Slutsteg går inte igång

Howardflynn
13 juli 2017 · 5 Inlägg

Tjena!

Mitt första inlägg här på forumet.

Köpte häromdagen mig ett slutsteg och baslåda till min lilla polo.

Satt nu ikväll o kopplade in allt tillsammans med en polare som kopplat in lådor ett par gånger. Vi är båda ganska nya inom området men polaren har ändå lite kött på benen.

Köpte iallafall denna basen, http://www.brc.se/ljud-bild/i-bilen/bas … iv-baslada

Och detta slutsteget, http://www.brc.se/ljud-bild/i-bilen/slu … tsteg-mono

Vi har dragit en ström kabel från batteriet bak till slutsteget. kopplat in basen enligt stegets manual. En kabel har vi dragit ifrån steget till jord (använde oss av lite metal som fanns i reservhjulets lucka).
En kabel från slutsteget till remote på baksidan av stereon i bilen och även signal sladdarna från stereon till steget.

När jag sätter igång stereon händer absolut ingenting med steget, endast en röd lampa blinkar lite då och då, men inte mer än så..

Kan någon hjälpa mig här? vad är felet? Förklara gärna på ett sätt så att en person som har noll kunskaper inom området kanske kan förstå om det ens är möjligt haha..

Kan även tillägga att jag har en riktigt sunkig stereo från biltema tills vidare, ska bytas så fort jag har råd. Men enligt polaren ska det fungera ändå.. (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst … 000032452/)

Hjälp mig gott folk!

Tack

ehedman
14 juli 2017 · 1 966 Inlägg

Mät spänningen till steget, kolla remoten också. Annars, koppla ur basens kablar och se om det startar.

oggeoboyy
14 juli 2017 · 4 Inlägg

Jag har ungefär samma problem! Men mitt slutsteg spelar på fint i typ 10 min, sen slutar basen spela men slutsteget visar fortfarande en grön lampa! Vad kan det bero på?

Howardflynn
14 juli 2017 · 5 Inlägg

ehedman skrev:
Mät spänningen till steget, kolla remoten också. Annars, koppla ur basens kablar och se om det startar.

Alright! men, vad bör spänningen ligga på? bara som man har koll inför imorgon då vi kikar vidare på detta. Tack

Janneutanb
14 juli 2017 · 7 271 Inlägg

Howardflynn skrev:

ehedman skrev:
Mät spänningen till steget, kolla remoten också. Annars, koppla ur basens kablar och se om det startar.

Alright! men, vad bör spänningen ligga på? bara som man har koll inför imorgon då vi kikar vidare på detta. Tack

Lika mycket som du har över batteriet, eventuellt nån tiondel mindre.

Howardflynn
14 juli 2017 · 5 Inlägg

Tack för hjälpen. löste det idag. steget fick inte tillräckligt med jord där jag hade satt den sladden. Borrade in en självborrande skruv ihopa med sladden och nu funkar allt som det ska, typ. Lite inställningar o så kvar o göra. Basen kommer i vissa låtar någon millisekund efter, vet inte om det är inställningar eller jag som är väldigt petig, men men den spelar iallafall! big_smile

Fjong
15 juli 2017 · 1 494 Inlägg

Jorden bör sättas i en balk (eller annat tjockt gods) för att få så bra kontakt till batteriet som möjligt, är jorden dålig riskerar du att bränna steget men som tur var denna gången så verkar steget ha gott in i protect mode innan det hände. Samma sak gäller om spänningen dippar för lågt, under 12v bör undvikas.

Skaffar du en vettig stereo  med lite inställningar eller en dsp så får du möjlighet att justera mer grejer som tex tids comp så att du kan justera ljudbilden.

Howardflynn
15 juli 2017 · 5 Inlägg

Fjong skrev:
Jorden bör sättas i en balk (eller annat tjockt gods) för att få så bra kontakt till batteriet som möjligt, är jorden dålig riskerar du att bränna steget men som tur var denna gången så verkar steget ha gott in i protect mode innan det hände. Samma sak gäller om spänningen dippar för lågt, under 12v bör undvikas.

Skaffar du en vettig stereo  med lite inställningar eller en dsp så får du möjlighet att justera mer grejer som tex tids comp så att du kan justera ljudbilden.

Någon speciell stereo du kan rekommendera mig? Vill inte lägga allt för mycket pengar, men hellre lite mer för att få ljudet riktigt bra. Tack

Fjong
15 juli 2017 · 1 494 Inlägg

Alpine cde 178bt är väl standard rekommendationen, sitter i många bilar och dom allra flesta är väldigt nöjda med den mig själv medräknad. Pioneer 80prs är ju en annan i samma klass har dock inte testat den själv. Till stor del en smaksak i både ljudet och menyerna så att åka in till en butik och pilla lite på dom brukar vara att rekommendera.

Alpinen ligger väl på runt 2300-2800 ny beroende om det är rea eller inte och runt ca 1500 begagnad. En rimlig peng för en bra stereo i mitt tycke och går man ner i pris brukar man oftast förlora tex tids comp och lite sådant.

Howardflynn
15 juli 2017 · 5 Inlägg

Blev en alpine, vet inte namnet på den i huvudet just nu men är jävligt nöjd. Hade de inställningarna jag behövde och massa fler! Helt plötsligt gick mina stock högtalare i bilen från dugliga till faktiskt riktigt bra. Sjukt nöjd, tack för tipset

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang