Aktiv Baslåda

BasGalen
7 juli 2017 · 111 Inlägg

Tjena allesammans, tänkte köpa mig en Aktiv baslåda då jag har dåligt med erfarenhet av slutsteg osv och bara känner mer för en aktiv. Hursomhelst vart jävligt sugen på den här: https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-ba21 … slada.html och med det köpa det här kabelkittet: https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pp2- … -10mm.html .

är det bara att trycka in + och - samt remtoten i slutsteget på lådan eller är det något mer man måste göra?

Finns det några synpunkter på baslådan eller några förslag på andra bra aktiva baslådor?

Tusen tack för svar. smile

Senast redigerat av BasGalen (7 juli 2017)

BasGalen
7 juli 2017 · 111 Inlägg

Här är stereon jag har: https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-gm100.html den har remote och lågnivå

Fjong
7 juli 2017 · 1 494 Inlägg

Det sitter ju ett slutsteg i den aktiva med, och kräver precis som externa steg korrekt installation och inställning för att fungera som dom ska. Ända skillnaden där är att steget redan sitter på lådan mer eller mindre. Aldrig hört lådan i fråga så har inte mycket att säga där mer än det vanliga, försök ta dig till en butik eller ut på träffar och se om du kan provlyssna lite.

BasGalen
7 juli 2017 · 111 Inlägg

Fjong skrev:
Det sitter ju ett slutsteg i den aktiva med, och kräver precis som externa steg korrekt installation och inställning för att fungera som dom ska. Ända skillnaden där är att steget redan sitter på lådan mer eller mindre. Aldrig hört lådan i fråga så har inte mycket att säga där mer än det vanliga, försök ta dig till en butik eller ut på träffar och se om du kan provlyssna lite.

Alrighty, lite det jag misstänkte men är väldigt ny med sånt här.


Blir det här paketet då istället: http://www.bilradiohuset.se/product.htm … ry_id=1093
Tack för hjälpen !

BasGalen
7 juli 2017 · 111 Inlägg

Alright så det blev det här paketet: http://www.bilradiohuset.se/product.htm … ry_id=1093

Min fråga är:  min stereo har lågnivå portar och baslådan har "skruvterminaler" och osäker på slutsteget men vilket kabelkit skulle jag behöva och vilka sladdar? Tack för svar. smile
Tänkte den här: https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pp4c … -20mm.html

Tusen tack för svar! smile

Fjong
8 juli 2017 · 1 494 Inlägg

Lågnivån ifrån stereon kopplar du till slutsteget och sedan drar du högtalarsladdar ifrån steget till baslådans terminaler (OBS se till att koppla rätt!) All info du behöver kring installation och även rekommenderad kabeldimension finns i manualen så läs den. Men ett 20mm2 kit bör duga gott.

BasGalen
9 juli 2017 · 111 Inlägg

Fjong skrev:
Lågnivån ifrån stereon kopplar du till slutsteget och sedan drar du högtalarsladdar ifrån steget till baslådans terminaler (OBS se till att koppla rätt!) All info du behöver kring installation och även rekommenderad kabeldimension finns i manualen så läs den. Men ett 20mm2 kit bör duga gott.

Har en Gas GM100 stereo och står att den kom med remote men hittar inget i manualen förutom en fjärrkntroll för att kontrollera steron men letar efter remote som man ska dra till steget. Saknar min stereo en sådan eller tar RCA skiten hand om det?

S-U-Z-U-K-I
9 juli 2017 · 31 Inlägg

Finns det en blåkabel som säger remote så har du hittat rätt,

Vissa RCA har en signal-kabel med men inte alla. Bara dra 1 kvadrats hela vägen från stereon till lådan


Stereon skickar en 1-4v signal för att start steget, kopplar du inte in den så kommer det inte starta

Senast redigerat av S-U-Z-U-K-I (9 juli 2017)

BasGalen
9 juli 2017 · 111 Inlägg

S-U-Z-U-K-I skrev:
Finns det en blåkabel som säger remote så har du hittat rätt,

Vissa RCA har en signal-kabel med men inte alla. Bara dra 1 kvadrats hela vägen från stereon till lådan


Stereon skickar en 1-4v signal för att start steget, kopplar du inte in den så kommer det inte starta

Ser en blå-vit original sladd där inne så ska man kanske skarva den och hoppas på att den går till nuvarande original slutsteget? Läst manualen och online i nån timme men hittar inget om vilka sladdar som är vad.

bilder: imgur.com/gallery/fKWyA

S-U-Z-U-K-I
9 juli 2017 · 31 Inlägg

Skit i alla kablar i bilen kolla enbart på stereon

Från stereon ska den komma vad står det på den mörkblåa kabeln ?

Senast redigerat av S-U-Z-U-K-I (9 juli 2017)

S-U-Z-U-K-I
9 juli 2017 · 31 Inlägg

S-U-Z-U-K-I skrev:
Skit i alla kablar i bilen kolla enbart på stereon

Från stereon ska den komma vad står det på den mörkblåa kabeln ?

man får det man betalar för tyvärr

Connector B
1. -
2. -
3. -
4. Battery 12V (+)/Yellow
5. Antenna power/Blue-White
6. -
7. ACC+/Red
8. Ground/Black

finns ingen sådan kabel på den billiga stereon men du kan ta signalen från positionsljus/något som är igång när du startar bilen med hjälp av en kabel så får du tillslag så fort ljuset/eller vad du kopplar på är i gång på bilen så startar steget. inte rätt att göra men ja det är upp till dig om du vill ha det kopplat på det sättet eller ej big_smile

kan använda 5. Antenna power/Blue-White oxo så du vet

Senast redigerat av S-U-Z-U-K-I (9 juli 2017)

it_mutt Avstängd
9 juli 2017 · 10 388 Inlägg

S-U-Z-U-K-I skrev:
Finns det en blåkabel som säger remote så har du hittat rätt,

Vissa RCA har en signal-kabel med men inte alla. Bara dra 1 kvadrats hela vägen från stereon till lådan


Stereon skickar en 1-4v signal för att start steget, kopplar du inte in den så kommer det inte starta

Tveksamt om steget startar på några 1-4V i remoten heller iofs....

Och, att använda sladden till "power antenna" fungerar inte alltid. Oftast, men inte alltid. När det inte fungerar så är det som så att den bara skickar ut spänning i denna vid just radioläge. Fast visst, slutsteget kommer fungera fint i just radioläge. Hur det ligger till på just TS' stereo kan givetvis TS mäta upp.

Senast redigerat av it_mutt (9 juli 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
BasGalen
9 juli 2017 · 111 Inlägg

S-U-Z-U-K-I skrev:
Skit i alla kablar i bilen kolla enbart på stereon

Från stereon ska den komma vad står det på den mörkblåa kabeln ?

Står Antenna på den blå sladden så måste hitta någon del som man kan sätta på för att dra en ny sladd så att dom delar strömmen. Någon som vet vad en sån del kan heta?

Fjong
9 juli 2017 · 1 494 Inlägg

Maila BRL och be om ett kopplingsschema eller att dom berättar vilken sladd du ska använda. Att ta remote ifrån tex bakljus osv bör undvikas.

BasGalen
9 juli 2017 · 111 Inlägg

Fjong skrev:
Maila BRL och be om ett kopplingsschema eller att dom berättar vilken sladd du ska använda. Att ta remote ifrån tex bakljus osv bör undvikas.

Jag satsar på antenn-kabeln men som sagt jag skulle behöva veta vad en sånd'r sak heter för att sätta på en extra sladd på den nuvarande sladden. ( alltså finns redan antennsladden som går in i stereon men skulle vilja köpa en sak man sätter på så att man kan dra en ny sladd ut samma så att dom delar på strömmen)

S-U-Z-U-K-I
9 juli 2017 · 31 Inlägg

kabelsko

BasGalen
9 juli 2017 · 111 Inlägg

Tusen tack för hjälpen grabbar! wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang