Låsmutter avdragen av verkstad - vem ska betala?

tarrega123
18 juli 2017 · 4 Inlägg

Hej. Lämnade in min bil på ett däckhotell och verkstan drog av låsmuttern på ena hjulet. Man hävdade att låsfunktionen pajat och att jag ska ta bilen till en annan verkstad och få det fixat, sen är jag välkommen tillbaks att lämna in mina däck. Det landade på 1902:-.

Frågan är, var låsmekaniken paj eller var bara verkstan slarvig och drog av muttern? Ska jag reklamera?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 juli 2017 · 14 066 Inlägg

tarrega123 skrev:
Hej. Lämnade in min bil på ett däckhotell och verkstan drog av låsmuttern på ena hjulet. Man hävdade att låsfunktionen pajat och att jag ska ta bilen till en annan verkstad och få det fixat, sen är jag välkommen tillbaks att lämna in mina däck. Det landade på 1902:-.

Frågan är, var låsmekaniken paj eller var bara verkstan slarvig och drog av muttern? Ska jag reklamera?

Där står nog ord mot ord. Du har inte tittat på dina grejor så du vet eller kör du bara?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
tarrega123
18 juli 2017 · 4 Inlägg

Jag köpte bilen i januari och då var däcken bytta av bilhandlaren, inga fel på dom då iaf.

Evildan
18 juli 2017 ·

Jag gissar: Mongot som monterade hjulen har använt en mutterdragare och dragit även låsmuttrarna med den med alldeles för högt moment. Nu när firman försöker lossa låsmuttrarna, vilket jag utgår ifrån att dom gör utan mutterdragare, så håller inte låsspåren för det höga moment som krävs för att få bort dom.

En kompis till mig som driver däckfirma behöver ibland säsongsanställa höst/vår och den arbetskraften han emellanåt blir erbjuden av arbetsförmedlingen gör verkligen skäl för skällsordet däckmongo.
Nuförtiden sköter han rekryteringen själv och låter samtliga kunder själva lossa på sina låsanordningar med dragskaft dom får låna på plats för att dom sedan får göra likadant vid monteringen, detta har visat sig vara något dom flesta accepterar när han förklarat anledningen.

Nåväl:
Har firman brukat mutterknack -> deras fel för ett seriöst ickemongo brukar inte knack på låsutrustning i min mening.

Har firman brukat dragskaft -> tidigare mongos fel då den säkerligen är överdragen.

Senast redigerat av Evildan (18 juli 2017)

Muttley
18 juli 2017 ·

Min gissning är att tidigare har dragit de för hårt.
Eller att de är något smäck som de har satt dit.

Man ska inte dra skruvarna med mutterknack.

tarrega123
18 juli 2017 · 4 Inlägg

det troliga är alltså att
A. Muttern var för hårt åtdragen från början
B. Verkstan använt fel metod att få av den?

Verkstan sa till mig att själva låset var paj. Ljög dom tror ni? Svårt och säga men varför sa dom inte att den var för hårt åtdragen? Det lutar väl åt att chefen kommit in och sett att sommarvikarien använt fel verktyg och att dom nu försöker slingra sig.

Fråga 2: Kan det vara så att någon som vill jävlas kan skruva åt den, alltså ngn snorunge eller krävs det proffsgrejer?

Utmarks-Loke
18 juli 2017 · 5 845 Inlägg

tarrega123 skrev:
det troliga är alltså att
A. Muttern var för hårt åtdragen från början
B. Verkstan använt fel metod att få av den?

Verkstan sa till mig att själva låset var paj. Ljög dom tror ni? Svårt och säga men varför sa dom inte att den var för hårt åtdragen? Det lutar väl åt att chefen kommit in och sett att sommarvikarien använt fel verktyg och att dom nu försöker slingra sig.

Fråga 2: Kan det vara så att någon som vill jävlas kan skruva åt den, alltså ngn snorunge eller krävs det proffsgrejer?

Det som krävs är "nyckeln", utan den kan man inte dra åt eller lossa hjulmuttrarna. Ingen annan än du, förra ägaren, däckfirman eller någon annan som haft tillgång till nyckeln kan alltså dra åt muttrarna. Och eftersom dessa låsmuttrar ofta är av låg kvalitet blir dom lätt förstörda, jag hade själv stora problem en gång efter att ha dragit sönder en av mina. Mitt tips är att aldrig mer använda sån skit, det blir bara problem. Det var orutinerat av däckfirman att åta sig jobbet när det var låsmuttrar på.

Muttley
18 juli 2017 ·

tarrega123 skrev:
det troliga är alltså att
A. Muttern var för hårt åtdragen från början
B. Verkstan använt fel metod att få av den?

Verkstan sa till mig att själva låset var paj. Ljög dom tror ni? Svårt och säga men varför sa dom inte att den var för hårt åtdragen? Det lutar väl åt att chefen kommit in och sett att sommarvikarien använt fel verktyg och att dom nu försöker slingra sig.

Fråga 2: Kan det vara så att någon som vill jävlas kan skruva åt den, alltså ngn snorunge eller krävs det proffsgrejer?

De är farligt om du ens nämner det för firman.  Då kan du helt enkelt räkna med att du inte får med hjälp där.
Bara att acceptera att någon mest troligt dragit skitet för hårt när de skiftades förra gången.   Nu har du lärt dig att låsmuttrar är i de flesta fall skit smile

Evildan
18 juli 2017 ·

tarrega123 skrev:
det troliga är alltså att
A. Muttern var för hårt åtdragen från början
B. Verkstan använt fel metod att få av den?

Verkstan sa till mig att själva låset var paj. Ljög dom tror ni? Svårt och säga men varför sa dom inte att den var för hårt åtdragen? Det lutar väl åt att chefen kommit in och sett att sommarvikarien använt fel verktyg och att dom nu försöker slingra sig.

Fråga 2: Kan det vara så att någon som vill jävlas kan skruva åt den, alltså ngn snorunge eller krävs det proffsgrejer?

Om den var sönderdragen av tidigare däckbytare är låset redan trasigt.

Oavsett Vad som hänt är det omöjligt att lägga skulden på någon verkstad eftersom ingen kan tekniskt påvisa när skadan på muttern uppstod.
Bilfirman kan du ju fråga om deras mekaniker hade sönder låsmuttern innan bilen lämnades ut till dig, vilket svar du kommer att få är redan givet.

Surt att sådant händer men det är anledningen till att min kompis inte rör vid som grejorna sedan flera år.

Har du känt på dom andra tre?
Sitter dom benhårt?
Vem grejade med dom senast?
Sitter dom normalhårt kan vi ju tänka oss att den som senast skruvade med dom åtminstone har lite koll.

tarrega123
18 juli 2017 · 4 Inlägg

som ni säger, jag betalade och tog bort skiten. Nu vet jag till nästa gång att låsmuttrar är skit.
Dom andra satt helt ok, bara den trasiga som krånglade.

Djo
18 juli 2017 · 10 157 Inlägg

Går utmärkt dra åt och lossa med mutterknack. Om man känner maskinen och har vett i skallen.

Men det finns det som drar uta helvete och då kan dom sitta sate, sen är låsmutrar/bultar förslitnings varor och på vissa bilar rostar dom fast nå grönjävulskt.

Mycket möjligt dom drog sönder den pga att den satt fast och ej gick att få loss. Att svetsa värma och krångla loss dom är sådant som händer.

Sen att dom sade nå annat till dig för att det blir lättare förklara så är en annan sak.

Grund och botten så vet enbart verkstan svaret.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
viccoA
18 juli 2017 · 3 110 Inlägg

Hur kan det kosta 2000kr att ta bort den är märkligare men klart att det är svårt med ansvarsfrågan.

Själv fick jag byta nav på en bil efter att en "expert" på en däckverkstad spänt mina Aluminium hjul med lastbilsknackare. Amatörer finns det gott om.

Senast redigerat av viccoA (18 juli 2017)

Muttley
18 juli 2017 ·

viccoA skrev:
Hur kan det kosta 2000kr att ta bort den
är märkligare men klart att det är svårt med ansvarsfrågan.

Själv fick jag byta nav på en bil efter att en "expert" på en däckverkstad spänt mina Aluminium hjul med lastbilsknackare. Amatörer finns det gott om.

Fri prissättning i Sverige.  Därför bör man kolla lite vad prislistan ligger på.   Nu kan denna ju ha jävlats rejält.   
Men de är annars som folk som åker taxi smile  Sätter sig bara i bilen och åker och gnäller om priset när man ska ha betalt.   Prislistan stod då på rutorna. Man kan fråga med wink

Betänk att vissa skruvar är hutlöst dyra,  chrysler tex kostar 1 st 250-300 kr.

caromania Forummoderator
18 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Det är skillnad på verkstäder. Mina hjulmuttrar drogs så hårt efter ett jobb på verkstad att jag klöv muttern när jag drog loss några veckor senare. Alltså inre halvan med konan satt kvar och sexkantiga delen satt i fälgkorset. Jag åkte tillbaka och meken konstaterade efter att ha suckat åt sin vikarieinhoppare att det bara var att lösa. 3timmar tog det och kostade 0kr.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
18 juli 2017 ·

caromania skrev:
Det är skillnad på verkstäder. Mina hjulmuttrar drogs så hårt efter ett jobb på verkstad att jag klöv muttern när jag drog loss några veckor senare. Alltså inre halvan med konan satt kvar och sexkantiga delen satt i fälgkorset. Jag åkte tillbaka och meken konstaterade efter att ha suckat åt sin vikarieinhoppare att det bara var att lösa. 3timmar tog det och kostade 0kr.

Det finns många som anser sig vara skickliga mekaniker men som inte ens kan skruva fast ett hjul på korrekt vis. Tursamt för dig att du inte hade låsmuttrar för då hade nog "den kunniga proffsmeken" med sin kamrat mutterknacken dragit runt dom åt dig. Vissa ting är så självklara för en hyfsad mekaniker att man blir mörkrädd av att höra hur dom som arbetar med det inte begriper bättre.
Ju äldre jag blir desto mindre otur har jag när jag brukar verktygen.

Evildan
19 juli 2017 ·

Djo skrev:
Går utmärkt dra åt och lossa med mutterknack. Om man känner maskinen och har vett i skallen.

Men det finns det som drar uta helvete och då kan dom sitta sate, sen är låsmutrar/bultar förslitnings varor och på vissa bilar rostar dom fast nå grönjävulskt.

Mycket möjligt dom drog sönder den pga att den satt fast och ej gick att få loss. Att svetsa värma och krångla loss dom är sådant som händer.

Sen att dom sade nå annat till dig för att det blir lättare förklara så är en annan sak.

Grund och botten så vet enbart verkstan svaret.

Det är ju där problemet uppstår, någon som tycker sig kunna använda knacken och gör så utan att veta hur hårt låsanordningen är dragen eller hur sliten och glappandes den är, då spelar det ingen roll hur mycket man tycker sig vara proffs på sin knack.
Sitter det tokhårt och "knackspecialisten" börjar med sin kära knack och låsnyckeln slinter det allra minsta då roterar den flera varv och sliter sönder greppytan. Den seriösa kunniga meken använder därför dragskaftet, för om det då slinter roterar nyckeln maximalt 1/4 varv och situationen går att rädda.

Muttley
19 juli 2017 ·

Djo skrev:
Går utmärkt dra åt och lossa med mutterknack. Om man känner maskinen och har vett i skallen.

Men det finns det som drar uta helvete och då kan dom sitta sate, sen är låsmutrar/bultar förslitnings varor och på vissa bilar rostar dom fast nå grönjävulskt.

Mycket möjligt dom drog sönder den pga att den satt fast och ej gick att få loss. Att svetsa värma och krångla loss dom är sådant som händer.

Sen att dom sade nå annat till dig för att det blir lättare förklara så är en annan sak.

Grund och botten så vet enbart verkstan svaret.

Lossa går utmärkt, men inte dra.  Känsligare när de är alufälgar wink 
För där fanns en sån som "kände" sin maskin som skiftade däck till mig.  Jag lämnade in bilen då jag inte hann själv och han hade bra kritik.

Jag hann 8 km på pricken så började ett framhjul vobbla när man släppte på gasen.  Stannade och gick ut för att känna på skruvarna.  Alla var lösa på båda framhjulen smile 
Där kom en bror duktig som sa att man måste ju efterspänna på alu,  ja men inte efter 8 km.

Alla jag kände slutade åka till proffset.

Senast redigerat av Muttley (19 juli 2017)

Djo
19 juli 2017 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:
Går utmärkt dra åt och lossa med mutterknack. Om man känner maskinen och har vett i skallen.

Men det finns det som drar uta helvete och då kan dom sitta sate, sen är låsmutrar/bultar förslitnings varor och på vissa bilar rostar dom fast nå grönjävulskt.

Mycket möjligt dom drog sönder den pga att den satt fast och ej gick att få loss. Att svetsa värma och krångla loss dom är sådant som händer.

Sen att dom sade nå annat till dig för att det blir lättare förklara så är en annan sak.

Grund och botten så vet enbart verkstan svaret.

Det är ju där problemet uppstår, någon som tycker sig kunna använda knacken och gör så utan att veta hur hårt låsanordningen är dragen eller hur sliten och glappandes den är, då spelar det ingen roll hur mycket man tycker sig vara proffs på sin knack.
Sitter det tokhårt och "knackspecialisten" börjar med sin kära knack och låsnyckeln slinter det allra minsta då roterar den flera varv och sliter sönder greppytan. Den seriösa kunniga meken använder därför dragskaftet, för om det då slinter roterar nyckeln maximalt 1/4 varv och situationen går att rädda.

Man känner ju först med maskinen och viktigt trycka den inåt så den inte glider ur, lossat och dragit åt 1000 tals hjul med låsmutrar utan problem även på egna bilarna med mutterknack.

är det slitet kan man börja med att slå/knacka in hylsan först. Är det slut på riktigt är det ju lönlöst med knacken då får man prova diverse.

Ska du använda dragskaftet ska någon samtidigt slå/knacka in dragskaft med hylsa mot muttern för att det inte ska slinta och komma loss. Att dra åt med det långa dragskaftet är dock ajabaja du har grymt moment att dra med där värre än dom värsta mutterknackarna.

Men ja det finns amatörer överallt det gör det, är muttern förstörd det minsta en gång är det ingen ide att återanvända på med vanliga eller köp en ny uppsättning låsmuttrar.

Muttley skrev:

Djo skrev:
Går utmärkt dra åt och lossa med mutterknack. Om man känner maskinen och har vett i skallen.

Men det finns det som drar uta helvete och då kan dom sitta sate, sen är låsmutrar/bultar förslitnings varor och på vissa bilar rostar dom fast nå grönjävulskt.

Mycket möjligt dom drog sönder den pga att den satt fast och ej gick att få loss. Att svetsa värma och krångla loss dom är sådant som händer.

Sen att dom sade nå annat till dig för att det blir lättare förklara så är en annan sak.

Grund och botten så vet enbart verkstan svaret.

Lossa går utmärkt, men inte dra.  Känsligare när de är alufälgar wink 
För där fanns en sån som "kände" sin maskin som skiftade däck till mig.  Jag lämnade in bilen då jag inte hann själv och han hade bra kritik.

Jag hann 8 km på pricken så började ett framhjul vobbla när man släppte på gasen.  Stannade och gick ut för att känna på skruvarna.  Alla var lösa på båda framhjulen smile 
Där kom en bror duktig som sa att man måste ju efterspänna på alu,  ja men inte efter 8 km.

Alla jag kände slutade åka till proffset.

Av egen personlig erfarenhet är plåt mycket mer benäget att behöva efterdras till skillnad mot alu fälgar faktiskt det är då på mina egna bilar, och olika hjul fälgar.

50 mil brukar sägas som ca sträcka på att efterdra men sällan det egentligen behövs.

Senast redigerat av Djo (19 juli 2017)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
19 juli 2017 ·

Djo skrev:

Evildan skrev:

Djo skrev:
Går utmärkt dra åt och lossa med mutterknack. Om man känner maskinen och har vett i skallen.

Men det finns det som drar uta helvete och då kan dom sitta sate, sen är låsmutrar/bultar förslitnings varor och på vissa bilar rostar dom fast nå grönjävulskt.

Mycket möjligt dom drog sönder den pga att den satt fast och ej gick att få loss. Att svetsa värma och krångla loss dom är sådant som händer.

Sen att dom sade nå annat till dig för att det blir lättare förklara så är en annan sak.

Grund och botten så vet enbart verkstan svaret.

Det är ju där problemet uppstår, någon som tycker sig kunna använda knacken och gör så utan att veta hur hårt låsanordningen är dragen eller hur sliten och glappandes den är, då spelar det ingen roll hur mycket man tycker sig vara proffs på sin knack.
Sitter det tokhårt och "knackspecialisten" börjar med sin kära knack och låsnyckeln slinter det allra minsta då roterar den flera varv och sliter sönder greppytan. Den seriösa kunniga meken använder därför dragskaftet, för om det då slinter roterar nyckeln maximalt 1/4 varv och situationen går att rädda.

Man känner ju först med maskinen och viktigt trycka den inåt så den inte glider ur, lossat och dragit åt 1000 tals hjul med låsmutrar utan problem även på egna bilarna med mutterknack.

är det slitet kan man börja med att slå/knacka in hylsan först. Är det slut på riktigt är det ju lönlöst med knacken då får man prova diverse.

Ska du använda dragskaftet ska någon samtidigt slå/knacka in dragskaft med hylsa mot muttern för att det inte ska slinta och komma loss. Att dra åt med det långa dragskaftet är dock ajabaja du har grymt moment att dra med där värre än dom värsta mutterknackarna.

Men ja det finns amatörer överallt det gör det, är muttern förstörd det minsta en gång är det ingen ide att återanvända på med vanliga eller köp en ny uppsättning låsmuttrar.

Muttley skrev:

Djo skrev:
Går utmärkt dra åt och lossa med mutterknack. Om man känner maskinen och har vett i skallen.

Men det finns det som drar uta helvete och då kan dom sitta sate, sen är låsmutrar/bultar förslitnings varor och på vissa bilar rostar dom fast nå grönjävulskt.

Mycket möjligt dom drog sönder den pga att den satt fast och ej gick att få loss. Att svetsa värma och krångla loss dom är sådant som händer.

Sen att dom sade nå annat till dig för att det blir lättare förklara så är en annan sak.

Grund och botten så vet enbart verkstan svaret.

Lossa går utmärkt, men inte dra.  Känsligare när de är alufälgar wink 
För där fanns en sån som "kände" sin maskin som skiftade däck till mig.  Jag lämnade in bilen då jag inte hann själv och han hade bra kritik.

Jag hann 8 km på pricken så började ett framhjul vobbla när man släppte på gasen.  Stannade och gick ut för att känna på skruvarna.  Alla var lösa på båda framhjulen smile 
Där kom en bror duktig som sa att man måste ju efterspänna på alu,  ja men inte efter 8 km.

Alla jag kände slutade åka till proffset.

Av egen personlig erfarenhet är plåt mycket mer benäget att behöva efterdras till skillnad mot alu fälgar faktiskt det är då på mina egna bilar, och olika hjul fälgar.

50 mil brukar sägas som ca sträcka på att efterdra men sällan det egentligen behövs.

Nej! Du beskriver själv problematiken och därav använder en seriös kunnig mek aldrig någonsin en mutterknack på låsanordningen, du gör givetvis så om du önskar fast då faller du utanför mina ramar gällande kunnande och yrkesstolthet för att kalla sig skicklig mekaniker.

Ett 50cm dragskaft som används till att dra "lagom utan att hänga på" drar ingalunda 500Nm som en normalstor knack gör med en stabil krafthylsa på.
Hur mycket kraft/vikt behövs där ute vid 40-50cm på handtaget för att dra 500Nm?

Muttley
19 juli 2017 ·

Djo skrev:

Evildan skrev:

Djo skrev:
Går utmärkt dra åt och lossa med mutterknack. Om man känner maskinen och har vett i skallen.

Men det finns det som drar uta helvete och då kan dom sitta sate, sen är låsmutrar/bultar förslitnings varor och på vissa bilar rostar dom fast nå grönjävulskt.

Mycket möjligt dom drog sönder den pga att den satt fast och ej gick att få loss. Att svetsa värma och krångla loss dom är sådant som händer.

Sen att dom sade nå annat till dig för att det blir lättare förklara så är en annan sak.

Grund och botten så vet enbart verkstan svaret.

Det är ju där problemet uppstår, någon som tycker sig kunna använda knacken och gör så utan att veta hur hårt låsanordningen är dragen eller hur sliten och glappandes den är, då spelar det ingen roll hur mycket man tycker sig vara proffs på sin knack.
Sitter det tokhårt och "knackspecialisten" börjar med sin kära knack och låsnyckeln slinter det allra minsta då roterar den flera varv och sliter sönder greppytan. Den seriösa kunniga meken använder därför dragskaftet, för om det då slinter roterar nyckeln maximalt 1/4 varv och situationen går att rädda.

Man känner ju först med maskinen och viktigt trycka den inåt så den inte glider ur, lossat och dragit åt 1000 tals hjul med låsmutrar utan problem även på egna bilarna med mutterknack.

är det slitet kan man börja med att slå/knacka in hylsan först. Är det slut på riktigt är det ju lönlöst med knacken då får man prova diverse.

Ska du använda dragskaftet ska någon samtidigt slå/knacka in dragskaft med hylsa mot muttern för att det inte ska slinta och komma loss. Att dra åt med det långa dragskaftet är dock ajabaja du har grymt moment att dra med där värre än dom värsta mutterknackarna.

Men ja det finns amatörer överallt det gör det, är muttern förstörd det minsta en gång är det ingen ide att återanvända på med vanliga eller köp en ny uppsättning låsmuttrar.

Muttley skrev:

Djo skrev:
Går utmärkt dra åt och lossa med mutterknack. Om man känner maskinen och har vett i skallen.

Men det finns det som drar uta helvete och då kan dom sitta sate, sen är låsmutrar/bultar förslitnings varor och på vissa bilar rostar dom fast nå grönjävulskt.

Mycket möjligt dom drog sönder den pga att den satt fast och ej gick att få loss. Att svetsa värma och krångla loss dom är sådant som händer.

Sen att dom sade nå annat till dig för att det blir lättare förklara så är en annan sak.

Grund och botten så vet enbart verkstan svaret.

Lossa går utmärkt, men inte dra.  Känsligare när de är alufälgar wink 
För där fanns en sån som "kände" sin maskin som skiftade däck till mig.  Jag lämnade in bilen då jag inte hann själv och han hade bra kritik.

Jag hann 8 km på pricken så började ett framhjul vobbla när man släppte på gasen.  Stannade och gick ut för att känna på skruvarna.  Alla var lösa på båda framhjulen smile 
Där kom en bror duktig som sa att man måste ju efterspänna på alu,  ja men inte efter 8 km.

Alla jag kände slutade åka till proffset.

Av egen personlig erfarenhet är plåt mycket mer benäget att behöva efterdras till skillnad mot alu fälgar faktiskt det är då på mina egna bilar, och olika hjul fälgar.

50 mil brukar sägas som ca sträcka på att efterdra men sällan det egentligen behövs.

Du är en av de som aldrig hade fått spänna fast mina puckar smile    Mina spänns förhand, de är därför jag bara skickar med morsan fälgarna så de inte får en chans att knacka på min bil.
Har nämligen varit med om de scenariot med där en skulle byta bromsrör på en chrysler jag hade, trångt och överjävligt så orkade jag inte med den.
Men han knackade på, så till den delen att när jag skall skifta puckar nästa gång (självklart för långt efter att de är skäligt att åka och böla) så vi fick borra. 

Efter de drar jag de förhand smile.  Man har mycket mer känsla än med en jävla knacker.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang