägga upp bilder snart. Den sög upp poleringsmedeln liksom för den var sa matt. Man maste nog polera den tre ganger till lol

Samma här, just nu går all min tid samt pengar till min 740 så att den ska bli en bra bruksbil. Även om jag inte kör 5500 mil om året så kör jag nog ändå runt 1500-2000 mil med bruksbilen per år. Så den rullar ju en del den med. Men även om det är mycket delar att byta så kan du ju i alla fall se det positiva med att ha en gammal långmilad bil som bruksbil, du har ingen värdeminskning. Så det går ju jämt ut ändå jämfört med om du skulle pendlat med en ny bil. smile

Jag får kolla in och se hur det går för dig med bilarna, ska bli kul att se om du lyckas få till glansen på den röda igen big_smile

Just det, man har ingen värdeminskning men ännu roligare är att man kör en asgammal bil i vardagen. Jag maste spy när jag tänker pa att det finns folk som pendlar sa mycket i en 2 ar gammal Golf ;P Vad trakigt! Dessutom lägger jag hellre mer pengar pa bensin än pa verkstadskostnader. 245an har inte varit pa verkstad sedan 2 ar wink Men jag kommer ända aldrig sälja den blaa för den har blivit en bastavän under tiden wink
Du far vänta lite, jag haller pa att uppdatera sa du kan se nagra nya bilder snart smile

Nickeboii
10 juli 2017 · 762 Inlägg

Ni vet känslan när man fixar med bilen och man hittat felet, så upptäcker man ännu mer fel? Den känslan hade jag just nu.

Hissade upp bilen för att laga den trasiga kabeln/kontakten till backljusen på växellådan för att se om det var felet, la ut en matta på marken för att skydda mig mot det obekväma underlaget, började kravla mig in under bilen och kände till mitt förtret att katten kissat på mattan. Det luktar inte speciellt gott.. Men jag hittade felet i alla fall. Dock i vanlig ordning så hittar man inte de verktyg man ska ha, och i detta fall lödkolven. Så jag gjorde en tillfällig lagning som varje lat ungdom gör, jag använde mig av en sockerbit för att skarva ihop kablarna. Så vi får se hur länge det håller wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-76050e32ec29f33ce9ecba290ce5fc7a.jpg

Men i vilket fall, med backljusen för tillfället lagade så kände jag en liten kortvarig glädje, tills jag hittade två ofrivilliga lättningshål. Dessa lättningshål sitter i golvet på förarsidan precis bredvid domkraftsfästet, så listan som kunde ha blivit kortare idag fylldes istället på med fler saker att göra: Att laga två rosthål i golvet..

Sen bjuder jag på en bild på bilen upphissad på mina fina pallbockar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-e38bdf58725b42efff64859ff978441e.jpg

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Nickeboii
15 juli 2017 · 762 Inlägg

Det har inte hänt så mycket, har knappt varit hemma de senaste dagarna. Men idag fick jag tummen ur baken och fixade passagerarbältet som var lika slappt som en 90 årig dams överarmar. Så jag köpte lite silikonspary och smörjde upp allt, så det blev mycket bättre. Kanske som en 45 åring nu. Men som vanligt så har man förlagt verktygen, och i detta fall bitsskruvmejseln så jag fick improvisera:

Varför inte använda en drillborr som bitshållare?
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-195cadb43b133dbf4c5984975d65c0a8.jpg 

Eller kanske en skiftnyckel?
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-cc38b589c5763dede83e57a2d439f0b4.jpg

Sen har jag äntligen fått hämtat min nya rostfria torpedplåt, som Volvo1988 här på garaget var så snäll och hämtade från skroten.

Nya.

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-fbcd9fa604bd92a7220b86bc2b0d14e3.jpg

Och den gamla, med lite motivlackeringar (fågelbajs)

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-0232cf36bcc7c86dc46beb052adbc98c.jpg

Det var allt för idag big_smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Tampongpunkarn
16 juli 2017 · 786 Inlägg

Följer smile Den ljus gråa 240in Redig nice ^^

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
Nickeboii
16 juli 2017 · 762 Inlägg

Tampongpunkarn skrev:
Följer smile Den ljus gråa 240in Redig nice ^^

Tackar!

Jo den är trevlig, men rostig under som sagt. Men kanske får laga upp den, ska försöka att få tid och pengar till det. Annars ställer jag undan den. Jag har ju ändå haft den som bruksbil i snart fem år big_smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Nickeboii
11 augusti 2017 · 762 Inlägg

Nä, nu får det vara dags att uppdatera lite om vad som hänt (eller rättare sagt inte hänt).
Jag har haft väldigt mycket att göra det senaste och det känns nästan som att man inte ens har haft tid att gå på toa, men jag har ändå fått gjort två saker sen senast; nämligen bytt stödlager samt att jag har bytt bakdämparna.

Stödlagret köptes ett nytt på Volvo och med de nya delarna hemma satte jag igång med vad jag trodde skulle vara en lätt uppgift. Men näää, inte ens med slägga och huggmejsel gick det att få ut det gamla lagret ur hållaren. Så lätt förbannad och sönderbiten av djävulens avkomma, knotten, gick jag till grannen och frågade om jag kunde låna hans press. Sagt och gjort, och med det nya lagret monterat kunde jag köra lite inspirerat utan att det låter som en köttkvarn under bilen. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-64bd99d7ab9e87f3d01ffcabd6ea8ae3.jpg
Sen har jag även som ovan nämnt hunnit byta bakdämpare, i hopp om att jag skulle bli av med det förfärliga klonkande ljudet. När jag skulle ta av den vänstra nedre bulten tyckte jag att de var lite väl liten, vilket den var. Någon av de tidigare ägarna tyckte alltså att det var en bra idé att montera en M8 istället för en M12 roll , därav det klonkande ljudet. Sen satt det två olika dämpare bak vilket förklarade den oroliga väghållningen. Så jag monterade nya Bilstein B4 dämpare, vilket gjorde en väldig skillnad för väghållningen big_smile

Sen la jag precis en beställning på nya bussningar till framvagnen, så jag hoppas på att den ska bli lite stabilare på vägen smile

Det var allt för idag. Ha det!

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
turbonova gillar en riktig burnout
11 augusti 2017 · 1 174 Inlägg

Trevliga bilar smile har du fler bilder på 140:in?

Nickeboii
11 augusti 2017 · 762 Inlägg

turbonova skrev:
Trevliga bilar smile har du fler bilder på 140:in?

Tackar tackar! Jodå det har jag, något speciellt du vill se? smile

Det finns några bilder till här: https://www.garaget.org/?car=298426

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
turbonova gillar en riktig burnout
11 augusti 2017 · 1 174 Inlägg

Nä va bara nyfiken, har alltid gillat volvo 140:i. Den såg riktigt fin ut. Håll hårt i den smile

V_O-L-V_O
12 augusti 2017 · 555 Inlägg

Fyra bilar i en tråd, GRYMT...gäller o inte ha för många bokstavsförkortningar för o kunna hänga me här! smile

Ser också gärna mer av din fina 144!

Volvo 144GL "GOLDIE" (1974)
Volvo V90 3.0 "Jessie" (1998)
Nickeboii
12 augusti 2017 · 762 Inlägg

turbonova skrev:
Nä va bara nyfiken, har alltid gillat volvo 140:i. Den såg riktigt fin ut. Håll hårt i den smile

Jag tackar så mycket för den fina kommentaren! Det är min förstabil som jag köpte när jag var 15 år, och nu är jag 23 så jag håller allt hårt i den! big_smile

V_O-L-V_O skrev:
Fyra bilar i en tråd, GRYMT...gäller o inte ha för många bokstavsförkortningar för o kunna hänga me här! smile

Ser också gärna mer av din fina 144!

Ska försöka att hålla tungan i rätt mun när jag gör uppdateringar, dock så kommer det mestadels att handla om min 740 för det är den jag har tid och råd att fixa med. Men jag ska försöka att fixa med de andra också, och då framförallt min 144. smile Tänkte att jag ska göra en service på den inom en snar framtid, samt försöka fixa växelllådan big_smile

Så håll till godo!

MVH

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Nickeboii
17 augusti 2017 · 762 Inlägg

Tjenare igen, har fått gjort ytterligare en sak med 740:in idag, något som borde ha gjorts för ett tag sedan. Nämligen att byta bussningar i framvagnen. Jag köpte mig en sats från L-M-R i fredags och de var framme i tisdags, helt okej frakttid smile

Men som vanligt när man meckar med en bil som har haft fler ägare än vad man har fingrar så finns det alltid nya mer eller mindre intressanta saker att skåda;

Vad sägs om detta? De har dragit sönder skruven som håller fast stötdämparen i fjäderbenet så att brickan man har till att spänna fast skruven har lossnat från gängan. Så det innebär att jag måste ha ner hela fjäderbenet för att fixa det, suck, det får bli vid ett annat tillfälle. roll Jag satte i alla fall en liten tygbit emellan för att slippa det klirrande ljudet när man kör över gupp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-17acb34b057dda3da5f07a4e70e19078.jpg

Samt att någon var så lat att man satt dit den nya bromsslangen med buntband och låtit den gamla rörstumpen sitta kvar i fästet. #Glädjen_av_att_äga_en_bil_med_många_tidigare_ägare. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-03097e167116cb61e8959fb1208f0b28.jpg

Läge att dessa byttes ut tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-a6bbf02664ee78b85d4f7893aed5a4c2.jpg
Nu ska jag iväg och testköra bilen. Ha det gött!

P.s. Jag tänkte åka till VROM på söndag, vilken bil ska man åka med dit? Funderar på 740:in då jag tagit både den gröna och den blå dit tidigare. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang