Skakar i bilen efter nya däck??

Chewgum
21 juli 2017 · 79 Inlägg

Hej, jag har en opel vectra b -01 som skakar så i in helvete efter att jag var inne o bytte till nya sommardäck idag. De gamla däcken där bak var snedslitna på innerkanten som fan så jag gjorde en hjulinställning. Jag vet inte om man kan ställa in bakvagnen på bilen? Tycker inte de nya däcken slits något annorlunda från de gamla...

Iallafall, vad kan det vara för fel som man kan kolla efter? Det känns som man kör över en massa kaniner i 70km/h, allting under och över 70km/h så minskar problemet. Blir så jävla trött på bil aset

Utmarks-Loke
21 juli 2017 · 5 833 Inlägg

Sitter hjulen riktigt på, inget som hamnat bakom fälgen och gör att se sitter snett ditskruvade? Du kan prova att byta hjul mellan fram och bak men det låter ju som om däckfirman gjort fel, något däck varit fel i tillverkningen och börjat separera eller att balansvikterna var dåligt monterade och lossnade så fort du körde iväg

Utmarks-Loke
21 juli 2017 · 5 833 Inlägg

Men om du bytte däcken idag så hur kan du redan se att de nya däcken slits likadant som de gamla? Du får nog köra längre innan du kan dra några sådana slutsatser. Men möjligen beror skakningarna på att de inte dragit åt skruven igen efter att ha lossat dom för att göra hjulinställning.

Chewgum
21 juli 2017 · 79 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Men om du bytte däcken idag så hur kan du redan se att de nya däcken slits likadant som de gamla? Du får nog köra längre innan du kan dra några sådana slutsatser. Men möjligen beror skakningarna på att de inte dragit åt skruven igen efter att ha lossat dom för att göra hjulinställning.

tycker hjulen har en jäkla toe-in även efter hjulinställningen. jag har en grusplan hemma och man ser ganska tydligt att det är mer grus på insidan av däcket.

får palla upp skiten imon o kolla så att däcken inte är skit

jaka54
21 juli 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Vad köpte du för däck? Kvalitetsdäck eller Kinatillverkat?
Det kan nog hända att kvaliteten på framvagnsinställningen varierar mellan firmor.
4-hjulsintällning är bara aktuellt om man har ställbara bärarmar  bak. Vanligtvis är det bara fram man gör intällning.

Chewgum
21 juli 2017 · 79 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vad köpte du för däck? Kvalitetsdäck eller Kinatillverkat?
Det kan nog hända att kvaliteten på framvagnsinställningen varierar mellan firmor.
4-hjulsintällning är bara aktuellt om man har ställbara bärarmar  bak. Vanligtvis är det bara fram man gör intällning.

https://www.blocket.se/jonkoping/Sommar … 17&w=3



framvagnen är det inte mycket fel på...det är ju bakvagnen som däcken blir helt utnötta på insidian.

Senast redigerat av Chewgum (21 juli 2017)

jaka54
21 juli 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
OK! Kan man ställa hjulvinklarna bak på din bil? Det är väldigt få bilar man kan göra det på. Vad har du för bil?
Nankang=Kinatillverkat!
Du skulle köpt ett kvaltetsdäck som Continental, Michelin, Pirelli, Dunlop, Good-Year.

CC72
21 juli 2017 · 1 661 Inlägg

Så om man köper en Pirelli-däck eller liknande kan det aldrig vara problem med det menar du?

I det här fallet är det kanske en navring som saknas eller hjulen som inte sitter fast. Allting väldigt enkelt att kolla.

Chewgum
21 juli 2017 · 79 Inlägg

Ska kolla om däcken är runda imon. Jag vet inte om man kan ställa in bakvagnen, är en opel vectra b -01.

Man behöver inte en navring till dessa då det är original fälgar och det är mått som passar utan navring.

Presidento Of World
21 juli 2017 · 3 324 Inlägg

Prova att efterdra hjulen å se om det hjälper

Alternativ 2 så glömde dom balansera helt.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Chewgum
21 juli 2017 · 79 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Prova att efterdra hjulen å se om det hjälper

Alternativ 2 så glömde dom balansera helt.

stod och kollade på när de balanserade och monterade hjulen...de kanske är inkompetenta dock haha sad

Presidento Of World
21 juli 2017 · 3 324 Inlägg

Chewgum skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Prova att efterdra hjulen å se om det hjälper

Alternativ 2 så glömde dom balansera helt.

stod och kollade på när de balanserade och monterade hjulen...de kanske är inkompetenta dock haha sad

Kan ju vara däcken med.. Kolla efter bulor?  Åk tbx med den så får dom fixa :p

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 juli 2017 · 17 470 Inlägg

Hade samma problem efter däckbyte i våras. Bilen började skaka i 100 km/h och uppåt. Då det var en cab så tog det några dagar innan jag upptäckte saken. Ett återbesök hos däck-nisse som la till några små 10-grammare på några hjul och saken var ur världen. Gratis givetvis.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 juli 2017 · 14 042 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Hade samma problem efter däckbyte i våras. Bilen började skaka i 100 km/h och uppåt. Då det var en cab så tog det några dagar innan jag upptäckte saken. Ett återbesök hos däck-nisse som la till några små 10-grammare på några hjul och saken var ur världen. Gratis givetvis.

Vad grundar du det på? Nyfiken. smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Chewgum
21 juli 2017 · 79 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Hade samma problem efter däckbyte i våras. Bilen började skaka i 100 km/h och uppåt. Då det var en cab så tog det några dagar innan jag upptäckte saken. Ett återbesök hos däck-nisse som la till några små 10-grammare på några hjul och saken var ur världen. Gratis givetvis.

hur fan kan de balansera fel?? de balanserade ju mina däck jag stod o kollade sad

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 juli 2017 · 17 470 Inlägg

Vettemannen skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Hade samma problem efter däckbyte i våras. Bilen började skaka i 100 km/h och uppåt. Då det var en cab så tog det några dagar innan jag upptäckte saken. Ett återbesök hos däck-nisse som la till några små 10-grammare på några hjul och saken var ur världen. Gratis givetvis.

Vad grundar du det på? Nyfiken. smile

/Benny

Kör den är vädret är fint och då nercabbat. Över 100 km/h sker först på en längre sträcka modell motorväg. Annars rullar den i 80 typ... Likssssom. Vädret har inte varit så kul här det sista. Fick dock ett spel då en Audi låg och tryckte i baken en dag och stämplade fullt så denna defekta VAG-produkt försvann i backspegeln. DÅ märkte jag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 juli 2017 · 4 917 Inlägg

Chewgum skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Hade samma problem efter däckbyte i våras. Bilen började skaka i 100 km/h och uppåt. Då det var en cab så tog det några dagar innan jag upptäckte saken. Ett återbesök hos däck-nisse som la till några små 10-grammare på några hjul och saken var ur världen. Gratis givetvis.

hur fan kan de balansera fel?? de balanserade ju mina däck jag stod o kollade sad

Alla tror att dom kan men få vet vad dom håller på med..
Det var någon som skrev ovanstående för en tid sedan och jag är snart böjd att hålla med ..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 juli 2017 · 14 042 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Vettemannen skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Hade samma problem efter däckbyte i våras. Bilen började skaka i 100 km/h och uppåt. Då det var en cab så tog det några dagar innan jag upptäckte saken. Ett återbesök hos däck-nisse som la till några små 10-grammare på några hjul och saken var ur världen. Gratis givetvis.

Vad grundar du det på? Nyfiken. smile

/Benny

Kör den är vädret är fint och då nercabbat. Över 100 km/h sker först på en längre sträcka modell motorväg. Annars rullar den i 80 typ... Likssssom. Vädret har inte varit så kul här det sista. Fick dock ett spel då en Audi låg och tryckte i baken en dag och stämplade fullt så denna defekta VAG-produkt försvann i backspegeln. DÅ märkte jag.

Haha! Då förstår jag!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
21 juli 2017 · 5 833 Inlägg

Chewgum skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Hade samma problem efter däckbyte i våras. Bilen började skaka i 100 km/h och uppåt. Då det var en cab så tog det några dagar innan jag upptäckte saken. Ett återbesök hos däck-nisse som la till några små 10-grammare på några hjul och saken var ur världen. Gratis givetvis.

hur fan kan de balansera fel?? de balanserade ju mina däck jag stod o kollade sad

Vikterna kan lossna och då kan balanseringen bli väldigt fel

Chewgum
21 juli 2017 · 79 Inlägg

jaja...ska kolla om däcken är runda. det skakar bara runt 70km/h.. får väl ringa och klaga på måndag.  blir så jävla trött

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang