Bromsproblem Toyota starlet -81.

N3ell
31 juli 2017 · 10 Inlägg

Hej!

Ja, vart ska man börja..
Köpte en gammal starlet för ett par månader sen.
När jag skulle göra iordning bromsarna så började jag med att köpa bättre beg ok.
Har stått utan bromsok ett bra tag.
Nya slangar monterades samtidigt.
När jag väl skulle lufta bromsarna så sjunker enbart pedalen i golvet när jag luftar bak och ej fram. Det blir som ett stopp ungefär halvvägs ner.
Renoverar då huvudbromscylindern utan framgång.
Köper då en helt ny bromscylinder och får samma symtom.
Enda som jag kan tänka mig vara fel då är bromskraftsfördelning.
Bytte den till en begagnad, utan framgång!

Har nu konstaterat att felet ligger före eller vid den nya bromscylindern.
Om jag pumpar tryck och släpper på det bakre röret vid bromscylindern så går pedalen i golvet precis som det ska.
Men släpper jag det främre röret så stannar pedalen kvar?
Även om jag tar loss det främre röret helt och trycker ner bromspedalen så stannar pedalen halvvägs.

Bromsvätska kommer det ur båda kretsar. Vid lyftning så har jag tryck vid alla 4 hjulen.

Hjälp!!

Vad kan felet vara? Slut på idéer och behöver verkligen tips!

Med vänlig hälsning, Andreas

Status_quo
1 augusti 2017 · 2 Inlägg

Är nog så simpelt att bromsslangarna fram är kass! Vanligt fel många glömmer av.

Get smart - Eat a Zombie
N3ell
1 augusti 2017 · 10 Inlägg

Status_quo skrev:
Är nog så simpelt att bromsslangarna fram är kass! Vanligt fel många glömmer av.

Dom är som sagt helt nya. Och om jag lossar på främre bromsröret på huvudcylindern så går ändå inte pedalen i golvet..

Highway_Outlaw
1 augusti 2017 · 198 Inlägg

Men hur fungerar bromsarna i övrigt?
Går dom att lufta ur?
Det är kanske inte något fel?
För det låter som att något bottnar i huvudbromscylindern och denna är bytt.

Senast redigerat av Highway_Outlaw (1 augusti 2017)

mb_pucken
1 augusti 2017 · 5 083 Inlägg

Skulle kunna vara något med kretsdelningen som spökar.
Då skulle det kunna bli som så att pedalen bara kan gå i botten om det är öppet tex bak.
Är det dubbla kolvar i huvudbromscylindern?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
N3ell
1 augusti 2017 · 10 Inlägg

Highway_Outlaw skrev:
Men hur fungerar bromsarna i övrigt?
Går dom att lufta ur?
Det är kanske inte något fel?
För det låter som att något bottnar i huvudbromscylindern och denna är bytt.

Ja det går att få ut luften. Får hyfsade bromsar bak men knappt något alls fram. Får ju inte ner pedalen tillräckligt liksom..

Ja jag vet inte.

N3ell
1 augusti 2017 · 10 Inlägg

mb_pucken skrev:
Skulle kunna vara något med kretsdelningen som spökar.
Då skulle det kunna bli som så att pedalen bara kan gå i botten om det är öppet tex bak.
Är det dubbla kolvar i huvudbromscylindern?

Något tips på hur jag kan kolla det?
Nej en enkel kolv Har jag för mig..

torsen
1 augusti 2017 · 7 202 Inlägg

Du råkar inte av misstag ha skiftat bromskretsarnas anslutningar till huvudbromscylindern när du bytte den?
Har jag lyckats med på en bil med skivor fram och trummor bak(för länge länge sedan).
Den främsta bromskretsen brukar gå till bakre hålet på huvudcylindern.

N3ell
1 augusti 2017 · 10 Inlägg

torsen skrev:
Du råkar inte av misstag ha skiftat bromskretsarnas anslutningar till huvudbromscylindern när du bytte den?
Har jag lyckats med på en bil med skivor fram och trummor bak(för länge länge sedan).
Den främsta bromskretsen brukar gå till bakre hålet på huvudcylindern.

Om Jag nu skulle ha gjort det så skulle ju bromspedalen sjunka i golvet utan bromsrör ändå väl?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang