Rostlagning, bästa metoden?

-ReM-
29 juli 2017 · 11 Inlägg

Hej.

Skriver nu mitt första inlägg här på garaget och hoppas att jag förstått forumsreglerna rätt och lyckats skapa en godkänd tråd.

För att snabbt komma till saken är jag ute efter er forumsmedlemmar som ägnat er åt omfattande rostlagning, och hoppas att ni vill dela med er av de metoder ni erfarat ger bäst resultat.

Den bil som fått mig att intressera mig för denna fråga är en BMW E46 coupé i topaz blue som tyvärr åkt på en hel del lacksläpp och rost. Se bilder.
Framför höger hjulhus är plåten så skadad att jag misstänker att den behöver bytas ut. Hur genomförs detta på ett bra sätt, för att rosten inte ska komma tillbaka inom en snar framtid? Vilken typ av behandling är bäst för den obehandlade/blästrade plåten (epoxy, zinkspray, annat)?
Har någon här testat att göra lackjobb själv på sin bil (utan professionella kunskaper) och hur blev resultaten i så fall?
Kanske har ni något bra tips på någon som är intresserad av att genomföra dessa reparationer mot betalning?
Jag är tacksam för de svar jag kan få.
/Alex
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211063/211063-c128f24ffcb98637779368ae45af7de2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211063/211063-e030732b71993fa08fcb6c98fd66d7ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211063/211063-93e002522a3b18514201e58c835033a5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211063/211063-0d99abeb0538c6884530011c86543ab3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211063/211063-1cf3f89e21d005a29b68bc37d5ad556d.jpg

Senast redigerat av -ReM- (29 juli 2017)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 juli 2017 · 13 736 Inlägg

fyfan....  alltså den där bakskärmen   den skulle jag inte våga röra den kommer vara spacklad..utan tvekan..  alla rost grejer tyder på att något hänt med den..    ingen normal rost det där någonstans..

bakskärmen måste utan tvekan bytas.. när det ser ut så där..

skulle gissa på att något är knas med dörren med rostfläcken mitt på oxå..     men annars är det bara att köra på  bort med rosten och grunda med epoxigrund spackla ordning allt och måla.   finns inga genvägar..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
caromania Forummoderator
29 juli 2017 · 9 296 Inlägg

Håller med, ser ut som om den bilen varit med om något tråkigt.

Frågan är om du ska lägga ner så mycket pengar på att fixa det? Självklart ska du slipa, blästra, laga och lacka men gräv inte ner massor med pengar i den. Vad gäller lack så kan man absolut göra det själv och den här bilen kanske är ett gyllene tillfälle att öva på. Lack är ganska billigt men jobbet är dyrt så att skaffa sig utrustning och kunskap kommer löna sig mycket om du kommer vara fortsatt intresserad av att fixa med bilar.

Du behöver en kompressor med vattenavskiljare och vettig färgspruta och sedan är det bara att börja experimentera med förtunning och lufttryck. Det finns även elsprutor men osäker på hur bra de är med billack. Det går att lacka utomhus men det är väldigt stor risk att det blir dåligt, med andra ord så är ett bra garage lämpligt, gärna med bra ljus och lite svängrum runt bilen. En lackbox bygger man ganska enkelt med byggplast och klammerpistol. (Dvs klamra fast plast runt alla väggar och även lägga på golvet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
-ReM-
6 augusti 2017 · 11 Inlägg

Tack för era svar. Ja det jag upptäckt är att det tar in vatten både här och där. Bagaget tog in mängder med vatten mellan karossen och vänstra baklyset vilket jag åtgärdade på ett snyggt sätt med svart silikon, och fick ett gott resultat. Det verkar dock som att det tar in vatten även vid det högra baklyset då plåten kring batteriet är kraftigt rostskadad.
Förutom det så finner jag utan undantag vatten på insidan av förardörren varje gång det regnat. Det ligger alltså en stor mängd vatten i facket på insidan av dörren. Hur det hamnar där vet jag inte, men gissar på att listerna till sidorutan inte är täta.

Som nämnt vill jag inte lägga för mycket pengar på den här bilen. Har aldrig lackat med spruta förut men tror inte det skulle vara nåt problem att lära mig det. Satsning på rätt utrustning är så klart givet, skulle oavsett inte uppnå kostnaderna för att lämna bort bilen.
Frågan är om det är ekonomiskt lönsamt att ta itu med dessa skador innan försäljning, eller om bilen ska säljare till ett lägre pris som den står. Försäljning kommer det bli, då jag inte har ork för återkommande rostlagningar på en bil som inte längre fyller mina behov (dragkrok, stort bagage och takräcke).
Liknande coupé modeller ligger på blocket för mellan 32-65tkr. Räknar med att lägga mig kring det lägsta som bilen står idag då den trots allt rullat 19700 mil och funkar bra maskinellt.
Har ni några tips till mig kring mina tankar om försäljning, dela gärna med er då jag har en tvist med mig själv om vad som är bäst att göra av situationen.

Senast redigerat av -ReM- (6 augusti 2017)

-ReM-
6 augusti 2017 · 11 Inlägg

En helt annan fråga som inte gör till ursprungsämnet är om någon har koll på hur tanken på en sån här bil är uppbyggd? Vad jag egentligen söker är om det finns någon form av luftnippel eller filter som kan sätta igen. Det är nämligen så att soppan inte rinner ner som den ska i tankröret, vilket resulterar i att pumpen handtag slår ifrån redan efter att 10 liter pumpats i, och man behöver hålla in handtaget väldigt lite för att det inte ska hända igen. Tar ungefär 15 minuter att tanka bilen, och jag misstänker att det har med någon typ av avluftning att göra snarare än en förträngning i tankröret.

Senast redigerat av -ReM- (6 augusti 2017)

Utmarks-Loke
6 augusti 2017 · 5 833 Inlägg

Tror du gör rätt i att sälja bilen istället. Att laga rost så det håller är inte enkelt och att lacka metalliclack så det matchar befintlig lack runt om är inte heller lätt. Visst får du lite mer betalt om det är fixat, men vad blir timpengen?

Utmarks-Loke
6 augusti 2017 · 5 833 Inlägg

Luftningen av tanken går via kolkanister, bensinångorna skall sugas in i motorn och förbrännas. Men luften skall inte evakueras den vägen när man tankar, den måste gå upp i tankröret. Så det låter mer som det är något med tankröret ändå

-ReM-
6 augusti 2017 · 11 Inlägg

Precis det är just så större delen av mig känner också. Tiden det ska ta att fixa bilen och pengarna som krävs, ställt mot ökningen av försäljningspriset tror jag inte är värt mycket i slutänden.

O fan det är gjort på det sättet alltså. Min tanke var att bensintanken borde funka på samma sätt som exempelvis en dieseldunk med tratt.  Att bara lägga på tratten och börja hälla på soppa kommer ta tid, då luften i dunken ska ut samma väg som soppan kommer in. Öppnar du en kork för avluftning rinner det ner på en gång.
Med tanke på hur snabbt soppa som sprutas ut ur handtaget på en tankstation hade jag inte kunnat tänka mig att luften ska upp genom röret, men jag tror på vad du säger.
Vad skulle möjligen kunna ha hänt med mitt tankrör som leder till det här problemet?

Senast redigerat av -ReM- (6 augusti 2017)

spillolja
6 augusti 2017 · 4 020 Inlägg

jag hade ett likande problem med en VW Golf från 1986  vid tankning, det visade sig troligen vara en kork från en ex. flaska för karburatorkydd som troligen ramlat ned, men fick bort den genom att stöta till med en bit styv slangbit i tankhålet

vad det gäller rosten, så är det troligen en bilhandlarlack det handla om, risken är att rosten kommer tillbaka trots åtgärd, hålrummen (och även underedet )bör sprutas med något penetrerande Rostskydd  tex. Dinitrol ML, men risken är att den redan är väldigt rostig och att det tom. kan få motsatt effekt

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
-ReM-
6 augusti 2017 · 11 Inlägg

Bra tips tack, ska prova skjuta ner nånting i röret och se om jag får fix på problemet. För inte är det väl något filter eller liknande på vägen ner till tanken jag kan råka förstöra?

Ja det är vår jag förstod också.. Jävligt trist att det ska komma tillbaka, annars hade jag kunnat överväga att åtgärda problemet.
Blir att ta itu med tankröret i veckan och lägga ut den till försäljning nästa helg känns det som.

Utmarks-Loke
6 augusti 2017 · 5 833 Inlägg

Att det sitter något ivägen i röret är inte omöjligt. Men att trycka ner det med en pinne blir svårt, det är flera böjar på röret för att försvåra för folk som vill slanga ur bensin. Det bästa är nog helt enkelt att skruva ner slangen och kolla hur det verkar, men det kan vara svårt att komma åt slangklämmorna. Annars finns det små kameror som är gjorda för att titta där man inte kommer åt, en sådan skulle man kunna sticka ner i tankröret.

Typ denna: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000034725/

Så här ser tanken och dess anslutningar ut: http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar … Id=16_0372

CC72
6 augusti 2017 · 1 661 Inlägg

Höger bak har den säkert varit smälld då jag tycker mig se väldigt dåligt lagd svets där.

Den där kommer att ge dig så inåt helsike med jobb så mitt tips är att försöka sälja den för samma pengar du köpte den och leta en annan bil med mer "normal" rost.

-ReM-
7 augusti 2017 · 11 Inlägg

Bra tips, jag tar nog och köper en sån där kamera idag faktiskt och ser efter vad det är där inne. Hoppas kameran tar sig ner tillräckligt långt, annars får jag väl tejpa den på någon längre bit bränsleslang och skjuta ner. Verkar ju finnas tillbehör med gripklo till den också, då borde jag kunna fiska upp om det ligger nåt där inne.

Antagligen är det någonting som hänt där på höger bak ja, trist att jag dumt nog inte märkte det här när jag köpte bilen.
Ska lägga ut den på blocket så fort jag kan när jag åtgärdat tankproblemet. Försöker mig på att täta rutan lite bättre också, och hoppas på det bästa. Köpa en rostig bil som tar in vatten och inte går att tanka känns som att ingen är intresserad av.
Men jag köper den där kameran och återkommer om jag hittat något, och sliter helt enkelt i att åtgärda rosten. Förhoppningsvis får jag ut bilen på annons till helgen.

Djo
7 augusti 2017 · 10 157 Inlägg

Sälj sälj sälj du borde kunna få 10-15 för den med en mindre kunnig köpare.

det där är udda rost pga udda tidigare lagningar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
-ReM-
8 augusti 2017 · 11 Inlägg

Ska väl lägga ut den i helgen och se vad folk vill betala.
Igår gjorde jag ingrepp i tankröret med kameran och måste ställa en fråga innan jag gör ytterligare försök att få upp prylen ur röret.
Det ligger ett spjäll i mitt tankrör som hade lagt sig på snedden. Eftersom att ingen nämnt något om ett spjäll i röret, och ett av tipsen var att köra ner en släng i röret och försöka trycka ner eventuella stopp så gissar jag att det här spjället inte ska vara där?
Frågan är bara hur i helvete ett litet spjäll av aluminium och plast har hamnat i mitt tankrör? Ingen vardaglig grej man står och tappar ner i tanken direkt.

Evildan
8 augusti 2017 ·

-ReM- skrev:
Ska väl lägga ut den i helgen och se vad folk vill betala.
Igår gjorde jag ingrepp i tankröret med kameran och måste ställa en fråga innan jag gör ytterligare försök att få upp prylen ur röret.
Det ligger ett spjäll i mitt tankrör som hade lagt sig på snedden. Eftersom att ingen nämnt något om ett spjäll i röret, och ett av tipsen var att köra ner en släng i röret och försöka trycka ner eventuella stopp så gissar jag att det här spjället inte ska vara där?
Frågan är bara hur i helvete ett litet spjäll av aluminium och plast har hamnat i mitt tankrör? Ingen vardaglig grej man står och tappar ner i tanken direkt.

Ett dylikt spjäll är något som vissa bilmodeller kan ha uppe vid påfyllningen för att hindra ångorna att komma ut och otillbörligt material att komma ned i tanken, vilket ger en viss ironi i det hela kan jag tycka.

Senast redigerat av Evildan (8 augusti 2017)

-ReM-
8 augusti 2017 · 11 Inlägg

Evildan skrev:

-ReM- skrev:
Ska väl lägga ut den i helgen och se vad folk vill betala.
Igår gjorde jag ingrepp i tankröret med kameran och måste ställa en fråga innan jag gör ytterligare försök att få upp prylen ur röret.
Det ligger ett spjäll i mitt tankrör som hade lagt sig på snedden. Eftersom att ingen nämnt något om ett spjäll i röret, och ett av tipsen var att köra ner en släng i röret och försöka trycka ner eventuella stopp så gissar jag att det här spjället inte ska vara där?
Frågan är bara hur i helvete ett litet spjäll av aluminium och plast har hamnat i mitt tankrör? Ingen vardaglig grej man står och tappar ner i tanken direkt.

Ett dylikt spjäll är något som vissa bilmodeller kan ha uppe vid påfyllningen för att hindra ångorna att komma ut och otillbörligt material att komma ned i tanken, vilket ger en viss ironi i det hela kan jag tycka.

Snackade med en kollega precis och han nämnde något om ett slangskydd, som ska förhindra att en slang kan skjutas ner i tanken och få ur soppan.
Kan inte för mitt liv tro att ett litet spjäll har "råkat" ramla ner i tankröret. Å andra sidan kan jag inte förstå hur det lagt dig på snedden heller om det nu ska vara där nere.
Kan detta vara ett resultat av att bilen eventuellt blivit krockade tidigare? Tankröret sitter på höger sida precis som de kraftiga rostskadorna. Tänkte om det fått sig en smäll så att spjället/slangskyddet lagt sig på snedden?
Nu behöver jag lite teorier från er kunniga här.

Evildan
8 augusti 2017 ·

-ReM- skrev:

Evildan skrev:

-ReM- skrev:
Ska väl lägga ut den i helgen och se vad folk vill betala.
Igår gjorde jag ingrepp i tankröret med kameran och måste ställa en fråga innan jag gör ytterligare försök att få upp prylen ur röret.
Det ligger ett spjäll i mitt tankrör som hade lagt sig på snedden. Eftersom att ingen nämnt något om ett spjäll i röret, och ett av tipsen var att köra ner en släng i röret och försöka trycka ner eventuella stopp så gissar jag att det här spjället inte ska vara där?
Frågan är bara hur i helvete ett litet spjäll av aluminium och plast har hamnat i mitt tankrör? Ingen vardaglig grej man står och tappar ner i tanken direkt.

Ett dylikt spjäll är något som vissa bilmodeller kan ha uppe vid påfyllningen för att hindra ångorna att komma ut och otillbörligt material att komma ned i tanken, vilket ger en viss ironi i det hela kan jag tycka.

Snackade med en kollega precis och han nämnde något om ett slangskydd, som ska förhindra att en slang kan skjutas ner i tanken och få ur soppan.
Kan inte för mitt liv tro att ett litet spjäll har "råkat" ramla ner i tankröret. Å andra sidan kan jag inte förstå hur det lagt dig på snedden heller om det nu ska vara där nere.
Kan detta vara ett resultat av att bilen eventuellt blivit krockade tidigare? Tankröret sitter på höger sida precis som de kraftiga rostskadorna. Tänkte om det fått sig en smäll så att spjället/slangskyddet lagt sig på snedden?
Nu behöver jag lite teorier från er kunniga här.

Slangskyddet ser mig veterligen inte ut som ett lock/spjäll utan är ofta två korslagda rundstavar (inte Ernst rundstavar dock) för att hindra en slang.
Javisst kan en rejäl smäll få saker att lossna och trilla ned.
Har du något lock uppe i påfyllningen att peta undan med munstycket vid tankning?

-ReM-
8 augusti 2017 · 11 Inlägg

Jag har aldrig sett något liknande heller, men kan inte se någon annan förklaring till att det ligger ett spjäll i mitt tankrör.
Ska se om jag hittar någon bra fil från gårdagens filmande i röret, fantastiskt intressant faktiskt. Byggde en krok av en bränsleslang och två ihopsatta fiskekrokar, ska ladda upp nån video i eftermiddag tänkte jag.

mb_pucken
8 augusti 2017 · 5 087 Inlägg

Har sett spjäll i tankröret på både min Caddy och en merca jag hade tidigare när jag plockat bort tankröret.

Fått för mig att det sitter där för att förhindra att bränsle rinner ut vid en olycka med kraftigt kast eller rullning. Spjället har alltid setat så det stänger vid skvalp från tanken :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang