Djo
19 juli 2017
· 10 157 Inlägg
Evildan skrev:
Djo skrev:
Går utmärkt dra åt och lossa med mutterknack. Om man känner maskinen och har vett i skallen.
Men det finns det som drar uta helvete och då kan dom sitta sate, sen är låsmutrar/bultar förslitnings varor och på vissa bilar rostar dom fast nå grönjävulskt.
Mycket möjligt dom drog sönder den pga att den satt fast och ej gick att få loss. Att svetsa värma och krångla loss dom är sådant som händer.
Sen att dom sade nå annat till dig för att det blir lättare förklara så är en annan sak.
Grund och botten så vet enbart verkstan svaret.
Det är ju där problemet uppstår, någon som tycker sig kunna använda knacken och gör så utan att veta hur hårt låsanordningen är dragen eller hur sliten och glappandes den är, då spelar det ingen roll hur mycket man tycker sig vara proffs på sin knack.
Sitter det tokhårt och "knackspecialisten" börjar med sin kära knack och låsnyckeln slinter det allra minsta då roterar den flera varv och sliter sönder greppytan. Den seriösa kunniga meken använder därför dragskaftet, för om det då slinter roterar nyckeln maximalt 1/4 varv och situationen går att rädda.
Man känner ju först med maskinen och viktigt trycka den inåt så den inte glider ur, lossat och dragit åt 1000 tals hjul med låsmutrar utan problem även på egna bilarna med mutterknack.
är det slitet kan man börja med att slå/knacka in hylsan först. Är det slut på riktigt är det ju lönlöst med knacken då får man prova diverse.
Ska du använda dragskaftet ska någon samtidigt slå/knacka in dragskaft med hylsa mot muttern för att det inte ska slinta och komma loss. Att dra åt med det långa dragskaftet är dock ajabaja du har grymt moment att dra med där värre än dom värsta mutterknackarna.
Men ja det finns amatörer överallt det gör det, är muttern förstörd det minsta en gång är det ingen ide att återanvända på med vanliga eller köp en ny uppsättning låsmuttrar.
Muttley skrev:
Djo skrev:
Går utmärkt dra åt och lossa med mutterknack. Om man känner maskinen och har vett i skallen.
Men det finns det som drar uta helvete och då kan dom sitta sate, sen är låsmutrar/bultar förslitnings varor och på vissa bilar rostar dom fast nå grönjävulskt.
Mycket möjligt dom drog sönder den pga att den satt fast och ej gick att få loss. Att svetsa värma och krångla loss dom är sådant som händer.
Sen att dom sade nå annat till dig för att det blir lättare förklara så är en annan sak.
Grund och botten så vet enbart verkstan svaret.
Lossa går utmärkt, men inte dra. Känsligare när de är alufälgar
För där fanns en sån som "kände" sin maskin som skiftade däck till mig. Jag lämnade in bilen då jag inte hann själv och han hade bra kritik.
Jag hann 8 km på pricken så började ett framhjul vobbla när man släppte på gasen. Stannade och gick ut för att känna på skruvarna. Alla var lösa på båda framhjulen
Där kom en bror duktig som sa att man måste ju efterspänna på alu, ja men inte efter 8 km.
Alla jag kände slutade åka till proffset.
Av egen personlig erfarenhet är plåt mycket mer benäget att behöva efterdras till skillnad mot alu fälgar faktiskt det är då på mina egna bilar, och olika hjul fälgar.
50 mil brukar sägas som ca sträcka på att efterdra men sällan det egentligen behövs.
Senast redigerat av Djo (19 juli 2017)