Koppla baslåda slutsteg med omvandlare

Cookienutz
27 augusti 2017 · 12 Inlägg

Hej.
Har kopplat in låg/högnivå omvandlare.
Slutsteget får ström men basen slår inte.
Någon som har koll som kan hjälpa mig ?

ehedman
27 augusti 2017 · 1 966 Inlägg

Hur har du kopplat?

Cookienutz
27 augusti 2017 · 12 Inlägg

ehedman skrev:
Hur har du kopplat?

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220444/220444-eb4b093959ea00c470e04acc970202b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220444/220444-b7510725d36dc6ff2e3506f95e314500.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220444/220444-e89ccaad0a7ee9f9f81b33c8e234c75c.jpg

Blixnabb
27 augusti 2017 · 245 Inlägg

Om man ska tolka schemat på bilden och det lilla som jag ser att du har kopplat så verkar det inte rätt.
Du ska ta LR- till L- (brun) samt LR+ till L+ (grön)
Sedan RR- till R- (svart) samt RR+  till R+ (grå)
Det ser ut som du har kopplat in något lägre ner på plinten, svårt att se på bilden med tejp över.
Normalt tar man signalen vid bakhögtalarna eftersom att man oftast placerar steget där bak.

Bassiehof
28 augusti 2017 · 1 777 Inlägg

Blixnabb skrev:
Normalt tar man signalen vid bakhögtalarna eftersom att man oftast placerar steget där bak.

Och vad tjänar man på det? Som denna person har gjort drar man signal och remote samtidigt genom bilen, men du vill dra kablar kors och tvärs genom hela bilen och ta signalen från vänster och höger bakdörr, och sen dra remote? Jag har läst det förut men aldrig riktigt förstått varför folk "brukar göra så".

Senast redigerat av Bassiehof (28 augusti 2017)

Cookienutz
28 augusti 2017 · 12 Inlägg

Kopplat allt annat som de ska kopplas nu. Men vart ska remotern kopplas?

granadadr
28 augusti 2017 · 7 289 Inlägg

elantennen wink

Cookienutz
28 augusti 2017 · 12 Inlägg

Nybörjarkärring som ja är! Vilken är de ? 😂

Blixnabb
28 augusti 2017 · 245 Inlägg

Bassiehof skrev:

Blixnabb skrev:
Normalt tar man signalen vid bakhögtalarna eftersom att man oftast placerar steget där bak.

Och vad tjänar man på det? Som denna person har gjort drar man signal och remote samtidigt genom bilen, men du vill dra kablar kors och tvärs genom hela bilen och ta signalen från vänster och höger bakdörr, och sen dra remote? Jag har läst det förut men aldrig riktigt förstått varför folk "brukar göra så".

En del bilar har sina bakhögtalare i "hatthyllan" eller vid sidan om dessa, därav att det är lättare att ta signalen där, kanske tänker jag gammalmodigt.

Blixnabb
28 augusti 2017 · 245 Inlägg

Cookienutz skrev:
Nybörjarkärring som ja är! Vilken är de ? 😂

Finns det fler kontakter på stereon?
Den finns inte med i de bilder som du har i tråden.
Om inte så får du sätta den på nyckelpluss, samma som startar stereon.

Fjong
28 augusti 2017 · 1 494 Inlägg

Om du inte har kontakter eller lött sladdarna under tejpen så rekommenderar jag att du gör det. Annars kommer det oxidera och riskera att släppa, i värsta fall kan du få kortis någonstans.

Streethawk Billjuds Wannabe
28 augusti 2017 · 1 771 Inlägg

Går att ta remote ifrån tändar uttaget också, förutsatt att den inte fungerar med bilen avstängd och den finns på lämpligt ställe.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Bassiehof
29 augusti 2017 · 1 777 Inlägg

Blixnabb skrev:

Bassiehof skrev:

Blixnabb skrev:
Normalt tar man signalen vid bakhögtalarna eftersom att man oftast placerar steget där bak.

Och vad tjänar man på det? Som denna person har gjort drar man signal och remote samtidigt genom bilen, men du vill dra kablar kors och tvärs genom hela bilen och ta signalen från vänster och höger bakdörr, och sen dra remote? Jag har läst det förut men aldrig riktigt förstått varför folk "brukar göra så".

En del bilar har sina bakhögtalare i "hatthyllan" eller vid sidan om dessa, därav att det är lättare att ta signalen där, kanske tänker jag gammalmodigt.

Jag fattar, men inte i Sverige där de flesta kör (halv)kombibil eller suv. De har oftast högtalare i dörren och ibland en "premiumbas" i skuffen. Och sen kvarstår problemet med remote. Och ström, som ju helst inte ska gå på samma sida som signal. Jag tycker TS gjort rätt. Förutom att det är felkopplat då. Men det går ju att lösa!

Presidento Of World
29 augusti 2017 · 3 329 Inlägg

Är det inte så att det måste vara aktiva högtalare för att få signal från den där? Såvitt jag vet är det bara fram som är aktiva?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Bassiehof
29 augusti 2017 · 1 777 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Är det inte så att det måste vara aktiva högtalare för att få signal från den där? Såvitt jag vet är det bara fram som är aktiva?

Vet du ens vad aktiva högtalare är?

Presidento Of World
29 augusti 2017 · 3 329 Inlägg

Bassiehof skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Är det inte så att det måste vara aktiva högtalare för att få signal från den där? Såvitt jag vet är det bara fram som är aktiva?

Vet du ens vad aktiva högtalare är?

Ja, prova att koppla en sån i en nyare bil... På högtalare som inte är aktiva.. BRL klurade ut det efter 2 timmar när dom försökte koppla på bakdörr som ej hade aktiva högtalare där.

När dom väl kom på att det var aktiva fram och testa... Då jävlar spelade det.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Bassiehof
29 augusti 2017 · 1 777 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

Bassiehof skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Är det inte så att det måste vara aktiva högtalare för att få signal från den där? Såvitt jag vet är det bara fram som är aktiva?

Vet du ens vad aktiva högtalare är?

Ja, prova att koppla en sån i en nyare bil... På högtalare som inte är aktiva.. BRL klurade ut det efter 2 timmar när dom försökte koppla på bakdörr som ej hade aktiva högtalare där.

När dom väl kom på att det var aktiva fram och testa... Då jävlar spelade det.

Som sagt, vet du vad aktiva högtalare är? https://www.google.se/search?q=aktiva+h … p;ie=UTF-8


Det är alltså högtalare med inbyggd förstärkning. Du får gärna förklara vad du menar.

Presidento Of World
29 augusti 2017 · 3 329 Inlägg

Bassiehof skrev:

opel_vectra_gts skrev:

Bassiehof skrev:

Vet du ens vad aktiva högtalare är?

Ja, prova att koppla en sån i en nyare bil... På högtalare som inte är aktiva.. BRL klurade ut det efter 2 timmar när dom försökte koppla på bakdörr som ej hade aktiva högtalare där.

När dom väl kom på att det var aktiva fram och testa... Då jävlar spelade det.

Som sagt, vet du vad aktiva högtalare är? https://www.google.se/search?q=aktiva+h … p;ie=UTF-8


Det är alltså högtalare med inbyggd förstärkning. Du får gärna förklara vad du menar.

Jag vet vaf det innebär, det jag menar att enligt iaf montören hos brl så måste det vara aktiva högtalare för att kunna koppla sig på det. Mycket riktigt så funkadet det när dom väl koppla sig på dom aktiva som bara var fram på just den bilen i varjefall.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Fjong
30 augusti 2017 · 1 494 Inlägg

Med ''aktiva'' menade dom säkert att bakdörrarnas sladdar inte var inkopplade i något alltså finns det ingen signal att ta...

Presidento Of World
30 augusti 2017 · 3 329 Inlägg

Fjong skrev:
Med ''aktiva'' menade dom säkert att bakdörrarnas sladdar inte var inkopplade i något alltså finns det ingen signal att ta...

Det borde dom ha fattat direkt innan dom provade hur länge som helst innan dom kom på det isåfall... Tycker jag.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang