Nickeboiis Volvos. (140, 240 och 740)

Här kommer jag att uppdatera det mesta som händer med mina bilar. :)
  • 32 Följare
  • 21 210 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 september 2018
Nickeboii
21 augusti 2017 · 762 Inlägg

Tjabbamors,

I helgen var det som några av er vet VROM och för er som inte vet vad det är så är det en Volvoträff. Men i vilket fall så var det i lördags ett "rally" där man ska följa en sträcka och längs med denna är det ett antal stopp med frågesport och liknande längs vägen. Riktigt roligt faktiskt, denna gången gick rallyt från Gräfsnäs till Volvo-Arendal.

Så i fredags på morgonen kollade jag väderleksrapporten för lördagen; regn, bara massa regn. Jahapp tänkte jag, då tar jag väl 740:in då jag inte ville köra i regnet med min 242:a. Men blev det något regn, nää... Så klart inte. Detta innebar i alla fall att jag la nästan fem timmar på att tvätta min 740, den måste ju se lite respektabel ut i alla fall när man åker på träff.

Jag började med att tvätta den vanligt, sen gick jag över den med Clay-bar och sen ett lager med vax. smile
För er som inte använt clay-bar innan så kan jag rekommendera det, lacken blir mycket slätare då den får bort mycket av den hårt sittande smutsen. big_smile

Resultatet, helt okej ändå måste jag säga:
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-08708b28df6c8f07d76a931e9ac790f7.jpg

Sen har jag även lyckats få fram felkoderna ur ECC:n och jag fick "2-3-3 Kupéfläkt överström", så jag gissar på att det är fläktmotståndet som gett med sig. och jag har hittat ett begagnat sådant så jag hoppas att det ska hjälpa big_smile

Det var allt för idag, och jag ska försöka att få med de andra bilarna lite mer, men dagarna har ju bara 24 timmar sad

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Volvo-Tysken
27 augusti 2017 · 312 Inlägg

Lacken är verkligen underbar pa 740n smile
Jag var ocksa pa VROM träffen men sag aldrig din bil tyvärr, kanske nästa ar cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211747/211747-a098400e206419b15f273811a61a7fb4.jpg

Senast redigerat av volvo245kompisen (27 augusti 2017)

Volvo 245 "Bertil" (1992)
Volvo 245 DIESEL "Christel" (1992)
Nickeboii
29 augusti 2017 · 762 Inlägg

volvo245kompisen skrev:
Lacken är verkligen underbar pa 740n smile
Jag var ocksa pa VROM träffen men sag aldrig din bil tyvärr, kanske nästa ar cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211747/211747-a098400e206419b15f273811a61a7fb4.jpg

Jag körde VROM rallyt på lördagen och ställde tyvärr aldrig ut något, hade tänkt ställa ut min 242:a men orkade inte ta mig in till Göteborg. smile

Fina bilar det där! big_smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Nickeboii
29 augusti 2017 · 762 Inlägg

Liten snabb update. Har bytt fläktmotståndet men utan resultat och den ECC får fortfarande samma felkod tyvärr.

Någon som sitter inne på någon bra idé om vart man ska börja felsöka, eller kanske ett elschema? Har bytt fläkten och motståndet nu. hmm

Ska även se om jag inte kan hinna med att göra en service på 144:an framöver, har köpt ny olja hittils, så ska köpa oljefilter och sånt i veckan. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Volvo-Tysken
30 augusti 2017 · 312 Inlägg

Nickeboii skrev:

volvo245kompisen skrev:
Lacken är verkligen underbar pa 740n smile
Jag var ocksa pa VROM träffen men sag aldrig din bil tyvärr, kanske nästa ar cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211747/211747-a098400e206419b15f273811a61a7fb4.jpg

Jag körde VROM rallyt på lördagen och ställde tyvärr aldrig ut något, hade tänkt ställa ut min 242:a men orkade inte ta mig in till Göteborg. smile

Fina bilar det där! big_smile

Okej!
Tack! Det är bilar av 2 kompisar och min 245 till höger smile

Nickeboii
11 september 2017 · 762 Inlägg

Tjenis, som vanligt har man gjort mindre än vad man har planerat men lite har man fått gjort.

I tisdags så fick jag ett sms av farsan som ville att jag skulle laga min brors bil, även han har en 240, som inte ville starta. Dagen innan så sa min bror att hastighetsmätaren och varvräknaren inte ville fungera vilket jag sen innan vet är ett täcken på att strömmen börjar ta slut. Så sagt och gjort, mätte spänningen över batteriet, 9V, testade att sätta in ett annat batteri och den startade. Mätte återigen spänningen men den var bara 12V så generatorn hade gett upp. Ett vanligt fel på generatorerna brukar vara att laddningsrelät ger upp, och som tur är hade jag ett liggandes i handskfacket på min grå 240. Efter 45 minuter och inte allt för många svordomar senare var det klart och jag testade att starta bilen, mätte spänningen, 14V. Yes, cool

Sen har jag även köpt två "nya" bärarmar till min 740, så jag ska se om det kan göra att bilen blir lika hög på båda sidor i bak tongue Samt att jag tänkte byta bussningar i hopp om att få bort lite av skramlet. smile

Utöver det så var det i söndags en liten biluställning för bilar över 40 år på torget i Kungsbacka, så jag tog dit min 242, som fyllde 41 i år big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-598d719629c79ee7db094fea96fb5f87.jpg

Det var allt för denna gång!

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Nickeboii
15 september 2017 · 762 Inlägg

Goddagens.

Vet ni vad som är tråkigare än att byta stödlagret på en 740? Jo, att byta det två gånger...

I tisdagskväll så var jag helt ensam på motorvägen och tänkte att jag skulle ta tillfället i akt och gasa på lite. Och vad lärde jag mig av detta? Jo nämligen att kardanen antagligen inte satts ihop rätt av tidigare ägare, och att den obalansen som blir vid högre hastigheter är så kraftig att stödlagerhållaren ger upp. roll

Så jag beställde ett nytt på onsdagen och fick monterat det igår kväll. big_smile

Sen har jag eventuellt fått tag på en 940 innertak som ska ersätta det hängiga i 740:in. smile

Det var alles.
Ha det.

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Nickeboii
16 september 2017 · 762 Inlägg

En liten kort uppdatering.

Bytte ratt i min 740 idag, då lädret på gamla ratten gick sönder. De tidigare ägarna måste ha haft frätande handsvett för lädret har varit kladdigt och tunt. tongue

I vilket fall så kom jag över en R-sportratt till 740 för två år sedan, så jag satte in den istället. Den är inte i nyskick, men den är i bättre skick än MOMO-ratten jag tog ut. Lite kul info för er som inte visste det, MOMO tillverkade Volvos R-sportrattar när det begav sig smile

Gamla:
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-befae9dd890ff174a16cfd652be08e68.jpg

"Nya"
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-24a4a3732b71bc41ae5a5f755722303f.jpg

big_smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
werd
16 september 2017 · 349 Inlägg

Härlig tråd! Perfekta bilar big_smile
Har fortfarande 242an som bakgrundsbild, efter du skicka högupplösta bilder! wink

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Nickeboii
16 september 2017 · 762 Inlägg

werd skrev:
Härlig tråd! Perfekta bilar big_smile
Har fortfarande 242an som bakgrundsbild, efter du skicka högupplösta bilder! wink

Hehe, tackar tackar! big_smile
Vad trevligt, hade glömt av att jag skickade bilder. Men det är kul att du uppskattar bilen big_smile Ska försöka att fixa lite mer med de andra bilarna också, men det är svårt när bruksbilen måste ha ständig uppmärksamhet. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Nickeboii
18 september 2017 · 762 Inlägg

Har under helgen handlat på mig lite "nya" delar till 740:in, så håll till godo! En större uppdatering kommer snart smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Nickeboii
18 september 2017 · 762 Inlägg

Har idag börjat ta tag i bärarmarna till 740:in. Köpte i förra veckan två stycken begagnade bärarmar från bildelsbasen, i hopp om att få bilen jämnt hög/låg i bak, och till min förvåning så var de båda helt rostfria. Men den ena hade jävulskt mycket underredsmassa på sig, så det tig lång tid att få bort.

Så här såg de ut från början;

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-241cff7c597c85eae2e6f3cdaa25d4ee.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-e7b8a322e01cff205cf021e9427bf49d.jpg

Efter över en timmas slipande med borrmaskin med stålborststrissa så såg den ut så här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-0225c9ac8372c6dee89688f4fb648f19.jpg

Sen la jag på två lager med kallgalv för att hålla rosten borta:

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-728feacf28762c24c09c658f06263968.jpg

Och till sist, hammarlack:

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-595864087d9ac6e388d23de65a8e9af7.jpg


Sådär, nu ska nog rosten hållas borta. big_smile

Ha det gött!

Senast redigerat av Nickeboii (18 september 2017)

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Nickeboii
30 september 2017 · 762 Inlägg

Det var ett litet tag sedan jag uppdaterade och ni tänker säkert, fan vad lat han är. Jo det är i och för sig sant, men har haft mycket att göra den senaste tiden. Men liiiite har jag ändå hunnit med att göra. Jag har fått tag på två stycken överfall till bakaxeln som är i lite bättre skick än de som sitter på just nu, samt att jag har beställt bussningarna som sitter mellan bärarmarna och bakaxeln. Men fy fasen vad dyra de är, 410 kr styck på Volvo och bara några enstaka kronor billigare på andra ställen. Så 1640 kr för fyra gummidelar sad Men men.

Nu till det lite roligare,  jag har bara hunnit med att slipa ner ett av överfallen men det blev i alla fall lite bättre än innan samt  att jag hann lägga på ett lager med grundfärg med följande resultat:

Här är ursprungsskicket samt bussningarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-aef75d3f7f5596be8b2ede717010fb05.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-b95dea95fb809fb6d49c51f2c16cedfd.jpg

Efter en massa slipande såg det ut såhär:
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-b0e37b6583d7627766c566a213596f77.jpg

och med ett lager färg:
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-8d2138c31ae06608664fbf0a790e79ef.jpg


Nu undrar ni säkert varför jag ger mig på att renovera upp dessa? Jo för att nya kostar 910 kr styck och det har inte en fattig student råd med, dessa kostade 50 kr styck wink

Ha de gôtt

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Nickeboii
21 oktober 2017 · 762 Inlägg

Tjenare, det har inte hänt så mycket den senaste tiden. Har inte ens hunnit lägga ett till lager färg på överfallen. sad
Men en lite roligare nyhet är att jag har bestämt mig för att laga upp den grå 240:in. Och den ska besiktas nu på tisdag, hoppas att det inte blir för mycket att göra.. I somras när den ställdes av så gjordes det med fyra tvåor, varav en rosttvåa som var droppen. Jag var just då inne i en tentaperiod (nu också för den delen) och jag hade ingen tid att laga den. Men jag saknar att köra den bilen. smile

Jag återkommer på tisdag med poängtavlan! big_smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Nickeboii
24 oktober 2017 · 762 Inlägg

Tjenare,

Var idag iväg och besiktade den gråa 240:in, med samma poängsamling som förra gången.
*Rost i främre tvärbalkar
*Dåliga bromsslangar från bromskraftsfördelaren och bakaxeln.
*Vänster spindelled
*Höger styrled.

Så det var positivt! big_smile Kommer att lämna iväg svetsarbetet då jag saknar svets hemma, resten kommer jag att göra själv. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-6e006eb48a56e09d4c7171b61f6f02a4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-30aea1f8d97239290e86d4c29d23e717.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-b92953418f25225c90811fea18af7740.jpg

Sådär ser det ut, inte speciellt roligt att kolla på. Men de säger ju att rosthål är lättare än kolfiber roll

Så framöver kommer fokus att läggas på denna! big_smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
werd
25 oktober 2017 · 349 Inlägg

Mmm...svetsa rost i vita 240in. Bara massa tidigare fusklagningar av ägaren innan farsan. Riktigt skoj att jaga frisk plåt... INTE.
Och ja, kolfiber är överskattat!

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Nickeboii
26 oktober 2017 · 762 Inlägg

Tjenare,

Även om jag sa att jag framöver skulle satsa på att laga upp 240:in fick jag idag ett ryck och bytte innertak i 740:in. För det hängde ner så att det låg på huvudet. roll Jag trodde att det skulle vara ett ganska enkelt jobb, vilket det var men väldigt tidskrävande... Många skruvar, hehe.

Innan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-86e9a7a33778f0094090b0b414514699.jpg

Det var en del som var tvunget att demonteras, baksäte, förarstol, alla lister runt taket, backspegel, solskydden och eftersom att jag har belyst sminkspegel så var jag tvungen att koppla ur kontakten som var lokaliserad bakom handskfacket... suck. Så bort med listen vid a stolpen och ut med handskfacket. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-6d3f50dc0bc2beb7e16048a82f8d5934.jpg

Dock så är 940:ins innertak något annorlunda och man får ta bort ca. en centimeter i bakkant.

Och med allt tillbaka på sin plats:

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-89d70a562271278d834e0afe6c150bd1.jpg

Sådär, ju ska det nog bli mer av 240:in framöver. smile

Senast redigerat av Nickeboii (26 oktober 2017)

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Tampongpunkarn
1 november 2017 · 786 Inlägg

Tråkigt arbete med 240n.. Rost är verkligen paska juttu...

innertaket blev ju Stilrent wink Precis som de skall vaa

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
Nickeboii
16 november 2017 · 762 Inlägg

werd skrev:
Mmm...svetsa rost i vita 240in. Bara massa tidigare fusklagningar av ägaren innan farsan. Riktigt skoj att jaga frisk plåt... INTE.
Och ja, kolfiber är överskattat!

Usch ja, det värsta som finns är fusklagningar. Speciellt när det tar lika lång tid att göra det på rätt sätt från början. roll

Tampongpunkarn skrev:
Tråkigt arbete med 240n.. Rost är verkligen paska juttu...

innertaket blev ju Stilrent wink Precis som de skall vaa

Ja, rost är det värsta som finns. Den blir många bilars död. sad

Ja innertaket blev bra, mycket trevligare än innan då det hängde ner i huvudet på mig. big_smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Nickeboii
16 november 2017 · 762 Inlägg

Tjenare,

Nu kanske ni tror att detta inlägget kommer att handla om  240:in som jag lovat, men det är bara delvis sant. För den är fortfarande på rostlagning och jag hoppas få tillbaka den inom kort så att jag kan laga resten av besiktningstvåorna, och byta växellåda. big_smile

Så istället kommer inlägget att handla om mina fortsatta bravader med min 740 Turb..

Som ni kanske vet så skar min kupéfläkt och jag har ännu inte lyckats få igång den. Så jag köpte mig en ECC panel från en 940 för att se om det var den det var fel på.  Men icke, fortfarande samma felkod. Dock så passar inte panelen i 740 då de har olika lutning på framsidan. Fick dock kollat så att det inte var fel på den gamla. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-6e8b34305a344dfd8d9f1ef537722ac3.jpg

Sen var det även dags för service igen, har redan kört 1000 mil med bilen sedan jag köpte den i maj, så jag bytte olja och filter. Jag brukar köra med biltemas halvsyntet 10W-40 och ett Volvo original oljefilter, det tycker jag fungerar bra. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-aa559cf856151cf78b79bf491eeb033f.jpg

Sen dags för byte till vinterdäck, man vill ju inte köra med 225 breda sommardäck om snön skulle komma utan förvarning.  :S

Och eftersom att jag har spacers så är det "bara" 40  bultar att lossa. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-6e2bad3f1c64e41452dca4a8a4dbe1b6.jpg
(Bilden blev lite halvbra på grund av ljuset ute.)

Det märks att fälgar gör väldigt mycket för en bils utseende, Volvos Draco fälgar ser så tråkiga ut jämfört med Ixxion (Ocean storm) fälgarna sad Men till min stora förvåning så var vinterdäcken jag fick med bilen så gott som nya big_smile

och har man en bakhjulsdriven bil med spacers så innebär det att det är svårt att få loss de främre spacerserna utan att man är två, speciellt om man saknar en bra mutterknack. sad

Men det löstes på följande sätt,

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-ade388cb04943f1b60ce03df283606f8.jpg

Så ett tips till er som inte har en vän till hands vid däckbyte med spacers big_smile

Och så det sista. Jag hade i ungefär en veckas tid känt en svag doft av lösningsmedel i bilen, så jag trodde att jag lyckats släpa med mig något in i bilen men det blev jag varse om att så var inte fallet. Utan i måndags när jag skulle köra hem så blev doften väldigt påtaglig och kände även att det var bensin som luktade.

Så när jag kom hem så öppnade jag motorhuven och såg att bränslereturen läkte vid fuelrailen. Så jag klippte av 3 cm och satte på den igen, startade motorn och kollade efter läckor. Yes tänkte jag, fixat. Men så kände jag återigen lukten av bensin och såg att slangen börjat läcka i andra änden. Bajs.

Och eftersom att slangen redan var i kortaste laget så var jag tvungen att leta i gömmorna efter en ny slang som kunde ersätta den gamla. .....

Nämen, ser man på, är det inte en original Volvo bränsleslang som ligger här, som jag inte visste fanns i garaget. big_smile Perfekt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181798/181798-89cd58adc5b6a51cda68dc55b29dc197.jpg
Så efter en timmes pustande, frustande, svett i mängder och olja i ansiktet var den på. För att byta en slang ska ju inte vara enkelt...

Det var allt som har hänt sen sist. Men nästa inlägg bör rimligtvis handla om den grå 240:in, men man vet inte. 740:in börjar väl krångla igen roll

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang