11304
Sök

-86 Audi 100 2.2 KU ojämn tomgång

2 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
Hallåj!

Var och bytte kamrem/vattenpump privat hos en gammal mekaniker, efter bytet så går den som om vi lyft ner en racekam (tomgång).

Förklaring:
Går ojämt och hackigt på tomgången, så pass lågvarvat när den hackar att generatorlampan lyser upp i instrumenteringen, men motorn stannar inte, utan går bara som en kratta.

Har bäst jag kan kollat så allt är nollat ordentligt, var å kikade ner i fördelaren, tyckte den stod lite för långt medurs, men jag känner mig lite vilse.

Suttit å stirrat mig blind i haynes handboken, ser inte ut att vara kamremsbytet i sig som gjort att det spökar.

Ber om ursäkt över kommande benämningar, är lite ny till mekandet!
Den nedre remskivan pekar med markeringen perfekt, å den övre har markeringen i höjd med topplockspackningen vilket ska vara korrekt enl haynes. Har inte kollat nollan mot växellådan (läst att man ska göra de?)

Finns det någon som har några mer livade hjärnceller? Tror inte det är någon vaccumslang eller dylikt. Den går fint på högre varv, håller jag bara lätt på gasen så den ligger runt 1000rpm så går den 99%rent.

Tack på förhand!

4 629 Inlägg
för 2 timmar sedan
Prova med bromsrengöring lite här o där i motorrummet,då märker du direkt om nån slang är loss/sprucken.

2 Inlägg
för 44 minuter sedan
Trådstartare
zzr94092 skrev:
Prova med bromsrengöring lite här o där i motorrummet,då märker du direkt om nån slang är loss/sprucken.

Yes ska testa med det, uppskattar svaret! Känns märkligt att det kom efter kamremsbytet bara.. kanske att nån slang eller dylikt från -86 tyckte att det var nog nu!

Sök